Fényesebb a láncnál a béke

2023. április 3. – 10:32

Fényesebb a láncnál a béke
Illusztráció: Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A március hagyományosan jó időszak a közösségi média politikai szegleteiben, elvégre ott a nőnap meg március 15., ezek tökéletes alkalmak a lájkvadászatra. Plusz idén még ott volt emellett a fociválogatott sikeres Eb-selejtezője is, szóval elvileg minden adott volt, hogy csak le kelljen hajolniuk a politikusoknak az utcán heverő lájktízezrekért.

Ehhez képest a statisztika azt mutatja, hogy nincs igazán elsöprő érdeklődés a politikai témák iránt Facebook-szerte (mondjuk tavaly őszhöz képest). Ezzel párhuzamosan a politikai kommunikációban iszonyú érdekes időszak volt ez, amire mindjárt rá is térünk, de előtte megmutatjuk a szokásos havi toplistánkat. Ennyi lájkot gyűjtöttek a politikusok márciusban a legfontosabb közösségi média, a Facebook felületén:

InterakciókPosztok száma
1.Szijjártó Péter603 000193
2.Orbán Viktor512 00073
3.Hadházy Ákos393 000102
4.Mesterházy Attila359 000179▲▲
5.Zsigmond Barna355 000184
6.Jakab Péter295 00062
7.Karácsony Gergely243 00083
8.Ujhelyi István236 000120
9.Keresztes László Lóránt194 00093
10.Dobrev Klára143 00059▲▲
11.Varga Judit143 00062
12.Márki-Zay Péter142 000126▼▼
13.Kocsis Máté141 00046
14.Rétvári Bence124 00075
15.Szakács László121 000126

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a március 1. és március 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

És ezzel a lendülettel lássuk az egyes hetek külön-külön végeredményét, mint a Tour de France-on a szakaszgyőzelmeket. Így alakult a dobogó március öt hetében:

  • 1. hét: Szijjártó – Orbán – Hadházy
  • 2. hét: Szijjártó – Orbán – Jakab
  • 3. hét: Orbán – Szijjártó – Hadházy
  • 4. hét: Szijjártó – Hadházy – Mesterházy
  • 5. hét: Szijjártó – Orbán – Hadházy

Legyen béke!

A fideszes kommunikáció komoly kihívással nézett szembe március 15-én, hiszen úgy kellett megemlékezniük az oroszok által vérbe fojtott szabadságharcról, hogy az az oroszbaráttá nevelt közönségüknek is fogyasztható legyen. Meg is oldották: Orbánt elvitték jó messzire Budapesttől, elzárták a sajtótól, és gondosan megválogatott közönség előtt mondott egy – saját magához képest – eléggé halvány beszédet. Egy utalás volt csak benne az aktuális üzenetekre, méghozzá az, hogy a márciusi ifjak 12 pontja elé tulajdonképpen odakívánkozik az is, hogy „legyen béke”. Ez egészen új dimenziókat nyit, már nagyon várjuk, hogy a fideszes irodalomtudomány rátaláljon a Nemzeti dal elveszett soraira, miszerint

Fényesebb a láncnál a béke,

Csak Zelenszkij a háborút adná már fel végre.

Esetleg a János vitéz eredeti kéziratából arra a részre, hogy

Tündérországban csak híre sincs a télnek,

Ott örökös tavasz pompájában élnek;

S nincsen ott nap kelte, nap lenyugovása,

Mert Tündérország előre megy, nem hátra.

Mindenesetre március 15. jött, ment, nem hagyott igazán komoly nyomot senkiben, a fideszes kommunikációs stáb pedig fellélegezhet, most október 23-ig várhatóan nem kell hasonlóan kínos helyzetet kimozogniuk.

Időközben az ellenzék

Bár elméletileg mindez magas labda lett volna az ellenzéknek, ők egy ideje nemhogy nem csapják le az ilyeneket, hanem mintha fel se mennének a pályára, ütővel a kezükben. Ha félretesszük a Momentum kordonbontós akcióit és a Hadházy Ákos által menetrendszerűen előtúrt szürreális-mutyigyanús ügyeket, azt találjuk, hogy az ellenzék nagy része két dologgal foglalkozott márciusban:

  1. A saját leszalámizása és a lemorzsolódó politikusok átigazolása a DK-ba.
  2. A mikropárttá zsugorodó politikai formációk átnevezése, mintha attól változna valami.

