Májusban újabb ablak nyílt ki a Demokratikus Koalíció univerzumában. Azoknak az ínyenceknek, akiknek nem elég a DK TV, nem elég a DK-applikáció, de még az sem, hogy az árnyékkormány árnyékkormányinfóit nézze élőben, akkor annak most itt van az igazi kommunikációs nehéztüzérség:
a Hétköznapi Hősök.
És hogy ők kicsodák? A hosszabb verzió szerint „az erő, ami a kormányváltáshoz vezet, és az út a demokratikus, szabad Magyarországhoz. Baloldali és európai értékeket valló ellenzékiek, akiknek elegük van már abból, hogy a közpénzből meggazdagodott hatalmasoknak áll a világ. (…) A Hétköznapi Hősök egy alulról szerveződő, elsősorban az online térben kiteljesedő mozgalom, amelyet olyan emberek alapítottak, akik nem várnak ölbe tett kézzel a kormányváltásra, hanem tesznek érte a saját mindennapjaikban.”
A rövidebb verzió szerint viszont ők a DK-féle Megafon-koppintás, csak egy kicsit nehézkesebb névvel és (egyelőre?) kevésbé működő arcokkal. Hogy miért nevezik magukat alulról szerveződő mozgalomnak, az a nyilvánvaló DK-háttér miatt nem teljesen világos.
Útra indul az igazság mozgalma
Április 29-e délelőttjén kapott új felhasználót a Facebook: ekkor hozták létre a Hétköznapi Hősöket, de a hősök május 14-ig még aludtak. Ekkor jelent meg a bejelentkező kisvideó, épp a DK TV műsorvezetőjétől, Szuhai Botondtól. Aki azt mondta, hogy elegük van a megafonos propagandából, meg abból, hogy „hülyének nézik az egész országot”. Másnap már azt is megtudtuk, hogy a Megafon „nem egy hirdetés. Egy halálos fegyver rászegezve az agyadra a nap 24 órájában”, miközben ők, a Hősök az igazság mozgalmát viszik.
Ebből már ki is derült rögtön, hogy ők szembeállítják magukat a sok közpénzzel megtolt és megállás nélkül fideszes tartalmakat toló Megafonnal. A Megafon eredeti célja az volt, hogy „profi Facebook-harcosokat képezzen”, vagyis egy ingyenes képzésen „jobboldali-konzervatív értékrendű” embereket tanítsanak meg arra, hogy hatékonyabban kommunikáljanak a közösségi médiában. Szerintük ugyanis a közösségi médiaplatformokat üzemeltető nagy techcégek tudatosan elnyomják a jobboldali hangokat – ezt az elméletet egyébként egyáltalán nem támasztják alá sem a Lájkbajnokság sorozatunk tapasztalatai, sem a nemzetközi kutatások.
A Megafon aktivitása aztán hamar elment abba az irányba, hogy 10-12 „véleményvezér” posztjait hirdeti rengeteg pénzzel. Ők jellemzően a kormánybarát médiából kikerülő arcok, akik nagyon sokat posztolnak a Facebookon, és a mondandójuk mindig százszázalékosan egybevág a kormányéval. Ebbe az istállóba tartozik például Bohár Dániel, Deák Dániel, Trombitás Kristóf vagy épp Déri Stefi.
És most ezt a fonalat próbálja meg felvenni a DK is a Hétköznapi Hősökkel. Gyurcsány Ferencék már amúgy is próbálnak egy ideje saját pártvalóságot kialakítani: előbb árnyékkormányt alakítottak (aminek nem kisebb terve van, mint Orbán Viktor megbuktatása), csináltak egy saját online tévét, amiben már a legelején arra jutottak, hogy hozsánna néked, Dobrev Klára, csináltak appot, és néha még Gyurcsány csetbotjával is lehet beszélgetni a Messengeren.
Dobrev Klára = a legjobb választás
A DK-Megafon nagyjából két hete működik, egyelőre szerény követőbázissal: mostanában még alulról súrolják az 500 követőt. Pedig egészen erősen kezdtek: mutattak montázsokat a rajongókkal szelfiző, mosolygó Dobrev Kláráról, arról, hogy pakolnak ki a buszból az utcára, hogy főzik a Hétköznapi Hősök a kávét a standjaikhoz tévedő embereknek, miközben épp „Klári is megérkezik”.
