Verstappen a 17. helyről indulva nyerte a Brazil Nagydíjat, 62 pontra növelte előnyét Norris előtt

2024. november 3. – 19:05

Verstappen a 17. helyről indulva nyerte a Brazil Nagydíjat, 62 pontra növelte előnyét Norris előtt
Max Verstappen a 17. helyről rajtolva nyerte a Brazil Nagydíjat – Fotó: Amanda Perobelli / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Max Verstappen fantasztikus versenyzéssel és némi szerencsével visszaverte Lando Norris támadási kísérletét a Brazil Nagydíjon, ahol nem, hogy csökkent volna kettejük között a különbség a világbajnoki pontversenyben, hanem még nőtt is 18 ponttal. Így Verstappen 62 pontos előnnyel várja a szezon utolsó három futamát. Verstappen nagy futama mellett minden volt a kaotikus versenyen, piros zászló, fekete zászló, kicsúszások, biztonsági autós szakaszok és egy dupla dobogós teljesítmény a mezőny egyik leggyengébb csapatától.

Több változás is volt a rajtrácson az órákkal a Brazil Nagydíj előtt véget ért időmérő végső sorrendjéhez képest. Az eső miatt szombatról vasárnapra halasztott, nagy esőben rendezett, balesetek miatt ötször is megszakított időmérőn több versenyző is túlvállalta magát – kicsúszása, és a kocsiban keletkezett kár miatt Carlos Sainz csak a boxutcából rajtolhatott el, az eredetileg hetedik helyre kvalifikáló Alex Albon el sem tudott indulni, de percekkel a rajt előtt még több más csapatnál is dolgoztak a versenyautón a rajtrácson.

A rajthoz már eső nélkül, de még messze nem száraz pályán készülődött a mezőny, de hogy mennyire csúszósak voltak a körülmények, azt jól jelezték, hogy Lance Stroll már a felvezetőkörön megpördült az Aston Martinnal – ezt még megúszta, de utána a sóderágyban ragadt, ahogy megpróbált visszatérni a pályára. Ezzel (és Albon kiesésével) 18 fősre fogyatkozott a mezőny, amelynek egy második rajthoz is fel kellett állni, az elsőt Stroll miatt törölték/halasztották. A törölt rajt miatt beiktatott plusz felvezetőkör azt eredményezte, hogy az eredetileg 70 körös futam távja 69-re olvadt.

Maga a törölt rajtprocedúra nem kis zavart hozott a pilóták között, a mezőny utolsó harmada ugyanis a rajtrácson maradt, azt gondolva, hogy ott kell megvárniuk a teljesen új rajtprocedúrát, de végül mindenkinek szóltak, hogy tennie kell még egy felvezetőkört, utána jöhetnek csak vissza a szerelők, hogy versenyre kész állapotba hozzák az autókat. Utána aztán kiderült, hogy a mezőny elején elinduló pilóták, így Norris és Russell lehet, hogy vétettek a szabályok ellen, de ennek részletes kivizsgálását a futam utánra halasztották. Eközben, csak hogy minden még bonyolultabb legyen, a csapatok az eredeti rajt után 20 percre már esőt jósoltak.

Mire tényleg elindultak, pont eltelt ez a jósolt 20 perc, el is kezdett esni az eső. A rajtot a második helyről induló George Russell kapta el jobban az élen, meg is előzte Lando Norrist, aki gyorsan hátraszorult. Hátrébb nagy csata ment a 4-8. helyek között, de végül tülekedés nélkül leosztották egymás között a pilóták. Még hátrébb a büntetés miatt 17. helyről induló Max Verstappen, illetve Lewis Hamilton is gyorsan lépett előre, a második kör elején Verstappen már 10. volt, Hamilton pedig a 11. helyen autózott.

