Ryanair-vezér: Gulyás Gergely és Nagy Márton olyanok, mint Dumb és Dumber
2022. június 23. – 11:27
frissítve
Újabb fejezetéhez ért a Ryanair és a kormány harcias üzengetése: a fapados ír légitársaság vezetője szerint a miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely és az iparfejlesztési tárcáért felelős Nagy Márton olyanok, mint Dumb és Dumber.
Ez az eddigi nyilatkozatháború ismeretében nem meglepő, de mégis új szint, eddig Michael O'Leary beérte azzal, hogy idiótának nevezte Nagyot.
A Ryanair szabadszájú tulajdonosa az Euronewsnak nyilatkozva kijelentette:
„Ez a két magyar miniszter olyan, mint Dumb és Dumber abban a Jim Carrey-s filmben, ha azt hiszik, hogy az emberek majd boldogan kifizetik a különadót, és egyik napról a másikra egy drágább légitársaságot választanak.”
A Magyarországon is vezető légitársaság és a kormány vitája azután indult el, hogy Orbán Viktor május 26-án extraprofitadó kivetését jelentette be, amely a légitársaságokra is vonatkozik. Eszerint európai úti célok esetében jegyenként 3900, a kontinensen túli célpontokra 9750 forintot szabott ki a kormány. Az új adóterhet a Ryanair áthárította a vevőkre, amit a kormány szerint a cég nem tehetett volna meg. (Arról, hogy ez az álláspont védhető-e, vagy sem, itt olvashat bővebben.)
Az előző rész tartalmából:
- A Ryanair tulajdonosa szerint Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter idióta, ostoba, hibbant.
- A cég bocsánatkérésre szólította fel a minisztert.
- A Ryanair honlapján is hirdeti, hogy hazudott a Magyar Nemzet, amikor arról beszélt, hogy mennyien mondták vissza a jegyeket az extraprofit áthárítása miatt.
- Nagy Márton azt válaszolta, reméli, hogy az utaspanaszokra is ilyen gyorsan reagál a Ryanair.
A döntésből június 4-én született rendelet, a Ryanair ezután szólalt fel nyilvánosan a döntés ellen.
A kormány belement a csörtébe, odaszúrva a Ryanairnek, hogy jó lenne, ha a cég az utasok panaszaira is ilyen gyorsan reagálna.
Ezután jött O'Leary interjúja, amelyben leidiótázta Nagyot, ami után nem sokkal később az Igazságügyi Minisztérium közleményt adott ki, jelezve, hogy az utaspanaszok miatt rendkívüli vizsgálatot is elrendel Varga Judit miniszter.
A soron kívüli vizsgálat szorosan egybeesik az üzengetéssel, noha – amennyiben az utaspanaszok indokoltak voltak és a minisztériumnak eddig is tudomása volt arról, hogy a cég szerinte azokat nem megfelelően kezeli – annak a vitától függetlenül, korábban is meg kellett volna indulnia.
A pandémia már a földre küldte a gépeket
A légitársaságokra kivetett extraprofitadó váratlan annak ismeretében, hogy a turizmust, így a légiszállítást a koronavírus lényegében lenullázta 2020-21-ben, most pedig a magas üzemanyagárak terhelik az ágazatot.
O'Leary az Euronewsnak elmondta: „Az elmúlt két évben a Ryanair mintegy másfél milliárd eurót veszített. Idén márciusban közöltük a 2021-es adatokat, eszerint 350 millió euró volt az éves veszteség. A másik fapados légitársaságnak, a Wizz Airnek pedig 650 millió, szóval a két legnagyobb Magyarországon működő légitársaság összesen egymilliárd eurót bukott mindössze 12 hónap alatt. És ekkor gondolta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter úgy, hogy ideje megadóztatni minket.
Ez őrület. Most ő vagy egy komplett idióta, vagy nem érti a közgazdaságtant.”