Ha valami csodálatos plusz kell, akkor szólunk nekik
2022. október 2. – 13:08
Minden újságnál, legyen az nyomtatott vagy online, különös figyelmet kell fordítani a vizuális tartalmakra is, nemcsak a szövegekre és azok mondanivalójára, hanem azokra a képekre, amik a szöveget kísérik. A Telexnél különösen szerencsések vagyunk, ugyanis egy komplett vizuális csapat dolgozik azon, hogy minél menőbb illusztrációk készüljenek a cikkekhez. Amikor úgy érezzük, hogy egy fotó nem elég ahhoz, hogy kommunikálja, amit mondani szeretnénk, vagy annyira absztrakt, szerteágazó vagy éppen egy fotóban nehezen összesűríthető a téma, akkor fordulunk a Telex illusztrátoraihoz: Somogyi Péterhez, Fillér Mátéhoz, Lerch Julcsihoz, Török Virághoz. Ebben az összeállításban az ő illusztrációikból válogattunk.
A Doge óriási népszerűségnek örvendő dili volt már önmagában, az ikonikus tekintetét már ezerszer, milliószor feldolgozták különböző formában. A dogecoin nevű kriptovalutáról szóló cikkhez Fillér Máté aranyborjút csinált belőle, mert számára „a kriptovaluták világának van valami bibliai értelemben vett bálványimádás-érzete”.
Néha el tudjuk felejteni, hogy a Spotify nem egy jótékonysági szoftver vagy egy jóbarát, aki kedvesen ajánlgat számokat nekünk, hanem egy adatgyár, ami figyeli a hallgatási szokásainkat, algoritmusok szerint emel fel ismeretlen vagy akár nem létező előadókat, és úgy általában alapjaiban változtatja meg a zeneipart. „Mindig olyan illusztrációt igyekszem készíteni, ami a cikk lényegét ragadja meg – mondta Lerch Julcsi az illusztrációról, aminél a robotikus zenecsinálás irányában indult el. – Absztrakt formában ugyan, de azt rajzoltam meg, amiről a cikk szól. Bemennek a gyárba a dalok és a lemezek, aztán csengetnek érte egy kis dollárt.”
Ha már techszörnyetegek, Megaagy és Cthulhu találkozott ebben az éjszakában, ami a Facebook kavarásairól szóló 2021-es cikkhez készült. „A címben a Facebook csápjairól esik szó, amelyek messzebbre nyúlnak, mint gondoltuk. Ez már eleve egy elég sötét sci-fi-regény címe, csak sajnos ez igaz” – mondta Máté, aki egyébként „még Cthulhunál is borzasztóbb” kozmikus horrorlénynek képzelte el teremtményét, az illusztrációt a ponyva sci-fi-borítók stílusával keverve.
Gondolkodom, AI vagyok, mondhatta volna Descartes, de ez az illusztráció, ami a mesterséges intelligenciával működő képgenerátorokról szól, nem őt ábrázolja, hanem Szókratészt és az alatta bújó T–800-as terminátort. „A mesterséges intelligencia már nemcsak szépeket ír, énekel, zenél, rajzol, hanem már filozofál is, és ezzel megint egy olyan területen jelenik meg, amit az ember eddig csak magáénak gondolt. Mikor az első japán robotot látta a világ totyogni, azonnal Terminátort kiáltott mindenki. Ez azóta is minden fejlesztésnél így van” – mondta Máté.
A Telex idén indult életmódrovatában több nehezen megközelíthető és megosztó témával foglalkozó cikk is készült. A menstruáció tabumivoltáról szóló szöveghez készült képben a Magyar népmesék nyitányából ismerhető motívumok közé keveredik a betét és a kehely, miközben a központi figurából a nyugalom árad, hiszen ez mind az élet része.
A lombikprogramról írt cikkből pont nem a nyugalom árad, hanem arról szól, hogyan élték meg a saját folyamataikat az államosított meddőségi klinikák páciensei. „Mindkettőben a nőt néztem, a nő szenvedésével, az elfojtással, az önkifejezés-igénnyel pedig egy olyan társadalomban, ahol rendszerszinten van elnyomva, könnyen tudok azonosulni” – mondja a két utóbbi illusztrációjáról Virág.
Kiss Lou alkalomszerűen, szabadúszóként dolgozott a Telexnél, a Politicónak és a 168 Órának is készített illusztrációkat. A válás utáni szülői felügyelet feltételeiről írt cikkhez egy nagyon egyszerű, de mindenki által érthető megtestesülését választotta annak, hogyan befolyásolhatja a párkapcsolati erőszak ezeket a családi viszonyokat: a három fogkefe, ami látszólag ártalmatlan, de az egyik fenyegetően fordul a másik felé.
2020 egy elég nyomorult év volt, azóta meg olyan a világ, mintha legalább 15 év telt volna el – ez a cikk pont arról szól, hogy mik lehettek volna eszetlen nagy sztorik egy normális évben, Elon Musk gyerekétől az ufófelvételekig. Lerch Julcsi pedig olyan illusztrációt készített, amibe mindegyik belefért.
„Ezt azért szerettem rajzolni, mert a cikk olvasása és aztán a rajzolás közben én is átgondoltam, mi minden történt abban az évben” – mondta Julcsi, akinek nem jelent gondot, ha több kisebb rajz készül, sőt, szereti a mütyűröket az illusztrációkban.
Ha lenne szavazás arról, hogy mi az, ami a legjellegzetesebb az egykori amerikai elnök, Donald Trump külsejében és megnyilvánulásaiban, akkor lehetne mondani a zavarba ejtően bronzosított arcot, a fura hangsúlyokat, a csücsörítést, de semmi sem lesz annyira maradandó, mint a haja. A frizura, ami szinte annyira önálló életet élt, hogy Somogyi Péter is ezt hangsúlyozta ki a Biden-korszak polarizációjáról szóló cikkhez.
Angela Merkel távozása űrt hagyott maga után – de az űr egy óriási, Merkel formájú kráter, amin csak a volt kancellárnak sikerült átlépnie Kiss Lou illusztrációján a róla szóló cikkben.
Az orosz–ukrán háború többek között élelmiszerválságot is hozhat a világon – írtuk még tavasszal, Török Virág pedig egy gyerekkönyvekre emlékeztető illusztrációt készített hozzá. „Én szeretek ilyen egyszerűen, mesekönyvszerűen rajzolni. Valahogy közelebb hozza a témát szerintem az emberhez egy ilyen illusztráció” – mondta a napraforgós képről Virág.
Tajvan feszült helyzetét, bekebelezését jó pár nyitott szájjal illusztrálta Somogyi Péter.
Egyesült Államok vs. Kína = Athén vs. Spárta? Ezt mondják az okosok, Somogyi Péter pedig összekutyulta ezt a négy dolgot egy görög váza stílusában.
A Telex történetének talán vitathatatlanul az egyik legsúlyosabb cikke volt a halottak után takarító brigádokról készült Komplex, amihez Julcsi készített egy függőleges, koporsó alakú alaprajzot.
„Ennek nehezen álltam neki, az egyik kedvenc cikkem azóta is, hiába nagyon nehéz a téma, fontos és jó írásnak gondolom. Olyan kompakt illusztrációt szerettem volna ehhez csinálni, amiből egyből érezhető a téma komolysága, ezért lett a fekete szín és a koporsó mint befoglaló forma. A benne lévő szoba pedig már adta magát, hiszen erről szól a cikk” – mondta a képről.