Jó, ne legyünk igazságtalanok, simán lehet, hogy valójában egy élesre töltött politikai csodafegyver a Jobbik → Jobbik Konzervatívok vagy a Párbeszéd → Párbeszéd Zöldek váltás, ebben az esetben alighanem elkerülhetetlen lesz az LMP – Még Zöldebbek, vagy az MSZP – Még Létezünk pártok megalakulása. De addig is jegyezzük fel a „Dolgok, amiket 2018-ban nem láttunk jönni” listánkra, hogy a Magyar Kétfarkú Kutya Párt támogatottsága a friss felmérések szerint magasabb, mint az imént említett négy párté összesen.

Random érdekességek a toplistáról

  • A hónap első napjaiban Hadházy vezetett, aztán Mesterházy vette át az első helyet, végül Szijjártó vágott az élre. Március 15-én átmenetileg Orbán került a mezőny élére, de Szijjártó pár nap alatt ledolgozta a hátrányát, és végül kényelmes előnnyel nyerte a hónapot. Pont fél éve váltott a Lájkbajnokság hetiről havi kiadásra, ebből az október-november-decembert vitte Orbán, 2023-ban eddig mindhárom hónapot Szijjártó.
  • Kiszorult a top 15-ből Novák Katalin, ilyesmire tavaly augusztus óta nem volt példa.
  • A Momentumnak látványosan nem megy, Fekete-Győr András, Cseh Katalin, Donáth Anna az 50. hely magasságában szerepel, 35 ezer lájkos havi teljesítménnyel.
  • Még náluk is mélyebben van a tavaly tavasszal még sima 100 ezres heteket hozó fideszes Németh Zsolt és Aradszki András.
  • De amúgy a legszórakoztatóbb tartalmak továbbra is a top 15-ön kívüli világból érkeznek, a hónap különdíját megosztva adjuk Hoppál Péternek, aki konkrétan a Pokol tüzével fenyegeti a saját kommentelőit, illetve Tállai Andrásnak, akinek 13 év kétharmados kormánytöbbséget sikerült úgy interpretálnia, hogy „dollárbaloldali ellenszélben” küzd a haza üdvéért. Itt jegyezzük meg, hogy soha senki nem fog jobb punkzenekarnevet kitalálni annál, hogy Dollárbaloldali Ellenszél.

Money for nothin', clicks for free

A szponzorált posztokra költött pénzek toplistáján a szokásos szereplők tűnnek fel, mínusz Megafon, ahol az év eleji túráztatás után megint üresbe tették a motort. A Mediaworks-sajtóbirodalom hirdetéseit most nem összegeztük, hanem minden lapot külön szerepeltetünk a listán – ennek az az oka, hogy egészen összevissza jelölik meg saját magukat, illetve a közös kasszát szponzorként. Így mondjuk még szembetűnőbb, hogy a kormánybarát média milyen lelkesen tömi a Facebook zsebét egy kis plusz elérésért cserébe.

A Meta amúgy nemrég megint belengette, hogy betiltja a politikai hirdetéseket az Európai Unióban, mert több baj van velük, mint amennyi profitot hoznak. Ezt azért készpénznek nem érdemes venni, elvégre az elmúlt pár évben már legalább harmadszor merül fel hasonló lebegtetés szintjén. Mindenesetre ha egyszer ez tényleg megvalósul, az elég érzékenyen érintheti majd a Fideszt, ahol egyértelműen a milliárdokkal hajtott közösségi médiás propagandára építenek az utóbbi időben.

Hirdetésre költött pénz
1.Magyarország kormánya10 600 000
2.Origo6 600 000
3.Nyugati pályán6 400 000
4.hirado.hu2 900 000
5.Mandiner2 800 000
6.Dobrev Klára2 400 000
7.Alapjogokért központ2 100 000
8.Bors2 100 000
9.Ripost2 100 000
10.Magyar Nemzet2 000 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a február 28. és március 29. közti időszak költéseit mutatják.)

