Lebeszélem a diákjaimat, hogy pedagógusnak menjenek – Pintér nem ment el a szakszervezethez

2022. június 15. – 15:28

frissítve

Lebeszélem a diákjaimat, hogy pedagógusnak menjenek – Pintér nem ment el a szakszervezethez
A két miniszter helye a névtáblával üresen maradt az asztalnál – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

860

Tanévzáró kerekasztal-beszélgetést tartott szerdán a Pedagógusok Szakszervezete, (PSZ) ahol általános és középiskolai tanárok, gyógy- és óvodapedagógusok számoltak be azokról a nehézségekről, amelyekkel munkájuk során szembesülnek nap mint nap. Totyik Tamás, a PSZ alelnöke azt mondta, azért szervezték a sajtónyilvános beszélgetést, hogy:

„szembesüljön ország-világ, és a meghívott miniszterek, hogy a végeken dolgozó pedagógusoknak milyen kihívásokkal kell megküzdeniük.”

Ez csak félig jött össze, mert hiába hívták meg Pintér Sándor belügyminisztert, akihez a közoktatás tartozik, és Csák János innovációs és kulturális minisztert, akinek tárcája szintén kapcsolódik az oktatáshoz, egyikük sem jelent meg a rendezvényen. A két miniszter helye a névtáblával üresen maradt az asztalnál. Pintér más elfoglaltsága miatt nem tudott elmenni, Csák nem is válaszolt a megkeresésre, mondta Totyik. Szerinte szomorú, hogy nem is küldtek valakit maguk helyett. A PSZ-nél abban bíznak, hogy talán a sajtón keresztül hatni tudnak a kormányra, ezért is szervezték a beszélgetést.

Megalázó gesztusok

Szóba került a Belügyminisztérium által kiküldött elektronikus kérdőív is, amiben többek között arra is rákérdeztek a pedagógusoknál, hogy segítséget jelentene-e számukra, ha az állam csökkentené a hiteltörlesztési terheiket. A PSZ alelnöke „álkonzultációnak” nevezte a kérdőívet, és arról beszélt, hogy egy pályakezdő pedagógus hitelképtelennek számítana az alapfizetésével, ami szerinte szégyen, Európában nincs még egy olyan ország, ahol így megalázzák a tanárokat.

A szakszervezeti vezető azt is megalázónak gondolja, hogy egyes iskolaigazgatók masszázsutalványt kaptak pedagógusnap alkalmából a tankerülettől. Emlékezetes, hogy a budapesti XVIII. Kerületi Vörösmarty Mihály Ének-Zenei Nyelvi Általános Iskola és Gimnázium 70 fős tanári kara egy cserepes virágot kapott a jeles nap alkalmából. Máshol ezer forintot kaptak munkájuk megbecsüléseként a tanárok.

Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Munkaerőhiány, utánpótláshiány, alacsony bérek

A beszélgetés elején Totyik Tamás bemutatott pár statisztikát, hogy érzékeltesse a közoktatás problémáit.

  • A kötelező tanítási órák száma Magyarországon a legmagasabb Európában, közelít a 25,6-hoz. Elviselhetetlennek és az egészségre veszélyesnek nevezte a pedagógusokra nehezedő munkaterhet a PSZ alelnöke.
  • 8 százalékról 6 százalék alá csökkent a 30 évnél fiatalabb pedagógusok aránya 2010 és 2019 között. A pedagógusok medián átlagéletkora 53 év, vagyis néhány éven belül rengetegen mennek majd nyugdíjba, utánpótlás pedig alig van.
  • Több mint 15 ezer pedagógus hiányzik az oktatásból, ami a főállású pedagógusok 11 százaléka. Totyik szerint a második világháború óta nem volt ilyen magas ez az arány. (Ebben a cikkünkben írtunk arról, hogy több mint háromezer tanárt és tanítót keresnek az iskolák a szeptemberi tanévkezdésig.)
  • 6 ezer óvodapedagógus hiányzik, az általános iskolákban és gimnáziumokban 8 ezer betöltetlen állás van, és körülbelül 1500 nyugdíjas tanárt foglalkoztatnak az intézmények.
  • 873-an tanítanak úgy a hazai oktatási intézményekben, hogy nincs pedagógiai végzettségük, csak érettségijük. Minden ötödik általános iskolában dolgozik végzettség nélküli pedagógus.
  • Szakos tanárokból is hatalmas hiány van, amit jól mutat, hogy 2278 olyan pedagógus volt, aki nem a szakjának megfelelő tantárgyat tanított, ami a teljes általános iskolai pedagógus létszám 3 százaléka. 921 intézményben, az általános iskolák 37 százalékában fordult elő ilyesmi.

