Heti Klassz Grafitemberrel: Psychétől a Karmelitáig
2025. január 11. – 07:11
Ez itt az én szubjektív klasszikus zenei koncertajánlóm, amivel minden hét végén jelentkezem. Olyan eseményekkel, ahová én is elmegyek, vagy épp elmennék, ha tehetném. Boldog ezévet kívánok és próbálok a száguldó szerelvényre felpattanni, hiszen a szezon egy kicsit sem vesztett lendületéből. Olyannyira, hogy a jéghegy csúcsának a tetejéből kapirgáltam csak, nézzék át a műsorokat, ne miattam maradjanak le valamiről.
Az ajánlók előtt egy újítással élnék, nevezetesen azzal, hogy egy-egy koncertre még bőven az időpontja előtt felhívnám a figyelmet, hogy legyen esély rájuk jegyet vásárolni. Ez időről-időre így lesz, hiszen nem csak az érdekesnek ígérkező produkcióból van sok, hanem feketeöves koncertlátogatókból is, így a kezdők rendre lemaradnak.
Francia operacsemege azoknak akik biztosra mennek
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar várja sok szeretettel februárban az opera-kedvelők krémjét a Müpába. A Vashegyi György által tartott fáklya lángja csupa olyan elfeledett sarokba világít be, ahol kincsek szunnyadnak. Az operabérletük második koncertjén Ambroise Thomas operáját, a Psychét hallgathatjuk koncertszerű előadásban. A sajtóanyag szerint: „A francia romantikus, Ambroise Thomas nevéről a legtöbb zenehallgatónak a Mignon és a Hamlet jut eszébe. Most megismerhetjük életművének ritkán felcsillanó igazgyöngyét, a Psychét!” – nos, bevallom, velem még nem jött szembe Ambroise Thomas, de hát én sokáig próbáltam a májkrémet is abonetten, szóval abszolút nem vagyok mérvadó. A koncert briliánsnak ígérkezik, minden hozzávaló a legmagasabb minőségben érkezik és helyek is vannak még.
Mikor? 2025. február 12., szerda, 19:00 Hol? Budapest, Müpa
II. Winterfest – Lillafüred. Egy koncertre menne csak?
A kettő egész négytized nap hosszúságú, mini kamarafesztiválról már volt szó az egyik tavalyi ajánlóban, mostanra viszont kiderült a műsor is. Nem tudok kiemelni semmit, és ez nem véletlen, hiszen a program nem titkolt célja, hogy akik tehetik, ezt a nagyon tömény hétvégét a művészekkel töltsék el, valamennyi programra „üljenek be”. Az biztos, hogy életre szóló élmény ami ebben az esetben tényleg nem elnyűtt közhely. Fontos információ, hogy aki csak egy koncertre akar/tud/képes eljönni, azoknak célszerű egy emailt írni az info@hotelpalota.hu címre, és regisztrálni. Mivel elég sokan foglaltak szobát a fesztivál idejére, ezért a koncertek előtt egy héttel, tíz nappal derül majd ki, hogy mennyi szabad szék marad. Ne adják fel!
Mikor? 2025. január 24-26. Hol? Lillafüred, Palotaszálló, Erzsébet Sétány 1.
Pazar Sosztakovics dőzsölés a MÁV Szimfonikusokkal
Egyik kedvencem az orosz mester, aki csak széles filctollakkal dolgozik, néha szétnyomva a hegyüket a félfamentes rostjai között, egyedileg bumfordi és cizellált formákat létrehozva. Zenéje egyszerre finom és őszinte, mint a hajnali pecsenye saját zsírjába dermedve, lilahagymával. Nagy szerencsémre hallhattam a Haris Trio legutóbbi koncertjét a BMC-ben, ahol Sosztakovics két triója is elhangzott, parádés előadásban, így most nagyon húz a vasutasok jövő heti koncertje is.
A Sosztakovics est egy kivétellel csak magyarországi bemutatókból áll, a karmester, Thomas Sanderling pedig baráti kapcsolatban állt Sosztakoviccsal. A műsor elég sűrű, érdemes koncert után kétszer is ellenőrizni, hogy jó villamosra szálljunk. A szünet előtt egy nyitány és egy gordonkaverseny, míg a frissítő után két szvit hangzik el.
