Mindkét pilóta aludt fél órán át. Nem egyedi esetről van szó, de ritkák a súlyos helyzetek

Legfontosabb

2024. március 19. – 22:15

Mindkét pilóta aludt fél órán át. Nem egyedi esetről van szó, de ritkák a súlyos helyzetek
Fotó: aviation-images.com / Universal Images Group / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Vannak dolgok, amikről jobb ha nem tudunk. Ilyen például, amikor a gyerekeknek azt mondják, hogy a cumijukat a róka lopta el, és nem a kukában landolt. Vagy amikor inkább nem ellenőriznénk, hogy az átmulatott este után megvett életmentő gírosz vajon milyen összetevőkből is áll.

De arról mindenképp jobb nem tudni, amikor a repülőt, amin mi épp jót szundikálunk több ezer méter magasban, senki nem irányítja.

Ez történt nemrég az indonéz Batik Air egyik járatával, amin mindkét pilóta elaludt. De ahogy az március közepén kiderült, nem csak egy gyors powernap erejéig csukták le a szemüket, a gép legalább fél órán át nem válaszolt a földi irányításnak. Az egészből szerencsére nem lett baj, de a híre azért nagy vihart kavart.

Pedig a pilótafülkében alvás nem ritka, felmérések szerint a pilóták fele aludt már el repülés közben. És mivel az elegendő alvás sokszor nem opció, egészen meglepő megoldásokat is kitaláltak már a pilóták fáradtságának leküzdésére.

Lehunyja kék szemét az ég…

Január 25-én a Batik Air helyi légitársaság Celebesz (Sulawesi) szigetéről a fővárosba, Jakartába tartó járatán a 32 éves kapitány fél órával a felszállás után szólt a másodpilótának, hogy vegye át a gép irányítását, mondván, hogy pihennie kell. Az indonéz közlekedési minisztérium jelentése szerint a 28 éves másodpilóta ebbe bele is egyezett, de körülbelül egy óra elteltével véletlenül ő is elaludt.

A pilóták szundikálása alatt az Airbus A320-as letért az útvonaláról. A jakartai légi forgalmi irányítás próbált kapcsolatba lépni a géppel, de nem kapott választ. A rádiócsend 28 percig tartott, amíg a kapitány fel nem ébredt, és észre nem vette, hogy másodpilótája is elaludt. A pilóták ezután válaszoltak a Jakartából érkező hívásokra, azt állítva, hogy a rádiójukkal lehetett baj. Végül rendben leszálltak a géppel Jakartában, a 153 utas és a személyzet tagjai épen és egészségesen érkeztek meg.

A két pilótát felfüggesztették, és vizsgálat indult az ügyben. A repülés előtti orvosi vizsgálatok szerint a pilóták repülésre alkalmasak voltak. A vérnyomásuk és a szívritmusuk normális volt, az alkoholtesztek pedig negatívak lettek. Első ránézésre kipihentnek is tűntek, de – ahogy a történet is mutatja – nem voltak azok. A másodpilóta állítása szerint azért aludt el, mert egy hónappal korábban ikergyerekei születtek, és emiatt nem sokat aludt az utóbbi időben. A hatóságok szigorú megrovásban részesítették a Batik Airt az incidens miatt. 2019-ben ugyanennek a légitársaságnak egy másik gépe kényszerleszállást hajtott végre, miután a pilóta elájult.

Akkor van baj, ha mindketten beájulnak

Egyáltalán nem egyedi az indonéz légitársaság esete: Kínában, és az Egyesült Államokban is jelentettek hasonló eseteket. Egy Tajvanra tartó kínai utasszállítónál például azért lett botrány egy ilyen esetből 2019-ben, mert az alvó kapitányt lefilmezte a másodpilóta, ahelyett hogy felkeltette volna.

Még ennél is kínosabb volt az Ethiopian Airlines egyik 2022-es esete, amiről mi is írtunk korábban. A Boeing 737-800-as gép Szudán fővárosából, Kartúmból épp Etiópia fővárosába, Addisz-Abebába tartott. Ez a géptípus kb. 190 utas befogadására alkalmas, de azt nem tudni, hogy ebben az esetben hányan utazhattak rajta. Annyi bizonyos, hogy az etióp gép nagyjából 11 ezer méteres magasságban volt, amikor a feltételezések szerint a pilóták elaludtak a nagyjából kétórás úton.

