Átadták a Lánchidat, mostantól a gyalogosok is használhatják az autómentes hidat

2023. augusztus 4. – 11:01

Átadták a Lánchidat, mostantól a gyalogosok is használhatják az autómentes hidat
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

779 nappal, azaz nagyjából két év, két hónappal a teljes lezárás után száz százalékban átadták Budapest legrégebbi állandó hídját, a Lánchidat.

„A Lánchíd nemcsak egy híd, hanem az összetartozás szimbóluma, maga a csoda” – mondta Karácsony Gergely a péntek délelőtti átadón. A főpolgármester szerint a híd volt az, ami épp százötven éve elindította a nemzet fővárosának megszületését. Fontosnak tartja, hogy az átadást ne árnyékolják be politikai ügyek, „ezért várjuk a nemzeti kormány hozzájárulását is”, utalva ezzel a hiányzó hatmilliárd forintra.

Azt is mondta: büszke arra, hogy lezajlott a társadalmi egyeztetés, és olyan döntés született, ami nem a korábbi megszokásra alapoz, és autómentes lesz a Lánchíd. (Mint korábban megírtuk: a Budapesti Lakógyűlésnek nevezett négykérdéses kérdőívet mindössze 136 ezren töltötték ki, ami az 1,4 millió 14 év fölötti fővárosinak csupán 9 százaléka.)

„Izgultam, hogy a híd a főváros 150. születésnapjára, november 17-re elkészüljön. A Lánchíd egy csoda, legyünk rá büszkék” – mondta végül a főpolgármester.

A főpolgármester mellett még felszólalt a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin is. Ő arról beszélt, hogy örömöt és büszkeséget éreznek. Külön megköszönte a budapestiek türelmét, „igyekeztünk azt nem túlzottan igénybe venni”. Arra is büszkék, hogy a budapestiek is támogatták a lakógyűlésen, hogy autómentes legyen a híd. Állítása szerint megduplázódott a kerékpárosok száma, a busszal közlekedők pedig feleannyi idő alatt juthatnak át a Lánchídon. „Naponta húszezerrel kevesebb gépjármű fog átkelni a hídon, ezzel is vigyázunk a hídra” – mondta.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Csohány András, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója röviden felsorolta, hogy a felújítás első 18 hónapjában elkészült a munka műszaki része, majd pedig a műemléki munkálatokat végezték, felújítva az aluljárókat, a kandelábereket, a világítást. „Ez a nemzet jelképe, az ország hídja, az egész nemzetnek újítottuk fel, ez az alázat végigkísérte a munkánkat.” Szerinte a projekt résztvevői „példát mutattak a csapatmunkára, ennek köszönhető, hogy a tervezetnél korábban, másfél hónappal előbb forgalomba helyezhetjük a hidat”.

A beszédek után a hídmester átadta Karácsonynak a Lánchíd egyik csavarkulcsát, majd a helyszínen lévők, köztük kerületi polgármesterek és az építők mind átsétáltak a hídon Budáról Pestre, ezután pedig megnyitották a gyalogosok előtt is. Este piknikkel ünneplik a felújítás végét.

Az autósok többé nem hajthatnak rá

A lezárásakor rozsdás, kifejezetten rossz állapotban lévő híd szintje teljesen megújult, a közlekedők számára látványos elemek – festés, korlátok, világítás – mellett a szerkezeti elemeket is cserélték, javították. A legnagyobb változás 2021-hez képest mégis az, hogy az autók többé nem hajthatnak fel, a Lánchíd marad a taxisoké, a buszoké, a bicikliseké és a gyalogosoké.

A híd szerkezete több mint százéves, az utolsó felújítás pedig 35 évvel ezelőtt történt. Állapota a munkák megkezdése előtt már annyira leromlott, hogy a rekonstrukciót megelőzően ki kellett tiltani róla a turistabuszokat és a teherautókat is, sőt 2015-ben még az útpadka is beszakadt egy autó alatt.

Több közbeszerzés-kiírás és sok év csúszás után a Lánchíd felújításáról szóló szerződést végül 2021 februárjában írták alá: az A-Híd nettó 18,8 milliárdért vállalta a munkálatokat. Akkor 18 hónaposra tervezték a lezárást – az útpályára vissza is engedték időkereten belül a járműveket –, a teljes átadást pedig 2023 őszére vállalták.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

A Lánchíd járdáit már 2021 márciusában lezárták, innentől hónapról hónapra vált építési területté a híd és környéke: lezárták a gyalogos-aluljárókat, utána kezdődött a környéken a fém- és lőszermentesítés, átépítették a Clark Ádám teret, végül júniusban lezárták az egész hidat. A felújítás kezdeti szakaszában találtak török kori ágyúgolyót a Dunában, lebontották a híd vasbeton pályaszerkezetét, új acélpályalemezeket építettek be helyette, és elszállították a híd arculatát meghatározó kőoroszlánokat is.

