Készpénz Péter lenyomja az internetet
2023. október 4. – 16:02
Hivatalosan is véget ért a nyári uborkaszezon, újra beüzemelték a lájkgenerátorokat a politikusok a közösségi médiában. Lassan ráfordul a politikai kommunikáció a jövő évi választások előtti maratoni kampányokra, körvonalazódnak a narratívák, a fő üzenetek. Kicsit más szempontból nézve: most van az az időszak, amire majd jövő május magasságában úgy fogunk visszaemlékezni, mint a boldog békeidők, amikor még nyugiban lehetett facebookozni, nem ordított az arcunkba a politika kétpercenként. Ennek jegyében lássuk, mi történt a közösségi média csataterein az elmúlt hónapban, hogy áll a politikusaink aktivitása és népszerűsége most. Ennyi lájkot gyűjtött a hazai politikai elit augusztusban a Facebookon:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Szijjártó Péter | 509 000 | 226 | ▲▲ |
2. | Hadházy Ákos | 427 000 | 92 | ▼ |
3. | Orbán Viktor | 316 000 | 45 | ▲ |
4. | Jakab Péter | 266 000 | 113 | ▼ |
5. | Novák Katalin | 252 000 | 87 | ▼ |
6. | Szakács László | 238 000 | 158 | ▲ |
7. | Karácsony Gergely | 233 000 | 78 | ▲ |
8. | Mesterházy Attila | 224 000 | 180 | ▼ |
9. | Márki-Zay Péter | 198 000 | 132 | ▼▼ |
10. | Keresztes László Lóránt | 147 000 | 90 | ▼ |
11. | Ujhelyi István | 136 000 | 92 | ≡ |
12. | Gyurcsány Ferenc | 124 000 | 31 | ● |
13. | Rétvári Bence | 114 000 | 81 | ≡ |
14. | Kocsis Máté | 87 000 | 34 | ● |
15. | Nagy István | 86 000 | 137 | ≡ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a szeptember 1. és 30. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
A szeptemberi versenyt hetekre lebontva jól látszik, hogy Szijjártó-Hadházy különversennyé vált a Lájkbajnokság. Érdekes látni, mennyire másképp közelítik meg a közösségi médiát, és mennyire más tartalomra vevő a közönségük. Hadházynak egy posztja átlagban kétszer annyi lájkot hoz, ezt Szijjártó stábja szorgalmas spameléssel kompenzálja, és ha éppen beüt egy-egy feleséggel, Dzsudzsák Balázzsal, vagy 75 ezer forintos tornacipővel pózolós poszt, akkor simán megvan a győzelem. Dokumentáljuk azért a szakaszok eredményeit:
- 1. hét: Szijjártó – Novák – Jakab
- 2. hét: Hadházy – Szijjártó – Orbán
- 3. hét: Hadházy – Szijjártó – Novák
- 4. hét: Szijjártó – Orbán – Hadházy
Véget ért a nyár, újra nyit a gyár
A Lájkbajnokság legutóbbi, augusztusi fordulója elég fura anomália volt, a közösségi médiában nagypályásnak számító fideszesek ugyanis hetekre szabadságra mentek (még ha ezt nem is kötötték a követőik orrára), így az ellenzék a könnyített pályán tarolhatott. Szeptemberrel aztán visszatért minden a megszokott kerékvágásba, Szijjártó Péter stábja a szokásosnál is sűrűbben tolta a spamet, Orbáné viszont kevésbé – és végül így is alakult ki a végeredmény, kettőjük között a standard formáját hozó Hadházyval.
A kötcsei találkozó a közösségi médiában nem keltett komolyabb hullámokat; ahogyan az sem, amikor a Nemzeti Sport főszerkesztőjétől az USA megtagadta a diplomatavízumot. Egy ideig úgy tűnt, utóbbiból komolyabb botrányt kavarnak a fideszes és Fidesz-közeli beszélő fejek, de aztán gyorsan elült az ügy. Lehet, hogy rájöttek, elég furán nézne ki, ha emiatt verik az asztalt, de azért nem, amikor más magyar újságírókat egy izraeli kémprogrammal hallgatnak le valakik.
A szeptember fő témája végül a készpénz lett. Szijjártó azzal ment cipőt venni, és meg is magyarázta, hogy számára egyszerűbb elmenni az ATM-ig, kivenni a pénzt, és azzal fizetni a boltban, mint kártyát használni. (Erről bővebben majd az instagramos toplistánál.) Orbán viszont egy guriga kápéval a kezében téblábolt elég furán a Bakáts utcában, azóta is a fél ország találgatja, hogy mit keresett ott, a hivatalos válasz az, hogy magánügy.
