Verstappen a 17. helyről nyert F1-futamot, de ez nem rekord, már a 22. helyről is született győzelem
2024. november 6. – 08:12
A holland Max Verstappen remekül versenyzett az esős Brazil Nagydíjon vasárnap este, a tizenhetedik helyről indulva jött be az élre, és ezzel nagy lépést tett a címvédés irányába. A mezőny végéről nyerni nem gyakori, tízévente fordul elő maximum egyszer-kétszer, ezért végignéztük, ki volt a múltban, aki hasonlóan sok előzéssel ért fel a csúcsra.
Persze vannak örökre emlékezetes győzelmek a közelmúltból, például amikor Lewis Hamilton saját bevallása szerint Brazíliában futotta élete nagy versenyét, és a tizedik helyről vágtatott az élre 2021-ben. Vagy amikor Jenson Button Kanadában a 70 körös futam felénél még az utolsó helyen poroszkált, aztán végül ő állhatott a dobogó tetejére 2011-ben.
A Red Bullt vezető Daniel Ricciardo a bakui utcákon visszaesett a tizenhetedik helyre a verseny közepén 2017-ben, aztán mégis őt intették le először a kockás zászlóval. Ricciardo akkor a tizedik helyről indult, így nála komolyabb bravúrt ért el Verstappen.
Ha végignézzük az F1 történelmét, azt látjuk, hogy Verstappen a harmadik minden idők leghátrábbról induló győztes pilótái között. Megelőzi őt a brazil Rubens Barrichello, aki élete első győzelmét Németországban érte el, amikor 2000-ben a 18. helyről indulva jött be az élre Hockenheimben. Sok minden kellett a sikeréhez, biztonsági autós fázisok, eső, és az élen haladó Jarno Trullira büntetést is kiszabtak.
A rangsor élén viszont mégsem Barrichello áll, hanem John Watson. A brit pilóta a McLarent vezette 1983-ban, amikor az Amerikai Nagydíj időmérőjén csak a 22. helyre tudta bekormányozni az autóját. Csapattársát, Niki Laudát így is egy hellyel maga mögé utasította. Ma már csak 20, akkor papíron még 26 autó volt a mezőnyben, de csak 24-en sorakoztak fel a rajtrácsra.
Akkor az amerikai futamot a kaliforniai Long Beachen rendezték. A pálya nem volt hosszú, 3,3 kilométer, kevés kanyarral és egy viszonylag hosszú egyenessel, és itt is sok minden közrejátszott a meseszerű előrejövetelben és abban, hogy később Watson locsolhatta a pezsgőt. Elég csak az élről induló francia Patrick Tambay és a versenynek a harmadik helyről nekivágó Keke Rosberg balesetét említeni, ami a 25. körben rendezte át az erőviszonyokat.
Watson a Michelin gumijait használta, amik alkalmasabbaknak bizonyultak erre a pályára, mint a Pirelli vagy a Bridgestone abroncsai, és a lényegesen jobb tapadás hozta meg az előrelépést. Lauda egyébként vele együtt jelentőset ugrott előre, ő futott be másodiknak.
Watsonnak egyébként ez volt az ötödik, egyben utolsó győzelme, 1985-ben még visszatért egy futamra, de már teljes szezont nem teljesített. A pilótakarrierje után a médiában helyezkedett el, a Eurosport kommentátora lett, és 2022-ben is ő közvetítette a Miami Nagydíjat Angliában.