Lázár szerint az amerikai nagykövet hisztériából taposta ki Rogán szankcionálását

2025. január 8. – 11:04

frissítve

Lázár szerint az amerikai nagykövet hisztériából taposta ki Rogán szankcionálását
Fotó: Zách Dániel / Telex

Másolás

Vágólapra másolva
  • „A Fidesz és a kormány is kiáll Rogán Antal mellett” – mondta a miniszter Rogán Antal amerikai szankcionálásáról. David Pressman amerikai nagykövetnek azt tanácsolta, hogy mandátuma lejárta után „messze kerülje el Magyarországot”.
  • Lázár János szerint a miniszterelnök maga fizeti az india útját, ez a „méltányos szabadság” pedig jár neki.
  • Új, tízpontos közlekedési tervet jelentett be: ennek többek közt része egy késési biztosítás (20 perc késés után visszadják a jegyár 50 százalékát), és a mozdonyflotta megújítása is.
  • Több megyében is a GYSEV vesz át feladatokat a MÁV-tól.
  • Utaskomfort szempontjából több vállalást is tett a miniszter. 2026-ig felújítják az összes mosdót a vasútállomásokon és a buszpályaudvarokon és „klímagaranciát” vezetnek be. Lázár tíz nagy közlekedési vállalását, illetve annak részleteit ebben a cikkben szedtük össze.
  • Március végére elkészül az új KRESZ tervezete, nem kizárt, hogy erről egy nemzeti konzultáción kérik majd ki az emberek véleményét. Lázár például támogatja, hogy pszichikai tesztek is legyenek a jogosítvány megszerzésénél.
  • Egy EU-s országgal tárgyalnak egy teljes motorvonatflotta átvételéről, ami kevesebb mint 20 éves.
  • A miniszter szerint példátlan lejáratás zajlik a magyar tömegközlekedés ellen, de ennek ellenére is helyt álltak, tavaly nőtt a bérletesek és a helyjegyet váltók száma is.

Ezért mi is lezárjuk élő közvetítésünket.

A Telex az új KRESZ-ről is kérdezte Lázárt. A miniszter szerint a mérések azt mutatják, hogy van még mit javítani a vezetői képességeken és készségeken. Nem ellenzi a pszichikai és a digitális tesztek bevezetését sem, hogy javuljon a helyzet. Erről nagy viták vannak az új KRESZ-t előkészítő munakcsoportban. Lázár szerint „a vezetés veszélyes és tapasztalati műfaj”, attól lesz valaki jó sofőr, ha sokat vezet. A balesetek többségét az okozza, hogy valaki túl gyorsan megy, nem az útviszonyoknak megfelelően vezet, vagy nem adja meg az elsőbbséget.

Lázár szerint meg lehet fontolni, hogy életkorhoz kössék az autók teljesítményét. Ő úgy látja, hogy a balesetek jelentős részét a tapasztalat hiánya okozza. Azt is elárulta, hogy azonnal értesítést kap az utakon történő halálos autóbalesetekről.

A miniszter kizárta, hogy díjemelés vagy járatritkítás legyen a MÁV-nál vagy a Volánnál. „Kleine Fische, gute Fische” alapon azaz, hogy olcsóbban biztosítják a meglévő szolgáltatást, szerinte bebizonyították, hogy az emberek nagy arányban tartanak igényt a MÁV, illetve a közösségi közlekedés szolgáltatásaira. Ezzel a módszerrel több pénzt tudtak beszedni a jegyekből, mint korábban.

Lázár János szerint arra évek kellenek, hogy 80-90 százalékos legyen a MÁV pontossága. 2025-től mindent másképp kezelnek a MÁV-nál, mint az elmúlt években, de még mindig nagyon sok a hibás, elavult vasúti pálya, mondta. Szerinte a nagyvárosi agglomerációban már jól működik a szolgáltatás, de a vidéki, kisebb kapacitású vonalakra már nem jutott erőforrás.

Márciusban ismertetni fogják az új KRESZ alapelveit, Lázár nemzeti konzultációt sem tart kizártnak a témában, hangzott el a sajtótájékoztatón. A kakaskodóknak üzennek a készülő új KRESZ-ben – írtuk korábban a formálódó szabályozásról.

Vannak még, akik nem jobboldaliak, azokat ismerem, mondta Lázár, amikor arról kérdezte a Népszava, baloldali befektetők is jelentkeztek-e a pályaudvarok hasznosítására. Lázár a sajtótájékoztató korábbi szakaszában azt mondta, hogy „a top 10 ingatlanbefektető” is tett ajánlatot.

