Orbán Viktor úgy odacsapott az alternatív valóságnak, hogy szem nem maradt szárazon

2023. november 3. – 13:08

Orbán Viktor úgy odacsapott az alternatív valóságnak, hogy szem nem maradt szárazon
Illusztráció: Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Újra véget ért egy hónap, újra befut a Telexen a Lájkbajnokság menetrend szerinti epizódja, amiben politikusok és utánfutóik közösségi médiás aktivitását és népszerűségét elemezzük. Identitásválság, Nobel-díjak, meglepetésszerű Dzsudzsák Balázs: ez történt októberben a politikai kommunikáció online frontján.

Október világraszóló szenzációval, két magyar Nobel-díjjal indult, és persze ott volt a 23-i ünnep is, szóval a közösségi médiás pálya a Fidesznek lejtett – és itt álljunk is meg egy pillanatra. Valójában minden hónapban a Fidesznek lejt ez a pálya, és ezt hosszú évek munkájával érték el, amivel kialakították azt az identitást a követőtáboruk előtt, hogy ők a nagybetűs Magyarok (és mindenki más hazaáruló). Vagyis minden magyar siker az ő sikerük, és minden őket érő kritika a nemzet elleni nemtelen támadás. Erre az alapra azért nem olyan nehéz a közösségi médiában jól rezonáló jelenlétet építeni.

Az ellenzéknek viszont – pár szórványos kivételtől eltekintve – nagyjából az az identitása, hogy pfuj, Orbán. De azt aztán olyan lelkesedéssel és változatossággal tolják, mint a Gyalog galoppban a Lovagok, Akik Azt Mondják, Ni. Persze erre is lehet lájkvadászatot optimalizálni, de aki szinte kizárólag valami ellenében határozza meg magát, az azért eléggé limitálja, hogy csak úgy magáért, a személyiségéért is népszerű legyen.

Az A ligás fideszesek viszont pontosan erre utaznak, profi PR-csapatokkal megtámogatva, gyakorlatilag rocksztárokként, celebekként viselkednek a közösségi médiában. A sima, egységsugarú fideszesek az ő rajongóik szerepébe helyezkedve gyűjtik a lájkokat, az ellenzékiek pedig nagyrészt ingerült kommentelőként viselkedve, néhányan meg vért izzadva próbálva valamiféle saját karaktert építeni.

Ennek tükrében lássuk, mennyi lájkot gyűjtött a hazai politikai elit októberben a Facebookon (a szereplők besorolása az imént említett kategóriákba legyen mindenkinek házi feladat):

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor656 00066
2.Szijjártó Péter598 000240
3.Hadházy Ákos386 00095
4.Jakab Péter274 000109
5.Szakács László219 000159
6.Novák Katalin207 00078
7.Karácsony Gergely179 00080
8.Mesterházy Attila166 000172
9.Ujhelyi István145 000100
10.Márki-Zay Péter137 000134
11.Kocsis Máté120 00045
12.Keresztes László Lóránt94 00094
13.Dobrev Klára89 00065
14.Kubatov Gábor86 00041
15.Dúró Dóra85 000139

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az október 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

Az októberi versenyt hetekre lebontva jól látszik, hogy Orbán a hónap második felében húzott csak bele, de akkor aztán alaposan:

  • 1. hét: Hadházy – Orbán – Szijjártó
  • 2. hét: Szijjártó – Hadházy – Ujhelyi
  • 3. hét: Orbán – Szijjártó – Hadházy
  • 4. hét: Orbán – Szijjártó – Hadházy

Alternatív univerzumok

Nem a valóság számít, hanem az, hogy az emberek mit érzékelnek valóságként – szól a posztmodern politika alapvetése, és ez mára annyira uralja a magyar közéletet, hogy gyakorlatilag minden politikai erő személyre szabott, alternatív valóságot gyárt a saját követőtáborának. Természetesen ebben is a Fidesz az ügyesebb, illetve áll a rendelkezésére sokkal több erőforrás, és október legszürreálisabb eseményei szépen meg is mutatták, hol tart most a NER Cinematic Universe.

Kezdjük azzal, hogy Orbán Viktor október 23-án, a forradalom évfordulóján négy posztot tett ki a Facebookra, ezekben háromszor említette, hogy nem táncolunk úgy, ahogy Brüsszel fütyül, és nullaszor azt, hogy az oroszok fojtották vérbe az '56-os forradalmat. Az ünnepi beszédét egyébként jó messzire vitték Budapesttől, az utolsó pillanatig titokban tartották a helyszínt is, aztán elkordonozták, kizárták a sajtót, csak az alaposan megválogatott, meghívott közönséget engedték be, még a turistákat is elzavarták a környékről – hogy aztán a közösségi médiában egy sold out („minden jegy elkelt”) feliratú videóval büszkélkedjenek, milyen nagy volt az érdeklődés.