Mindeközben az ellenzék, hát, volt erről pár hete egy nagyobb, részletes cikkünk, ehhez most csak annyit tegyünk hozzá, hogy a közösségi médiában néhány kivételtől eltekintve még azzal a helyzettel se nagyon tudnak mit kezdeni, hogy az infláció olyan, mint a hollywoodi vígjátékokban a gimnazistákat játszó színészek: 18-nak mondják, de a vak is látja, hogy 30.
További random érdekességek
- Nem állítanám, hogy bravúros oknyomozás volt, de megfejtettük Mesterházy Attila stabil jó eredményeinek titkát: ha valami bejön neki, azt copy-paste módszerrel ismételgeti kifulladásig. Ezt a nyugdíjjal kapcsolatos bölcsességet például tavasz óta 18 (!) alkalommal posztolta, minden egyes alkalommal bejött rá 2-4 ezer lájk, és nagyjából ugyanazok az egyetértő kommentek, nagyjából ugyanazoktól a nyugdíjasoktól: szeptember 17, szeptember 10, szeptember 4, augusztus 1, július 24, július 11, július 4, június 10, június 4, május 19, május 8, április 27, április 18, április 12, április 4, március 26, március 20, március 16.
- Varga Judit augusztushoz hasonlóan most sem jutott a top 15-be, lassan kimondhatjuk, hogy az egykori stabil dobogós versenyző az EP-s surranópályán elkezdte a hazai közéletből való fokozatos távozást. Vagy ha nem, akkor rohamosan kopik az egykor szuperlelkes rajongótábora a miniszteri székből való felállás óta.
- Szintén kiesett a toplistáról Zsigmond Barna, aki februárban még dobogós volt, és azóta csúszott vissza lassan, de biztosan. Elképzelhető, hogy ez összefüggésben van azzal, hogy a hónapban egyetlen Orbán-fotót sem posztolt, pedig fénykorában ez néha napi rendszerességgel is előfordult nála.
- Szeptember volt a hónapja Vona Gábor nagy visszatérésének, ami a Facebookon egyelőre nem igazán látszik (36 ezer lájk, 46. hely), bár az is igaz, hogy az aktivitást egyelőre nem tekerte túl magasra Vona (49 poszt). Úgy tűnik, a gigantikus (476 ezer ember), de évek óta elhanyagolt követőtábort nem olyan egyszerű újra aktivizálni.
- Szeptember legbizarrabb közösségimédiás momentuma az volt, amikor a Magyar Nemzet egy facebookos poszt alapján hírt adott arról, hogy Novák Katalin autóban sminkelt, aztán rájöttek, hogy a poszt már három éves, és törölték (a Google cache azért megőrizte a nyomait).
- A hónap posztjának címét vita nélkül Orbán Viktornak adjuk. Még a Kis Grófóval közös fotói idején volt népszerű téma a kommentelői között, hogy vajon mikor áll össze Pataky „ufó” Attilával – nos, eljött ez az idő is. Az mondjuk minimum kérdéses persze, hogy van-e még élő ember, vagy bármilyen, hozzávetőlegesen intelligens létforma a Tejútrendszerben, akinek Pataky Attiláról a rock az első asszociációja. A hónap költői kérdése: mit szólna Dwayne Johnson, ha valaki megmutatná neki ezt a posztot, hogy hé, ez a két fickó azt mondja, ők a rock, és nem te.
Money talks, BS walks
A facebookos hirdetésre költött pénzek elég lassan csordogálnak mostanában, a Megafon például ebben a hónapban sem nyitotta ki a legendásan vastag pénztárcáját, így a kormánypropaganda másik ékköve, az Origo vezet már második hónapja ezen a listán. Érdekesség, hogy Orbán Viktor is elkezdett hirdetni, tavaly december óta először (mondjuk nem túl sok eredménnyel).
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Origo | 6 900 000 |
2. | hirado.hu | 4 200 000 |
3. | Donáth Anna | 4 100 000 |
4. | Orbán Viktor | 3 000 000 |
5. | Mandiner | 3 000 000 |
6. | Magyar Nemzet | 2 300 000 |
7. | Világgazdaság | 2 100 000 |
8. | Ripost | 1 600 000 |
9. | Bors | 1 600 000 |
10. | Demokratikus Koalíció | 1 500 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a augusztus 30. és szeptember 28. közti időszak költéseit mutatják.)
A hónap posztjai
A hónap legnépszerűbb posztjainak toplistáján a meghatottság, düh és büszkeség érzelmeit felpiszkáló tuti slágertémák sorakoznak.