Idén ki kell írni a pályázatot a HÉV-pályák felújítására, 2026-ban el is kell kezdeni a beruházást, hogy uniós támogatásból lehessen megvalósítani.

Akkor látja megvalósíthatónak az új Közlekedési Múzeumot, ha a járműipar részben vagy egészben hozzájárulna a felépítéséhez és a fenntartásához, függetlenül attól, hogy Budapesten vagy Debrecenben épülne fel. Orbán Viktor támogatja az ötletet, de az új pénzügyminiszterrel még meg kell tárgyalnia.

Lázár János megismételte, hogy az új KRESZ tervezete márciusra elkészül. Azt nem tervezik viszont, hogy a gyorshajtást osztrák szinten szabályozzák, azaz nem lesz például autóelkobzás.

A miniszter Rogán Antal szankcionálásával kapcsolatban azt mondta, hogy arról nem voltak a kormánynak előzetes értesülései. Hozzátette: nem állítja, hogy Trump beiktatásával azonnal lekerül majd Rogán a listáról, de felveszik a kapcsolatot az amerikaikkal, és „fel fogunk lépni egy magyar állampolgár érdekében, ahogy minden magyar állampolgár érdekében megtennénk” – mondta.

Fotó: Illyés Tibor / MTI
Fotó: Illyés Tibor / MTI

Vida Ildikó is szóba került: a miniszter nem értesült arról, hogy Vida bármi rosszat tett volna. Lázár azt nem tudja, hogy a volt NAV-elnök milyen amerikai listán van még rajta, de a listázás intézménye véleménye szerint csak a nyomásgyakorlásra jó, másra nem. Hozzátette: nem zárja ki, hogy olyan emberek is rajta vannak ezeken a listákon, akik valóban elkövettek valamit.

Kinek a döntése volt, hogy „Magyar Péterből sportfeleséget” csináljanak, kérdezte a 444. Nem tudja, hogy vannak-e olyanok, akik állami megbízatást kapnak, csak mert a férjük vagy feleségük politikai pozícióban van. Lázár utálja és üldözi az ilyesmit, azt sem szereti, ha a gyerekek bekerülnek az állami struktúrába, jobb, ha saját lábukon állnak.

A miniszterelnök lányának, Orbán Ráhelnek nincsenek állami megbízatásai a turizmusban, szakértőnek számít lassan, van mögötte teljesítmény, ezért Lázár nem lát összeférhetetlenséget az esetében.

A HÉV-ekről azt mondta Lázár, hogy az összes, a fővárosban kötöttpályára fordítható EU-s pénzből HÉV-et akarnak majd fejleszteni, emellett az állam beszáll majd a járművek vásárlásába is. Elmondta, hogy a MÁV-csoport elrendelte az összes rossz állapotú jármű felújítását, így garantálható a menetrend. Az első negyedévben eldől, hogy mikor kezdődik majd a HÉV-ek fejlesztése, de idén kiírják a közbeszerzéseket.

A miniszter megismételte azon állítását, hogy először tesztelni akarták a MÁV, illetve a közösségi közlekedés esetében, hogy a szükség van-e szolgáltatásra. Az olcsó biztosított jegyárak alapján szerinte már van is bizonyíték arra, hogy igen. A balesetekkel kapcsolatos személyes felelősségéről azt mondta: amennyiben ma Magyarországon valaki meghal vagy súlyos sérülést szenved egy közúti közlekedési MÁV-os balesetben, az a személyes felelőssége, és azonnal lemond. „Vasat lehet pótolni, személyt nem” – mondta.

De vannak ilyenek? – kérdezett vissza Lázár, amikor az RTL arról kérdezte, támogatná-e, hogy nyilvánosságra hozzák a Rogán Antal szankcionálásához vezető bizonyítékokat. Lázár szerint ez „bemondásra megy”, a korábban szintén szankcionált Vida Ildikó esetében sem látott bizonyítékot. Az egész arról szól, hogy a „demokrata kormányzat megpróbálja beletörölni a piszkos lábát Magyarországba”. David Pressman leköszönő amerikai nagykövet „hisztériából kitaposta ezt az ügyet a washingtoni barátainál”, mert megvan sértődve, hogy „nem tud itt páváskodni”.

