Karácsony már Orbán kihívójaként kampányol, Dobrev és Jakab egyszemélyes show-t mutat be
2021. július 9. – 07:41
frissítve
A miniszterelnök-jelöltek előválasztásának első fordulója a legutóbbi mérések alapján eldőlni látszik, de a végső sorrend még kérdéses. Míg Karácsony jóvátételi programmal kampányol, Dobrev Klára és Jakab Péter személyesen próbálja mozgósítani a választóit. Fekete-Győr András pedig külföldre vette az irányt, hogy online szavazásra buzdítsa az ott élőket. Bő két hónap van az előválasztásig, megnéztük, hogy áll a miniszterelnök-jelöltek csatája.
Az ellenzéki előválasztás legfontosabb kérdése alighanem az, hogy ki lesz Orbán Viktor kihívója jövő tavasszal. A közös miniszterelnök-jelölt személye fogja meghatározni az ellenzék kampányát a következő hónapokban, de a programot is hozzá igazítják majd. A július-augusztus hagyományosan uborkaszezonnak számít a közéletben, idén azonban ez nem így van. Már javában tart az előválasztási kampány, amely csak most pörög fel igazán, és augusztusban már valószínűleg mindenki teljes gázzal megy előre. Hatan indulnak el a miniszterelnök-jelölti posztért, a végső mezőny május végén alakult ki Pálinkás bejelentkezésével.
A Telex működését az olvasói támogatások biztosítják. Legyél te is a rendszeres támogatónk!
A felmérések alapján nehéz lenne megtippelni, hogy ki nyerhet, az azonban a legtöbb közvélemény-kutató cég mérése alapján egyértelműnek tűnik, hogy Karácsony, Jakab és Dobrev juthat a második fordulóba. Persze előfordulhat, hogy tévednek a közvélemény-kutatások, és jókora különbségeket is mutatnak. Jakab Péter a Mediánnál vezet, a Publicusnál azonban csak a harmadik helyre fér fel.
Karácsony Gergely | Jakab Péter | Dobrev Klára | Fekete-Győr András | Márki-Zay Péter | Pálinkás József | |
Publicus (2021. május) | 34% | 15% | 32% | 2% | 9% | |
Publicus (2021. április) | 31% | 19% | 26% | 2% | 13% | |
Nézőpont (2021. március) | 14% | 21% | 7% | 4% | 8% | |
Závecz (2021. március) | 16% | 30% | 28% | 16% | 5% | |
IDEA (2021. február) | 22% | 28% | 27% | 7% | 9% |
De nézzük meg egyesével is, mi áll a számok mögött, és ki milyen taktikát követ a nyáron.
Karácsony nem cicózik az előválasztással, Orbán ellen megy rögtön
Bár sokan már hónapokkal korábbra várták a döntést, utolsó előttiként, május közepén jelentette be Karácsony Gergely, hogy az MSZP–Párbeszéd színeiben elindul a miniszterelnök-jelölti előválasztáson. Egy új, pártokon átívelő, országos mozgalmat indított el, ami megfogalmazása szerint „az ország 99%-ának érdekeit képviseli a leggazdagabbak 1%-a helyett”.
Többek szerint a 99 Mozgalom már egyértelműen a jövő évi választásra szól, Karácsony egyéves kampányra rendezkedett be.
Ezt a miniszterelnök-jelölt kampánystábja is megerősítette lapunknak. Azt írták, „Karácsony nem két kampányt, hanem egyet visz végig, amely a társadalmi többséghez vezet el”. A 99 Mozgalom egy szélesebb koalíció megépítésének egyik eszköze, formája – tették hozzá. Nem véletlen, hogy a főpolgármester Facebook-oldaláról azóta gyakorlatilag eltűntek a pártlogók, a mozgalom önálló arculatra, saját üzenetekre épül. Így könnyedén tud majd csatlakozni a többi ellenzéki párt is Karácsony esetleges győzelme esetén.
