Nem udvarolta körbe a kormányt az Integritás Hatóság első éves jelentése
2023. június 29. – 19:07
Első éves jelentése alapján nem csupán alibiből létrehozott szervezet az Integritás Hatóság (IH), amelynek megalakulása az egyik előfeltétele volt annak, hogy Magyarország idővel hozzájuthasson az őt tagállamként megillető uniós forrásokhoz. A 2022-ről szóló jelentését csütörtökön mutatta be a szervezet, amelynek érdemi munkájáról novemberi megalakulása után keveset lehetett tudni. Az IH elnöke, Biró Ferenc első interjúját a Telexnek adta még decemberben.
A szervezet részleges jelentése már márciusban megjelent a közbeszerzési rendszerről, amelyről kimondta, hogy a gyakorlati lebonyolítása diszfunkcionális és költségnövelő hatású, bár a jogszabályok alapvetően összhangban vannak az EU elvárásaival.
Az éves jelentés ezt a részt alapvetően fenntartja. Biró Ferenc a jelentésről szóló sajtótájékoztatón azt mondta, a hatóság azért jött létre, hogy megvédje az európai uniós adófizetők pénzét, amely így megfelelően és célhoz kötötten lesz elköltve, azonban céljuk ennél nagyratörőbb:
egyfajta gazdasági kultúraváltást szeretnének elindítani, ahol az érintett szereplők tudnak és akarnak nemet mondani a korrupciós kihívásokra
– írta az MTI.
Ez a gazdasági kultúraváltás Birónak abban az interjújában is megjelent, amelyet januárban adott a Bloombergnek. Igaz, nyilatkozatával mintha a kormány kedvében járt volna: „Nem a rendszer korrupt, az egyének azok” – mondta akkor, ellenezve, hogy egyenlőségjelet tegyenek a korrupció és a kormányzat közé. Azt is vitatta, hogy a korrupció nagyobb probléma lenne Magyarországon, mint bárhol máshol.
Alapvetően jó, de valójában nem
Elsőre ezzel összhangban lévő gondolattal indít a jelentés: „A meglévő, az európai uniós források felhasználását szabályozni és ellenőrizni hivatott rendszerek, folyamatok, belső előírások és jogi normák teljessége, összhangja, illetve felépítettsége alapvetően megfelel a nemzetközi elvárásoknak és standardoknak.”
A részletes folytatás azonban a hiányosságokról szól, amelyek miatt az előírások gyakran nem érvényesülnek: „Az ellenőrzési rendszer szabályozása több esetben hiányos volt.”
Ha nem is a rendszer korruptságáról, de az azt kiküszöbölni hivatott eszközök elégtelenségéről határozottan szól a jelentés, amely külön fejezeteket szentel az EU-s források ellenőrzési rendszerének, a közbeszerzési szabályoknak, az összeférhetetlenségről és a vagyonnyilatkozatokról szóló szabályoknak.
„Az audit hatóság (amely az ellenőrzés második szintjeként többek között a projektek mintavételes ellenőrzéséért felelős) meghozandó intézkedésre vonatkozó ajánlásai nem kerültek teljeskörűen nyomon követésre és korrigálásra, a javaslatokkal érintett szervezetek által” – fogalmazta meg bürokratikus bikkfanyelven rendszerkritikáját az IH. „Javasoljuk az audit hatóság megállapításainak minél hamarabb és lehetőség szerint naptári éven belüli feldolgozását és a rendszerbe ültetését, előtérbe helyezve a visszaélésre lehetőséget adó körülmények mielőbbi feltárását és azok azonnali megszüntetését.”
Az 50 javaslatot megfogalmazó jelentés megállapításai alapján
az érdemi ellenőrzés szemlátomást nem tökéletesítésre szorul, hanem az alapoktól kell felépíteni:
„kulcsfontosságúnak tartjuk a vizsgálati rendszerek és különösen az alkalmazott vizsgálati programok esetében a szemléletváltás megvalósítását, oly módon, hogy nagyobb hangsúly kerüljön a dokumentumok tartalmi, kockázatalapú vizsgálatára, a kockázatokra figyelmeztető jelek (red flagek) alkalmazására és értékelésére, a jelenlegi tranzakciók, ügyletek formai megvalósulására fókuszáló, adminisztratív, ellenőrző lista alapú szemlélete helyett…” – áll az európai uniós források ellenőrzési
rendszerének rendszerszintű vizsgálatáról szóló rész összefoglalójában.
Eszerint több külső szakértőre és előre be nem jelentett ellenőrzésekre is szükség van az elfogulatlan értékítéletek meghozatalához.
A közbeszerzések ellenőrzésénél azt javasolja az IH a Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálynak, hogy szükségesnek látják „a csalás és korrupció feltárására irányuló módszertanok kialakítását és ezek beépítését az ellenőrzési struktúrába” – ami a kívülálló számára triviálisnak tűnne Magyarország EU-tagságának 20. évében.
