A Ryanair a 300 milliós bírságról: Haladéktalanul fellebbezést nyújtunk be

2022. augusztus 8. – 13:57

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Ryanair megerősíti: azonnal fellebbezést nyújt be a fogyasztóvédelmi hatóság által kiszabott alaptalan bírság ellen

– ezt a diszkont légitársaság közölte lapunk kérdésére azután, hogy hétfő délelőtt Varga Judit igazságügyi miniszter bejelentette: 300 millió forintos fogyasztóvédelmi bírsággal sújtják a céget az extraprofitadó áthárítása miatt. Írásos válaszában a cég azt is megjegyzi: még nem kapott hivatalos értesítést erről a bírságról.

A diszkont légitársaság a lapunknak is elküldött válaszában az 1008/2008 számú uniós rendeletre hivatkozik, mondván: az lehetővé teszi az uniós légitársaságoknak, hogy szabadon határozzák meg az EU-n belüli szolgáltatásaik tarifáit, és „a nemzeti kormányoknak vagy azok fogyasztóvédelmi hatóságainak ebbe nem lehet beleszólásuk”. A cég szerint ez az uniós jogszabály „megtiltja a magyar kormánynak, hogy visszamenőlegesen utazási illetéket szabjon ki, miközben törvénytelenül próbálja korlátozni a légitársaságok jogát, hogy az ilyen jogalap nélküli adót az utasokra hárítsa tovább”.

Az ügyben akár az EU bíróságaihoz is elmennek jogorvoslatért, közölte a légitársaság.

Az ügy előzménye: a fővárosi kormányhivatal június 10-én indított fogyasztóvédelmi hatósági eljárást a Ryanair ellen az extraprofit-különadó áthárítása miatt. Az adóról, aminek az összege az európai légi utakra nagyjából jegyenként 3900 forint, és a július 1. utáni utakra kell fizetni – akkor is, ha a jegyet korábban vették meg –, több más ágazati különadóval együtt június elején döntött a kormány.

A Ryanair már az adó bevezetésének pillanatában több mint ostobaságnak nevezte az új adót, amit már a nyilatkozat másnapján át is hárított az utasaira – és mivel az adót lényegében visszamenőleg, már megváltott jegyekre is kivetette a kormány, a légitársaság is a már eladott jegyeket is megterhelte az utanként plusz 3900 forinttal (akkori elemzésünk szerint minden bizonnyal jogosan).

A légitársaság és annak vezére, Michael O'Leary ezután színes-szagos kommunikációs háborúba keveredett a magyar kormánnyal. A cég rablásnak nevezte az intézkedést, míg O'Leary egy interjúban többször is idiótának, ostobának és hibbantnak nevezte Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, majd Dumb és Dumberhez hasonlította Nagyot és Gulyás Gergelyt.

Erre előbb Nagy Márton reagált O'Leary arroganciáját emlegetve, Deutsch Tamás hímtagnak nevezte őt, Gulyás pedig arról beszélt, hogy a Ryanair-vezér túl fiatalon túl sok alkoholhoz jutott, látszanak rajta a nyomai annak, hogy gyermekkorát egy ír kocsmában töltötte. Varga Judit pedig, aki a fogyasztóvédelmi eljárást kezdeményezte, annak elindítása után kilenc nappal egy interjúban arról beszélt: „a Ryanair hozzáállásának meglesz a következménye”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!