24 darab dögnehéz teherautó alatt sem szakadt le a Lánchíd

2022. november 12. – 15:01

24 darab dögnehéz teherautó alatt sem szakadt le a Lánchíd
Fotó: BKK

Másolás

Vágólapra másolva


November 9-én, szerdán elkészült a Lánchíd aszfaltozása, így semmi nem állhatott az ilyenkor szokásos próbaterhelés elé. A szombat délelőtti akció keretében 24 darab, egyenként 20 tonnás teherautó hajtott fel a hídra, majdnem 500 tonnával terhelve meg azt. A próbaterhelés sikeres volt, amint a képek is mutatják:


A szombati statikus és dinamikus próbaterhelésen azt mérték, hogy milyen alakváltozásokat idéz elő a Lánchíd szerkezetében, ha annak meghatározott pontjain 20 tonnás tehergépkocsik állnak. Azt is mérték, hogyan viselkedik az átkelő, ha nagy tömegű jármű halad át rajta 5, 20 és 30 kilométeres sebességgel.

A méréshez 24 darab, egyenként 20 tonnás teherautót használtak tucatnyi teherállásban, időnként üres útpályával, máskor egy vagy két sorban, egyszerre 12 vagy 24 járművet felsorakoztatva az előre meghatározott pozíciókban. Eközben a hídról és a Duna-partról 0,5 milliméter pontosságú geodéziai műszerrel mérték a híd lehajlását.

  • A lánckötegeken,
  • a függesztőrudakon,
  • a bentmaradó, régi hídszerkezeten, illetve
  • az új acélpályán

elhelyezett nyúlásmérő bélyegek segítségével azt figyelték, milyen alakváltozások jelennek meg a szerkezetben, és milyen feszültségek keletkeznek az egyes elemekben. A budai pillér tetején lévő koronasaru-teremben a koronasaru elmozdulását is monitorozták.

Az eredmények teljes körű értékelése még folyamatban van, de az elsődleges adatok alapján a Lánchíd jól vizsgázott:

nem szakad le a terhelés során mért értékek megegyeztek a szakemberek által számított értékekkel.

Fotó: BKK Fotó: BKK
Fotó: BKK
Fotó: BKK

A már elkészült aszfaltozás után kerül sor a széleket borító öntött aszfaltcsíkok, valamint a szegélyek bevonatrendszerének kialakítására, továbbá az útburkolati jelek felfestésére, de hogy milyen jelek kerülnek fel, milyen járművek hajthatnak a hídra, nem dől el, erről ebben a cikkben olvashat részletesen, arról pedig, hogy miért lenne óriási hiba visszaengedni rá az autóforgalmat, ebben a cikkben fejtette ki álláspontját a Kerékpárosklub. A főpolgármester korábban azt ígérte, hogy őszig döntés születik a kérdésben.

A hídpályát december közepén visszakapja a forgalom, de a járdákon és az aluljárókon még jövőre is dolgoznak majd.

A próbaterhelés utáni hetekben elbontják az elkészült útpályáról a pilonok ideiglenes állványzatát, és folytatódik a közvilágítás kiépítése is új kandeláberek kihelyezésével.

Csütörtökön a pesti hídfőket díszítő kőoroszlánok is visszakerültek az eredeti helyükre, a kőszobrokat daruval, három darabban emelték vissza a háromméteres gránittalapzatukra. A következő hetekben a munkaterületen illesztik és ragasztják össze a pesti szobrok mészkőtömbjeit is. A restaurátorok a kőkiegészítő habarccsal először a szoborrészletek közötti rések kérgét építik fel, majd homokkal kitöltik az üreget. Ezután ezeket a felületeket is patinázzák, vagyis addig mélyítik a színét, amíg eltüntetik a friss illesztés nyomait. Utolsó lépésként olyan végső felületvédelemmel látják el a kőoroszlánokat, amely késlelteti, hogy azok felületén újra szennyeződés jelenjen meg.

A híd felújítása a tervek szerint 2023 őszén fejeződik be.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!