Késési biztosítástól klímagaranciáig – ez Lázár 10 nagy közlekedési vállalása

2025. január 8. – 12:11

Másolás

Vágólapra másolva

Tízpontos intézkedéscsomagot jelentett be a magyarországi tömegközlekedés helyzetének javítására Lázár János építési és közlekedési miniszter a szerdai közlekedésinfón. Ezek az intézkedések a következők:

1. Késési biztosítás

Késési biztosítást vezetnek be, ami azt jelenti, hogy június elejétől akinek 20 percnél többet késik a vonata, annak a menetjegye ára felét visszafizetik. Aki appban vette a jegyét, annak a számlájára utalják vissza, aki fizikai jegyet vett, annak a kasszában adják vissza a pénzt. Ez a bérletesekre is vonatkozik, ha egy hónapon belül 5-ször késik a vonatuk, a következő bérletüket 10 százalékkal olcsóbban vehetik majd meg.

2. Felújított vécék

A második ígéret, hogy 2026 január elsejéig felújítják a vasútállomásokon és buszpályaudvarokon lévő összes mosdót. Jelenleg 1000 mosdó van a MÁV-állomáson, ezek közül 700 majdnem használhatatlan, mondta Lázár. Ezeken kívül 100 buszpályaudvart érint a vállalás. Lázár szerint a nagyobb állomásokon olyan rendszer lesz, mint a Mol-kutakon, azaz fizetősek lesznek a mosdók, de az utasok ingyenesen használhatják azokat, ha van jegyük vagy bérletük.

3. Menet közbeni takarítók

Lázár azt is bejelentette, hogy az InterCity-járatokon a jövőben takarítók is utazni fognak. Az ő feladatuk lesz, hogy akár menet közben is kitakarítsák a vonatok vécéit, ha azokat az utasok összepiszkolják, használhatatlan állapotba hozzák.

4. Ezer új autóbuszt vesznek

Lázár szerint a következő másfél évben 1000 új autóbuszt fognak venni, amiből 500 már idén, 500 jövőre érkezik meg. Ezek egy része a Volán flottáját bővíti, másik része a MÁV vonatait segíti ki, ha a vonatok nem járnak, vagy valami miatt túl sokan akarnak rajtuk utazni. Most 10 év a buszok átlagéletkora, ezt 7 évre szorítják le, mondta a miniszter.

5. Mozdonyflotta fejlesztése

Az ötödik vállalás a mozdonyflotta megerősítése. Jelenleg egy nap 200 villanymozdony közlekedik, 150 darab ebből 40-60 éves. 2026 nyaráig minden második villanymozdony megújul, ezután az IC-k már csak új mozdonyokkal közlekednek. 40 új villanymozdony érkezik majd a MÁV-hoz, és 15 új dízelmozdony. Ezeket az állam európai cégektől bérli majd. A szerződéseket már megkötötték, folyamatosan érkeznek ezek a járművek a következő hónapokban. 2026 első félévében további 15 korszerű villanymozdony is érkezik.

6. IC-kocsik beszerzése

A hatodik vállalás a IC-kocsik hiányának csökkentése. Július elejére 100 új felújított kocsi érkezik majd a MÁV-hoz. Ezek olyan régi kocsik, amelyeket korábban kivontak a forgalomból, és amelyek alkatrészhiány miatt most tárolóvágányon állnak. Emellett megrendelnek 285 darab új IC-járművet, amire a fedezetet biztosítja a kormány.

7. A GYSEV vesz át feladatokat a MÁV-tól

​A hetedik vállalás az utaskomfortról szól. Lázár szerint jelenleg óriási különbségek vannak az ország keleti és nyugati fele között közlekedés szempontjából. A miniszter elmondta, hogy a kormány jelenleg felvásárolja a GYSEV-et, ahol már tőkét emeltek és fognak is. „Ez már nem egy osztrák vállalat, hanem magyar, szeretném, ha a GYSEV az országot szolgálná” – mondta.

Ezért a GYSEV-nek átadnak egyes pályaszakaszokat: Győr, Vas, Zala és Veszprém megyékben a MÁV munkavállalói a GYSEV-hez kerülnek a MÁV-tól, ahogy a pályákat is átadják majd. Ez azt jelenti, hogy 500 kilométer pályát vesz át a GYSEV, emellett beforgatják a cég járműveit is. A GYSEV-nél 11 új Stadler motorvonatot rendeltek, ami 3000 férőhelyet jelent. A Budapest-Belgrád vonalon 2026 januárjától részben GYSEV mozdonyok fognak járni.

8. Erősítő buszjáratok jönnek nyáron

A nyári szezont nem győzték emberrel, járművel, energiával és klímával, ismerte el Lázárt. Ezért új szolgáltatás jön, ez pedig a MÁV-busz: erősítő buszjáratokat fognak beállítani, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Nem fordulhat elő ezentúl, hogy ne legyen hely bizonyos vonatokon. Ha el is fogy a jegy a vonatra, ott lesz a busz. Nyáron majdnem 200 busz áll majd készen erre a feladatra, ez a korábbi évekhez képest tízszeres emelkedést jelent.

9. Klímagarancia jön

„Klímagaranciát” is vállalnak: aki jegyet vesz, előre tudni fogja, hogy lesz-e a vonaton klíma vagy sem. Ha nincs klíma a vonaton, akkor biztosítanak klímás buszokat, azaz 2025 nyarán nem fordulhat elő, hogy ne legyenek klímás vonatok vagy klímás buszok.

10. Új MÁV-applikáció jön

Lázár tizedik vállalása, hogy áprilistól jön a MÁV Plusz applikáció is. Egy ideig párhuzamosan működik majd a jelenlegi MÁV-appal, de fokozatosan annak összes funkcióját átveszi, így minden, utazáshoz kapcsolatos információ és szolgáltatás elérhető lesz rajta. Lázár szerint az új applikáció jobb lesz, mint a mostani.

A közlekedésinfóról szóló beszámolónkat itt lehet elolvasni.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!