Az emberek úgy vesznek könyvet, mintha a Tescóban vásárolnának

2023. október 1. – 13:15

Az emberek úgy vesznek könyvet, mintha a Tescóban vásárolnának

Másolás

Vágólapra másolva

Harmadik tárcakötetével, a Pontban este hatkor és más találkozások című antológiával jelentkezett a Telex az idei Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon. A könyv bemutatóját a Millenáris D épületében tartották szombat este. A Telextárcákban tavaly bemutatkozó, Mészöly Miklós-díjas Szeifert Natália (Simítás) és a már évek óta a rovat rendszeres szerzőjének számító, Mészöly- és József Attila-díjas Cserna-Szabó András (Fél évszázada padlón; Nemalkotói Ösztöndíj) volt Rácz Attila, a Telextárcák szerkesztőjének beszélgetőtársa.

„A kortárs magyar irodalom két meghatározó szereplője lesz a segítségemre” – így indult a beszélgetés, ahol a jelenlévők a tárcakötet válogatási szempontjait is megismerhették:

  • az elmúlt egy év írásaiból válogat;
  • az új nevek mellett az előző kötetekből ismert írók alkotásai is szerepelnek benne;
  • és három olyan írást is tartalmaz, amely eddig sehol nem volt olvasható, ilyen például az idei kötetben Cserna-Szabó András egyik írása, a Nemalkotói Ösztöndíj.

Cserna-Szabó rögtön fel is idézte élete legszebb bemutatását, amikor Bächer Iván azt mondta: ő a legnagyobb Vácon élő szentesi író. Majd rögtön válaszolt a cím apropóján hozzájuk intézett kérdésre is, hogy Szeifert Natália és ő hol találkoztak először. Bizonyára egy kocsmában, egyeztek meg a válaszban, aztán egy közelmúltbeli közös munkára emlékeztek, a Stay Brutal című metálantológiára, amelynek Cserna-Szabó a szerkesztője, Szeifert pedig az egyik szerzője volt.

Az első szöveg, amit Cserna Szeifert Natáliától olvasott, arra az időre esik, amikor tíz éven keresztül a Hévíz folyóirat szerkesztője volt. Bár Szeifert első beküldött szövegét visszadobta, az írónő nem adta fel, és a következőt már leközölte a lap. Erről Osvát Ernő legendás panelmondata jutott Cserna-Szabó eszébe arra az esetre, ha nem akart kiadni egy verset: „Több tüzet a versbe, több verset a tűzbe!”

Rácz Attila Cserna-Szabó első kötetéről, a Fél négy című kötetről is érdeklődött, amely novellákat tartalmaz, míg Szeifertet a Láz című első kisregényéről kérdezte. Hogy miért egyből regénnyel indított Szeifert? Igazából rövid szövegei voltak, válaszolta. „Ezen szocializálódtam, az interneten ezzel nyitottam egy blogot, és ott próbálgattam, mi az a terjedelem, amit az emberek elolvasnak egy szuszra.” Mindennap írt, egy-két képernyőnyi szöveg volt az a hosszúság, amit elolvastak az emberek. Szerinte ezek irodalmi igénnyel íródott naplószerűségek voltak.

Közel áll a szívéhez a műfaj, az ember agya és a szíve is rá tud állni, és nagy érdeklődéssel figyeli, hogyan lehet ezeket később hosszú szöveggé, regénnyé összefésülni.

Sokáig azt gondolta, hogy a regényírás az igazi írás, de most mar nem így látja. A novellákkal kapcsolatban még megjegyezte, hogy könnyebben el lehet velük jutni az olvasóhoz.

Fotó: Bődey János / Telex
Fotó: Bődey János / Telex

Cserna-Szabó András Fél négy című első könyve 1998-ban jelent meg. Ez idő tájt a klasszikus felállás az volt, mondta némiképpen ironikusan, hogy a fiatal írók novellákat írnak, és ha azt megtanulták, jöhet a regény, ez az írói evolúció.

„Mindig is novellás voltam, és ha nem férek bele egy novellába, akkor írok kisregényt vagy regényt.” Felidézte, hogy 1968-ban, az Egyperces novellák megjelenésekor Örkény István azt jövendölte, hogy a felgyorsult világban az embereknek csak annyi idejük lesz olvasni, ami két megálló közötti eltelik, vagy amíg az egyperces tojás megfő. Cserna-Szabó igazat adott Örkénynek, szerinte a betűalapú kultúráról átálltunk a képernyőalapúra – de az olvasó emellett nagyregényt akar azóta is.

Szerinte emögött a Tesco-hozzáállás lapul: ha már az ember megvesz egy könyvet, az legyen egy 600 oldalas kötet, ami akár fél évig is kitart.

A novelláskötet mint műfaj népszerűsége napjainkban sem növekszik szerinte, Szeifert ugyanakkor pozitív változást lát. Cserna-Szabó szerint a kiadók rettegve bújnak a fa mögé, ha egy író megjelenik, hogy novelláskötetet szeretne kiadatni.

Persze ennek van logikus magyarázata is: könnyebben befogadó az ember egy nagyregénnyel. Szeret benne kényelmesen elhelyezkedni, aztán ha vége, sajnálja, hogy nincs tovább. Ezzel szemben egy novelláskötetnél hússzor kell befészkelned magad, és mind a húsz alkalommal hamar vége van. „Olvasóként létre kell hoznod az agyadban a szereplőt, amiről csak két dolgot árul el a szerző, és mire kialakítod magadban a képet, vége a történetnek.”