Az akkori beszámolók szerint a pilóták csak akkor riadtak fel, amikor megszólalt a riasztás, amiért túlhaladtak a célállomáson, a robotpilóta pedig kikapcsolt. A gépet 25 perccel később tették le az eredeti futópályán. Az Ethiopian Airlines azt írta, hogy az ET343-as járat kommunikációja átmenetileg megszakadt az addisz-abebai légi irányítással. Miután a kommunikáció helyreállt, a gép sikeresen földet ért. Az Ethiopian Airlines, ami egyébként Afrika legnagyobb légitársasága, nem erősítette meg, hogy a pilóták elaludtak volna, de a társaság közleményében azt írta, hogy az érintett személyzet tagjait felfüggesztették.

Vannak azonban olyan helyzetek, amikor nem kérdés, hogy a pilótáknak aludniuk kell, még ha ez az utasok számára elsőre ijesztőnek tűnhet is. A United Airlines Egyesült Államokból Skóciába tartó járatán egy felháborodott utas fényképezte le, ahogy a pilóta nemes egyszerűséggel átöltözött utcai ruhába a vécében, és kiült aludni az utastérbe. Miután másfél órát aludt, a pilóta visszaöltözött, aztán bekéredzkedett a pilótafülkébe. Utána a másodpilóta ült ki a helyére.

Csakhogy a United Airlines közleménye szerint a transzatlanti járatokon a pilótáknak kötelező ilyen szünetet tartaniuk. „Ezt a repülőgépet háromfős pilótafülke-személyzet vitte, az érintett pilóta pedig a pihenőidejét töltötte.” A társaság szerint az utasok biztonsága nem volt kérdéses.

Stimulánsokkal a fáradtság ellen

A pilótákat érintő fáradtság természetesen nemcsak a kereskedelmi járatoknál merül fel, hanem a vadászgépek pilótáival is megesik. Az ő esetükben egy esetleges bevetés során viszont szó sem lehet arról, hogy az ember csak úgy megálljon aludni. Ráadásul a vadászpilótáknak gyakran csak néhány másodpercük van arra, hogy észleljenek egy problémát, és eldöntsék, hogyan reagáljanak a fenyegetésekre, így a fáradtság könnyen végzetes lehet. Emiatt a hadseregek már régóta kísérleteznek mindenféle stimulánssal, ami segítheti a pilótákat az ébren maradásban – írja a BBC.

A német légierő pilótái a Luftwaffe egyik líbiai légi bázisán, 1942-ben – Fotó: Heinrich Hoffmann / Mondadori / Getty Images
A német légierő pilótái a Luftwaffe egyik líbiai légi bázisán, 1942-ben – Fotó: Heinrich Hoffmann / Mondadori / Getty Images

A második világháborúban a náci vadászpilóták például metamfetamint használtak. A szövetséges erők csak akkor értesültek erről, amikor sikerült kilőni egy-egy német gépet, és a roncsok között megtalálták a kábítószereket. A Luftwaffén belül csak „a pilóták sója” néven emlegették, (ami magyarul pont remekül rímelhetett volna a repülősóra, ami persze más, az ájultak felkeltésére használatos vegyület).

Mindenesetre a brit hadsereg nem sokkal a németek után szintén ráállt a gyógyszerekkel való kísérletezésre. Az így kifejlesztett dextroamfetamin népszerű volt az Öböl-háború idején. A kuvaiti iraki erők elleni kezdeti bombázásokban részt vevő brit vadászpilóták többsége szedte ezt a stimulánst. A tablettát ma is szedik az Egyesült Államok vadászgépeinek pilótái, de az amfetaminfélék erősen addiktívak, így sok hadsereg már elvetette a használatukat.

Ma már a modafinilt használják, amelyet eredetileg a narkolepszia és a túlzott nappali álmosság kezelésére fejlesztettek ki az 1970-es években. Szingapúrban, Indiában, Franciaországban, Hollandiában és az Egyesült Államokban is használják. Emellett más országok, például az Egyesült Királyság hadseregének is van belőle készlete, de állítólag nem vetették még be éles helyzetben.

