Autóklub: Korlátozottan, de használhassák az autók a Lánchidat
2023. május 31. – 17:51
Sem a lánchídi rekonstrukció előtti 2019-es, sem a jelenlegi, a személyautó-forgalmat teljesen kizáró forgalmi rendet nem tartják megfelelőnek az Autóklub által felkért független szakmai szervezetek delegáltjai – áll a szervezet közleményében. Javaslatuk: legyen egy forgalmi adatfelmérésen alapuló elemzés, és annak adataira támaszkodva hozzanak végső döntést a Lánchíd forgalmi korlátozásáról.
A közlemény szerint sem a lánchídi rekonstrukció előtti 2019-es, az autósforgalomnak korlátlan szabadságot biztosító forgalmi rend visszaállítása, sem a magán-autóforgalmat teljesen kizáró – de a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeit is csak részben megteremtő – forgalmi rend nem felel meg a budapesti közlekedés jobbítása érdekében elérhető optimumnak.
Figyelemmel a város közlekedésének adottságaira és korlátaira, ésszerű megoldást egy olyan vegyes hídhasználat adhat, amelyben a gyalogos kiemelt és elkülönített hídhasználó, míg értéksorrendet érvényesítve a közösségi közlekedés, a kerékpáros közlekedés és a – mennyiségében, feltételeiben – korlátozott autósközlekedés kooperatív hídhasználók lehetnek, teszik hozzá.
A munkacsoport szerint a forgalmi rend részletes kialakításához nyilvános építészeti-közlekedési tervpályázat meghirdetésére van szükség. A Lánchíd optimális forgalmi rendjének meghatározásához ugyanis szerintük a közlekedéshálózat adatalapú elemzése szükséges. Azaz a hidat közösségi közlekedéssel, kerékpárral, autóval használók lehetséges köre, utazási irányainak felmérése megismerése kell ahhoz, hogy a hídhasználat módja tervezhető legyen.
Azt nem említi a közlemény, hogy egy ilyen pályázat a felméréssel, és annak kielemzésével fél-egy évig is eltarthat, a Lánchidat pedig hamarosan átadják, azaz azt legalább el kell dönteni, hogy mi legyen a funkciója az elemzés végéig. Az sincs pontosan kifejtve, mit jelent a „korlátozott autósközlekedés” és „vegyes hídhasználat”.
Információink szerint a munkacsoport megbeszélésein számos javaslat elhangzott a korlátozás módjára, a híd egyirányúsításától kezdve a díjfizetésig, vagy lámpás forgalomirányításig, vagy akár egyes irányok letljes letiltásáig, de szándékosan nem írták bele a közleménybe. Ez ugyanis addig csak ötletelgetés, amíg adatok nem támasztják alá, adatokat pedig csak egy majdani felmérés adhat.
Mint arról beszámoltunk, a tervezettnél hamarabb, ősz helyett már nyáron véget ér a Lánchíd hosszas felújítása. Ha a hatóságok kiállítják az engedélyeket, már augusztus 20-án elindulhat a gyalogosforgalom a hídon, de a pesti oldalon a Lánchíd előtti sétányt már most hétvégétől újra megnyitják.
A BKK korábbi közleménye kitér a Budapesti Lakógyűlésre, ahol a város lakói szavazhatnak arról, hogy a hídon csak a BKK járatai és a taxik hajthassanak át, megkönnyítve ezzel a tömegközlekedést, vagy jelentős dugók árán megnyissák a hidat az autósforgalom előtt.
A Lánchíd kálváriájával több cikkben is foglalkoztunk, ezeket itt találhatja.