Nőnap, foci, márciusi ifjak

Lássuk a hónap legnépszerűbb posztjait – nagy meglepetés nem lesz, arat a nőnap, a foci, a gyerekkel cukiskodás. Szijjártónak adjuk meg a pontot, hogy elegánsan csak a tortát fotózta le, nem a gyerekét dobta be a lájkvadászatba, ahogy az amúgy a hazai politikai mezőnyben szokás. Feltűnő, hogy március 15. mint téma itt labdába se rúg, és ha már itt tartunk, a foci is jobban szokott hozni ennél Orbánnak, ha nyer a válogatott. Jegyezzük még fel a hónap egyik szürreális csúcspontjaként azt, amikor a Mandiner elkezdte listázni az ellenzéki politikusokat, hogy ki nem posztolta ki a Facebookra a meccs miatt, hogy a magyaroknak szurkol (tovább egyenlő hazaárulás).

  1. Szijjártó és a fia születésnapi tortája („Petikéből Peti lett”) – 35 ezer interakció
  2. Jakab felszólal a parlamentben, vesszen a kormány – 28 ezer
  3. Orbán boldog nőnapot kíván a Karmelita takarítónőinek – 27 ezer
  4. Jakab is boldog nőnapot kíván – 26 ezer
  5. Orbán gratulál a fociválogatottnak a bolgár meccs után – 23 ezer

Ugyanez az egyes interakciótípusokra lebontva:

  • A legtöbb megosztás: Hadházy videója arról, hogy a Schadl-ügy szálai a kormány legmagasabb köreiig vezetnek
  • A legtöbb komment: Jakab Péter nőnapi köszöntője
  • A legtöbb mérges emoji: Keresztes László Lóránt szerint „A FIDESZ ismét megvédte a KORRUPT fővégrehajtót‼️”
  • A legtöbb meglepett emoji: Kocsis Máté üdvözli a parlamentben Ráczné Földi Juditot, természetesen Gyurcsány rövid úton hírhedtté vált „lefogós” fotójával.
  • A legtöbb szomorú emoji: Mesterházy Attila Bajor Imrére emlékezik a születésnapján
  • A legtöbb szívecske: Jakab nőnapi posztja
  • A legtöbb nevető emoji: Ujhelyi István Gulyás Gergelytől idézi, hogy „Magyarország ma lényegesen szabadabb, mint a nyugat-európai országok”, egy nagy csokor nevetős emoji kíséretében

Itt a legérdekesebb talán Jakab Péter két kategóriagyőzelme, amiket pont azokban a versenyszámokban ért el, ahol hagyományosan a fideszesek szoktak tarolni. Felmerül a kérdés persze, hogy ugyan mit lehet ötezer kommenten át beszélgetni egy nőnapi köszöntőről (a megoldás: több ezer nő egyesével beírja, hogy „köszönöm szépen”). Főleg a szívecskés emojiknál meglepő, hogy sikerült lenyomni Orbán nőnapi posztjait és Szijjártó gyerekes-születésnapos bejegyzését is – mindez a szintén nagyot futó parlamenti felszólalásos videóval együtt arra utal, hogy a jobbikos szakítás után is megmaradt Jakab közösségi médiás népszerűsége, és ha többet posztolna, simán a dobogón tudna befutni a Lájkbajnokságban.

Végül jöjjön a virális posztok toplistája, ahol most csupa videó szerepel, Zsigmond Barnánál szokás szerint innen-onnan lenyúlt, aztán sajátként feltöltöttek, a többieknél sajátok:

  1. Zsigmond Barna március 15-i videója arról, hogy egy vietnámi-magyar operaénekes énekli a Hazám, hazám, te mindenemet – 45,3x szorzó
  2. Szintén Zsigmond, szintén egy videó, ezúttal a magyar–bolgár focimeccs előtti Himnuszról – 37,4x
  3. Orosz Anna videója a Karmelita előtti kordonbontásról – 31,7x
  4. Csák János élő streamje a március 15-i ünnepi beszédéről – 27,3x
  5. Gyöngyösi Márton videója: „Nem fogom ölbe tett kézzel végignézni, ahogy Magyarországot meggyalázva magunk és a világ előtt egy orosz vazallusállamot épít itt pár elmebeteg” – 20,6x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

Gyöngyösi nagy sikerű videójához azért jegyezzük meg zárójelben, hogy tíz éve valahogy még nem volt ilyen harcosan oroszellenes, sőt, annak idején konkrétan választási megfigyelőként vett részt a donyecki és luhanszki „népszavazásokon”, és tökéletesen demokratikusnak tartotta azokat.