2021 végére, illetve 2022 elejére már elkezdtek megjelenni a felújítás után meghatározó elemek is a hídon. Szeptemberben például megkapta új, végleges színét: a kékesszürke árnyalatot igyekeztek úgy kiválasztani, hogy minél jobban hasonlítson a korábbi színre. Eközben már készült az új budai biciklis- és gyalogos-aluljáró vasbeton szerkezete is. Idővel pedig visszakerültek a restaurált oroszlánok is.

A Budapesti Közlekedési Központ több érdekességét is összegyűjtött a híd felújításáról:

  • az új, 94 darab acélpályalemez átlagos hossza megegyezik egy szóló autóbuszéval (körülbelül 12 méter);
  • az acéltáblák többsége egyenként 6 tonnát nyom;
  • 23 ezer négyzetméternyi korrózióvédelmet végeztek el a híd láncain és függesztőelemein;
  • a hídfőket őrző, restaurált oroszlánok súlya egyenként 12,6 tonna, ezeknél pótolták például a hiányzó fogakat;
  • 2400 négyzetmétert aszfaltoztak le a hídfők között;
  • a szakemberek hónapokat dolgoztak azon, hogy a híd 14 méter mélyen található láncszemeit is ellássák korrózióvédelemmel;
  • a rozsdásodás miatt a Lánchíd 704 folyóméternyi korlátjának jelentős részét újra kellett gyártani.

Miközben a híd napról napra készült, és egyre közelebb került az átadás időpontja, egyre többször került elő, hogy az átadás után milyen szerepet töltsön majd be. Téma lett a gyalogoshíddá alakítás, felmerült, hogy álljon vissza a korábbi forgalmi rend, illetve szóba került az is, hogy csak a személyautókat tiltsák ki a híd útpályájáról. A főpolgármester először a fővárosi zöld és civil szervezetek kezdeményezésére beszélt arról, hogy nem kizárt, hogy kitiltsák a Lánchídról a személyautókat. A Kerékpárosklub „történelmi hibának” tartotta volna az autók visszaengedését a hídra, értelemszerűen az Autósklub másképp gondolkodott, ők korlátozott formában, de felengedték volna az autókat is.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Tavaly novemberben végül aszfaltot húztak a Lánchídra, néhány nappal később pedig 24 darab jól telepakolt, összesen 500 tonnás teherautóval elvégezték a próbaterhelést is. A sikeres terhelés után egy héttel Karácsony Gergely bejelentette, hogy december közepétől a buszok, a taxisok és a kerékpárosok átmehetnek a hídon. A részben felújított hidat át is adták, ezzel együtt elkezdődött egy tesztidőszak. A fővárosnak nem titkolt terve volt, hogy ez a forgalmi rend maradjon a Lánchídon a teljes átadás után is. Emellett egyébként kampányoltak is: látványos képeken mutatták be, hogyan fér el hatvan ember autóban, buszon vagy gyalogosan a hídon, de új buszokat is indított a BKK.

Hosszas csend után végül kiderült, hogy a híd végleges közlekedési rendjéről a főváros konzultációján, a Budapesti Lakógyűlésen dönthetnek a budapesti lakcímmel rendelkezők. A lakógyűlés négy kérdése közül a legkonkrétabb és valós következménnyel járó a hídra vonatkozott: maradjon a buszos, taxis, biciklis forgalmi rend vagy térjenek vissza az autók? Karácsony végül június végén bejelentette a 136 ezer ember által kitöltött lakógyűlés eredményét: a szavazók 79 százaléka az autómentesség mellett szavazott.

A mocskos anyagiak

Már bőven a híd felújítása előtt számháború alakult ki a főváros és a kormány között. Karácsonyék szerint az új közbeszerzésen kapott ár kedvezőbb volt, mint amit Tarlós főpolgármestersége idején tettek közzé. Ezt Fürjes Balázs akkori államtitkár tagadta: az ő számításaik szerint Karácsony „késlekedése” 5,5 milliárd forintjába került Budapestnek – azt ebben a cikkünkben próbáltuk kideríteni, hogy kinek volt igaza.

A felújítással végül az A-híd Zrt.-t bízták meg, amely nettó 18,8 milliárdért vállalta a munkát. A rekonstrukció végül a hatmilliárdos kormányzati támogatásról szóló megállapodás nélkül kezdődött el. A kormány által megígért hatmilliárd forint egyébként azóta sem érkezett meg a felújításra, sőt az utóbbi időben már azt is megkérdőjelezte a kormány, hogy egyáltalán jár-e a pénz Budapestnek. Arról, hogy Budapest be tudná-e hajtani a kormány által ígért milliárdokat, illetve egyáltalán jár-e ez a pénz a fővárosnak, ebben a cikkben írtunk.

A fővárosi önkormányzat egyébként számolt az összeggel, de a beruházás előrehaladását annak késlekedése nem befolyásolta. A felújítás végéhez közeledve már majdnem a teljes összeget ki kellett fizetni a vállalkozónak, a hiányzó, a kormány által ígért hatmilliárdból Budapest 3,3-at már „előfinanszírozott”, de továbbra is bíznak benne, hogy megérkezik a pénz.

Azt, hogy a felújítás előtt mennyire volt szétrohadva a híd, ebben a videóban mutattuk be.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!