Lázár azt kéri az utasoktól, hogy küldjenek fotókat, ha koszos mosdókat vagy vonatokat látnak.

Arról is beszélt, hogy érdemben romlott az alacsonyabb rendű utak állapota az elmúlt években, nincs meg erre a fedezet a következő költségvetésben. Útalapot kéne létrehozni, hogy automatikusan menjenek a felújítások.

A bejelentett mozdonyfejlesztésekről azt mondta Lázár János, hogy Európában ma három nagy cég van, amelyik vonatot tud szállítani. Emellett szerinte már Kínában is tudják, hogy Magyarországon rossz állapotban van a vasúti flotta, ezért sorban állnak Magyarországnál a nagy cégek, hogy ajánlatot tegyenek. Azt mondta, hogy szeretnék bevonni a magyar ipart is a vasút megújításába, a Magyar Vagonon keresztül az IC-k felújításában részt vesznek, de a jövőben szeretnének vagonokat gyártani és szervizelni is.

A miniszter arról is beszélt, hogy egy EU-s országgal is tárgyalnak egy teljes motorvonat flotta átvételéről, ami kevesebb mint 20 éves. Erről további részleteket nem árult el, de a 40 éves motorvonatokat ki tudnák cserélni százas nagyságrendben.

Lázár János a Városliget fejlesztéséről azt mondta, hogy az emberek elégedettek azzal, ami eddig ott megvalósult. Szerinte az kérdés, hogy a Nemzeti Galéria építésére megvan-e a forrás, de a 2025-ös költségvetésben ez a tétel most nem szerepel. Hozzátette: minden képzőművészeti kiállítóhely fontos, ezért az új Nemzeti Galéria megépítését elengedhetetlennek tartja, viszont az kérdés, hogy ez hol és mikor valósul majd meg.

Nem találkozott a kutyapártos MÁV-dolgozóval Lázár János, aki a „Lázár János kastélya” és „Nernia” feliratokat rajzolta arra az útszakaszra, ami az M43-as autópályát köti össze a batidai kastéllyal. Lázár elmondta, nem akarta, hogy kirúgják az aktivistát. A MÁV vezérigazgatója küldött neki egy SMS-t, ő pedig azt mondta, hogy ne csináljanak vele semmit.

Lázár nem talált eddig hibát a kutyapártos dolgozó vasúti munkájában. Őt csak az érdekli, hogyan végzi a munkáját. Azt kéri tőle, hogy ne vigyen bele politikát a munkájába, csak mert „rühelli őket”, mert annak emberek látják kárát.

Lázár azt mondta, tud olyanokkal dolgozni, akik korábban esetleg „egy másik politikai párt szekértolói” voltak. Hegedűs Lórántnét említette példaként, aki korábban őt „gyalázta”, most pedig az örökségvédelmi államtitkárságon dolgozik. Más, ha egy kormánytisztviselő áll ki a sajtó elé, mert tőlük elvárható egyfajta lojalitás. Nem működik, ha valaki a kormánynak dolgozik, de közben a kormányt gyalázza, tette hozzá.

Lázár nem látja problémásnak, hogy a Promenád24 nevű portál nyilvánosságra hozta a MÁV-nál dolgozó kutyapártos aktivista személyi adatait, hiszen egy aktivistáról van szó. Szerinte a sajtó kettős mércét alkalmaz, mert azt nem látják problémásnak, amikor fideszes politikus adatai kerülnek ki. „Bátorság” – üzente az aktivistának.

A Magyar Hang azt kérdezte Lázártól, hogy mi lesz a szegedi pályaudvarral, ami elvileg jó állapotban van. Lázár szerint nincs teljesen kész a pályaudvar, de lehet még bővíteni, fejleszteni. Főleg, mivel a BYD szegedi gyára miatt drasztikusan meg fog nőni az áruszállítás és a személyforgalom a térségben, ezért fejlesztésekre lesz szükség. Lázár azt is elmondta, hogy vajdasági magyarok is dolgoznak majd a BYD gyárában, ők vasúton vagy autóval járnak majd dolgozni.

Lázár arról beszélt, hogy azért ragaszkodnak a teljesen állami MÁV-hoz és Volánhoz is, mert a jelenlegi bizonytalan helyzetben nem tudni, hogy mikor lehet szüksége az államnak ezekre a kapacitásokra. Ezt kihasználták például a 2015-ös migrációs válság idején érkező menekülttömeg utaztatásához is. „Nem kellett magánvállalkozónak könyörögnöm, hogy küldjön már buszt, ha éppen ráér” – mondta. Szerinte fontosabb, hogy az államnak legyen saját kapacitása a havária helyzetekre, ezért nem vonják be a magánbefektetőket a hazai közlekedésbe.

