Csütörtöktől tizenegy év után ismét lesz Radiocafé

2022. november 2. – 05:01

Csütörtöktől tizenegy év után ismét lesz Radiocafé
Fotó: Radiocafé

Másolás

Vágólapra másolva

Több mint tizenegy év telt el azóta, hogy 2011 májusában végleg elhallgatott a fővárosban és környékén fogható Radiocafé a 98,6-s frekvencián, hamarosan azonban ismét lesz majd rádió ezen a néven, a budapesti 98,0-s frekvencián csütörtökön induló, új rádiót fogják majd így hívni. Az indulás tényéről, illetve néhány részletről a Media1 már augusztus végén beszámolt, a Telex pedig most Szőke Tibor tulajdonost és Kutasi Judit főszerkesztőt kérdezte arról, hogy milyen rádió lesz az új Radiocafé, és mire számíthatnak az egykori vagy éppen a potenciális új hallgatók.

Noha a Radiocafénak az utolsó éveiben a pár évvel korábban könnyűzenei rádióvá alakított, egyértelműen a fénykorát élő Petőfi rádióval is meg kellett küzdenie, nem a konkurencia miatt fejezte be adását 2011-ben, hanem azért, mert az NMHH elvette a hatóságnak 24 millió forinttal tartozó rádió műsorszolgáltatási engedélyét. Ahogy a legtöbbek által a Sziget miatt ismert Kádár Tamás, a Radiocafé volt tulajdonosa és társalapítója, az Est Média egykori ügyvezetője is fogalmazott akkor, a megszűnésével sokkal kevesebb lett a magyar médiapiac, és hiába volt relatíve kicsi a rádió, ezzel nem is nagyon lehetett vitatkozni.

Éppen emiatt kaphatták fel sokan a fejüket, amikor kiderült, hogy az azonos nevű új rádió ősszel újraindul a 2019 végéig a Civil rádió által használt 98,0-s frekvencián, a régi csatornahanggal (ez Nagy Sándor hangja volt) és több régi radiocafés arccal. Ahogy az a Media1 korábbi cikkéből is kiderült, Szőke Tibor cége, a Match Point Official Kft. március végén nyerte el a frekvenciát az NMHH 2020 októberében kiírt pályázatán. A Radiocafé nevet a néhány éve azt levédető Komáromi Balázs, a Trend FM főszerkesztő-tulajdonosa engedte át, a két rádió pedig a jövőben közös gyártóbázissal rendelkezik majd, illetve az eddig a Trend FM által használt szerkesztőségben egy új élő és egy gyártóstúdiót is kialakítottak, de a közös helyszínen túl egyéb összefonódás nem lesz közöttük.

Hosszú távra terveznek

Szőke a Telexnek elmondta, a Radiocafé elsősorban kulturális témájú rádió lesz, mind a műsorokban, mind a zenében, utóbbinál pedig sokrétű kínálatot gondolnak célravezetőnek. Mint mondta, a jelenlegi zenei kínálat a rádiókban nem fed le mindent, amit érdemes lenne, a Radiocafén pedig szeretnének minél több olyan zenét játszani, ami máshol kevésbé hangsúlyos. A kétezres években a Radiocafé és elődje, az EstFM is élen járt a zeneiségben, a műfajok sokszínűségében, olyan underground előadók és indie zenék jelenhettek meg az adón, amelyeket itthon nem annyira játszottak. Az eredeti Radiocafé megszűnése és a Petőfi rádió gyökeres átalakítása óta ezek nagyrészt hiányoznak a rádiózásból, ezen változtathatnak most. A tulajdonos elmondása szerint zeneileg lényegében az a cél, hogy

igényes popzenét játsszanak az Airtől az X Ambassadorsig vagy a 4Herótól a White Stripesig. A magyar zenék aránya 50 százalék lesz, az Amorf Ördögöktől a Žagarig vagy a 30Y-tól Yonderboiig.

Arra a kérdésre, hogy miként jutott frekvenciához a rádió, és egyáltalán, hogy jött az ötlet, Szőke elmondta, hogy a kilencvenes években rádiózott – sokszor Tilos rádiós arcokkal, amit azért érdemes megemlíteni, mert a közösségi rádió éppen bő egy hónapja nyerte el ismét a 90,3-as frekvenciát, így fenn tudott maradni –, olyan magyar alternatív zenekarok koncertjeinek szervezésében vett részt, mint a Heaven Street Seven vagy a Quimby, dolgozott lemezkiadónál is, és később is részt vett kulturális projektekben. Innen jött a zene és a rádió iránti rajongása, és ezért döntött úgy, hogy a cégével elindul a pályázaton. Mint mondta, szerinte ez lesz élete legnagyobb ilyen projektje, és bízik abban, hogy hosszú ideig sikeres is lesz majd; a lehetőség pedig adott, mert

a frekvenciát 10+7 évre kapta meg a rádió.