A legtöbb megosztás

Hadházy szokás szerint megnyerte a legtöbb megosztás versenyét, amiben a fideszesek szokás szerint elég halványan teljesítettek. Hadházy és Mesterházy messze kiemelkedik a mezőnyből, érdemes megnézni, hogy melyikőjük jellemzően mivel arat:

  • Hadházy saját videókkal, korrupciógyanús ügyek, közpénzpazarlások bemutatásával.
  • Mesterházy innen-onnan összevadászott mémekkel és idézetekkel, olykor kreatívan újrahasznosítva saját magát, lásd például itt és itt és itt, vagy itt és itt, esetleg itt és itt és itt. Hogy aztán csodálatos módon ugyanezek a posztok egy az egyben megjelenjenek a DK-s Szakács László oldalán is, például itt vagy itt vagy itt.
Megosztások%
1.Hadházy Ákos79 10020,1%
2.Mesterházy Attila57 60016%▲▲
3.Ujhelyi István28 10011,9%
4.Keresztes László Lóránt26 20013,5%▲▲
5.Jakab Péter24 7008,3%
6.Szakács László24 20020%
7.Szijjártó Péter21 1003,5%▼▼
8.Márki-Zay Péter16 00011,2%
9.Zsigmond Barna14 3004%
10.Orbán Viktor14 2002,8%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjeszti a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagramon a helyzet változatlan

Ha azt mondjuk, hogy Orbán utcahosszal nyert, igazából még nem is mondtunk semmit. Érdekes, hogy a Facebookhoz képest itt relatíve mennyire jól fut Novák Katalin, és mennyire gyéren teljesít Szijjártó:

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor266 00045
2.Szijjártó Péter75 00067
3.Novák Katalin57 00033
4.Hadházy Ákos39 00067
5.Karácsony Gergely33 00031
6.Varga Judit31 00036
7.Márki-Zay Péter22 00031
8.Szentkirályi Alexandra20 00027
9.Nagy István12 000102
10.Kubatov Gábor11 00025

Vérzivatar a mocsár mélyén

Alaposan rájár mostanában a közmondásos banhammer a fideszes propagandistákra: a Youtube kidobta a Pesti Srácokat, a Facebook pedig Bayer Zsoltot és Deák Dánielt. Illetve utóbbi kettő esetében ezt ők maguk mondják, a Meta nem szokta kommentálni az ilyesmit, és mindketten vissza is tértek azóta – amit egy rendes kitiltásnál az adott platform azért nem szokott csak úgy hagyni. Ez újabb Monty Python-i momentumokhoz vezetett, a Pesti Srácok Google-ellenes tüntetésén például teljesen komolyan elhangzott, hogy kibersztálinizmus van, és ahol YouTube-csatornákat törölnek, ott előbb-utóbb embereket is fognak ölni.

További híreink: a Vadhajtások a Twitteren megszavaztatta a követőit, hogy ki a legjobb elnök, Biden, Macron, Zelenszkij vagy Putyin, és 94,1 százalékot kapott Putyin. Bezárt a Számok – a baloldali álhírek ellenszere, az az extrém véresszájú fideszes propagandaoldal, amiről igazából sosem lehetett 100 százalékosan eldönteni, hogy valódi-e vagy valami nagyon elborult paródia. A búcsúposztjuk sem segít sokat ebben; azt fejtegetik, hogy a kormány nem eléggé oroszbarát, és mintha az is sértődés tárgya lenne, hogy nem kaptak pénzt. A Fidelitas pedig váratlan világmagyarázattal állt elő: azért kell annyit mantrázni a „béke” szót, mert attól lesz valóban béke. Persze ennek a logikának a vonalán tovább haladva érdekes kérdéseket vet fel, hogy akkor miért kell annyit mantrázni azokat a szavakat, hogy migránsok, Gyurcsány, Soros, Brüsszel meg dollárbaloldal.

InterakciókPosztok száma
1.Orosz hírek708 000531
2.Deák Dániel / Megafon286 000268
3.Bohár Dániel / Megafon224 000159
4.Nyugati fény205 000961
5.Vadhajtások205 0001216
6.Gond-olkodó198 0001064
7.Alapjogokért központ187 000115
8.Fidesz-KDNP 2023163 00029
9.Trombitás Kristóf / Megafon161 000455
10.Szánthó Miklós151 000100

(Deák Dániel a hónap közben elhagyott régi és az új oldala számainak az összegével szerepel a listán.)

A Lájkbajnokság-sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!