- Szijjártó a feleségével pózol a házassági évfordulójukon – 49 ezer interakció
- Orbán megköszöni a magyar barlangi mentőknek a törökországi helytállást – 32 ezer
- Orbán megnevezi a magyarok ellenségeit: Brüsszel, Gyurcsány – 31 ezer
- Karácsony bejelenti, hogy megvédte Budapestet a kormánytól – 27 ezer
- Jakab felszólal a Parlamentben – 26 ezer
A következő menetben az egyes interakciótípusokra lebontva nézzük meg, hogy melyik posztok gyűjtötték a legtöbbet belőlük a hónapban. A fő tanulság itt nagyjából az lesz, hogy Orbán szokásos ellenségkép-mutogatása a Facebook népéből egyre inkább kacagást vált ki a várt gyűlölet és rettegés helyett (vagy inkább mellett).
- A legtöbb megosztás: Hadházy, „Körlevélben értesítették a mentősöket, hogy ezentúl az összes mentőautót Felcsútra kell vinni szerelni és az eddigi szervizeket tilos megbízni.”
- A legtöbb komment: Orbán, „Brüsszel szemben áll a magyar emberekkel”
- A legtöbb mérges emoji: Keresztes László Lóránt, „A kormány a »veszélyhelyzetre« hivatkozva általános felmentést adott a szennyező cégeknek, akkugyáraknak: megúszhatják a bírságot, gyárbezárást!”
- A legtöbb meglepett emoji: Hadházy, fotók az állami Airbus teherszállító repülőgép hajtóművének sérüléseiről
- A legtöbb szomorú emoji: Karácsony gyászposztja Fahidi Éva író, színész halálára
- A legtöbb szívecske: Szijjártó házassági évfordulós fotója
- A legtöbb nevető emoji: Orbán brüsszelezős-gyurcsányozós biturbó posztja (amúgy a hét legtöbb nevetős emojit kapott posztból öt Orbáné volt, viszont láthatóan egyiket se viccnek szánta)
Végül jöjjön a virális posztok toplistája, amit szokás szerint a videók uralnak, és azon belül is a lopott videók. Ha folytatódik az eddigi sorminta, akkor októberben újra Dézsi Csaba András váltja majd itt Wintermantel Zsoltot, valami még arcátlanabbul közbeszerzett tartalommal. Bár az jó kérdés hogy hová lehet fokozni a mostani produkciót, ahol egy finoman szólva nem Fidesz-rajongó komikustól nyúlt klippel hasít a volt újpesti polgármester. Nem lennénk most Bödőcs Tibor YouTube-csatornájának helyében!
- Hoppál Péter a Duna tévé videójával, egy kárpátaljai gyerekkórus fellépéséről – 39,9x szorzó
- Wintermantel Zsolt egy TikTokról nyúlt videóval, amit már oda is YouTube-ról loptak, amúgy Kovács András Péter standupos négy évvel ezelőtti klipje, amiben az online kommentelőket figurázza ki – 37,9x
- Z. Kárpát Dániel parlamenti felszólalása arról, hogyan kéne megvédeni a magyar munkahelyeket – 33x
- Novák Előd nagyon hosszan magyarázza, hogy megbüntették ugyan, mert ezt mondta, de csak azért is cigánybűnözés – 30,8x
- Dúró Dóra a WHO „pandémiaszerződése” ellen tiltakozik (amúgy szinte kizárólag nem létező dolgokon felháborodva) – 24,3x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
A legértékesebb interakció versenyében az élvonalban nincs sok újdonság (jegyezzük fel azért, hogy Hadházy Ákos a negyedik hónapot hozza le zsinórban 100 ezer megosztás fölötti eredménnyel, ami egészen brutális), itt a lista 10. helyén Tompos Márton feltűnése az igazán érdekes. Vagyis inkább lehet érdekes, ha ezt folytatni tudja. Ő ugyanis a Hadházy-modell szerint facebookozik, azaz nem (nem csak) szlogeneket kiabál, celebekkel fotózkodik, mémeket reciklál, és a családi életét árusítja ki lájkokért, hanem néha konkrét ügyeket talál, és áll bele azokba. Ez ritka dolog a magyar politikai kommunikációban, sok meló van vele, de hosszú távon valószínűleg megéri, most egy megosztásos top 10-re volt egyelőre elég (és az összetett listán is ott volt a top15 mögötti üldözőbolyban). Mindezt alig 20 ezres követőtáborral.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 114 000 | 26,8% | ≡ |
2. | Szakács László | 61 000 | 25,5% | ▲ |
3. | Mesterházy Attila | 54 000 | 24,1% | ▼ |