Totyik Tamás azt mondta, hogy 80 százalékos béremelésre lenne szükség, hogy a fiatalok számára is vonzóvá tegyék a pályát, azaz hogy a pedagógusok átlagkeresete elérje a hazai diplomás átlagkeresetet. Korábban azt nyilatkozta, hogy

ha mindenkit felvennének, aki pedagógusképzésre jelentkezik, és közülük mindenki le is diplomázna, az sem lenne elég a kieső tanárok pótlására.

Idén 11 978-an jelentkeztek pedagógusképzésre, míg 2019-ben még több mint 17 ezren. Ugyanakkor az a tendencia, hogy a hallgatók fele el sem jut a diplomáig, és akik végigcsinálják a képzést, azok sem feltétlenül a közoktatásban helyezkednek el. (A tanár- és utánpótláshiány hosszú távú hatásairól korábban Lannert Judit oktatáskutató írt részletes elemzést a Telexen.)

Lebeszélem a tanítványaimat arról, hogy a pedagógus pályát válasszák

Totyik Tamás után vidéki és budapesti pedagógusok meséltek a leterheltségükről és az alacsony fizetésekről. Baranyai Klára, a fővárosi Berzsenyi Dániel Gimnázium matematika-fizika szakos tanára azt mondta: ő le szokta beszélni a tanítványait, hogy a pedagóguspályát válasszák. Szerinte nem csak a pályakezdő pedagógusok fizetése megalázóan alacsony. A tanárképzés is rossz, mert nem vár el több tudást a tanároktól, mint ami az érettségihez elég. Ez azt mutatja, hogy a döntéshozók nem értik, miről szól az oktatás, tette hozzá.

„Ha így marad, mindent megteszek, hogy egyetlen gyerek se menjen erre a képzésre.”

Náluk mostanában állt fel egy matematika-fizika és egy matematika-informatikai szakos tanár, és elment az énektanár is az iskolából, mert fizikailag nem bírta a terhelést. Braxátor Mariann, a fővárosi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium tanára arról beszélt, hogy egy pályakezdő, pedagógus 1. kategóriába tartozó tanár 14 évig ugyanazt a fizetést kapja. Idén mondott fel egyik kollégája, akinek hat éve nem változott a fizetése, és ezt már nem bírta anyagilag. „Elment hat órában egy multihoz, kétszer annyi fizetésért.”

Dr. Baranyai Klára és Braxátor Marianna – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex
Dr. Baranyai Klára és Braxátor Marianna – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Tóth Tünde, a Kőbányai Általános Iskola tanára és megbízott igazgatóhelyettese nemrég lépett elő gyakornokból pedagógus 1. besorolású pedagógussá. Még így is ki kellett egészíteni a fizetését, hogy elérje a garantált bérminimum összegét, ami 2022-ben bruttó 260 ezer forint. Szerinte ilyen körülmények között lehetetlen 21. századi színvonalú oktatást nyújtani a gyerekeknek. Nem béremelésre van szükség, hanem arra, hogy a mindenkori minimálbérhez kössék a vetítési alapot, ami alapján a pedagógusok bérét meghatározzák. A vetítési alap ugyanis ma is a 2014-es minimálbér, 101 500 forint, a kormány ugyanis ezt ezen a szinten befagyasztotta. A pedagógusbérek alakulásáról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.

