Az egész éjjel világító utcai lámpáktól olyan kemények a fák levelei, hogy a rovarok nem tudják megenni őket

2024. augusztus 5. – 11:06

Az, hogy az éjszakai fényszennyezés mennyire komoly probléma, évek óta ismert tény. Amellett, hogy kevesebb csillagot lehet látni miatta az égen, például azért is, mert alapjaiban zavar meg teljes ökoszisztémákat és felborítja az élőlények cirkadián ritmusát, az állandó fény pedig a madarak mellett a rovarokat is becsapja. Egy friss tanulmány szerint még a növényekre is komoly hatással vannak az utcai lámpák: az állandó fény miatt keményebbek lesznek a leveleik, ami akár teljes táplálékláncokat is veszélybe sodorhat.

A Frontiers in Plant Science szaklapban publikált tanulmányban a kutatók azért kezdték el vizsgálni a városi környezetben élő fákat, mert észrevették, hogy jóval kisebb károkat okoznak bennük a rovarok, mint a természetes élőhelyeken lévő társaikban. A kínai kutatócsoport előzetes feltételezése az volt, hogy az éjjeli világosság mesterséges fényforrások által okozott, közel 10 százalékos növekedése miatt a fényszennyezésnek leginkább kitett fák

növekedés helyett a védekezésre koncentrálhatnak, és keményebb, több kémiai anyaggal felszerelt leveleket növeszthetnek.

A kutatók ezen felbuzdulva kerestek harminc olyan példányt Peking két leggyakoribb fafajtájából – ezek a japánakác és az amerikai kőris –, amelyek főutak mellett, jellemzően egész éjjel megvilágított környezetben álltak, megmérték, hogy milyen a megvilágításuk, aztán közel 5500 levelet gyűjtöttek be róluk. Ezután megnézték, hogy a leveleket mennyire rágták meg a rovarok, és milyenek azok a tulajdonságaik, amelyeket befolyásolhat a mesterséges fény.

A vizsgálatok igazolták a kutatók feltételezéseit, a fáknak valóban keményebbek voltak a levelei, és minél erősebb fény érte őket, annál kevésbé volt jellemző, hogy a rovarok megrágták volna őket. A kutatók szerint ez a jelenség akár egy teljes városi ökoszisztémát is befolyásolhat – ha kevesebb a növényevő rovar, akkor a rájuk vadászó rovarokból is kevesebb lesz, emiatt a rovarokkal táplálkozó madarak száma is csökken, és így tovább.

A kutatás persze elég limitált, hiszen egy városra és két fafajra korlátozódott, és azt is kiemelték a kutatók, hogy egyelőre nem lehet megmondani, hogy pontosan miért reagálnak így a fák a mesterséges fényre. Elképzelhető, hogy hosszabb ideig fotoszintetizálnak, és az is lehet, hogy több erőforrást szentelnek például a rostok megerősítésére, ami szintén keményebb levelekhez vezet.

Az viszont biztos, hogy érdemes figyelni a jelenségre, mert a légköri szén-dioxid-mennyiségének növekedése is a levelek keményedéséhez vezet, így városi környezetben extrán érintettek lehetnek a fák.