
Ez itt az én szubjektív klasszikus zenei koncertajánlóm, amivel minden hét végén jelentkezem. Olyan eseményekkel, ahová én is elmegyek, vagy épp elmennék, ha tehetném. Az Ügyfélkapus rodeóban évszázadokat öregedő könyvelők előtt hajtsunk fejet egy percre, ezután pedig nézzük, hová mehetünk el jó zenét hallgatni. Ez csak pár ötlet, ne bízzák teljesen rám magukat!
Dvorák puzzle
Induljunk rögtön a Dunántúlra, a Győri Filharmonikus Zenekar „Legendák” című koncertjére, amit egymás után két napon is eljátszanak, először Győrben majd Veszprémben is. A klasszikus zenével most barátkozóknak remek alkalom lesz, ráadásul a sznoboktól távol lehet gyakorolni a cukorkazörgetést és a szünetbeköhögést. Azért lesz remek alkalom, mert a mostani szláv trendnek megfelelően, illetve valószínűleg véletlenül Dvorák és Smetana lesznek a koncert első felében. Dvoráktól a „Legendák” ciklusból hangzanak fel részletek. Dvorák eredetileg zongorára írt darabját uccu zenekari változatra hangszerelte át. Ráadás érdekesség, hogy a karmester rakhatja össze a darab darabjaiból a neki tetsző kombinációt, ami azért a karmesterek komfortzónáján már kívül esik. Az izgalmas feladatot egy ifjú titán, a német pódiumokon edződött Hontvári Gábor vállalta, a győrieket ő fogja vezényelni. Smetana Moldvája követi Dvorákot. Az örök szépségű darabbal már mindenki találkozott életében, csak nem tud róla. Nem véletlenül sláger, mindig érdemes meghallgatni, ha értő kezek (szájak… mindegy) szólaltatják meg. Szünet után Sosztakovics, ismernek, elfogult vagyok, nem fogom a jelzőket halmozni. A kilencediket relatíve sokat játsszák, de azért minden hónapban nem lehet belefutni. Menjenek el, mindkét koncertre van még jegy.
Mikor? 2025. február 10., hétfő, 19:00 Hol? Győr, Richter János Hangversenyterem
Mikor? 2025. február 11., kedd, 19:00 Hol? Veszprém, Hangvilla

Gyakorlatilag beköltözhetnénk a Zeneakadémiára idén
Idén ünnepli a Zeneakadémia fennállásának 150. évfordulóját. Mindezt hírnevéhez méltóan, érdekesebbnél érdekesebb koncertekkel és programokkal teszi, így kifejezetten ajánlott az eseménynaptárat böngészni. Mivel heveny vonós-kattanásban szenvedek, muszáj a három alkalmas „Hegedű világsztárjai” sorozatra felhívnom a figyelmet. Egészen ritka, hogy ekkora sztárokat kamarazenei alkalmakon lehet hallani, és a ZAK-on most éppen erre van lehetőség. Joshua Bell és Shai Wosner most, szombaton, Augustin Hadelich és Francesco Piemontesi február 5-én, Baráti Kristóf és Würtz Klára március 8-án lépnek fel. A műsor természetesen nem jellemezhető pár sorban, csemegézzenek, van mit.
Ha már kamara, akkor a „Száz éve írták” címmel hirdetett koncertet muszáj a figyelmükbe ajánlanom. A szünet előtt Hubay, Kadosa és Dohnányi művek szólalnak meg, utána Sieber, Bloch és Roussel. Nem a rojtosra játszott szerzők slágerdarabjairól van szó, de nem is méltán elfeledett zenékről. Ismét valami megismételhetetlen lesz, az ilyen koncerteket a meglepetések miatt szeretem. Nyilván Hubay édes lesz, Kadosa szikár, a Dohnányi talán egy francia kockás füzetbe hanyagul felskiccelt, vágtató mén. Vagy épp az ellenkezője. A szünet utáni művek közül talán Bloch, aki valamennyire ismerős lehet. Sebaj, más dolgom nincs, csak nyitott füllel és szívvel befogadni a zenét. Remélem, el tudok majd menni.
Mikor? Több időpontban, információ a fenti linkeken Hol? Zeneakadémia, Budapest
Fine dining az Operában
Ritka, amikor az Operaház zenekarát köszönthetjük főszereplőként a magyar kultúra egyik templomában, most pedig épp ez a helyzet. Egy nagyon elegáns és értékes koncerttel készülnek, angol tematikával. Az est karmestere David Coleman, aki több mint négy évtizede vezényli a világ vezető balettegyütteseinek zenekarait Európa-szerte. 2020 óta áll kapcsolatban az Operaházzal, ezalatt két művet is írt az itteni együttesnek. A mostani koncert nyitánya is tőle származik, ősbemutató lesz, erre az alkalomra komponálta. Az öt perces opuszt Britten követi, a Változatok és fúga egy Purcell-témára. A fenségességet sugárzó főtéma nagyzenekari előadását követően a különböző zenekari hangszercsoportok 13 játékos variációt mutatnak be, amit Britten eredeti fúgája zár. A folytatásban Holst: Planéták című, hét tételes szvitje lesz, saját értékei mellett arról is híres, hogy figyelemreméltó mértékben lopták szét a filmzeneszerzők, John Williams, Hans Zimmer vagy akár Jerry Goldsmith. De ki számolja? Elgar csellóversenye követi az űrutazást, a kegyetlenül rövid életet kapott Jacqueline Du Pre kellett hozzá, hogy ez a mű népszerű legyen. Persze azóta többen is lemezre vették, legutóbb Sheku Kanneh-Mason tarolt vele a világ koncerttermeiben. Most is egy lánglelkű ifjú ül a gordonka mögé, Santiago Cañón-Valencia lesz a szólistánk. A darab részletei ismerősek lehetnek a Tár című filmből is.