Bár ez segíthet elűzni az álmosságot, egészen más hatásai is lehetnek. A gyógyszerről kimutatták, hogy javítja a tértervezést, a mintafelismerést és a munkamemóriát, valamint fokozza az általános kognitív teljesítményt és az éberséget. A modafinilnek persze megvannak a maga hibái. A BBC szerint negatív mellékhatások közé tartozik az izzadás, heves fejfájás, sőt a hallucinációk is. Emellett érdekes mellékhatás, hogy a gyógyszer hatására az emberek túlságosan magabiztossá válnak az ítélőképességüket illetően. A szer ráadásul addiktív is lehet, így vannak, akik visszautasítják a használatát.

A kockázatok ellenére azonban a stimuláns nagyon sokat segít azoknak, akiknek muszáj ébren maradniuk. Egy korai tanulmány szerint akár 64 órán át is ébren tudja tartani az embert, és nagyjából olyan, mintha valaki meginna 20 csésze kávét. A felmérések szerint a modafinil tovább is képes fenntartani az ember éberségét, mint a koffein.

Bár a vadászpilóták munkája szellemileg kimerítő, hiszen nagy horderejű döntéseket kell meghozniuk rövid időn belül, bevallásuk szerint az is nagyon megterhelő, amikor hosszú órákon keresztül éberen kell figyelniük a semmit. „Az az öt óra sokkal hosszabbnak tűnik, mint amikor küldetést teljesítesz” – mondta Yara Wingelaar-Jagt alezredes, a holland védelmi minisztérium repülőgép-egészségügyi osztályának vezetője. Ezzel szemben az izgalmas pillanatokban a szervezet adrenalint termel, ami növeli az éberséget és csökkenti a fáradtság érzését – legalábbis rövid távon.

Talán hagyni kéne aludni a pilótákat

A munkájuk monotonitásából adódóan érthető, hogy miért alszanak el sokkal könnyebben tehát az utasszállítók pilótái. Náluk az útjuk nagy részén nincs szükség nagy manőverezésekre, a robotpilóta viszi a gépet órákon át, előttük pedig csak a nagy kékség és a felhők terülnek el. Ráadásul a pilótáknak időnként a jetlaggel is meg kell küzdeniük, ha nagy távolságokat repülnek.

Egy brit pilóta-szakszervezet, a Balpa, 2013-ban 500 pilóta részvételével készült felmérése szerint a pilóták több mint fele aludt már el repülőgép vezetése közben. Egészen pontosan a megkérdezett pilóták 56 százaléka mondta azt, hogy elaludt, de ami még riasztóbb: 26 százalékuk ébredt már arra, hogy a kollégája is szunyókál mellette.

A válaszadók 43 százaléka mondta azt, hogy a közelmúltban legalább egyszer előfordult, hogy a fáradtság rontott a képességein, 84 százalékuk pedig azt nyilatkozta, hogy a fáradtságuk a felmérést megelőző fél évben legalább egyszer veszélyessé tette számukra a repülést. A megkérdezettek fele szerint a pilóták fáradtsága az egyik legnagyobb kockázat egy repülőút során.

Egy frissebb, 2023-as, közel hétezer Európában dolgozó pilóta bevonásával készült felmérés szerint a pilóták 72,9 százaléka úgy érezte, hogy nincs elegendő pihenőjük a műszakok között, míg háromnegyedük csúszott bele úgynevezett mikroalvásba szolgálat közben – ezek rövid ideig tartó alvási epizódok.

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója korábban azt mondta a cég alkalmazottainak, hogy ha valaki fáradt, akkor tegyen plusz erőfeszítéseket. A hadseregben dolgozó kollégáikhoz képest a kereskedelmi gépek pilótáinak munkaidejét jobban szabályozzák, és évente „csak” 1000 órát tölthetnek a felhők között. De Wingelaar-Jagt szerint az ő esetükben nem érdemes latolgatni, hogy stimulánsokkal próbálják meg őket ébren tartani:

„Tényleg szükség van rá, hogy a kereskedelmi pilóták egész éjjel repüljenek, csak hogy mi eljussunk a kiruccanásunkra, vagy esetleg el kell fogadnunk, hogy az embereknek megvannak a maguk határai?”

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!