Az USA vizsgálja a kínai autók, köztük a magyar gyárat alapító BYD biztonsági kockázatát

2024. március 2. – 13:15

Másolás

Vágólapra másolva

A Fehér Ház bejelentette, hogy vizsgálat indul a Kínában és más meg nem nevezett kockázatos országokban gyártott autók biztonsági kockázatainak feltárására – írja az Engadget. Az amerikai kormány szerint erre azért van szükség, mert adatvédelmi szempontból aggályos lehet, hogy az autók gyakran összekapcsolódnak a sofőr telefonjával, illetve interakcióba lépnek más járművekkel, az amerikai közlekedési infrastruktúrával és annak gyártóival.

„A hálózatra kapcsolt járművek nagy mennyiségű érzékeny adatot gyűjtenek a vezetőjükről és az utasaikról; kameráikkal és érzékelőikkel rendszeresen részletes információkat rögzítenek az amerikai infrastruktúráról; közvetlenül kapcsolatba lépnek a kritikus infrastruktúrával; és távolról vezérelhetők vagy kikapcsolhatók” – írja közleményében a Fehér Ház. Meglátásuk szerint új sérülékenységek és fenyegetések származhatnak abból, ha az ilyen hálózati hozzáféréssel rendelkező autók által begyűjtött adatokhoz külföldi kormányok hozzáférhetnek, azt pedig különösen aggasztónak tartják, ha ez bizonyos általuk kockázatosnak tartott ország, például Kína kormányával történik meg, mert az az ilyen adatokból kinyerhető információt szerintük nemzetbiztonsági kockázatot jelentő módon is fel tudná használni.

A vizsgálatot a kereskedelmi minisztérium fogja vezetni. A cél egyelőre nem az érintett cégek szankcionálása, hanem annak felmérése, hogy egyáltalán szükség van-e hatósági fellépésre ezen a területen. „Kína határozott szándéka, hogy uralja az autópiac jövőjét, többek között tisztességtelen gyakorlatok alkalmazásával. Kína eláraszthatja a piacunkat a járműveivel, ami nemzetbiztonsági kockázatot jelenthet. Nem fogom hagyni, hogy ez az én felügyeletem alatt megtörténjen” – mondta erről Joe Biden amerikai elnök.

A Washington Post megjegyzi, hogy az amerikai utakon még kevés a kínai autó, de más piacokon, például Európában egyre nagyobb számmal jelennek meg. Példaként a BYD-t említi a lap.

A BYD az egyik legnagyobb kínai autógyártó, amely a Tesla trónjára törve a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója lehet, 2023 utolsó negyedévében már meg is előzték eladásokban az amerikai céget. A BYD az első európai autógyárát Szegeden tervezi felépíteni, ezt Orbán Viktor miniszterelnök a magyar gazdaságtörténet egyik legfontosabb beruházásának nevezte. Közben a cég tavaly októberben elindította a forgalmazást Magyarországon, és már három márkakereskedő partnere is van, a Schiller például 33 év után vált az Opel forgalmazásáról a kínai gyártó autóira. A VSquare információja szerint a kormány azzal is segítheti a BYD magyarországi sikerét, hogy egy uniós zöldenergia-projekt elektromosautó-vásárlási támogatását a kínai cég járműveire szabhatja.

Nem először vizsgálódik kínai cégek technológiáival szemben az amerikai kormány: néhány éve megtiltották a Huawei és a ZTE hálózati berendezéseinek importját és értékesítését, illetve kötelezték a telekommunikációs szolgáltatókat, hogy a két kínai cég már meglévő eszközeit is cseréljék le az infrastruktúrájukban. A két cég telefonjainak használatát is megtiltották kormányzati alkalmazottaknak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!