Kormány vs. Ryanair: soron kívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelt el Varga Judit a cég ellen
2022. június 21. – 11:22
frissítve
Újabb csörte zajlott le az extraprofitra hivatkozó adót bevető kormány és az azt ellenző Ryanair között. Az extraprofitról szóló kormányzati elképzelésekről itt olvashatja bővebb elemzésünket.
Az előző rész tartalmából:
- A Ryanair tulajdonosa szerint Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter idióta, ostoba, hibbant.
- A cég bocsánatkérésre szólította fel a minisztert.
- A Ryanair honlapján is hirdeti, hogy hazudott a Magyar Nemzet, amikor arról beszélt, hogy mennyien mondták vissza a jegyeket az extraprofit áthárítása miatt.
- Nagy Márton azt válaszolta, reméli, hogy az utaspanaszokra is ilyen gyorsan reagál a Ryanair.
Ezúttal az Igazságügyi Minisztérium adott ki közleményt:
„Magyarország Kormánya elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair DAC (Ryanair) a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra, ezáltal újabb extraprofit beszedését célozva. Különösen visszás, hogy a korábban eladott jegyekre vonatkozóan a Ryanair már megkezdte ezt a gyakorlatát. A Kormány elvárja, hogy az extraprofit-különadókat minden vállalat maga fizesse meg, azt ne terhelje tovább a lakosságra, a háború árát ugyanis nem a magyar családoknak kell megfizetniük.”
A kormánynak tehát nincs kétsége, hogy a Covid alatt lenullázódott turizmus miatt gödörbe került légitársaságoknál extraprofit van.
A közlemény aztán fogyasztóvédelmi kifogásokkal operálva megy neki a cégnek:
„A Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos bejelentések érkeztek, hanem a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint minden évben számos fogyasztói panasz is érkezik a légitársasággal szemben, többségében járattörléssel, nem megfelelő tájékoztatással, poggyászkezeléssel és az utasokkal való kommunikációval kapcsolatban. Az a hangnem, amit a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben is, ami megengedhetetlen. A Ryanair bocsánatkéréssel tartozik, elsősorban az utazóknak.”
És azután a Ryanair figyelmeztetést is kap a várható vizsgálatokra. Bár a panaszok alapján ennek a hatóságok részéről maguktól is zajlaniuk kellene, amennyiben indokoltak, a teljes közlemény alapján viszont úgy tűnik, ezek legnagyobb hajtóerejét a Ryanair extraprofittal kapcsolatos ellenkezése és hangneme adja:
„A panaszok száma és súlya hatékony kivizsgálást igényel a jövőbeli jogsértések megelőzése érdekében. Különösen indokolt a határozott fellépés, mivel a koronavírus-világjárvány után megnövekedett utazási kedv visszaélésekre adhat lehetőséget a légitársaságoknak a kiszolgáltatott fogyasztók ellenében. A jövőbeli panaszok megelőzése érdekében a Ryanair-ügyben a kormányhivatal folytatja a hatósági vizsgálatot, és
a panaszok nagy száma miatt a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a társasággal szemben soron kívüli témavizsgálatot rendel el.”
A Ryanair szerint a kormány megtéveszti az embereket
A Ryanair szerint
- Nagy Márton hamisan állította, hogy a Ryanair „Európa legnyereségesebb légitársasága”. A Ryanair nemrégiben jelentette, hogy már a második éve veszteséggel zár;
- hamisan állította, hogy az extraprofitadót más európai országokban gond nélkül kifizetik. Egyetlen más európai ország sem alkalmaz ilyen adót olyan veszteséges iparágban, mint amilyen a légiközlekedés. (Megjegyzés: „extraprofitadó” valóban nincs máshol, de hasonló jellegű és összegű díjakat fizettet a társaságokkal számos ország.);
- félrevezette a magyar családokat, amikor hamisan azt állította, hogy senki sem háríthatja át a lakosságra a különadót. „Mint azt Nagy miniszter úr jól tudja, az uniós jog, az 1008/2008/EK rendelet értelmében minden légitársaság szabadon, a nemzeti kormányok vagy fogyasztóvédelmi hatóságaik beavatkozása nélkül állapíthatja meg az EU-n belüli légi járatok viteldíjait.”