Orbánt a Putyin-találkozón durván megalázzák, az EU-csúcson kínosan egyedül marad, de a híveknek közvetített valóságban továbbra is hős szabadságharcos, aki bátran kiáll, és mindig győz, mert okosabb mindenkinél, még Kádár Jánosnál is. Fel is veszi a Donald Trump által személyesen neki dedikált ajándék baseballsapkát, persze megfordítva, ahogy a legfrissebb, kilencvenes évekbeli divat diktálja, és tudomást sem vesz arról, hogy Trump amúgy összekeveri őt Erdoğannal, Magyarországról meg annyit tud, hogy határos Oroszországgal.

Bármennyire is bizarrnak hangzik mindez, a gyakorlat azt mutatja hogy bejön, akkor meg miért ne állnának bele egyre inkább (főleg, hogy ugye az Ellenzék Cinematic Universe eközben tizenéve abból áll, hogy pfuj, Orbán). Talán egyszer még a most belengetett Orbán-rap is megvalósul, akár Kis Grófóval, Pataky Attilával és Győzikével közösen.

A Marvel Cinematic Universe egyébként két évvel előbb indult, mint a Fideszé, és még mindig extrém sikeres, mostanában kezdenek csak egyre nagyobb tömegekben beleunni az emberek – de azért ebből biztosan nem kéne messzemenő következtetéseket levonni.

További random érdekességek

  • A lista alsóházában nagy a helyezkedés, szoros a verseny, de az élmezőnyben eléggé befagyni látszanak az erőviszonyok, legfeljebb egy-két helyezést mozognak a szereplők hónapról hónapra. Május óta, vagyis fél éve a top 10-ből 8 hely gyakorlatilag állandó, a fideszes triumvirátus (Orbán, Szijjártó, Novák), és az ellenzéki ötös (Hadházy, Jakab, Mesterházy, Szakács, Karácsony) mellett két kiadó helyért küzd a teljes második vonal.
  • Sokatmondó, hogy ebben a hónapban kik hiányoznak a toplistáról: az egykor tuti dobogós Varga Judit (16. hely, 75 poszt, tehát nem éppen inaktív), Gyurcsány Ferenc (22. hely, 28 poszt, szóval ő eléggé az), Zsigmond Barna (35. hely, 141 poszt, ő sokáig stabil toplistás volt, de úgy tűnik, ráunt a közönség) és Vona Gábor (68. hely, 58 poszt, vagyis a Facebookon nincs igazán visszhangja a nagy visszatérésének).
  • Követőszámban óriási meccsek mennek, Szijjártó például nemrég belépett a 400 ezresek szűk körű klubjába, ahol Jakab Pétert és Vona Gábort üldözi, talán egy év múlva előzési pozícióba is ér. Nagyjából ugyanekkorra érheti utol Dúró Dóra (315 ezer) és Karácsony Gergely (313 ezer) is Gyurcsány Ferencet (328 ezer), ha utóbbi nem kapja össze magát. Külön házi verseny (sőt: -házy verseny) megy Hadházy (232 ezer) és Mesterházy (235 ezer) között, illetve Varga Judit (176 ezer) és Márki-Zay Péter (173 ezer) is komoly versenyfutásban van.
  • A hónap posztjának különdíját ezúttal megosztva kapja Kubatov Gábor, aki egy Tarlós idejéből való fotóval illusztrálta, hogy Karácsony elárasztotta hajléktalanokkal Budapestet; és Boldog István, aki kapott egy nagyon béna adathalász üzenetet, amiről rögtön beazonosította, hogy a libsik éppen rátámadnak a szólásszabadságára, és ezt közzé is tette.

Come on, come on, love me for the money

Meglepő módon Orbán vezeti a szponzorált posztokra költött pénzek toplistáját is – sőt, ez nemcsak meglepő, de egyenesen értelmetlennek is tűnik, hiszen ő csak akkor szokott komolyabb összeget hirdetésre költeni, ha épp nagy a tét, választási kampányhajrá van, vagy valami hasonló (egészen két évvel ezelőttig például egyáltalán nem volt fizetett posztja a Facebookon). Valószínűleg most valamiféle kísérletezésnek vagyunk tanúi a jövő évi EP-/önkormányzati választásra felkészülés jegyében, jutányos 17 millió forintért. Persze az összeget nézhetjük onnan is, hogy ez Mészáros Lőrincnél nagyjából a borravaló lehet a jacht megtankolása után.

A hagyományosan gigahirdető Megafonnál pont fordított a felállás, már jó pár hónapja nem nyitják ki a pénztárcát – itt vélhetően az van a háttérben, hogy pihentetik a nagyközönséget, üresben fut a motor, pénzes rásegítés nélkül, csak a hardcore követőtábornak adják a napi betevő lelki útmutatást.

