Csütörtökön a Ryanair levelet küldött a július 1. után induló járatain utazóknak, és tájékoztatta őket, hogy a kormány különadót rótt ki a légitársaságra, emiatt emeli a már megvásárolt repülőjegyek árait is. Az utasok felháborodtak, volt, aki a kormányt, volt, aki a Ryanairt okolta a drágulásért.
Felháborodott a kormány is, Nagy Márton gazdaságfejlesztésért felelős miniszter azt mondta:
„A kormány elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra.”
Nagy emellett fogyasztóvédelmi vizsgálatot is kezdeményezett a cég ellen, és felszólította a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szerveit, hogy „alaposan vizsgálják meg, és lehetőség szerint akadályozzák meg a légitársaság tisztességtelen eljárását”.
A Telex kérdésére a a budapesti kormányhivatal azt írta, már érkeztek hozzájuk fogyasztói bejelentések is a Ryanair gyakorlatával kapcsolatban, és „a jogszabályok szerint az eljárás lefolytatására 60 nap áll a Kormányhivatal rendelkezésére”.
Mire okos?
A vonatkozó jogszabályok alapján azonban egyáltalán nem világos, mire hivatkozhatna a fogyasztóvédelem, ha fel akarna lépni a Ryanair gyakorlatával szemben. A kormány a 197/2022-es számú rendeletében vetette ki az „extraprofit adóknak” nevezett új adókat, és ebben a rendeletben szerepel a „légitársaságok hozzájárulása” nevű adó is.
De hiába hangsúlyozták a rendelet elfogadásakor és azóta is, hogy ezeket az adókat a cégek nem háríthatják majd át az ügyfeleikre, a rendeletben nem szerepel semmilyen erre vonatkozó tiltás. A légitársaságok hozzájárulásáról szóló rész pedig még csak nyomokban sem tartalmaz olyan rendelkezést, ami arra irányult volna, hogy az új adók miatt a légitársaságok ne változtassanak az árazási gyakorlatukon.
Nagy Márton ugyan pénteken azt mondta, „a kormány minden érintett számára világossá tette, hogy folyamatosan figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat, és mindent megtesz azért, hogy megakadályozza a különadók továbbhárítását a lakosságra”, de valójában a kormány ilyen kijelentéseinek nincsen jogi kötőereje. Ahhoz, hogy legyen, bele kellett volna írni ezt is a jogszabályba.
Ryanair: Önnek kell fizetnie
A Ryanair honlapján olvasható Általános Személy- és Poggyászfuvarozási Feltételekben ez szerepel:
„Önnek meg kell fizetnie minden kormányzati adót (beleértve, de nem kizárólagosan a légiforgalmi adót), amelyet a jegy ára tartalmazhat. (…) Ha jegyének ára tartalmazza a kormányzati adókat, azt a foglaláskor az ár részletezésénél látni fogja.”
Azok, akik július 1-jén vagy azután induló járatokra vettek jegyet, értelemszerűen nem láthatták az ár részletezésénél az új kormányzati adót, hiszen az akkor még nem is létezett. Kérdés persze, hogy rá lehet-e terhelni valakire az adót, ha az a valaki már megvette a jegyet az adótartalom nélkül. A Ryanair válasza erre egyértelmű igen, mégpedig azért, mert a kormány az új adót nem a jegyvásárlásokhoz kötötte, hanem a járatindulásokhoz, márpedig a Ryanair általános fuvarozási feltételeiben közölte, hogy minden, az adott utazást terhelő kormányzati adót az utas fizet, függetlenül attól, hogy azt mikor vetették ki.
Nem muszáj menni
Az EU fogyasztóvédelmi oldalán szerepel egy tájékoztató, ami felsorolja a „potenciálisan tisztességtelen szerződési feltételeket”, és ezek között szerepel az egyoldalú áremelés tilalma is. Ezt írják: potenciálisan tisztességtelen szerződési feltételek az olyan „feltételek, melyek lehetővé teszik a kereskedő számára, hogy a termék végső árát megemelje, illetve a leszállítás időpontjában határozza meg, miközben a fogyasztó számára nem teszik lehetővé, hogy felmondja a szerződést, ha a végső ár lényegesen magasabb annál, amiben a felek a szerződés megkötésekor megállapodtak”.
A Ryanair álláspontja szerint náluk ez nem áll fenn, hiszen a légitársaság a maga részéről biztosítja a fogyasztónak, hogy elálljon az utazástól, ezt közölte is a csütörtöki levelében, azt írták, ha valaki nem akarja befizetni az adót, akkor annak visszautalják a jegyárat, és akkor nem repül.
De már le van foglalva a szállás
Tény viszont, hogy az utas érdekei ezen a ponton sérülnek, hiszen a legtöbben valószínűleg már foglaltak szállást vagy fizettek is érte, így az utazásuk lemondása sokkal nagyobb anyagi veszteséggel járna, mint az adó megfizetése, ilyen szempontból pedig lényegében kényszerpályán vannak.
De tény az is, hogy a légitársaság ilyen gyakorlatát tényleg az égvilágon semmi nem tiltja.
Ilyen szempontból az a kérdés, jogosan elvárható-e az utasoktól, hogy vállalják a kockázatot, hogy a jegyvásárlásuk és a járatindulás között az állam többletadót ró ki az utazására. A Ryanair jelenleg hatályos általános fuvarozási feltételei azonban erről is egyértelműen rendelkeznek:
„A kormányzati adók folyamatosan változnak és a foglalást követően is bevezethetők” – írják.
„Ha valamely kormányzati adó a foglalást követően kerül bevezetésre vagy annak összege nő, indulás előtt meg kell fizetni az új adót (vagy a különbözetet).
De úgy is dönthet, hogy nem utazik és kéri a foglalási költség teljes visszatérítését. Hasonlóképp, ha valamely kormányzati adó megszűnik, és így többé nem vonatkozik Önre, vagy összege csökken, visszaigényelheti tőlünk a kifizetett összeget vagy a különbözetet.”
A Ryanair tájékoztatója persze messze nem tökéletes, egy linken például további tájékoztatást ígérnek az esetleges állami adókról, és a linkre kattintva azonban hibaüzenetet mutat az oldal, ezzel a szöveggel:
„Sajnáljuk! Ez az oldal elment nyaralni. Miért nem teszed te is ugyanezt?”