Momentum: Hatezernél is több tanár hiányzik a hazai iskolából, 77 százalékuk jelzett hiányt

2024. szeptember 9. – 09:36

Másolás

Vágólapra másolva

A tavalyi kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77%-a jelzett tanárhiányt, az intézmények közel egyharmadában 4 vagy annál több különböző szakos pedagógus hiányzik, írja a Facebookon Tóth Endre, a Momentum képviselője, aki iskolaigazgatók által kitöltött intézményi kérdőívekből közölt újabb adatokat.

A képviselő azt írta, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságon keresztül kapott érdemi válaszokat az Oktatási Hivataltól, az adatok pedig azokból a kérdőívekből származnak, amelyeket az iskolaigazgatók töltöttek ki a 2023-as kompetenciamérés során. Az adatok a következők:

  • az iskolák 35 százalékában hiány van a készségtárgyakat (testnevelés, rajz, ének) oktató tanárokból, 32 százalékában a természettudományos tárgyakat tanító tanárokból,
  • az iskolák 30 százalékában nincs elég matematikát, 30 százalékában pedig informatikát oktató pedagógus,
  • az iskolák negyedében nincs elég nyelvtanár és gyógypedagógus sem,
  • a legkevesebb hiányzó a humán tárgyak (magyar, történelem) esetében van, az iskolák 12%-ban nincs elég tanár,
  • az iskolák 29%-ában hiányoznak tanítók is,
  • összesen 6043 betöltetlen állást jeleztek az igazgatók 2022-ben, 2023-ban ezt már meg sem kérdezték a kérdőívben,
  • a megkérdezett iskolák összesen 3143 pályakezdő pedagógusról számoltak be.

Az adatok alapján országosan összesen 3851 olyan személy tanít a vizsgált iskolákban, akinek nincs pedagógus végzettsége vagy szakképzettsége az általa oktatott tárgyból, olvasható a momentumos képviselő posztjában.

„Van tehát gond a pedagógushiánnyal és az utánpótlással is. De a kormány ahelyett, hogy őszinte szakmai párbeszédet folytatna a problémáról, eltagadja a valóságot. Ahelyett, hogy azon fáradozna, hogy minél több fiatal pedagógus álljon pályára, az elmúlt két év ámokfutásával csak elijeszti azokat is, akikben lenne érdeklődés és tehetség a hivatás iránt” – írta Tóth Endre. A képviselő múlt héten is közölt adatokat, akkor azt írta, több mint ezer iskolában ötévesnél régebbi számítógépeket használnak a diákok.

Májusban megjelent a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont A közoktatás indikátorrendszere 2023 című tanulmánykötete, amiből szintén szomorú kép rajzolódik ki Magyarország közoktatásáról. A magyar iskolák nyugdíjas és képzetlen tanárokkal próbálják kezelni a pedagógushiányt, 2017 után ugrásszerűen nőni kezdett a szaktárgyakat megfelelő képesítés nélkül oktatók aránya. A pedagógushiány azért is szembetűnő, mert elöregedőben van a szakma, az utánpótlás nem teljesen biztosított: egyre rosszabb pontszámokkal vesznek fel diákokat a magyarországi tanárképzésekre, olvasható a tanulmányban, ami egy sor grafikont és kimutatást tartalmaz a magyar oktatás jelenlegi helyzetéről, 2010 és 2022 közötti adatokkal. Részletek ebben a cikkben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!