24 darab dögnehéz teherautó alatt sem szakadt le a Lánchíd
2022. november 12. – 15:01
November 9-én, szerdán elkészült a Lánchíd aszfaltozása, így semmi nem állhatott az ilyenkor szokásos próbaterhelés elé. A szombat délelőtti akció keretében 24 darab, egyenként 20 tonnás teherautó hajtott fel a hídra, majdnem 500 tonnával terhelve meg azt. A próbaterhelés sikeres volt, amint a képek is mutatják:
A szombati statikus és dinamikus próbaterhelésen azt mérték, hogy milyen alakváltozásokat idéz elő a Lánchíd szerkezetében, ha annak meghatározott pontjain 20 tonnás tehergépkocsik állnak. Azt is mérték, hogyan viselkedik az átkelő, ha nagy tömegű jármű halad át rajta 5, 20 és 30 kilométeres sebességgel.
A méréshez 24 darab, egyenként 20 tonnás teherautót használtak tucatnyi teherállásban, időnként üres útpályával, máskor egy vagy két sorban, egyszerre 12 vagy 24 járművet felsorakoztatva az előre meghatározott pozíciókban. Eközben a hídról és a Duna-partról 0,5 milliméter pontosságú geodéziai műszerrel mérték a híd lehajlását.
- A lánckötegeken,
- a függesztőrudakon,
- a bentmaradó, régi hídszerkezeten, illetve
- az új acélpályán
elhelyezett nyúlásmérő bélyegek segítségével azt figyelték, milyen alakváltozások jelennek meg a szerkezetben, és milyen feszültségek keletkeznek az egyes elemekben. A budai pillér tetején lévő koronasaru-teremben a koronasaru elmozdulását is monitorozták.
Az eredmények teljes körű értékelése még folyamatban van, de az elsődleges adatok alapján a Lánchíd jól vizsgázott:
nem szakad lea terhelés során mért értékek megegyeztek a szakemberek által számított értékekkel.
A már elkészült aszfaltozás után kerül sor a széleket borító öntött aszfaltcsíkok, valamint a szegélyek bevonatrendszerének kialakítására, továbbá az útburkolati jelek felfestésére, de hogy milyen jelek kerülnek fel, milyen járművek hajthatnak a hídra, nem dől el, erről ebben a cikkben olvashat részletesen, arról pedig, hogy miért lenne óriási hiba visszaengedni rá az autóforgalmat, ebben a cikkben fejtette ki álláspontját a Kerékpárosklub. A főpolgármester korábban azt ígérte, hogy őszig döntés születik a kérdésben.
A hídpályát december közepén visszakapja a forgalom, de a járdákon és az aluljárókon még jövőre is dolgoznak majd.
A próbaterhelés utáni hetekben elbontják az elkészült útpályáról a pilonok ideiglenes állványzatát, és folytatódik a közvilágítás kiépítése is új kandeláberek kihelyezésével.
Csütörtökön a pesti hídfőket díszítő kőoroszlánok is visszakerültek az eredeti helyükre, a kőszobrokat daruval, három darabban emelték vissza a háromméteres gránittalapzatukra. A következő hetekben a munkaterületen illesztik és ragasztják össze a pesti szobrok mészkőtömbjeit is. A restaurátorok a kőkiegészítő habarccsal először a szoborrészletek közötti rések kérgét építik fel, majd homokkal kitöltik az üreget. Ezután ezeket a felületeket is patinázzák, vagyis addig mélyítik a színét, amíg eltüntetik a friss illesztés nyomait. Utolsó lépésként olyan végső felületvédelemmel látják el a kőoroszlánokat, amely késlelteti, hogy azok felületén újra szennyeződés jelenjen meg.
A híd felújítása a tervek szerint 2023 őszén fejeződik be.