„A főpolgármester egyből a miniszterelnökkel szemben pozicionálta magát” – mondta a Telexnek Pulai András, a Publicus Intézet stratégiai igazgatója. Ennek előnye, hogy a választók már most Orbán Viktor valódi kihívójaként tekinthetnek rá, de van hátránya is az elemző szerint. Karácsony kampánya kevésbé szól a saját szavazóbázisának, míg legfőbb ellenfelei, Dobrev Klára és Jakab Péter a saját választóikat próbálják mozgósítani. Hiába szerepel Karácsony sok DK- vagy Jobbik-szavazónál másodlagos preferenciaként, az előválasztáson ők a saját pártjuk jelöltje mellett fognak voksolni.
A Publicus június elején publikált felmérése ugyanakkor azt jelzi, bejöhet Karácsony pártokon átívelő taktikája. A ellenzéki szavazók több mint harmada (34 százalék) szerint neki van a legnagyobb esélye a végső győzelemre a Fidesz jelöltje ellen, de a bizonytalan szavazóknál is hajszálnyival Dobrev Klára előtt jár. Ugyanebben a felmérésben a három jelölőpártja (MSZP–P és LMP) csak nyolc százalékponton szerepel.
A táborszélesítési szándékot mutatja meg a Facebook-aktivitása is. Az elmúlt egy hónapban messze ő költötte a legtöbb pénzt hirdetésekre a miniszterelnök-jelöltek között:
1. | Karácsony Gergely | 6 832 365 Ft |
2. | Márki-Zay Péter | 1 677 530 Ft |
3. | Dobrev Klára | 1 594 375 Ft |
4. | Fekete-Győr András | 1 466 293 Ft |
5. | Jakab Péter | 532 170 Ft |
6. | Pálinkás József | 0 Ft |
Míg ellenfelei javarészt a saját karakterük építésével vannak elfoglalva, Karácsony kampánya az elmúlt hetekben a jóvátételi programjáról szólt, amelyről mi itt írtunk részletesebben. Szombaton jelentette be gazdaságpolitikai kampányát: progresszív jövedelemadót, nettó 200 ezres minimálbért, és a rabszolgatörvény eltörlését ígéri. Bár az ellenzék közös programja még nincs kész, Karácsony taktikája azt mutatja: ő nem az előválasztási ellenfeleivel foglalkozik, hanem már a jövő évi választásra készül.
Önmagában azonban Karácsony népszerűségi mutatói és a programalapú kampány még nem biztos, hogy elég lesz az előválasztási győzelemhez. Ahhoz az is kell, hogy elmenjenek a támogatói szavazni. A múlt pénteken ezért országjárásba kezdett a főpolgármester, eddig főként nagyobb városokból jelentkezett be, járt például Székesfehérváron, Tatabányán, a héten pedig Miskolcra megy. Úgy tudjuk, a későbbiekben nem maradnak ki a kisebb falvak sem, a kampánystábja megfogalmazása szerint a főpolgármester „több tucat településen megfordul majd”.
A Medián legutóbbi felmérése szerint az MSZP–Párbeszéd miniszterelnök-jelöltje a fővárosban és a városokban népszerűbb, a falvakban jócskán elmarad a támogatottsága Jakab Péterhez vagy Dobrev Klárához képest.
Karácsonynak kedvezhet ugyanakkor, hogy a legtöbb szavazósátort minden bizonnyal a nagyobb városokban állítják fel, és jóval kevesebb lesz a kisebb falvakban.
Márpedig nem lesz könnyű arra rávenni a választókat, hogy utazzanak be a legközelebbi városba szavazni, és az online szavazás is idegenként hathat a kisebb településeken.
Főként a Jobbik és Jakab szempontjából nagyon nem mindegy, hogy hány sátor lesz az előválasztáson és hol lesznek ezek felállítva. László Róbert szerint az egész kampányt meghatározhatja, hogy mely településeken lehet majd személyesen szavazni. A Political Capital választási szakértője a visszalépésekhez hasonló, intenzív alkudozásokra számít a sátrak helyszíneiről.