4. | Jakab Péter | 34 000 | 12,9% | ▲ |
5. | Márki-Zay Péter | 33 000 | 16,6% | ▼ |
6. | Keresztes László Lóránt | 26 000 | 17,7% | ▼ |
7. | Ujhelyi István | 22 000 | 16,7% | ≡ |
8. | Szijjártó Péter | 17 000 | 3,3% | ● |
9. | Karácsony Gergely | 16 000 | 7,1% | ≡ |
10. | Tompos Márton | 16 000 | 23,1% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Itt a Lájkbajnokság gigantikus meglepetése, amit a cikk címében kicsit már elspoilereztük. Emberemlékezet óta nem volt olyan, hogy Instagramon Orbánt úgy győzzék le, hogy ő is rendesen ott van a versenyben. Most Szijjártó instant klasszikussá vált cipőboltos látogatása kellett hozzá, meg a „mindig készpénz” beszólás, ami persze frontálisan szembemegy a kormány készpénz-visszaszorításos politikájával, de erről már Gulyás Gergely is elmondta, hogy nincs ezzel semmi baj, minden kormánytag így van ezzel, ő maga is. Arról nem is beszélve, hogy mekkora magas labda ez a „nem közpénzt akartál mondani?” kommenteknek. Mindenesetre Szijjártó stábjának mesterterve bevált, az Insta-celebként kimondottan nagypályás Balázs Kicks rajongótáborára ráakaszkodás behozott majdnem 50 ezer lájkot egyetlen posztra, amivel meg is lett a győzelem. Vajon jövő hónapban ki lesz az az influenszer, aki besegít?
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Szijjártó Péter | 167 000 | 98 | ▲ |
2. | Orbán Viktor | 140 000 | 28 | ▼ |
3. | Novák Katalin | 104 000 | 63 | ▼ |
4. | Karácsony Gergely | 46 000 | 36 | ▼ |
5. | Hadházy Ákos | 37 000 | 57 | ≡ |
6. | Varga Judit | 35 000 | 40 | ● |
7. | Nagy István | 12 000 | 128 | ▲ |
8. | Szentkirályi Alexandra | 11 000 | 19 | ▼ |
9. | Márki-Zay Péter | 11 000 | 28 | ▼ |
10. | Kubatov Gábor | 10 000 | 29 | ▼ |
Into the Darkness
És itt az újabb nagy meglepetés, a propagandisták toplistáján a háború elindulása óta uralkodó Orosz hírek visszaesése – ami pont egybeesik a tavalyi választás óta csak küszködő ellenzéki propagandaoldal Gond-olkodó megtáltosodásával. Mindkét oldal nagyjából ugyanannyi posztot tett ki a hónapban, mint augusztusban, csakhogy a putyinista oldalon ez 30 százalékos visszaeséssel járt a lájkok számában, a túloldalon meg 350 százalékos emelkedéssel. Valószínűleg nem a bölcsek köve megtalálásáról/elveszítéséről van szó, hanem a Facebook tekert valamit az algoritmusán, ami az egyiknek nagyon fekszik, a másiknak meg nagyon nem – meglátjuk, októberben folytatódik-e ez a trend.
További megfigyelések:
- A megafonos influenszerek pénzes rásegítés nélkül is látványosan jól futnak
- Izgalmas fejlemény a Nagy Kamuprofilos Lebukás, kérdés, hogy ez mekkora zavart okoz majd az önkormányzati/EP választásra felpörgő kormánypárti propagandában
- Az ezen a toplistán egykor egyeduralkodó, és stílusában a Mindennek A Legajla díj örökös kitüntetettje, a Vadhajtások továbbra is szenved, már kiesett a top10-ből is; de nagyot zuhant a kb. ellen-Vadhajtásokként indult Elemi is
- Ha csak a számokat nézzük, a Diétás Magyar Múzsa ebben a hónapban is befért volna a toplistára, és a közelében járt egy másik, hasonló oldal, a KARD is. Van igény, és remény az épeszű politikai-közéleti közösségimédiás diskurzusra! (És milyen érdekes, hogy mind a kettő a lightos konzervatív-polgári irányból jön.)
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Gond-olkodó | 609 000 | 863 | ▲▲ |
2. | Deák Dániel / Megafon | 346 000 | 225 | ▲ |
3. | Nyugati fény | 341 000 | 880 | ▼ |
4. | Orosz hírek | 305 000 | 520 | ▼ |
5. | Bohár Dániel / Megafon | 225 000 | 137 | ● |
6. | Trombitás Kristóf / Megafon | 178 000 | 306 | ▼ |
7. | Juszt László | 153 000 | 38 | ≡ |
8. | Elemi.hu | 135 000 | 813 | ▼▼ |
9. | A kopasz oszt / Megafon | 112 000 | 136 | ● |
10. | Civil Összefogás Fórum | 104 000 | 459 | ● |
A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.