Aztán május 17-én lement az első vita az EP-listavezetők között, onnantól pedig már nem volt megállás a Dobrev-vonaton: a következő egy hétben csak ez volt az újonc DK-véleményvezérek témája, persze sajátos megközelítésekkel.
- De jó, hogy volt és van vita, mert az milyen fontos.
- Mennyire gáz, hogy a fideszes Deutsch Tamás és Magyar Péter sem volt ott.
- Őket leginkább Dobrev Klára érvelései és mondanivalói győzték meg.
- És az mennyire tetszett nekik, hogy a momentumos Donáth Anna apja is néha Dobrevnek tapsolt.
Május 23-án aztán témát váltottak. Egy nappal korábban Dobrev Klára szerintük ledobta az atomot, mert Sulyok Tamás államfőről azt állította, hogy „egy köztörvényes bűnöző”, mert a 2000-es évek elején ügyvédként közreműködött abban, hogy a csongrádi földmaffia külföldi kézbe játszott át magyar termőföldeket.
Innentől kezdve már csak arról csináltak videókat, hogy
- Sulyok Tamás „egy köztörvényes bűnöző”,
- Dobrev Klára viszont a magyarok érdekeit nézi,
- június 9-nek pedig új tétje van: el kell zavarni a kormányt meg az államfőt is.
Az nem derült ki, hogy az EP- és önkormányzati választás hogy hozza el a kormányváltást, de a DK már egy ideje azzal kampányol, hogy ha a Fidesz rossz eredményt ér el az EP-választáson, akkor bizony előrehozott országgyűlési választás is lehet.
A recept egyszerű: több arc a saját önálló videójában ugyanazt szajkózza, egyrészt, hogy pompázatos, hogy végre volt vita, amit persze utcahosszal Dobrev Klára nyert, másrészt meg azt, hogy Sulyok Tamás. Ez a metódus pedig semmiben sem különbözik a Megafon működésétől, ami ugye szerintük maga a halálos fegyver, és ahol a „véleményvezéreknek” mindig ugyanabban az időben pont ugyanaz jut az eszébe ugyanarról a témáról. Ez így most egy DK-propaganda, DK-s köntösbe bújtatva, csak a Megafonhoz képest még eléggé gyerekcipőben.
Ehhez a munkához találtak vagy tizenkét arcot. Arra is ügyeltek, hogy a fiatalok mellett a DK szavazóbázisát is megszólítsák, így idősebbek, már-már nyugdíjaskorúak is vannak köztük. Legtöbbjük még feszeng a szerepléstől és a propaganda kamerába olvasásától, de az közös bennük, hogy május közepén mindegyikük kapott saját szerzői Facebook-oldalt, néhányuknak pedig máris egészen szép követőbázisa lett. A számháborút egyértelműen Gábor 26 nyeri, akit 128-an követnek, de Heil Péter is összeszedett 55 követőt. A többiek munkáját átlagban úgy 10-en figyelik. Egyelőre!
Milliókat füstölnek
Ezeket a videókat aztán a Megafon-recept szerint Facebook-hirdetésekben is tolják. Az Ad Library nevű felületen elérhetők a politikai-közéleti hirdetések részletei, itt pedig látni lehet, hogy az elmúlt hetekben 4 millió forintot áldoztak a DK új kommunikációs csodafegyverére. Ez az összeg persze fényévekre elmarad a Megafon költéseitől, aminek már kétmilliárd forint felett jár a hirdetési számlája.
Közben nem csak a hősös „véleményvezérek”, de a DK-közeli Nyugati Fény és Molnár Csaba, a párt kampányfőnöke is hirdetésekkel szórja meg a nagyvilágot, ők pedig főként Magyar Péterre zúdítják az össztüzet, miután már az első közvélemény-kutatásokból is látszott, hogy a Tisza Párt elsősorban az ellenzéki pártoktól szerzi a lehetséges szavazóit. Milliókat költenek az őt hiteltelenítő Facebook-posztokra, ezzel pedig egyértelmű a DK célja: fideszesnek próbálják beállítani Magyart, miközben ő meg kék Fidesznek nevezi Gyurcsányékat.