Majdnem elütötte egy traktor, de az élbolyban fordul a finisbe
Ám nagy hiba lenne Jakabról azt állítani, hogy csak a kisebb településeken szavaznak rá. A Závecz márciusi felmérése is már azt mutatta, hogy könnyen a Jobbik elnöke nyerheti meg az előválasztást: akkor az ellenzéki szavazók majdnem harmada (30 százalék) válaszolta azt, hogy szívesen látná közös miniszterelnök-jelöltként. A Publicus felmérése némileg árnyalja ezt a képet, náluk stabilan harmadik helyen áll. Bár Karácsony és Dobrev színre lépésével valamelyest csökkent a támogatottsága, a Mediánnál még júniusban is ő vezetett.
Egészen más taktikát követett a Jobbik elnöke, mint a főpolgármester vagy a DK EP-képviselője. Jakab már nagyon korán, január végén bejelentette az indulását. Karácsonnyal ellentétben ő nem foglalkozik bonyolult, nehezen körülírható gazdasági-szociálpolitikai kérdésekkel, programja nagyjából annyival összefoglalható, hogy elszámoltatást és jólétet ígér.
Ez persze abból a politikai karakterből is fakad, amit elnöksége kezdete óta gondosan épít a stábjával.
Ő az országgyűlés bőrkabátos akcióhőse, aki reggelire parizert eszik, majd Ludas Matyi módjára vág vissza az igazságtalan hatalomnak a parlamentben. Hangos csörtékkel, utcai akciókkal hívja fel magára a figyelmet. Kövér László 9,6 millió forintra büntette meg, mert leficsúrozta a fideszes képviselőket, míg korábban egy zsák krumplit akart átadni a miniszterelnöknek.
Pár napja a Fidesz székházára vetítette Orbán Viktor, Kaleta Gábor, Szájer József és Borkai Zsolt képét, és a kupleráj főnökének nevezte a miniszterelnököt. Előtte pedig a Parlamentnél akciózott: akkor Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc fejét vetítette ki a kampánya szlogenjével: „Fizessenek meg a tolvajok!”
Eddig úgy tűnik, nagyon bejött a taktikája, pár hónap alatt óriási mélységekből hozta fel a pártját, amely a szétesés szélén volt, miután sorra léptek ki belőle a meghatározó politikusok.
Míg a tavalyi EP-választáson csak 6 százalékon szerepelt a Jobbik, a Závecz és a Republikon júniusi felmérése szerint is már a DK-val fej fej mellett az ellenzék legerősebb pártja lett, a Mediánnál pedig messze előzik az összes ellenzéki pártot.
Ez az erősödés egyértelműen Jakab egyszemélyes kampányának tudható be. A heti lájkbajnokságunkban hónapok óta tarol. Most megnéztük azt is, hogy áll a miniszterelnök-jelöltek közti versenye az elmúlt 30 napban. Miközben tizedannyi pénzt sem költ hirdetésekre, mint Karácsony Gergely, több mint egymillió interakció érkezett a posztjaira. Igaz, az elmúlt egy hónapban messze ő posztolt a legtöbbet. Figyelemre méltó szám, hogy 13 ezren követték be egy hónap alatt.
Miniszterelnök-jelölt | Interakciók száma | Bejegyzések száma | Új követők száma | |
---|---|---|---|---|
1. | Jakab Péter | 1,01 millió | 139 | +13 ezer |
2. | Karácsony Gergely | 793 ezer | 88 | +2,6 ezer |
3. | Dobrev Klára | 458 ezer | 117 | +7,4 ezer |
4. | Fekete-Győr András | 234 ezer | 111 | +1,1 ezer |
5. | Márki-Zay Péter | 130 ezer | 124 | +4,9 ezer |
6. | Pálinkás József | 4,2 ezer | 24 | +370 |
Pulai szerint ugyanakkor megvannak a korlátai Jakab látványos akcióinak. Nagy visszhangot kap, de szerinte nem tudja szavazatokká konvertálni, a Publicus felmérései legalábbis erre mutatnak.