Verstappen tovább folytatta a kapaszkodást, már jóval a 10. kör előtt utolérte Norris csapattársát, a 7. helyen autózó Piastrit, akit a 10. kör elején aztán meg is előzött – vagyis kevesebb mint 10 kör alatt 10 helyet lépett előre. A következő előzése is könnyen ment, a Red Bull fiókcsapatánál versenyző Liam Lawson nem jelentett túl nagy ellenállást.

A 69 körös futam 17. köre után tovább erősödött az eső, amiben az esőmenőnek számító Hamilton továbbra sem találta a formáját, a 19. körben például a Haasban ugró F1-újonc, a beteg Kevin Magnussen helyére beugró Oliver Bearman előzte meg, nem sokkal azután, hogy egy másik F1-újonc, a williamses Franco Colapinto is megtette ezt.

Előrébb is voltak azért izgalmak, Russell előnye Norris előtt 1,6 és 0,5 másodperc között ingázott, miközben a 3-6. helyeken teljesen összeállt Cunoda Juki, Esteban Ocon, Charles Leclerc és Verstappen vonata – senki nem volt elég gyors ahhoz, hogy megelőzze a másikat, miközben látható módon a RB-Honda és az Alpine is feltartotta a Ferrarit és a Red Bullt.

A vonatot az szakította fel, hogy Leclerc bevállalta a futam első kerékcseréjét, a 25. körben friss átmeneti esőgumikat kapva próbált reagálni a fokozódó esőre – a kerékcsere után az ötödik helyről a tizennegyedik helyre tért vissza, és nem is tudott nagyon előrelépni a friss gumikon a többiekhez képest.

A 28. kör után felgyorsultak az események. Előbb egy virtuális biztonsági autós szakasz kavarta tovább a dolgokat: egy kicsúszás után Nico Hülkenberg autója akadt meg úgy a bukótérben, hogy nem tudott elmozdulni. A mezőny egy részének nagyon jól jött a virtuális safety car (VSC), például Piastri és Alonso is gyorsan letudta a kerékcseréjét (Piastri közben kapott egy 10 másodperces büntetést, mert ütközött Lawsonnal), csakhogy Hülkenberg autója közben elmozdult, így a VSC egészen hirtelen véget is ért. Ekkorra viszont Russell és Norris már a boxutcába tartottak kerékcserére, még nem értek a garázshoz, amikor feloldották a VSC-t, vagyis a többiek már teljes sebességgel mehettek a pályán. A páros a 4-5 helyekre tért vissza, a kerékcserét későbbre halasztó Ocon, Verstappen és Gasly került eléjük.
Aztán a 30. körben a minden korábbinál hevesebb esőben annyira lecsökkent a látótávolság, hogy a rendes biztonsági autót is pályára küldték, közvetlenül azután, hogy a nagy vízben Norris megelőzte Russellt, megszerezve a negyedik helyet. A nagy esőre reagálva páran ráadásul extrém esőgumi mellett döntöttek, Cunoda, Lawson, Sergio Pérez és Csou Kuan-jü mentek ilyenen.

A biztonsági autóból aztán gyorsan piros zászlós megszakítás lett, amikor Colapinto a célegyenesbe vezető kanyarban odacsapta a versenyautóját, ami a pálya közepén állt meg. És ekkor még a futam felénél sem jártunk.

A megszakítás az élen haladó hármasnak jött a legjobban, hiszen sem Ocon, sem Verstappen, sem Gasly nem volt még kerékcserén, de a piros zászló miatt teljesen ingyen nyertek egy kerékcserét, hiszen akkor kaptak új gumikat, amíg mindenki más is állt.

A leállás alatt egy nagyon ritkán látott pillanat jött, Hülkenberget fekete zászlóval kizárták a futamról, mivel külső segítséggel tért vissza a versenybe – amikor fennakadt a bukótérben egy vízelvezető árok fölött, négy pályabíró tolta vissza a pályára, így viszont fel kellett volna adnia a versenyt.

