A BKK autómentes Lánchidat javasol, de a végső döntést a fővárosiak hozhatják meg
2023. május 2. – 12:01
A BKK azt javasolja, hogy maradjon a Lánchídon a jelenlegi közlekedési rend, azaz a projekt lezárása után is csak a buszok, biciklisek és a taxisok járhassanak a hídon, autósok nem. A vállalat jelentéséből kiderült: a sűrűbben közlekedő buszok perceket tudnak nyerni, a lezárás miatt pedig a környező hidakon a forgalom nem nőtt, hanem csökkent. Azonban ez csak egy javaslat, a végső döntést a fővárosiak egy szavazáson hozhatják majd meg.
Lezárult a tesztidőszak, javaslat a Lánchíd végleges forgalmi rendjére címmel hirdetett meg sajtótájékoztatót a BKK. A hídon – aminek egy részén még tartanak a felújítási munkálatok – december közepe óta szabadon közlekedhetnek a buszok, a taxisok és a biciklisek, de az autósokat nem engedték vissza. A gyalogos részen pedig még tart a felújítás, várhatóan idén őszig. A BKK vezérigazgatója, Walter Katalin a sajtótájékoztató elején kijelentette, hogy
a tesztidőszak alapján azt javasolják, hogy a Lánchídon maradjon a jelenlegi közlekedési rend.
Walter hozzátette, hogy a tesztidőszakról elemzést készítettek az elmúlt hónapokban, ezek alapján tesznek most javaslatot – a BKK részletes jelentését közzé is tették a vállalat honlapján. „A Lánchíd nem a múlt szimbóluma, hanem a jövőé és a haladásé” – mondta.
Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke arról beszélt, hogy a főpolgármester által bejelentett „lakógyűlésnek” is témája lesz a Lánchíd jövője. „A Lánchíd mint szimbólum túlmutat önmaga jelentőségén” – mondta. A döntés meghozatalakor szerinte azt kell szem előtt tartani, hogy Budapest egy, az autók számára áthaladást biztosító terület lesz, vagy egy élhető, emberek számára is használható város. Balogh Samu elmondta, hogy ragaszkodtak ahhoz, hogy szakmai döntést hozzanak, ezért kérték fel a BKK-t, hogy készítsenek jelentést, de az utolsó szót a budapestiek mondhatják ki.
A „budapesti lakógyűlésen” június 11-ig nyilváníthatja majd ki minden 14 év fölötti fővárosi lakos a véleményét a Lánchíd végleges forgalmi rendjéről.
Ezzel kapcsolatban Balogh Samu elmondta, hogy bármennyien is vesznek részt ezen a szavazáson, az is jobb, mint ha Orbán Viktor és Gulyás Gergely döntene erről a kérdésről.
Bodor Ádám, a BKK Mobilitásfejlesztés igazgatója arról beszélt, hogy a Lánchíd felújítása lehetőséget adott arra, hogy egy más közlekedési rendben vizsgáljanak meg egy fontos közlekedési csomópontot. Alapvetően a közösségi közlekedést, az autós forgalmat és a mikromobilitási eszközöket vizsgálták (roller, bicikli stb.). A tesztidőszaknak az egyik látványos eredménye, hogy sokkal gyorsabbak lettek a buszok. A jelentés alapján az 16-os és a 105-ös busszal utazók nagyjából két percet tudnak megspórolni. A buszok menetideje Pestről Budára a teljes napot napot vizsgálva 44 százalékkal csökkent, csúcsidőben pedig 54 százalékkal. A hídon közlekedő járatok pedig kiszámíthatóbban tudnak közlekedni, mivel nem kerülnek hosszú percekre dugóba.
A Lánchídon való átkeléshez közösségi közlekedést választók száma is nőtt 2019-hez képest: havi 14 ezerről 16 ezerre.
A tesztidőszakban zöldítésre is törekedtek: a híd környékén jelentősen csökkent a károsanyag-kibocsátás mértéke. Azzal pedig, hogy kevesebb jármű közlekedik a környéken, lehetőség nyílt arra, hogy új zöldfelületeket is létrehozzanak a híd két oldalán.
A tesztidőszakban több buszjárat került a Lánchídra, mint korábban: kettő helyett már öt járat közlekedik, de nőtt a buszok száma is, így azok átlagosan 2,2 percenként haladnak át Lánchídon. Bodor elmondta, hogy a jelenlegi forgalmi rend vonzóbbá tette a biciklisek számára a hidat: naponta közel 2000 kerékpáros halad át, így kétszer többen vannak, mint a lezárás előtt.
A vizsgált időszakban a Waze adatai alapján 14 százalékkal csökkent a dugóban eltöltött idő Budapest-szerte, munkanaponként pedig 40 ezer járművel csökkent a hidak összforgalma.
„Összességében elmondható, hogy a BKK szakmai csapata mindenképpen a jelenlegi, tesztidőszaki forgalmi rend megtartását javasolja” – mondta Bodor. Kérdésre elmondták, hogy a tesztidőszak alatt egyeztettek az Autóklubbal is, további hidak forgalmi rendjének átalakításáról pedig egyelőre nincs szó.
A híd végleges forgalmi rendről idén nyáron kell majd döntenie a Fővárosi Közgyűlésnek. A főpolgármester a Jazzy Rádió reggeli műsorában arról beszélt, hogy szerinte jól működik a Lánchíd mostani forgalmi rendje, ezért ő annak megtartását javasolja. A korábbi állapotban szerinte mindenki vesztes volt, mert a buszos és az autós is a dugóban állt. „Erről nem én fogok dönteni, ebben a budapesti lakógyűlés folyamatban – amiben a város költségvetési helyzetéről is kikérjük az emberek véleményét – tud majd mindenki szavazni a Lánchíd végleges forgalmi rendjéről.” Karácsony hozzátette, hogy az erről szóló kérdés már holnap megjelenik.
A Lánchíd végleges forgalmi rendje még okozhat fejtörést a fővárosnak, mivel a projektre hatmilliárd forintot ígérő kormány nevében Gulyás Gergely azt mondta, hogy akkor fizetik ki az ígért pénzt, ha a főváros „betartja az előírt kötelezettségeket”. Azzal, hogy a kormány mit tarthat kötelezettségnek, és mit gondol erről a főváros, illetve jár-e az a pénz, és behajtható-e valamilyen formában, ebben a cikkünkben foglalkoztunk részletesen.
A Lánchíd járdáját és környezetét 2021 márciusában zárták le, útpályáját néhány hónappal később, júniusban. Hogy milyen jelek kerülnek fel, milyen járművek hajthatnak a hídra, erről ebben a cikkben olvashat részletesen. Arról pedig, hogy miért lenne óriási hiba visszaengedni rá az autóforgalmat, ebben a cikkben fejtette ki álláspontját a Kerékpárosklub. A híd felújításának áráról 2020. december 20-án döntöttek, a felújítás alatt egyszer a helyszínre mehettünk, amikor kiderült, tízvödörnyi lakatot szedtek le a hídról.