„Jakabnál van egy megválaszthatósági plafon. Ha a következő két-három hónapban át tudja ugrani, akkor fel tud zárkózni Karácsonyhoz és Dobrevhez”
– állítja Pulai, hozzátéve, a Publicus legutóbbi mérései alapján egyértelműen Karácsony és Dobrev közül kerülhet ki az előválasztás győztese, Jakab a stabil harmadik helyen áll.
Jakab az elmúlt hetekben országjárásba kezdett, a jobbikos jelöltek kampányát segíti a személyes fellépésével. Eddig a kampánykörút csendben folydogál. Tapolcán a Fidesz-pártirodából kilépő bohóc és a rendőri sorfal miatt került Jakab a hírekbe, a Balaton másik részénél pedig arról posztolt, hogy majdnem elütötte egy traktor egy Mészáros-érdekeltség építkezésén.
Épül a Dobrev-brand, mozgósítják a DK szavazóit
Hasonlóan hangos utcai kampányt folytat Dobrev Klára, hetek óta gyakorlatilag másról sem szól a DK miniszterelnök-jelöltjének Facebook-oldala, mint hogy épp hol ölelkezett, pacsizott, szelfizett, mosolygott a rajongóival. Már az országjárás első állomásán, a józsefvárosi Teleki téren arról beszélt, hogy szerinte akkor jó egy politikus, ha meghallgatja az embereket. Erre erősít rá a DK több Facebook-posztja is. Az egyikben például azt írják,
„Dobrev Klára az a miniszterelnök-jelölt, aki a legkisebb falvakba is elmegy, hogy beszélgessen az emberekkel.”
Jól láthatóan self-brandet építi Dobrev Klára – állapította meg Pulai András. Jakabhoz hasonlóan kevésbé a politizálásra épül a kampánya, sokkal inkább a karakterépítésben hisz a DK. Már az indulásakor egy nagy közös élménynek nevezte az előválasztást, de azóta is elsősorban az érzelmekre, az elkötelezett szavazókra épít. „Nem állunk meg, az országjárás folytatódni fog egész nyáron és természetesen ősszel is. El fogok menni mind a 106 körzetbe, és legalább tízezer emberrel fogok személyesen beszélgetni” – fogalmazott a DK júniusi kampánylapjában.
A DK kampánya egyértelműen azt célozza, hogy minél jobban aktivizálja, mozgósítsa a DK szavazóit.
Ezért alakult a miniszterelnök-jelöltjükről elnevezett TeamDobrev is, amely országosan épít aktivista hálózatot. Márpedig mozgósításban a tavalyi EP-választáson is jól szerepelt a párt, és a DK-nak hagyományosan aktív szavazótábora van.
Miközben a Jobbikhoz hasonlóan a DK kampánya is egyszemélyes show, megkerülhetetlen Gyurcsány Ferenc személye is a pártban, aki Dobrevvel párhuzamosan járja az országot. Arra ugyanakkor gondosan ügyel a kampánystáb, hogy a miniszterelnök-jelöltet teljesen leválasszák a férjéről, nagyon rég fordult elő olyan, hogy valahol közösen szerepeltek volna, vagy akár csak egy közös fotót osztottak volna meg. Míg Dobrev fórumain jellemzően az idősebb korosztály tűnik fel, Gyurcsány rendezvényezit a fiatalok látogatják, ez történt a szentendrei kampányeseményén is, amelyről itt írtunk.
Az ugyanakkor kérdéses, hogy a győzelemhez elég lesz-e csak a saját tábort mozgósítani, a Medián felmérése szerint kimagaslóan Dobrev elutasítottsága a legnagyobb. Rögtön hozzá kell tenni, valamelyest csökkenteni tudta ezt a mutatót az elmúlt pár hónapban. Talán a kampánya pont ezért próbálja gyengíteni legfőbb ellenfelét, Karácsony Gergelyt.
