300 milliós bírságot kapott a Ryanair az extraprofit-különadó áthárítása miatt

2022. augusztus 8. – 09:37

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A fogyasztóvédelmi hatóság a mai napon jogsértést állapított meg, a [Ryanair] légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat. A fogyasztóvédelmi bírság összege: 300 millió forint

írja Facebookján Varga Judit igazságügyi miniszter. A miniszter felidézi: június 10-én indította a főváros kormányhivatal a fogyasztóvédelmi hatósági eljárást a Ryanair ellen az extraprofit-különadó áthárítása témájában. Az ügyet „szakmai irányító szervként az Igazságügyi Minisztérium végigkövette” – olvasható posztban.

Magát a fogyasztóvédelmi eljárást is a miniszter rendelte el, soron kívül, június 21-én, 12 nappal az adó áthárításáról szóló Ryanair-döntés után. A vizsgálat elindításáról szóló közleményben arra is kitérnek: „az a hangnem, amit a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben is, ami megengedhetetlen” (hogy mire utalnak, arra hamarosan visszatérünk).

A közleményben a miniszter kétszer is leírja figyelmeztetésképp: az extraprofit-különadó áthárítása esetén minden esetben fogyasztóvédelmi vizsgálatot fognak indítani, illetve az egyik helyen azt is megjegyzi, hogy az adó áthárítását „bírsággal fogjuk büntetni a továbbiakban is”. Arra is kitér a közleménye, hogy „Magyarországon a törvények mindenkire vonatkoznak”.

A Ryanair írásban reagált megkeresésünkre; ebben azt írták: a cég azonnal fellebbezést nyújt be a fogyasztóvédelmi hatóság által kiszabott alaptalan bírság ellen. A válaszukban azt is írták: az 1008/2008 számú uniós rendelet az értelmezésük szerint lehetővé teszi az uniós légitársaságoknak, hogy szabadon határozzák meg az EU-n belüli szolgáltatásaik tarifáit, és „a nemzeti kormányoknak vagy azok fogyasztóvédelmi hatóságainak ebbe nem lehet beleszólásuk”.

Az ügy előzménye: a kormány június elején hét különböző szektorra vezetett be úgynevezett extraprofit-különadókat; ez volt a választások utáni megszorítások első lépése. A hét ágazat egyike a légi közlekedés, itt utasonként, vagyis jegyenként 3900 forint az adó mértéke az európai utak nagy részére, 9750 forint más esetekben.

A Ryanair már az adó bevezetésének pillanatában több mint ostobaságnak nevezte az új adót, amit már a nyilatkozat másnapján át is hárított az utasaira – és mivel az adót lényegében visszamenőleg, már megváltott jegyekre is kivetette a kormány, a légitársaság is a már eladott jegyeket is megterhelte az utanként plusz 3900 forinttal (akkori elemzésünk szerint minden bizonnyal jogosan).

A légitársaság és annak vezére, Michael O'Leary ezután intenzív kommunikációs háborúba keveredett a magyar kormánnyal. A cég rablásnak nevezte az intézkedést, míg O'Leary egy Hvg.hu-interjúban többször is idiótának, ostobának és hibbantnak nevezte Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, majd Dumb és Dumberhez hasonlította Nagyot és Gulyás Gergelyt.

Erre előbb Nagy Márton reagált O'Leary arroganciáját emlegetve, Deutsch Tamás hímtagnak nevezte őt, Gulyás pedig arról beszélt, hogy a Ryanair-vezér túl fiatalon túl sok alkoholhoz jutott, látszanak rajta a nyomai annak, hogy gyermekkorát egy ír kocsmában töltötte. Varga Judit pedig, aki a fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményezte, annak elindítása után kilenc nappal egy interjúban arról beszélt: „a Ryanair hozzáállásának meglesz a következménye”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!