A gordonkaverseny Schumanné lesz, Sosztakovics hangszerelésében. Ez egyébként is egy különleges, furcsa-szép-szomorú darab, most nehéz elképzelnem, mit adott hozzá az orosz, de nagyon kíváncsi vagyok. A darab szólistája Gustav Rivinius lesz, aki másnap mesterkurzust is tart, ahová passzív hallgatóként be lehet ülni. Mindenféleképpen érdemes.
Mikor? 2025. január 16, 19:30 Hol? Budapest, Müpa
Rendhagyó kamarakoncert fényjátékkal a BMC-ben
A MERITA program keretében érkezik a Mátyás utcába a Protean Quartet. Az európai, kamarazenei együttműködés fiatal tehetségek felkarolásáért jött létre. A mostani műsor Hildegard von Bingen látomásos énekeitől Johann Sebastian Bach sűrű szövésű darabjain és Arvo Pärt meditatív alkotásain át Steve Reich hipnotikus ritmusáig ível. A koncert szerves részét alkotja majd a fényjáték is, amivel – idézet a sajtóanyagból: „a vonósnégyes megejtően bensőséges térbe invitálja a közönséget, ahol a zene és a fény összefonódása befelé forduló, már-már spirituális tudatállapotba ragad magával. Ebben a térben az előadó és a hallgató közötti hagyományos határok is feloldódnak; minden hang és fénysugár közös szívdobbanássá válik, ahogy a kettősségből egység születik, és egyre mélyebbre hatolunk az elmélkedés világába.” Bizonyára érdekes lesz. Bevallom, a kamarazene pont a közelisége, közvetlensége szokott nálam máshoz nem hasonlító befogadói állapotot létrehozni, nem biztos, hogy én kérném a vetítést. De ez az én nyafogásom, ne törődjenek vele. A koncert részleteiért kattintsanak a BMC lapjára.
Mikor? 2025. január 20, 19:00 Hol? Budapest, BMC
Fiatal tehetségek a Karmelitában
Ha már a fiatal tehetségeknél és kamarazenénél tartunk, a Fischer Annie-ösztöndíj évek óta jelent megjelenési lehetőséget ifjú akadémistáknak, hogy szélesebb közönség is megismerhesse művészetüket. Nem mindenkinél veleszületett adottság az önmenedzselés, illetve sokkal könnyebb erre is ráérezni egy program ernyője alatt, mint jópár elszalasztott lehetőség és hiba révén. A Karmelita épületében csoda dolgok történnek, (februárban például egy klassz barokk koncert is lesz), január 31-én, a magyar kultúra napjának alkalmából négy ösztöndíjas ad koncertet. Kóbor Éva (hegedű), Fenyvesi Gabriella Rea (szoprán), Radnóti Róza, Pellet Sebestyén (zongora) kalauzol el minket Bartók, Kodály és Liszt művészetébe.
Már az elsőként felcsendülő, 2. rapszódia hegedűre és zongorára megérné a zarándoklatot, de Bartók remekműve után a Kodály dalcsokor is értékes. A Magyar Népzene sorozat füzeteiből származó három dal érdekes párhuzamot fog húzni a rapszódia mögé. A népi erkölcs teljes keresztmetszetét adja majd a maga szikárságában a program, az incselkedéstől a ballada mélységéig. A szünet előtt Kodály korai zongoradarabja oldja érzéseinket, majd Liszt Zarándokéveinek egyik ikonikus tripje, az Obermann völgye zár.
A szünet után ismét Bartóké vagyunk, Tizenöt magyar parasztdal zongoraszóló és ének-zongora változatban hangzik el. A műsort Liszt 12. magyar rapszódiája koronázza meg. Itt is van kapcsolódás Bartókhoz és Kodályhoz, Liszt bőven merített magyar motívumokat, illetve mindazt amit itt hallott és autentikus magyar zenének vélt. Ő nem indult el a falvakba, hogy első kézből ismerje meg a valódi népzenét, belegondolni is szédítő, mennyivel többet tudnánk arról most. Mindenesetre a szenvedélytől telített kompozíció értéke minden vitán felül áll.
Remélem lesz folytatása ennek a sorozatnak, optimistává tesz, ha fiatal tehetségeket üdvözölhetünk a Karmelitában.
Mikor? 2025. január 31, 19:30 Hol? Karmelita, Beethoven terem