Ritka vendég ezen a toplistán az aHang és a Partizán, előbbi az alternatív oktatási népszavazást, utóbbi a Kocsis Máténak írt nyílt levelét promózta pár millióval – elég fura, hogy a kormánybarát médiagépezet nem szállt még rájuk emiatt, ilyen ziccereket nem szoktak kihagyni.

Hirdetésre költött pénz
1.Orbán Viktor17 300 000
2.Origo9 500 000
3.aHang6 000 000
4.Mandiner3 800 000
5.Ungár Péter3 700 000
6.hirado.hu3 300 000
7.Bors2 200 000
8.Ripost1 900 000
9.Partizán1 700 000
10.Magyar Nemzet1 400 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az október 1. és 30. közti időszak költéseit mutatják.)

A hónap posztjai

Október legnagyobbat futott posztjai szépen illusztrálják a bevezetőben említett fideszes identitásstratégiát, érdekes, hogy a Karikó Katalin gratulációcunamiján az amúgy a Facebookon nem éppen nagymenő Botka László szörfölt a legnagyobbat. Mármint persze logikus, Szeged polgármestereként az egykori szegedi egyetemista tudóssal több kapcsolódási pontja van, mint bárki másnak a mezőnyből, csak éppen ez a verseny általában nem a logika szabályai szerint alakul.

Ha már itt tartunk, Orbán nobeles gratulációja csak a 16. legnépszerűbb posztja lett a hónapban, és messze megelőzte két olyan bejegyzése is, amiben a fociválogatottnak gratulál a győztes Eb-selejtező után – micsoda metafora. Persze az is igaz, hogy a miniszterelnök hírhedt magyarságdefiníciójába („az a magyar, akinek az unokája is magyar lesz”) Karikó Katalin a Nobel-díjával együtt is bajosan fér be, elvégre már a lánya is amerikai színekben lett olimpiai bajnok, és az unokái is Amerikában, inkább amerikaiként, mint magyarként fognak felnőni.

A legtöbb interakciót gyűjtött posztok:

  1. Orbán jól kiosztja az EU-t, „Brüsszel elárulta Európát. Ebből elég volt! Brüsszelben változás kell!” – 69 ezer interakció
  2. Orbán bejelenti, hogy nemzeti konzultáció lesz, és nem táncolunk úgy, ahogy Brüsszel fütyül – 50 ezer
  3. Szijjártó a születésnapját ünnepli a családjával és Dzsudzsák Balázzsal – 49 ezer
  4. Orbán örül, hogy a fociválogatott megverte a szerbeket – 48 ezer
  5. Botka László Karikó Katalinnak gratulál a Nobel-díjhoz, sok ezer szegedivel együtt – 35 ezer

Az egyes interakciótípusokra lebontva még jobban látszik, mivel is nyerte meg Orbán a hónapot:

  • A legtöbb megosztás: Hadházy bemutatja Máriapócs 20 millió forintnyi EU-támogatásból készült, víz nélküli csónakázótavát;
  • A legtöbb komment: Orbán kifejti, hogy Brüsszel elárulta Európát, és ez nem mehet így tovább;
  • A legtöbb mérges emoji: Orbán nemzeti konzultációt indít, és nem táncol úgy, ahogy Brüsszel fütyül;
  • A legtöbb meglepett emoji: Karácsony Gergely bejelentkezik a kórházból a térdműtéte után;
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán gyászposztja Pásztor István vajdasági magyar politikus halálára (az állandó békepárti háborús retorika jegyében azzal, hogy „elment a harcosok útján”);
  • A legtöbb szívecske: Szijjártó születésnapi családi fotója;
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán kiosztja Brüsszelt.

A legtöbb nevető reakciót kapott posztok top 10-es listájából egyébként 8 Orbán, de egyiket se viccnek szánta, vagyis egyre jobban erősödik a „Facebook népe röhögni jár Orbán oldalára” jelenség (amihez azért hozzátartozik, hogy a sima lájkok ezzel együtt is kétharmados többségben vannak általában a posztjainál).

Ne menjünk el szó nélkül Szijjártó születésnapi fotója mellett sem, ami rengeteg kérdést vet fel. A külügyminisztert a családi meglepetésbulikra is fotós kíséri, mint a hajnali futásokra? Mit keres ott Dzsudzsák Balázs? Miért pont ugyanolyan színű a haja, mint Szijjártó feleségéé? Komolyan így néz ki az ország legjobban fizetett belsőépítészének otthona? Miért bakancsban (bokacsizmában?) van otthon, míg mindenki más zokniban?

