Utazási irodák utólagosan emelik a már megkötött szerződések árát, de nem a különadók miatt
2022. június 24. – 15:05
frissítve
Minden utazási irodát elért a forint gyengülése és a kerozin árának megduplázódása; általános gyakorlat, hogy visszamenőleg emelnek árat már megkötött szerződéseknél. A Magyar Utazási Irodák Szövetsége szerint ez szükségszerű lépés, aminek nincs köze a légitársaságokat is érintő kormányzati különadóhoz.
Olvasóink által a Telexnek továbbított szerződésmódosítások alapján két nagy utazási iroda is visszamenőleg próbálja megemelni már lefoglalt, részben kifizetett utazások részvételi díját az üzemanyag-áremelkedésre és a gyenge forintra hivatkozva.
A Kartago Toursnál az orosz–ukrán háború által okozott „tartós és jelentős” üzemanyagár-növekedés, illetve a forint árfolyamának „jelentős méretű csökkenése” miatt 8 százalékkal emelték a részvételi díjat (az áremelés a biztosítást nem érintette). A cég azt írja, hogy „továbbra is átvállalja a megnövekedett költség nagy részét, a díjemelés mértéke jelentősen kisebb, mint a tényleges költségnövekedés”. A szerződésben szereplő díjat az utazási iroda közös megegyezéssel módosítaná, aki ebbe nem megy bele, annak törlik a foglalását, és (a sztornó biztosítás összegét levonva) visszautalják az addigi befizetéseit.
Soha nem tapasztalt forintgyengülés
Egy másik, a Telexnek továbbított levél szerint az IBUSZ a 2022. július 13-a után induló görög- és spanyolországi nyaralásokra, a repülőgépes körutakra és a városlátogatásokra fejenként 15 ezer forint felárat kér a már lefoglalt utazásokra is. Az indoklás szerint a cég 2021 decemberében indult előfoglalásaiban szereplő részvételi díjat az akkori euróárfolyamhoz és „a légitársasági megállapodásainkban foglalt akkor érvényes világpiaci árakhoz” igazították, azonban a „soha nem tapasztalt forintgyengülés” és a „kerozin világpiaci árának drasztikus emelkedése” jelentősen megdrágította az utazást. Az IBUSZ érdekes módon nem kínál fel alternatívát, de úgy tűnik, hogy akkor sem történik semmi, ha valaki nem fizeti be a 15 ezer forintos felárat, ugyanis a nekünk továbbított levélben csak annyi áll, hogy ha valaki nem hajlandó a szerződés módosítására, akkor a „jogszabályi kötelezettségünk alapján az utazási szerződésben foglaltak szerint járunk el”.
A légitársaságok világszövetsége, az IATA kimutatásai alapján a repülőgép-üzemanyag két és félszer annyiba kerül, mint egy éve – az áremelkedés üteme messze meghaladja a kőolaj világpiaci árának növekedését –, ez pedig akár hatvan százalékkal is megdobhatja a légitársaságok költségeit. A kormány inflációs politikájának megfelelően évek óta tudatosan gyengített forint pedig elsősorban a kormány vállalati megszorításainak, a magyarországi infláció 10 százalék fölé kúszásának és az Európai Unióval folytatott állandó torzsalkodásoknak köszönhetően bukott át a korábban lélektaninak számító határon, és június közepe óta az euró árfolyama folyamatosan 400 forint körül alakul.
Szükségszerű lépés
Az érintett utazási irodák vagy nem reagáltak megkeresésünkre, vagy későbbre ígértek választ (ezeket természetesen közölni fogjuk). Molnár Judit, a 164 utazásszervező céget tömörítő Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnöke – egyben az OTP Travel ügyvezetője – részletesen beszélt a jelenségről. Szerinte
jelen pillanatban sajnos ez egy általános gyakorlat és szükségszerű lépés lett az utazási irodáktól.
A gyakorlatot szerinte az magyarázza, hogy az irodák a kapacitás lekötéseikre vonatkozó szerződéseiket minimum egy évvel az utazás előtt kötik meg, és ez alapján készítik el árkalkulációikat. Ebben az akkori várakozások szerinti euróárfolyammal számolnak, légitársasági és autóbuszos szerződéseiket pedig szintén egy évvel előre, fix kerozin- illetve gázolaj-paritáson kötik meg.
Abban a pillanatban, hogy az üzemanyag ára ezt meghaladó mértékű lesz, a légitársaság a különbözetet érvényesíti a bérlővel, vagyis az utazási irodával szemben. Molnár is megismételte az utazási irodák által hangoztatott érvet, miszerint „ekkora mértékű forintgyengülésre, a kerozin árának ilyen szintű emelésére, illetve az orosz-ukrán háború kitörésére egyetlen szereplő sem lehetett felkészülve, ezek hatásait kalkulálni nem tudták és nem is lehetett előre számolni”. Júniusra a kerozin a szerződött árhoz képest pontosan a duplájára nőtt, ráadásul a kalkulációhoz képest 7-10 százalékkal lett gyengébb a forint árfolyama is.
Ezt a szintet azonban már nem lehet kigazdálkodni, nincs rá fedezetet, sőt, veszteséget is generálhat.
Nem a különadó miatt
Molnár Judit szerint a jelenségnek nincs köze a májusban kivetett kormányzati különadóhoz, mely a légitársaságokat annyiban érinti, hogy fejenként 3900 forintot kell fizetniük az európai utasok után. És nem csak az egy évre előre megkötött szerződések miatt. Tudomása szerint ugyanis a felárról szóló döntést sok iroda már korábban meghozta, és már májusban emeltek árat, más irodák az első járatokat elindították akár veszteséggel is, de egy idő után egyetlen iroda sem tudja a veszteséget hosszú távon fenntartani. A MUISZ elnöke hangsúlyozta, hogy bár korábban is volt hasonló helyzetre példa, de „nagyon ritkán és nem ennyi szereplő esetében”, miközben most szinte minden utazásszervező cég erre a lépésre kényszerül, „ki előbb, ki később”.
Az áremelés módjáról Molnár azt mondta, „tudomásunk szerint minden iroda a jogszabályok maximális betartása mellett jár el utasaival (a jogszabályok teszik lehetővé a nyolcszázalékos áremelést is – a szerző) –, jogsértésről nincs tudomásunk”. Az irodák által kötött utazási szerződések és az utaztatásra vonatkozó jogszabályok az ilyen eseteket körültekintően szabályozzák.
A koronavírus-járvány miatti teljes leállás és a kauciószabályok szigorítása miatt a magyarországi utazásszervezők száma 2021-re a felére csökkent, tavaly például részletesen bemutattuk, hogyan dőlt be az egyik legnagyobb Horvátországra specializálódott szállásközvetítő oldal. Miközben az MKB Bank felmérése szerint idén a járvány előtti utolsó évnél, 2019-nél is többen terveznek nyaralást, a három évvel ezelőtt egy nyaralásra fordított 169 ezer forint ezer forintra nőtt.
Frissítés: A Fehérvár Traveltől a cikk megjelenése után azt az információt kaptuk, hogy a cég egyelőre – bízva abban, hogy többet már nem gyengül a forint – nem él a kötelező áremelés eszközével. A cég elsősorban csoportos körutazások szervezésével foglalkozik, így náluk a szezon már javában tart, de a döntésben segített az is, hogy a Fehérvár Travel „nagyon stabil anyagi helyzetben van”, nagy a kereslet, és a teli csoportok jelentősen kompenzálják az árfolyamok és az üzemanyagár miatti veszteségeket.