A központosított közbeszerzéseknél is tett az IH olyan megállapítást, amely az elbírálások gyakorlatának eddigi komoly hiányosságaira utal: „a Hatóság álláspontja szerint ki kell alakítani azokat a módszereket, standardokat, amelyek lehetővé teszik a központosított közbeszerzések keretében elért árak piaci árakkal való összevetését.”
A közbeszerzési szabályok hatékonyságának értékeléséről szóló fejezetben a hatóság kifogásolta a magas díjszabást is: eszerint a központosított közbeszerzésekért fizetendő díj általában a visszterhes szerződés általános forgalmi adó nélkül számított értékének 2-4 százaléka, konkrét felső összeghatár nélkül. Mivel a szerződések nagy összegekről szólnak, az IH szerint indokolt lenne a jelenlegi, százalékos formában meghatározott díjszabás felülvizsgálata és egy nominálisan meghatározott felső értékkorlát bevezetése.
Egyszereplős tenderek
„Magyarországon közismert problémát jelent az egyajánlatos eljárások magas aránya” – ismerte el a jelentés, márpedig épp az ilyen, érdemi versenyt nélkülöző pályázatoknál a legnagyobb az esélye a korrupciónak és a pénzek kevéssé hatékony felhasználásának.
Igaz, az IH arra jut, hogy a kormány teljesítette eddigi vállalásait, mert 2022-ben az uniós eljárásrendben lebonyolított tenderek körében az egyajánlatosok aránya 32,9 százalék volt, míg 2021-ben még 39,5. Nemzeti eljárásrendben pedig 22,1 százalékról 20,1 százalékra csökkent az egyajánlatos pályázatok aránya 2022-ben. A kormány mindkét esetben 15 százalékra akarja leszorítani az egyajánlatos pályázatok arányát.
Csakhogy önmagában nem elég megnézni, hogy egy pályázaton hányan vesznek részt.
Az IH szerint „javasolt annak vizsgálata, hogy a hivatkozott közbeszerzési eljárásokban hány ajánlat érkezik be, és azok valóban versengő ajánlatok-e (azaz például nem tendenciózusan két ajánlat érkezik be a korábbi egy helyett, és csak az egyik ajánlat tekinthető érdemben versenyző ajánlatnak)” – írta a jelentés, márpedig gyanús kétszereplős is akad, amikor egy alacsony ajánlat mellé érkezik egy irreálisan magas, látszólag teljesítve csupán a verseny feltételeit.
A jelentés szerint a gyakorlatban probléma az is, hogy
a súlyos szerződésszegés alól könnyű mentesülni.
„Annak érdekében, hogy ne lehessen az ajánlatkérő által bejelentett súlyos szerződésszegés kilátásba helyezett jogkövetkezménye alól egy formális nyilatkozat révén mentesülni, azt javasoljuk, hogy a jogszabály támasszon valamilyen feltételt a súlyos szerződésszegés vitatásához például oly módon, hogy egy specifikus megállapítási perben bíróság előtti polgári peres eljárásban kerüljön erre sor, és a nyertesnek igazolnia kell ennek megtörténtét.”
Legyen következményük a vagyonnyilatkozatoknak
Kifogás érte a pályázatokat érintő összeférhetetlenség vizsgálatát: „Megítélésünk szerint nem egyértelmű, hogy az Útmutató, illetve a Kbt.-hez kiadott Miniszteri Indokolás önmagában elegendő-e, hogy általánossá tegye az ajánlatkérők körében az összeférhetetlenségi nyilatkozat mellett, azon túlmenően érdekeltségi nyilatkozatok bekérését, valamint a megtett összeférhetetlenségi nyilatkozatok ellenőrzését” – érdemben is vizsgálni kellene tehát a nyilatkozatok tartalmát, pusztán a formai követelmény helyett, amely magának a nyilatkozatnak a meglétét kéri számon.
Van tennivaló a vagyonnyilatkozatok terén is, mind az ellenőrzésben, mind az érdemi szankciók rendszerének kiépítésében: „kiemelten fontos a vagyonnyilatkozatok ellenőrzési rendszerének erősítése, valamint megfelelő visszatartó erejű, konzisztensen és konzekvensen alkalmazott szankciós rendszer bevezetése” – áll a jelentésben. A szöveg szerint a „köztisztviselők vagyonnyilatkozatainak közzététele fontos eszköz lehet a korrupció megelőzésében és a jogellenes vagyongyarapodás felderítésében, közvetve pedig jelentősen hozzájárulhat a közbizalom növeléséhez.”
Elégtelennek találja az IH az országgyűlési képviselőket érintő vagyonnyilatkozati kötelezettségre vonatkozó szabályozást is.
Ezt a Hatóság márciusi jelentésében is megfogalmazta: „fontosnak tartjuk a jogkövetkezmények további szigorítását a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megsértése esetére, annak érdekében, hogy az alkalmazott szankciók ténylegesen visszatartó erejűek, hatékonyak és arányosak legyenek.”
Az erről szóló javaslatok azonban nem az éves jelentésben lesznek, hanem a vagyonnyilatkozatokra vonatkozó jelentésben, amely az év végén készül el.