A Nico Hülkenberg kizárásához vezető pillanat a Brazil Nagydíjon – pályabírók tolták vissza a pályára a kocsiját – Fotó: Mark Thompson / Getty Images
A Nico Hülkenberg kizárásához vezető pillanat a Brazil Nagydíjon – pályabírók tolták vissza a pályára a kocsiját – Fotó: Mark Thompson / Getty Images

A leállás után a biztonsági autó mögött jött az újrarajt, Bernd Mayländer egy kör után otthagyta a mezőnyt, hogy versenyezzenek, de jól mutatja, hogy mennyire vizes maradt a pálya, hogy még a biztonsági autós tempó mellett is megpördült és pályán kívül került Csou és Bearman a mezőny végén. Az első körben Norris fékezte el magát egy kanyarban, így Russell meg tudta őt előzni, de a hatodik helyen autózó Leclerc is lecsúszott egy kanyar közben.

Az élen Ocon hamar 1,5, majd 2 másodperces előnyt szerzett Verstappen előtt, miközben a pályáról felvert víz mennyisége miatt helyenként szinte semmit nem lehetett látni. Mikor épp kezdtek javulni a körülmények, Sainz pördült bele a gumifalba, újabb biztonsági autós szakaszt eredményezve a 40. körben. A 42. kör végén újra jöhetett a verseny, Ocon pedig ezúttal már nem tudta meglepni Verstappent, a háromszoros világbajnok holland azonnal, az első kanyarban megelőzte a franciát, átvéve a vezetést úgy, hogy a 17. helyről rajtolt. Külön jól jött neki, hogy Norris hátul az első kanyart elrontva egészen a 7. helyig csúszott vissza.

Innen a csapattársát, Piastrit megelőzve hamar feljött a hatodik körre, tovább viszont már nem tudott kapaszkodni. Ahogy a top 10-ben máshol sem történt helycsere a pályán, Russell sem tudott mit kezdeni a harmadik helyen autózó Gaslyval, és Hamilton sem tudta megelőzni Lawsont a kilencedik helyért. A leintés után Piastri a korábban megkapott 10 másodperces büntetése miatt a hetedikről a nyolcadik helyre csúszott.

Verstappen a tizenhetedik helyről nyerve növelni tudta előnyét a vb-pontversenyben, erre az időmérő végén aligha gondolt. Az eddig a vb-pontverseny utolsó előtti helyén álló Alpine dupla dobogót ért el, ami hatalmas eredmény tőlük, tekintve, hogy a szezonban egy kilencedik hely volt a legjobbjuk. Verstappen, Ocon és Gasly mögött Russell, Leclerc, Norris, Cunoda, Piastri, Lawson és Hamilton lettek még pontszerzők.

A futam végeredménye viszont nem végleges, négy pilótát – köztük Norrist – vizsgálnak a rajtprocedúra megsértése miatt, a két Mercedest pedig a rajtnál történt, potenciálisan szabálytalan guminyomás-állítás miatt vizsgálják.

Addig most így állnak a vb-pontversenyek:

  • a pilóták között Verstappen 62 pontra növelte előnyét Norris előtt, neki 393, Norrisnak 331 pontja van, ha Verstappen Norris előtt végez a következő futamon, sorban negyedik vb-címét nyeri;
  • a 307 ponttal álló Leclerc harmadik helye biztosnak tűnik, a negyedik helyért Piastri (262) és Sainz (244) harcolnak majd,
  • a csapatoknál a McLaren 593 ponttal vezet, a Ferrari 557-tel második, a Red Bull 544-gyel maradik,
  • az Alpine ezen a futamon 33 pontot gyűjtött, ami több mint a kétszerese, mint a szezonban eddig szerzett 16 pontjuk, ezzel a csapatverseny kilencedik helyéről a hatodikra ugrottak, ami a szezon végén dollártízmilliókat jelenthet nekik.,

A három hét alatt három országban rendezett három futam után kisebb pihenő jön az F1-nek, folytatás november 22-24. között a Las Vegas-i Nagydíjjal.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!