A Radiocafé folyamatos működését eleinte Szőke fogja finanszírozni az üzleti tevékenységéből, de az a célkitűzés, hogy durván háromnegyed év alatt a saját reklámbevételeiből működjön a rádió. A mostani gazdasági helyzetben a tervezhetőség persze nehezebb, de szerinte ez reális célkitűzés, pláne mert budapesti frekvenciáról van szó, ami erős piac, rengeteg cégnek lehet egy ilyen jellegű rádióban hirdetési felületet találni. A hirdetések kapcsán egyelőre csak annyi biztos, hogy ők is fognak majd értékesíteni, a Telex azon értesülésére, hogy a többek közt a közmédia jelentős részének és a TV2 Csoportnak a hirdetéseit is intéző Atmedia lehet a partnerük, Szőke azt mondta, hogy a kereskedőház jelentős rádiós tapasztalattal és kiváló szakemberekkel rendelkezik, így jó megoldás lehet együttműködni velük, de erről még nem született megállapodás közöttük.

A régi Radiocafé szellemisége, de modern köntösben

Szőke azt is elmondta, arra törekednek majd, hogy minél több élő műsoruk legyen, és hogy minél több kulturális tematikájú projektet tudjanak bemutatni, de részleteket csak szerda délelőtt közölnek majd arról, hogy pontosan mit lehet hallgatni, és ki vezeti majd a műsorokat. Így egyelőre annyit lehet tudni, hogy lesznek majd visszatérő arcok és ismertebb műsorvezetők is.

Azt, hogy pontosan mire lehet számítani, Kutasi Judit főszerkesztő sem árulta el előre, de kérdésünkre azért biztosított jó pár fogódzót ezen a téren. Kutasi, aki az elmúlt hat évben egyébként a Trend FM főszerkesztő-helyettese volt, kérdésünkre elmondta, hogy a témák között megjelenik majd például

  • a tudatos fogyasztás, a fenntarthatóság és más zöld dolgok;
  • a minőségi szórakozás – színház, film, képzőművészet vagy könyvek, ez utóbbi elméletileg különösen erős lesz majd, rövidebb bemutatókkal és mélyebb beszélgetésekkel;
  • a jelenlegi helyzetben elég aktuális gazdasági problémák, például hogy hogyan tudnak most talpon maradni és fejlődni a kis- és középvállalkozások;
  • a jövőkutatás, amely elmondása szerint nagyon foglalkoztatja a műsorvezetőket;
  • és a sikerek mellett a kudarcokat, mélypontokat bemutató portréműsorok, beleértve ebbe Kutasi saját, nőkre fókuszáló portrésorozatát is.

A főszerkesztő szerint a rádió majdani hallgatói olyan emberek lesznek, akik nyitottak a világra, tudatosak, érzékenyek a kultúrára, fogékonyak az újdonságokra, és akik kedvelték az egykori Radiocafé szellemiségét, de lépést tudnak tartani a változásokkal, be tudják fogadni az új impulzusokat, és kíváncsiak a környezetre, amiben élünk. Mint mondta, szeretnék tovább vinni a Radiocafé régi értékeit és szellemiségét, de a mai kor gondolatainak, értékeinek megfelelően, és

szeretnének valami mást nyújtani, mint ami az összes többi rádión van.

Azt is hozzátette, hogy a lényeg a nyitottság lesz, arra lesznek kíváncsiak, hogyan lehet megközelíteni a világot, vagyis – ahogy fogalmazott –, a rádió „világpolgárokról szól majd világpolgároknak”.

Természetesen megkerülhetetlen kérdés, hogy 2022-ben van-e még igény arra, hogy az ilyen tartalmakat rádión hallgassák az emberek, azt pedig Kutasi is kiemelte, hogy a tapasztalataik szerint a rádióműsorok és podcastek ütik egymást, de erre is készülnek megoldással. A Radiocafén két podcaster sáv is indul majd, amelyekkel a tervek szerint egyaránt ki tudják szolgálni azokat a rádióhallgatókat, akik nem hallgatnak podcasteket, és azokat a podcastrajongókat, akik még nem találták meg az igényeiknek megfelelő rádiót. Mint mondta, ez egy válogatás lesz, ahol megjelenik majd a pszichológia, a családi kérdések, de lesznek kulturális, gasztronómiai témák és még sok más is. Szerinte ez egy üzenet is, hogy a podcast és a rádiózás nemcsak együtt tud létezni, hanem együtt tudnak igazán kiteljesedni.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!