Végül jöjjön a virális posztok toplistája, nagyrészt ismerős témákkal:

  1. Niedermüller Péter videója arról, hogy felújítják a VII. kerületben az Erzsébet Családok Átmeneti Otthonát – 47,2× szorzó
  2. Kósa Ádám videója, amin Orbán Viktor azt vezeti le, hogy Ukrajna semmilyen áldozatot nem hoz Magyarországért – 45,7×
  3. Dúró Dóra a továbbra sem létező WHO-diktatúra ellen tiltakozik – 37,1×
  4. Botka László Karikó Katalin Nobel-díját ünnepli – 35,1×
  5. Dúró Dóra továbbra is nagyon harciasan elutasítja a WHO „pandémiaszerződését” (kicsit unalmas már leírni, de továbbra is főként saját maga által kitalált dolgokon felháborodva) – 28,5×

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

Ezen a ponton röviden emlékezzünk meg arról, hogy a Mi Hazánknak, ami az utóbbi időben masszívan az oltásellenességre építi az identitását, milyen kínos kommunikációs kihívás volt Karikó Katalin Nobel-díjára reagálni. Mondjuk megoldották, nem gratuláltak, hanem gyógyszerlobbiztak egy jót.

És ha már itt tartunk, foglaljuk is össze a közismert mémmel a magyar Nobel-díjak általános fogadtatását a kormány felől:

A legtöbb megosztás

A legértékesebb interakció különversenyében már jó fél éve meg se rezdül a papírforma. Hadházynak sorozatban ötödször lett meg a 100 ezer megosztás (bár most kicsit rezgett a léc), lassan már egy Hosszú Katinka-i értelemben vett rekordszériáról beszélhetünk. A momentumos Tompos Márton viszont, akit a múlt hónapban kis híján kikiáltottunk Hadházy 2.0-nak, most éppen csak lemarad a top 10-ről.

Megosztások%
1.Hadházy Ákos101 00026%
2.Szakács László46 00021%
3.Jakab Péter35 00013%
4.Mesterházy Attila33 00020%
5.Orbán Viktor24 0004%
6.Ujhelyi István21 00015%
7.Szijjártó Péter21 0003%
8.Márki-Zay Péter20 00015%
9.Keresztes László Lóránt19 00021%
10.Dobrev Klára12 00013%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagram

Instán szeptemberben bombameglepetést hozott Szijjártó Péter győzelme, amit most nem sikerült megismételnie, pedig újra hozta a 150 ezer lájk fölötti szintet. Ráadásul most anélkül, hogy a sportcipős celeb Balázskicks közös posztokkal megtolta volna kicsit a szekeret (helyette a már szinte családtag Dzsudzsák ugrott be). A Trump-sapkás, Putyinnal, Marco Rossival és kutyával pózoló – ez sajnos nem egy fotó, hanem négy külön poszt – Orbán ellen azonban ez is kevés volt.

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor285 00043
2.Szijjártó Péter170 00099
3.Novák Katalin81 00061
4.Hadházy Ákos41 00060
5.Karácsony Gergely36 00032
6.Varga Judit35 00045
7.Nagy István12 000129
8.Márki-Zay Péter12 00028
9.Kubatov Gábor11 00029
10.Szentkirályi Alexandra800012

Időközben a mocsárban

Úgy tűnik, múlt hónapban az Orosz hírek visszaesése és a Gond-olkodó felfutása nem egyszeri anomália volt, sőt, a jelenség tovább erősödött a másik nagy baloldali propagandalap, a Nyugati fény felzárkózásával a dobogó második fokára. Két kormányellenes oldal az első két helyen a propagandisták versenyében, hát ilyen emberemlékezet óta nem fordult elő. Sőt, megjelent a top 10-ben még egy ilyen tematikájú oldal, a Tízmillióan az előrehozott választásokért, aminek a névváltoztatási archívuma egy konkrét egyperces Örkény-novella a magyar ellenzék elmúlt tíz évéről:

Feltűnő még, hogy a Megafon influenszerei pénzes rásegítés nélkül is milyen jól hasítanak. Mondjuk ki is facsarnak minden utolsó utáni lájkot is a közéletileg, politikailag és filozófiailag igazán fontos pillanatokból, Bohár Dániel például egyetlen nap alatt 11 posztot szentelt annak a ténynek, hogy Nagy Ervint kiütötték az RTL Sztárbox című bokszolós show-jában. Durva lesz, amikor erre még pluszban begyújtanak heti pár tízmillióval a kampányidőszakban.

InterakciókPosztok száma
1.Gond-olkodó637 000841
2.Nyugati fény433 0001137
3.Deák Dániel / Megafon362 000215
4.Orosz hírek275 000517
5.Bohár Dániel / Megafon263 000139
6.Trombitás Kristóf / Megafon151 000331
7.Tízmillióan az előrehozott választásokért146 0001182
8.Déri Stefi / Megafon124 000104
9.Elemi.hu120 000793
10.Juszt László116 00031

A Lájkbajnokság-sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!