Lázár szerint ő MÁV-on belül a gondolkodásmódot próbálja megváltoztatni. A késések miatti visszatérítések miatt szerinte mindenki komolyabban veszi majd a szolgáltatást. Az első évben nagyjából tízmilliárdos nagyságrendel számol, körülbelül ennyit kell majd visszaadni az utasoknak a késések miatt.

A magyar kormány nem készül válaszlépésre Rogán Antal szankcionálása miatt, mert „tudják a nagyságrendi különbségeket értelmezni”, másrészt egy bukott kormány lépéséről van szó, majd felveszik a kapcsolatot a hamarosan hivatalba lépő új amerikai kormánnyal, mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter a szerdai sajtótájékoztatóján.

Lázár politikai provokációnak nevezte David Pressman amerikai nagykövet lépését, aminek a komolyságát szerinte megkérdőjelezi, hogy Joe Biden kegyelmet adott saját gyerekének és kitüntette Soros Györgyöt.

Nem adunk el semmit, nem kótyavetyélünk el semmit, mondta Lázár a pályaudvarok felújítására vonatkozó tervekről. Részesedni akarnak azokból a gyümölcsökből, amelyeket egy pályaudvar fejlesztése eredményezhet, Lázár a Westendet említette példaként. A pályaudvaroknak 20-30 százalékra van szükség a vasút működtetéséhez, a többi rész kihasználatlanul áll. Dollármilliárdos beruházás lenne a pályaudvarok fejlesztése.

Lázár elmondta: ismeri a terézvárosi önkormányzat tervét, hogy a kerület pályázna, hogy a Nyugati pályaudvar területének egy részén park legyen. A miniszter nem zárkózik el ettől, nyitott a tárgyalásokra, hogy park vagy játszótér legyen a területen. Minden kerülettel fog egyeztetni, függetlenül attól, hogy ellenzéki vagy kormánypárti vezetésű. Egyetlen önkormányzatot sem érez annyira tőkeerősnek, hogy egyedül alkalmasak lennének egy pályaudvar üzemeltetésére.

Lázár elmondása szerint „a top 10 ingatlanfejlesztő” tett ajánlatot a pályaudvarok hasznosítására. Decemberben derült ki, hogy a MÁV Lázár János építési és közlekedési miniszter utasítására 99 évre bérbe adná a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását befektetőknek.

Lázár Jánost arról is kérdeztük, hogy Rogán Antalt korrupcióra hivatkozva szankciós listára tette az Egyesült Államok. Lázár szerint nem lehet annak a kormánynak a véleményét komolyan venni, ami megbukott, és már csak két hétig van kormányon. Szerinte ez a magyar állam belügyeibe való durva beavatkozás, ami sérti a magyar-amerikai kapcsolatokat.

A miniszter arról beszélt, hogy a magyar emberekről nem dönthet egy másik ország, erre kizárólag a magyar emberek jogosultak.

„Nem fogadjuk el, hogy Nyugatról vagy akár Keletről elmondják nekünk, hogy ki a bűnös, vagy ki nem.”

Szerinte a korrupciós feltételezés hazugság, ezért mind a kormány, mind a Fidesz kiáll Rogán Antal mellett. Hozzátette: sokat hallja, hogy a 2026-os választás egyik feltétele, hogy a Fideszen belüli egység fennmaradjon. Ezzel egyetért, ezért is állnak ki Rogán mellett.

David Pressman távozó amerikai nagykövetnek azt üzente, hogy ez az ország soha nem lesz olyan, mint ő. „Azt tudom tanácsolni neki, hogy miután lejárt a mandátuma, azután messze kerülje majd el Magyarországot” – fogalmazott Lázár János.

A Telex megkérdezte Lázárt, hogy mi lesz a gubacsi híddal, ahol most sebességkorlátozás van érvényben a híd rossz állapota miatt. Lázár szerint a Szerbia felől érkező áruforgalom miatt van jelentősége a gubacsi hídnak. Elmondta, hogy 4 sávos határátlépési pontot létesítenek Szerbia és Magyarország között, ezért is fontos a gubacsi híd. A szerb kormány új autópályát épít, az M6-os autópálya ehhez fog csatlakozni. Azért nem tudták korábban felújítani a gubacsi hidat, mert blokkolva vannak az erre szánt uniós források, ezért saját zsebből finanszírozza majd a beruházást a kormány.