A kérdező Rácz Attila felvetette, hogy írói szempontból ez azt is jelenti, hogy egyből meg kell nyerni az olvasót, és nagyon gyorsan kell megalkotni a karaktereket. A novellákban nincs egyetlen felesleges szó sem, adott igazat neki Cserna-Szabó. Felidézték Darvasi László tavalyi kötetbemutatón elhangzott megállapítását, miszerint „a jó tárca olyan, hogy kihűl tőle a kávé” – erre reflektálva a jelen lévő két szerzővel boncolgatták ugyanezt a kérdést.

Szeifert Natália azt mondta, nem tudja ugyan, milyen a szabályos tárcanovella, de szerinte nincs annyira megszabva terjedelmi korlát, ő olvasóként azt szereti, ha minél rövidebb, és még egy picit se néz belőle félre. Cserna-Szabó szerint az, ami a Telexnél megjelenik minden szombaton, valójában nem tárca, hanem novella. Úgy gondolja, a klasszikus tárcák réges-rég eltűntek, ugyanis anno ennek a speciális műfajnak a szerzői 99 százalékban újságírók voltak. Régen a hírek alatt volt még egy cigarettatárcányi hely, és az ott megjelenő szövegek kapcsolódtak a hírekhez, de volt irodalmi értékük is. Ma már ez nem sikerülhet, mert az írók nem nagyon olvasnak híreket – ő például soha.

Szerinte a kávéházi irodalom mára letűnt, és az a tárcákhoz elengedhetetlen feltétel: egy helyen volt a szerkesztőség, és ahova a hírek beérkeztek. De a felvetése szerint a Telexben megjelenhetnének neotárcák.

„Érdekes lenne, hogy 6:30-kor azt mondják, hogy 7-re le kell írnod 3000 karaktert, és annak legyen irodalmi értéke.”

Felmerült a kérdés, hogy egy olyan napi félmilliós látogatottságú hírportálnak, mint a Telex, mi a szerepe az irodalmi nyilvánosság formálásában.

Egressy Zoltán, Benedek Szabolcs, Cserna-Szabó András, Garaczi László, Szeifert Natália, Kiss László, Szántó T. Gábor, Darvasi László, Biró Zsombor Aurél, Borda Réka, Mécs Anna, Szendi Nóra, Szaniszló Judit – Fotó: Bődey János / Telex
Egressy Zoltán, Benedek Szabolcs, Cserna-Szabó András, Garaczi László, Szeifert Natália, Kiss László, Szántó T. Gábor, Darvasi László, Biró Zsombor Aurél, Borda Réka, Mécs Anna, Szendi Nóra, Szaniszló Judit – Fotó: Bődey János / Telex

Szeifert Natália elképzelése szerint egy hírportálnak nagy a felelőssége abban, hogy mit mond és amit mond, azt hogyan tálalja, hiszen rengeteg szükségből jövő szabály van, amelyeket muszáj követni a kattintások miatt. Ha ezenfelül van idő és energia irodalommal is foglalkozni, az szerinte nagyon értékes. Ő egy hírportálnál mindig ellenőrzi, mi jelenik meg a kultúrarovatban, mert ha ott csak egy valóságshow hírei szerepelnek, akkor a hírekre is egészen máshogy tekint.

Cserna-Szabó András arról érdeklődött, lehet-e tudni, hogy mennyien olvassák a novellákat, mire Rácz Attila Tóth Krisztina nemrégiben megjelent, egy nap alatt több mint tízezres olvasottságot elérő novelláját említette a közelmúlt egyik legnépszerűbb írásaként. Ezután a jelenlévők a Simítások című novellát és a Nemalkotói Ösztöndíj egy részletét hallgathatták meg a szerzők felolvasásában.

A beszélgetés után a kötet szerzői dedikálták a kötetet a Millenáris D épületében.

A válogatáskötet szerzői ezúttal is a kortárs magyar irodalom meghatározó szereplői – például a címadó novella a nyár szépirodalmi bestsellerét, a Levelek nélkül című regényt jegyző Krusovszky Dénes alkotása. Az elmúlt egy évben több új prózaíróval is bővült rovatunk, így nagy örömünkre csatlakozott hozzánk a József Attila-díjas Szécsi Noémi, a Sziveri-díjas Juhász Tibor, a hazánkat rangos nemzetközi irodalmi programokban képviselő Borda Réka, továbbá Kovács Eszter Málna, Szaniszló Judit és Légrádi Gergely is. A további szerzők (ábécésorrendben): Bán Zsófia, Benedek Szabolcs, Berta Ádám, Biró Zsombor Aurél, Egressy Zoltán, Finy Petra, Garaczi László, Grecsó Krisztián, Haász János, Háy János, Kiss László, Lackfi János, Mécs Anna, Méhes Károly, Szántó T. Gábor, Szendi Nóra, Szív Ernő, Tóth Krisztina, Totth Benedek. A kötet borítóját Somogyi Péter (szarvas) tervezte, a novellákat Fillér Máté illusztrálta, a szerkesztő Haász János volt, a munkáját Kolozsvári Tímea segítette.

A kötet ma még megvásárolható a Könyvfesztiválon Scolar Kiadó B2 standján, kapható a Scolar könyvesboltban (1061 Paulay Ede u. 19.) és a scolar.hu weboldalon, és természetesen a Telex Shopban a korábbi antológiákkal (A félig olvasott könyv, A fukusimai búvár) csomagbanjelentős kedvezménnyel is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!