A jáki általános iskolából Hende István főleg arról beszélt, hogy milyen bosszúságokat és abszurd helyzeteket okoz a túlcentralizált bürokrácia, ami miatt egy 1200 forintos izzó beszerzése is hetekig tart. Mondott egy másik példát is: az egyik teremben hónapokig nem tudták használni a digitális táblát, mert a tankerület nem cserélte ki a projektort.

Elérték azt a pontot, ahol már elég

Fejlesztő- és gyógypedagógusok terén sem jobb a helyzet, ha a szakemberhiányt nézzük, pedig egyre nagyobb szükségük van a munkájukra, mondta a debreceni illetőségű Lakatosné Deák Ágnes gyógypedagógus. A törvény megyénként szabályozza, hány szakemberre van szükség az alapellátás biztosítására. Hajdú-Bihar megyében 369 ilyen pedagógusnak kéne lennie, ehhez képest 180-an vannak, ami mutatja a probléma nagyságát.

Verba Magdolna orosházai óvodapedagógus szerint a bölcsődék is generálják a munkaerőhiányt, mivel a bölcsődékben több pótlékot és magasabb fizetést lehet kapni, mint az óvodákban. Ezt a kormány úgy próbálta enyhíteni, hogy csak 8-12 óra között kell szakképzett óvodapedagógust biztosítaniuk az óvodáknak, a nap többi részében elég egy pedagógus asszisztens is a gyerekek mellé. „Olyan mélyen vagyunk, hogy ennél mélyebben már nem lehet lenni.” Verba Magdolna szerint vissza kell adni a szakma presztízsét, mert sokszor elsikkad az óvodai nevelés fontossága. Azt is problémának nevezte, hogy az óvodapedagógusoktól elvették az iskolaérettség megállapításának a jogát.

A sajtótájékoztató végén Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke elmondta: a PSZ és a másik pedagógus-szakszervezet, a PDSZ újrakezdte a sztrájktárgyalásokat az új kormánnyal. Már túl vannak az első megbeszélésen, június 28-án lesz a következő kör. Az az elvárásuk a kormánnyal szemben, hogy az oktatásban dolgozók még a nyáron megtudják, mi vár rájuk a következő tanévben. „Az utolsó pillanatokban járunk, a türelem és a megértés elfogyott” – fogalmazott a szakszervezeti vezető.

Január 31-én figyelmeztető sztrájkot, március 16-án pedig határozatlan idejű sztrájkot tartottak a pedagógusok, előbbin 20 ezren vettek részt. Azóta a kormány hozott egy törvényt, ami gyakorlatilag ellehetetleníti, hogy a jövőben a pedagógusok sztrájkoljanak. Szabó Zsuzsa úgy látja, hogy a kormány kizsigereli az oktatásban dolgozókat, és arra játszik, hogy a pedagógusok kötelességtudatból majd ugyanúgy teszik tovább a dolgukat. Szerinte a szerdai kerekasztal-beszélgetés is bizonyítja, hogy:

„Van az a pont, ahol elég, és ezt a pontot elértük.”

Mindeközben Szlovákiában is több ezer oktató tüntetett szerdán a jobb munkakörülményekért és magasabb bérekért, írja a Bumm.sk. A demonstrációt a Szlovákiai Oktatási és Tudományos Dolgozók Szakszervezete hívta össze Pozsonyban. Több iskola emiatt igazgatói szünetet hirdetett, máshol megszakították a tanítást, törölték a délutáni foglalkozásokat, hogy a dolgozók részt vehessenek a tüntetésen. Aki nem tudott ott lenni, sárga színű ruhát vagy szalagot viselt a szolidaritás jeléül. A szlovák miniszterelnök, Eduard Heger a szerdai kormányülés után azt mondta, intenzíven tárgyalnak a pedagógusbérek emeléséről. A szakszervezeti elnök szerint ugyanakkor ha most nem járnak eredménnyel, akkor lehet, hogy szeptemberben sztrájkolni is fognak.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 403,76 Ft
USD 356,72 Ft
További élő árfolyamok!