Verstappen F1-es világbajnok lehet vasárnap, de ehhez pár dolognak is borulnia kell
2021. december 3. – 15:05
2016 óta az idei az első világbajnoki szezon a Forma–1-ben, amelyben még nem hirdettek győztest (legalább) két futammal az idény vége előtt. Akkor két csapattárs, Nico Rosberg és Lewis Hamilton voltak harcban az utolsó pillanatig. Ráadásul a mostani idény 2012 óta az első, amely legalább ugyanennyire szoros úgy, hogy két különböző csapat pilótája harcol a világbajnoki címért. Akkoriban Sebastian Vettel (Red Bull) és Fernando Alonso (Ferrari) is egyaránt a harmadik vb-címéért küzdött, végül Vettel bizonyult a jobbnak 3 pont különbséggel egy végtelenül kiélezett küzdelemben, nagyban annak köszönhetően, hogy az utolsó hét futamból sorban négyet meg tudott nyerni, ezzel ellensúlyozni tudta azt, hogy a szeptember eleji Olasz Nagydíj után még csak a negyedik helyen állt a világbajnoki összetettben, 39 pontos hátránnyal Alonsóval szemben.
Idén nem volt ekkora kilengés, lényegében a szezon elejétől kezdve biztos volt, hogy Lewis Hamilton és Max Verstappen harca lesz az. A végletekig kiélezett harc miatt könnyű elfelejteni, de idén is volt majdnem ekkora különbség a két esélyes között: Verstappen a Francia, Stájer és Osztrák Nagydíjakon aratott sorban három futamgyőzelmével 32 pontra növelte az előnyét – igaz, Alonso 2012-ben a finishez jóval közelebb bírt 39 pontos előnnyel.
Hamilton utoljára az Orosz Nagydíj után vezetett, előnye akkor két pont volt, és bár a Szaúd-arábiai Nagydíj előtt 8 pontra csökkentette az azóta felgyűlt hátrányát a nagy rivális hollanddal szemben,
Verstappen így is világbajnok lehet akár már egy futammal a szezon vége előtt, vagyis a szaúdi futam leintésének pillanatában.
Ehhez viszont elég sok mindennek borulnia kellene, kezdve azzal, hogy maga a Red Bull (és a Mercedes is) úgy számol, az F1-ben most bemutatkozó dzsiddai pályán a Mercedes lehet fölényben. De nézzük, minek kell történnie ahhoz, hogy Verstappen megtörje a Mercedes 2014 óta tartó egyeduralmát, és a Forma–1 történetének negyedik legfiatalabb világbajnoka legyen:
- Verstappen nyeri a Szaúd-arábiai Nagydíjat, övé a leggyorsabb körért járó egy pont, Hamilton pedig legfeljebb a hatodik helyet szerzi meg,
- Verstappen nyeri a futamot, Hamilton pedig legfeljebb a hetedik helyen ér célba,
- Verstappen a második helyen ér célba, övé a leggyorsabb kör, Hamilton pedig legfeljebb a 10.,
- Verstappen lesz a második, Hamilton pedig nem szerez pontot.
Azon kívül, hogy a két topcsapat várakozásával ellentétes eredménynek kell születnie, a fenti események mindegyike olyan esetet írna le, ami az elmúlt három szezonban összesen háromszor történt meg Verstappen javára. Idén a Monacói Nagydíjon nyert Verstappen úgy, hogy Hamilton csak a hetedik lett, illetve a 2019-es Német és Brazil Nagydíjakon nyert úgy Verstappen, hogy 18 ponttal többet szerzett, mint Hamilton. A Hockenheimringen a Mercedes-pilóta az élről kicsúszva lett kilencedik, míg Interlagosban az akkor még a Red Bullnál versenyző Alex Albonnal történt ütközése, illetve az azért kapott 5 másodperces büntetése után lett hetedik.
Mivel nyolc pont választja el a két pilótát, így komolyabb esély van arra, hogy amennyiben nem dől el Dzsiddában a világbajnoki cím sorsa, eléggé leegyszerűsített matekot kapunk az abu-dzabi szezonzáróra. Ha ugyanis, mondjuk, Hamilton nyeri a szaúdi futamot úgy, hogy övé a leggyorsabb kör is, Verstappen pedig a második helyen ér célba, pontazonosság áll majd fent a két rivális között a szezon utolsó futama előtt. Ez pedig azt jelenti, hogy elég lesz figyelni a szezonzárón az egymáshoz képesti sorrendet, nem kell mást számolgatni.