Dobrev karakterépítése során jól láthatóan azt igyekszik kidomborítani a stáb, ami megkülönbözteti az előválasztási ellenfeleitől.
Rendszeresen angol nyelven ad interjút, legutóbb a CNN élő adásában szerepelt, amit aztán hirdetésben terjeszt a DK. Ennek az a célja, hogy megmutassa, ő a legalkalmasabb, ha már a kormányzati médiában Karácsony angoltudását támadták heteken keresztül. Ugyancsak fő előválasztási ellenfelét, Karácsonyt célozhatta Dobrevnek az a Facebook-posztja is, amiben így fogalmaz: „Választást nyerni, majd jól kormányozni nem lehet csak Budapestről!” Mint korábban írtuk, a főpolgármester kampánya más dinamika szerint épül, az országjárásban lemaradt ellenfeleitől.
„Az EP-választás a pártok brandjeiről szól, az előválasztás viszont inkább a polgármester-választáshoz hasonlít” – mondja a Publicus igazgatója. A karakterek fognak szerinte számítani, és kevésbé a pártok. Nem véletlen tehát, hogy a első három helyen álló jelölt kampánya is egyértelműen ebbe az irányba megy.
Bejárta Európát Fekete-Győr, az online szavazásra épít
És talán pont ez lehet az oka annak, hogy Fekete-Győr András a kezdeti fellángolás után nagyon visszaesett a mérésekben. A Závecz márciusi kutatásában az ellenzéki szavazók között még fej fej mellett haladt Karácsonnyal, a Publicus májusi felmérésében viszont utolsó helyre szorult (ekkor még nem mérték Pálinkást), az összes szavazó közt 1 százalékon, az ellenzékieknél 2 százalékon szerepelt.
Pulai szerint szólnak a mellett érvek, hogy Fekete-Győr még az első forduló előtt visszalépjen, hiszen a felmérés szerint még a Momentum-szavazók nagy része (58 százalék) is Karácsonyra szavazna, és csak 7 százalékuk jelölte meg elsődleges preferenciaként a párt miniszterelnök-jelöltjét. Egy esetleges visszalépéssel ráadásul jelentősen növelni tudná pártja alkupozícióját.
„Különböző pártok által manipulált közvélemény-kutatásokkal nem foglalkozunk. Nincs szó ilyen tárgyalásról, dolgozunk tovább, megyünk előre”
– válaszolták arra a kérdésükre a Momentumtól, hogy tárgyalnak-e Karácsonnyal Fekete-Győr visszalépéséről. Azt írják, a párt a 2019-es EP-választásokhoz hasonlóan most is meglepetésre készül. „Az EP-választások előtt a közvélemény-kutatók 5 százalékra mérték a Momentumot, majd a választók 10 százaléka támogatott minket.”
Épp ezért ment el külföldre Fekete-Győr kampányolni, hogy meg tudja szólítani azt a több százezer magyart, aki kiköltözött Nyugat-Európába. Nyolc nap alatt nyolc városba látogatott el, járt Brüsszelben, Berlinben, Párizsban és Helsinkiben is. Több helyen találkozott a kint élő magyarokkal, akik az online szavazás révén valószínűleg nagyobb számban vehetnek részt az előválasztáson. Itt nyert értelmet a Momentum kitartó kampánya az online szavazás mellett.
„Minden külföldön élő magyart, akivel találkoztam, arra kértem: győzzenek meg minél többeket az előválasztáson való online részvételről, ha tehetik, segítsék a Momentum jelöltjeit az előválasztáson, 2022-ben pedig ha egy mód van rá, menjenek el szavazni a legközelebbi konzulátusra, és segítsenek elzavarni az Orbán-kormányt” – írta a Momentum miniszterelnök-jelöltje Facebookon.