Ezután a miniszter szokatlan érvelésbe kezdett, amelyben arról beszélt, hogy ha az merülne fel, hogy az ország keleti felét, példaként említve Szabolcs vármegyét, katonai, nemzetbiztonsági okoknál fogva minél hamarabb át kéne költöztetni a nyugati oldalra, akkor azt jelenleg két hídon lehetne megoldani, amit Lázár óriási problémának tart. Mint hozzátette, a déli körvasút lényegében katonai útvonal, amelyen szükség esetén át lehet vinni a Dunán nagy mennyiségű árut és adott esetben tovább lehet szállítani nyugat felé.

Lázár arról beszélt, hogy tavaly 25 milliárd forintot spóroltak a MÁV-nak. Kedden az Európai Beruházási Bank arról tájékoztatta a minisztert, hogy a kormány 1 milliárd eurós hitelkérelme új szakaszba lépett, hamarosan megkapják ezt a hitelt. A pénzt a pályák felújítására költik majd.

Fotó: Illyés Tibor / MTI
Fotó: Illyés Tibor / MTI

Lázár Jánost kollégánk Orbán Viktor indiai útjáról kérdezte: A miniszter örül annak, hogy 2025 úgy kezdődik el, hogy Magyarországon az a legnagyobb probléma, hogy a miniszterelnöknek hány lábujja van, vagy épp milyen inget hord.

Lázárt Orbán Viktor decemberben tájékoztatta a szabadságáról, az utazást szerinte maga a miniszterelnök fizeti.

A miniszter szerint két hét „méltányos szabadság” neki is jár. „Tegnap és ma is beszéltünk, az instrukciók és az utasítások nem maradnak el”. Hozzátette: Orbán tájékoztatta, hogy mikor lesz kormányülés, és adott neki tanácsokat egyes kényes kérdések megválaszolására is.

Elfoglaltuk a GYESEV-et, magyar céggé tesszük, a MÁV-ot pedig gyesevesítjük, mondta Lázár. Megnyugtatta a burgerlandi lakosokat, hogy nem fognak kivonulni Ausztriából, a GYESEV erőforrásait beforgatják a magyar vasúti közlekedés megerősítésébe.

A nyári szezonban nem győzték emberrel, járművel, energiával és klímával, ismerte el Lázár. Ezért új szolgáltatás jön, ez pedig a MÁV-busz: erősítő buszjáratokat fognak beállítani, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Nem fordulhat elő ezentúl, hogy ne legyen hely bizonyos vonatokon. Ha el is fogy a jegy a vonatra, ott lesz a busz.

„Klímagaranciát” is vállalnak: aki jegyet vesz, előre tudni fogja, hogy lesz-e a vonaton klíma, vagy sem. Ha nincs klíma a vonaton, akkor biztosítanak klímás buszokat, azaz 2025 nyarán nem fordulhat elő, hogy ne legyenek klímás vonatok vagy klímás buszok.

Lázár tizedik vállalása, hogy áprilistól jön a MÁV Plusz applikáció is.

​ A hetedik vállalás az utaskomfortról szól. Lázár szerint jelenleg óriási különbségek vannak az ország keleti és nyugati fele között közlekedés szempontjából. A miniszter elmondta, hogy a kormány jelenleg felvásárolja a GYSEV-et, ahol már tőkét emeltek és fognak is. „Ez már nem egy osztrák vállalat, hanem magyar, szeretném, ha a GYSEV az országot szolgálná” – mondta.

Ezért a GYSEV-nek átadnak egyes pályaszakaszokat: Győr, Vas, Zala és Veszprém megyékben a MÁV munkavállalói a GYSEV-hez kerülnek a MÁV-tól, ahogy a pályákat is átadják majd. Ez azt jelenti, hogy 500 kilométer pályát vesz át a GYSEV, emellett beforgatják a cég járműveit is. A GYSEV-nél 11 új Stadler motorvonatot rendeltek, ami 3000 férőhelyet jelent. A Budapest–Belgrád-vonalon 2026 januárjától részben GYSEV-mozdonyok fognak járni.