A konstruktőri vb-cím az utolsó körökben dőlhet el. Nem Szaúd-Arábiában, hanem Abu-Dzabiban, a Mercedest és a Red Bullt ugyanis mindössze öt pont választja el. A két futamon még maximálisan 88 pontot lehet megszerezni, ami rengeteg, éppen ezért szinte biztos, hogy a szezonzáró végéig izgulhat a két gyártó.
Ki lehet előnyben a hétvégén?
Ahogy fentebb írtuk, kivételesen nem arról van szó, hogy a Mercedes és a Red Bull is minden erejével a másikat szeretné beállítani esélyesként, hogy ezzel csökkentse a terhet saját magán. Mindkét csapat – a legtöbb szakíróval együtt – úgy látja, hogy a dzsiddai utcai versenypálya úgy is a Mercedesnek kedvezhet, hogy a német márka idén nem jeleskedett az utcai versenypályákon. A pálya vonalvezetése lényegében a teljes ellentéte annak a Monacónak, ahol szinte katasztrofális hétvégéje volt a Mercedesnek, a Red Bull pedig uralni tudta a versenyhétvégét.
A 6174 méter hosszú pályát hivatalosan 27 kanyar alkotja, ezek jelentős része viszont ha nem is padlógázas, de gyors tempójú kanyar, egy ráadásul meg is van döntve 12 fokban, hogy még nagyobb sebességgel haladhassanak át rajta a pilóták. Andreas Haupt német szakíró szerint egyébként a teljes kör 79%-át padlógáz mellett tehetik meg a versenyzők, ami bődületesen magas szám – Monzában, az F1 leggyorsabb pályáján ugyanez a mutató 84 százalék.
A gyors pályák alapból a Mercedesnek kedveznek, Lewis Hamilton ráadásul azt a motort kapja vissza a Katari Nagydíj után, amellyel Brazíliában szélvészgyors volt a mezőnyhöz képest. Ez az erőforrás eddig egyetlen futamot teljesített a szezonban, nem kell tehát annyira spórolni vele, tekintve, hogy az idényből már csak két verseny van hátra.
Érdekes lesz az is, hogy a pályán három DRS-zónát is kijelöltek, ezzel a teljes kör majdnem felén aktív lehet az előzést segítő annak, aki egy másodpercen belül követ valakit a pályán – bőven lesz tehát lehetőség a magas végsebesség kamatoztatására. A szimulációk alapján a maximális sebesség 322 km/h, egy kör átlagtempója pedig 252,8 km/h lehet – ezzel Dzsidda valamivel gyorsabb lehet Silverstone és Spa tempójánál, és csak 11,6 km/h-val maradna el az F1 mostani leggyorsabb pályájától, Monzától átlagsebességben. Egyesek szerint viszont még a szimulációknál is gyorsabbak lehetnek a pilóták Szaúd-Arábiában.
Teljesen új pálya lévén a tapadás is döntő szereppel bír majd, főleg, hogy a környékről könnyen hordhat vissza homokot a szél az aszfaltra, illetve hogy a még mindig építés alatt álló pálya közvetlen környezete lényegében építési terület. „A betonfalak tövében pedig annyira nagy lesz a tempó, hogy aki egy kicsivel több tapadást csikar majd ki a gumikból a többieknél, az hatalmas előnyt szerezhet magának. Persze kell a motorerő is, de ezt a versenyt többlettapadásból lehet majd megnyerni” – írta Wéber Gábor, az M4 Sport szakkommentátora, jelezve, hogy azért nem biztos, hogy minden a végsebesség.
A 2021-es Szaúd-arábiai Nagydíj versenyhétvégéjének programja:
- december 3., péntek, 14.30 – első szabadedzés
- december 3., péntek, 18.00 – második szabadedzés
- december 4., szombat, 15.00 – harmadik szabadedzés
- december 4., szombat, 18.00 – időmérő
- december 5., vasárnap, 18.30 – Szaúd-arábiai Nagydíj