„Teljesen racionális döntés, hogy a Momentum megszólítja a Nyugat-Európában élő magyarokat. Több százezer ember él ott, akiknek lényegében semmilyen politikai képviseletük nincs”
– fogalmazott a Political Capital elemzője. Az online előválasztással komoly tartaléka lehet ez a Momentumnak, legalábbis az előválasztáson, de László szerint a tavaszi választást már alig fogja befolyásolni, mivel akkor már csak külképviseleteken szavazhatnak.
Lehetett ezen kívül egy másik célja is Fekete-Győr külföldi útjának: minél többet lássák a választók magas rangú politikusok társaságában. Közös fotót osztott meg többek közt a belga miniszterelnökkel, a holland külügyminiszterrel és az észt kormánypárt frakcióvezetőjével is.
Ezek a találkozások és a közös fotók Fekete-Győr tekintélyét és kormányzóképességét hivatottak megerősíteni.
Míg a többi párt sikere nagyban függ a miniszterelnök-jelölt eredményétől és az egyéni jelöltek kampánya a vezetőkre épül, a Momentumnál ez inkább fordítva van. Fekete-Győr eredménye azon múlik, hogy szerepel a Momentum és az erős helyi jelöltek mennyire tudják meggyőzni a választókat, hogy a párt miniszterelnök-jelöltjére voksoljanak. „A Momentum egy összetartó, bajtársi közösség, jelöltjeink támogatásában pedig nem csak Fekete-Győr András, hanem a magyar közélet legnépszerűbb politikusai, így Donáth Anna és Cseh Katalin EP-képviselők, valamint Szél Bernadett és Hadházy Ákos parlamenti képviselőjelöltjeink is részt vesznek” – írták a kampányról a párttól.
Ellenfeleihez hasonlóan a Momentum elnöke sem hagyja ki az utcai fórumozást, a párt tervei szerint minden olyan választókerületbe ellátogatnak, ahol „a Momentum új alternatívát állít nem csak a Fidesszel, hanem a többi ellenzéki párttal szemben is”.
Márki-Zayék szélesebb rétegeket szólíthatnak meg
Van még két jelölt, akiknek az eddigi mérések szerint csekély esélyük van a győzelemre, de indulásuk mégis fontos lehet az egész ellenzéknek. Márki-Zay Péter és Pálinkás József amolyan különutas, pártonkívüli ebben az ellenzéki összefogásban.
Pálinkás jelentkezett be legkésőbb az előválasztásra, az ő népszerűségét így még nem is igen mérték a kutatások, a Mediánnál ugyanakkor ő volt utolsó helyen júniusban. Márki-Zay Péter volt az első, aki bejelentette indulását, a Mindenki Magyarországa Mozgalommal élharcosa volt annak, hogy mind a 106 körzetben legyen előválasztás. A pártokkal azonban jócskán akadnak konfliktusai, legutóbb hevesen bírálta a pártok közti alkukat. Ellenfeleihez hasonlóan ő is járja az országot, az MMM által támogatott jelöltek mellett kampányol.
László Róbert szerint Pálinkás indulása sokkal inkább üzenetértékű. Azt jelzi, hogy a klasszikus balközép ellenzéken túl is van igény kormányváltásra.
„Ezt a Jobbik részvétele is világossá teszi, Orbán Viktor volt oktatási miniszterének bejelentkezésével azonban a Fidesz-árvák egy része is megszólítható.”
Márki-Zayék így olyan szavazókat is mozgósíthatnak az előválasztásra, akik amúgy nem mennének el voksolni.
Májusban lett végleges az előválasztás forgatókönyve. Július 26-tól jelezhetik hivatalosan indulási szándékukat a jelöltek, majd augusztus 23. és szeptember 6. között kell megszerezniük a megfelelő számú ajánlást. A miniszterelnök-jelölteknek országosan húszezer ajánlást, az egyéni jelölteknek négyszáz helyi ajánlást kell összegyűjteniük. A miniszterelnök-jelöltről kétfordulós szavazáson dönthetnek a választók, a második fordulóba már csak a legtöbb szavazatot kapott három jelölt jut tovább.