Az ötödik vállalás a mozdonyflotta megerősítése. Jelenleg egy nap 200 villanymozdony közlekedik, 150 darab ebből 40-60 éves. 2026 nyaráig minden második villanymozdony megújul, ezután az IC-k már csak új mozdonyokkal közlekednek. 40 új villanymozdony érkezik majd a MÁV-hoz, és 15 új dízelmozdony. Ezeket az állam európai cégektől bérli majd. A szerződéseket már megkötötték, folyamatosan érkeznek ezek a járművek a következő hónapokban.

A hatodik vállalás a IC-kocsik hiányának csökkentése. Július elejére 100 új felújított kocsi érkezik majd a MÁV-hoz. Emelett megrendelnek 285 darab új IC-járművet, amire a fedezetet biztosítja a kormány.

2026. január elsejéig felújítják az összes mosdót a vasútállomásokon és a buszpályaudvarokon, jelentette be Lázár. Jelenleg 1000 mosdó van a MÁV-állomáson, ezek közül 700 majdnem használhatatlan, mondta, 100 buszpályaudvart érint a vállalás. Lázár szerint olyan rendszer lesz, mint a Mol-kutakon, azaz fizetősek lesznek a mosdók, de az utasok ingyenesen használhatják azokat, ha van jegyük vagy bérletük.

Azt is vállalják, hogy áprilistól minden InterCity-járaton lesznek takarítók menet közben is. 2026. április 30-ig 1000 új autóbuszt vásárolnak. 10 év most a buszok átlagéletkora, ezt 7 évre szorítják le, mondta a miniszter.

A miniszter szerint a kormányzaton belül minden támadás őt erősítette, így valamivel könnyebb volt pénzt szereznie. Tíz vállalást tesz 2025-ben. Ennek első eleme a „késési biztosítás” intézménye. Lázár szerint ma Magyarországon 4 vonatból 3 pontos, de ez nem vigasz azoknak, akiknek késik a vonata. „Szeretném legyőzni a késéseket, ezért a munkatársainkat ösztökéljük arra, hogy győzzék le a késéseket”.

A busz vagy vasúti menetjegyár felét visszafizetik annak, akinek a járműve 20 percnél többet késik.

Ezt a rendszert június elejétől vezetik majd be. Az utasnak nem kell majd semmit bizonyítania, amennyiben megvan a 20 perc késés, akkor vita nélkül elismerik majd felelősségüket. Aki applikációban vette a jegyét, az bankkártyára kapja vissza a pénzt, a többieknek pedig a jegypénztárba kell bemenni, ahol visszaadják a jegy árának 50 százalékát. Ezt nemcsak a napijegyeseknek, hanem a bérleteseknek is adják: a havibérleteseknek esetében 5 alkalommal kell legalább 20 percet késnie a vonatnak, ezután a következő bérletből 10 százalékos kedvezményt biztosítanak. Ehhez a MÁV-appban kell majd bekapcsolni a késési biztosítás funkciót.

Fotó: Illyés Tibor / MTI
Fotó: Illyés Tibor / MTI

Lázár a Magyar Energiahivatal adataira hivatkozva azt mondta, hogy az új tarifarendszernek köszönhetően „18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autózás felől a tömegközlekedés felé”, vagyis 20 százalékkal többen választották az autózás helyett a tömegközlekedést, ami elsősorban a MÁV-nak köszönhető. Az új tarifarendszer nem okozott bevételkiesést, mivel több ember sokkal több jegyet vásárolt, magyarázta Lázár.

„A percepció elvált a valóságtól” – mondta a miniszter. Lázár szerint a sajtó úgy állította be a tömegközlekedést, mintha a legrosszabb lenne. Persze vannak problémák a szolgáltatásokban, de túlzó, hogy a magyar tömegközlekedés nem tudja biztosítani 4 millió ember mobilitását. Lázár szerint nemzetközi összehasonlításban sem teljesít rosszul az ország. Politikai lejárató kampány célpontja lett a MÁV, amit Lázár kikért magának a MÁV 53 ezer dolgozójának nevében. Azt is mondta, hogy megvédik a MÁV dolgozóit, beleértve a kutyapártos dolgozóikat is.

Sikeres utazásokat 2025-re – kezdte Lázár János építési és közlekedési miniszter a sajtótájékoztatóját.

