Új InterCity flottát vásárolhat a MÁV

2022. szeptember 8. – 15:49

frissítve

Új InterCity flottát vásárolhat a MÁV
Fotó: Siemens

Másolás

Vágólapra másolva

Jövőre jelentősen javulhat Magyarországon a távolsági és a nemzetközi járatok színvonala, de ehhez előbb még le kell futtatni egy közbeszerzést.

Egy szerdai kormányhatározat szerint 39 (plusz opcionálisan 10) új, korszerű, legalább 7 kocsis távolsági szerelvényt és 50, elsősorban hozzájuk való (de más vonatokban is használható) Siemens Vectron mozdonyt vásárolhat a MÁV.

A határozat egyelőre még csak lehetőség. Először ki kell írni a 39+10 IC-szerelvényre a feltételes, tárgyalásos közbeszerzési pályázatot (ennek határideje december 31), és le kell azt zárni 2023. március 31-ig – ezeket a határidőket tartalmazza a döntés.

Bár az 50 Vectron mozdonyt akár holnap megrendelhetné a vasúttársaság, mert a hiteltárgyalások lezárultak és kormánydöntés is megvan hozzá, úgy tudjuk, hogy ezzel várnak még 2023 március 31-ig, az IC-szerelvények közbeszerzésének lezárultáig, mert annak részeként adják ki a mozdonyok karbantartását is.

Az új IC-kocsik beszerzését sokan úgy értékelik, hogy ezzel véget érhet a MÁV sok kritikát kapott, új IC+ szerelvényeinek gyártása. A kiírás azonban nem zárja ki, hogy ezekkel a szerelvényekkel is lehessen indulni a pályázaton, sőt az iparpolitikai cél továbbra is az, hogy minél nagyobb magyar részarány legyen a gyártásban.

Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium témáért felelős államtitkára azt írja közösségi oldalán, hogy a beszerzés az összes hazai távolsági vonalon megoldja majd a távolsági járművek problémáját, úgy, hogy nemzetközi forgalomban is be lehet majd őket vetni. A legalább 380 darab új IC-kocsi a teljes MÁV-Start IC távolsági flotta bő kétharmadának cseréjét jelenti.

Az elképzelések szerint a Budapestről Miskolcot, Nyíregyházát, Debrecent és Szolnokot felfűző kör-IC-ben, Pécsre, Kecskeméten át Szegedre, Győrön át az ÖBB vonataival vegyesen Bécsbe, a Balaton déli partjára és az északi parti vonal villamosítása után az északi partra, Prágába, Varsóba, Belgrád és a jövőben tovább akár a Balkán déli államai felé ezek az új, zárt ingavonatok járnak majd, a többi, kisebb kapacitást igénylő irányba pedig olyan vonatok, amelyek tisztán a hasonló színvonalú szolgáltatást jelentő (IC+, CAF) kocsikat tartalmazzák.

Forrás: MÁV-Start
Forrás: MÁV-Start

Mint Vitézy írja, a kormányhatározat szerint 39+10 zárt távolsági ingaszerelvény fog érkezni. Ezek egy része terveink szerint 9, a maradék 7 kocsiból áll majd, beleértve egy vezérlőkocsit is, hogy egyszerűen és gyorsan tudjanak irányt váltani a pályaudvarokon. Az új szerelvények felépítése és összeállítása tehát lényegében a nálunk is népszerű, Budapest és Bécs között közlekedő, az osztrák Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) által üzemeltetett RailJetekére hasonlít majd.

Ingaszerelvény, vezérlőkocsi – mi az?

A személyszállító ingavonat kocsijait elöl mozdony húzza, de az utolsó kocsi egy speciális jármű, a vezérlőkocsi, amiből szintén lehet irányítani a szerelvényt. Így a végállomáson nem kell forgolódni, a mozdonyvezető csak hátramegy a vonat másik végébe, és indulhat az ellenkező irányba a szerelvény. A hagyományos vonatösszeállítással szemben így gyorsabb a fordulóidő, és meg lehet takarítani a tolatási mozgásokat.

Mint Vitézy közli, szolgáltatásvásárlást terveznek, aminek része a mozdony és a kocsik karbantartása is. A szolgáltatást a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. alapjain jelenleg megalakuló országos közlekedésszervező veszi majd igénybe, és adja tovább a MÁV-Startnak, a tendert közösen írják ki.

A Siemens váltja a Stadlert?

Az elmúlt években a MÁV főleg Stadler motorvonatokat vásárolt. (A motorvonatokhoz nem kell külön mozdony, mert eleve beépítik a hajtást a szerelvény két végén levó motorkocsikba.) Az IC-knél specifikusabb motorvonatokat a nemzetközi és a távolsági vonalak helyett inkább a regionális, például a budapesti agglomerációs vonalakon használják, és ez így is marad (persze, hogy Stadler vagy valamilyen más gyártmány, az majd a jövőben kiírt közbeszerzéseken derül majd ki). A most beszerezni kívánt szerelvények, így az új IC-flotta és a hozzá tartozó Siemens mozdonyok pedig inkább a hosszabb vonalakon, azaz „más terepen” közlekednek majd.

Mi lesz a MÁV által tervezett és gyártatott IC+ kocsikkal?

Vitézy szerint a kormány az utóbbi években 92 IC+-kocsi megépítését finanszírozta, 15 további kocsi pedig még gyártás alatt van Szolnokon. Arról nem ír, hogy ez folytatódik-e. De nem zárható ki az sem, hogy a pályázók között ott lesznek – esetleg egy kissé átalakított formában – ezek a járművek is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!