Mikor? 2025. február 2. vasárnap 19:00 Hol? Magyar Állami Operaház, Budapest

Oly távol és mégis közel
Nagyon régen, a televíziózás fekete-fehér korszakában hétfőnként magyar adásszünet volt. Néha ilyenkor is bekapcsoltam a tévét és a csehszlovák műsort néztem, ahol gyakran a „Bakony” hadgyakorlat képsorai mentek, csehszlovák narrációval. Tehát impulzusszegény időben mindig számíthatunk a szomszédainkra, ez a lényeg. Február közepén a BFZ-hez érkezik egy cseh karmester és egy cseh hegedűművész, hogy cseh szerzők darabjait játsszák el együtt. Janáček, Suk és Martinu műveit hallgathatjuk meg. Elsőként Janáček, A ravasz rókácska szvitjét, ami egy 1920-as képregény alapján született. Emiatt nekem különösen kedves, de az est karmesterének, Jakub Hrůšának még inkább, hiszen az ő átiratában szólal meg. A karnagy úr fáradhatatlan nagykövete a cseh zenének, ha valaki mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy a koncert átütő élmény legyen, az ő. A Ravasz rókácska cím ne tévesszen meg senkit, nem gyermekeknek szánt opusz ez, „Élet és halál körforgása, szabadság, szerelem, anyaság és a természetbe való visszatérés jelenik meg” a műsorlap szerint. Tehát a rókácska itt valószínűleg a méretére utal.
A Magas-Tátra fenyvesekkel vadregényes tája után Josef Suk g-moll fantáziája szólal meg, melyet szólóhegedűre és zenekarra írt. Suk korának ünnepelt hegedűművésze volt tehát pontosan ismerte a hangszerben rejlő igazi potenciált. Most Jan Mráček szólózik majd, akivel kapcsolatban „tűpontos intonációt és fenomenális muzikalitást” emlegetnek és Joshua Bell-hez hasonlítják. Hát, nehéz kenyér a zenéről írni, nekem sem sikerül. Mindenesetre a Suk darab cirka 25 perce igazi kincs, ha tehetik, hallgassák meg a szerző szólójával és a cseh zenetörténet egyik cézárja, Ančerl vezényletével itt. Igen, sajnos Supraphon felvétel, minősége lapos, fénye mint egy beton pingpongasztalé, de a zene tuti!
A szünet után következő Martinu szimfóniával kapcsolatban én csak azt nem értem, hogy miért nem játsszák legalább annyit, mint Beethovent. Most ezen nem kell felhördülni, én is szoktam hallani a büfében azt a mondatot, hogy a XIX. század után már semmi lényeges nem történt a zenében, dehát mindannyian tudjuk, ez mennyire nincs így. Martinu nagyon finom, légies formái lebegnek majd, aztán nyomnak be a székbe, avatott előadásban ez egy nagyon erős trip lesz. Tényleg halmozhatnám itt a jelzőket, de teljesen felesleges. Ha esetleg ebbe is belehallgatnának, itt egy felvétel a Frankfurti Rádió Zenekarának előadásában. Ezen is átjön a lényeg, most képzeljék el ezt egy igazán jó zenekarral, a megszállott cseh fickó pálcája alatt. Megyek.
Mikor? 2025. február 15-16-17. változó délutáni és esti időpontokban Hol? Müpa, Budapest
Síping informations
Meg fognak ölni a szóviccekért és megérdemlem. Az eheti utolsó ajánlatom is a Müpába szól. Nem a Maraton, oda remélem már mindenki lemezekkel melegít és azt a ruhát is kiválasztotta, amiben több koncertet és filmvetítést is kényelmesen abszolválhat. Szóval nem a maraton, hanem az Orgona Expedíció. Február hetedikén Fassang László, a Müpa rezidens orgonistája, a párizsi Conservatoire tanára, egészen közel engedi a publikumot a Nemzeti Hangversenyterem orgonájához, hiszen vezetésével megismerhetjük a 6804 síp, 92 regiszter és 5 manuál bonyolult struktúráját. A játszóasztal mellől, a színpadon tölthetünk el egy felejthetetlen órát a magyar nyelvű, interaktív program keretében. Nos, ilyen sincs minden héten. Pedagógusok figyelem, az esti koncert előtt, délelőtt három alkalommal is rendelkezésre áll a hangszer és Fassang László iskolás csoportok részére. A délelőtti előadásra oktatási intézmények válthatnak jegyet, a junior@mupa.hu e-mail-címen történő előzetes írásbeli foglalás alapján. Az idősebb fiatalokat pedig este hét órától várják.
Mikor? 2025. február 7. 19.00 Hol? Müpa, Budapest