A miniszter arról beszélt, hogy az állam mint megrendelő felelősséggel tartozik, hogy az emberek célba jussanak, mikor utaznak. Szerinte tavaly nagyon sokan voltak, akik a MÁV-ot, a Volánt és a HÉV-et használták, összesen 114 milliárd forintot keresett az állam a jegyvásárlásokból. „A magyar államvasút ellen példátlan lejáratókampány zajlik. Az elmúlt 30, sőt 100 esztendőben nem volt hasonló lejáratókampány a magyar közlekedés ellen” – fogalmazott. Majd a tavalyi eredményekről beszélt:

  • Lázár szerint a tarifareform miatt megugrott a bérletesek száma: 2023-ban 6,5 millió bérletes volt, tavaly viszont már 10 millió.
  • 2023-ban az IC-ken és az expresszeken 9 millió helyjegyet vásároltak, míg tavaly 13,5 milliót.

A sajtótájékoztatót Lázár János minisztériuma „Közlekedési Infóként” hirdette meg, ennek ellenére várhatóan előkerülnek majd az elmúlt napok történései is. Köztük az is, hogy Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztert korrupcióra hivatkozva szankciós listára tette az Egyesült Államok kedden. Az Egyesült Államok Pénzügyminisztériumának Külföldi Vagyonellenőrzési Hivatala (OFAC) lépése a 13818-as elnöki rendelet alapján történt, amely a Globális Magnitsky Emberi Jogi Számonkérési Törvényt implementálja, és világszerte az emberi jogi visszaélések és a korrupció elkövetőit célozza.

Eközben Orbán Viktor és családja Indiában indította 2025-öt: a miniszterelnök helyi sajtóhírek szerint január 16-ig lesz az országban, saját bevallása szerint január 17-én kezd majd a Kossuth rádióban. Orbán az elmúlt napokban hajókázott, megnézte a dzsungelt, tuktukozott, és a kígyóisten templomában is járt már. Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke azt követelte, hogy a miniszterelnök részletesen számoljon be útjának költségeiről.

Lázár fontos témájává vált a közúti közlekedéskultúra is, ami a 2023. július 1-én, az Árpád hídon történt halálos közlekedési baleset után kapott kiemelt figyelmet a nyilvánosságban. A baleset után a miniszter kijelentette, hogy szigorítani kellene a B kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételeit, de ezen felül a KRESZ felülvizsgálata is szükségessé vált.

Lázár úgy látta, hogy a KRESZ jelen állapotában nem alkalmas arra, hogy mindenkinek helyet csináljon az utcán. Modern, innovatív KRESZ-re van szükség, nem pedig olyanra, hogy melyik szereplőt támogatjuk, és melyiket nem. Az első bejelentést hosszú szakmai egyeztetéssorozat követte, amely érinti a gyalogosokra, kerékpárosokra, a mikromobilitási eszközökre vonatkozó szabályokat, de az eddig napvilágra került részletekből kiderült az is, hogy az autósok, és más gépjárművel közlekedők is jelentős változásokra számíthatnak.

A MÁV helyzete és a sorban gyülekező problémák miatt Lázár Jánosnak többször is személyesen kellett magyarázkodnia tavaly. A késések miatt a miniszter többször is elnézést kért, miközben azzal védekezett, hogy neki most „szarból kell várat” építenie. Szerinte a „rengeteg használt ócskavasból, fölújítások, szervizelések árán” a 2025-ös turisztikai szezonra összeraknak majd egy új struktúrát.

A „szarból várépítésre” viszont jövőre sem ad túl sok pénzt a kormány. Maga a miniszter is elismerte, hogy új vonatokat az állam 2026 előtt biztosan nem vesz. Az idei költségvetésben mindössze 20 milliárd forintot szántak vasútfejlesztésre, miközben csak a MÁV–Volán csoport székházára 225 milliárdot költ el az állam.

Lázár János augusztusban már tartott hasonló, közlekedési tematikájú sajtótájékoztatót. A miniszter itt hirdette meg az ötpontos közlekedési akciótervét, aminek része többek közt, hogy közlekedési jogot állampolgári alapjoggá nyilvánítják, vasútépítésbe és járműbeszerzésbe kezdenek, újjászervezik a MÁV-ot és javítják az utaskomfortot, például egy idénre ígért új applikációval.

Az ígértek közül az újjászervezés már látványosan zajlik: Lázár lecserélte a MÁV-csoport vezetőit, januárban pedig létrejött a 30 ezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt., MÁV, a Volánbusz, a MÁV-HÉV összeolvadásából.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!