A Facebook betilthatja a politikai hirdetéseket az Európai Unióban

2023. március 31. – 11:02

Másolás

Vágólapra másolva

A Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta állítólag a politikai hirdetések egész Európára kiterjedő betiltását fontolgatja, mivel attól tart, hogy az új uniós kampánytörvények betartása nehézségekbe ütközhet – írja a Financial Times beszámolója alapján a Guardian.

Az Európai Parlament február elején szavazta meg a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról szóló javaslatot. Az EP könnyebbé tenné, hogy információt lehessen szerezni arról, ki fizetett a reklámért, mennyibe került és honnan származik a felhasznált pénz. Azt is nyilvánosságra kellene hozni, hogy ha valamilyen reklámot felfüggesztettek a szabályok megsértése miatt, milyen célcsoportot jelöltek meg és mely személyes adatokat használták fel hozzá. A képviselők az EU-n kívüli jogi személyeknek is megtiltanák, hogy politikai reklámokat fizessenek az EU-ban. A javaslatról ebben a cikkben írtunk bővebben.

A javaslat alapján a Metát is arra köteleznék, hogy nyilvánosságra hozza a politikai hirdetésekkel kapcsolatos információkat, beleértve azt, hogy mennyibe kerültek, ki fizette a tartalmat, és hányan nézték meg azokat. A vállalat vezetőit elsősorban az aggasztja, hogy a „politikai hirdetés” meglehetően tág fogalom, és egyelőre nem tisztázott, pontosan milyen hirdetések esnének ebbe a körbe – így pedig a szabályok betartása is nehéz lenne, a megsértésük pedig jelentős pénzbírsággal járhat.

A Meta ezért azt fontolgathatja, hogy egész egyszerűen betiltja a platformjain a politikai kampányokra szánt összes fizetett hirdetést, hogy semmiképp ne kerüljön szembe az uniós jogszabályokkal.

Az óvatosság érthető annak ismeretében, hogy a céget számos kritika érte a 2016-os amerikai elnökválasztás után, amiért nem kontrollálták az álhíreket terjesztő hirdetéseket, így a felhasználóik rengeteg összeesküvés-elmélettel és szándékos félretájékoztatással találkozhattak a felületeiken. A legnagyobb visszhangot a Cambridge Analytical-botrány kapta: az időközben megszűnt politikai tanácsadó cég több tízmillió Facebook-felhasználó adatait használta fel hozzájárulásuk nélkül, hogy segítsen az ügyfeleinek a politikai hirdetések célzásához.

A Meta eleinte ellenállt a politikai hirdetések ellenőrzésére irányuló törekvéseknek, de a 2020-as amerikai választások előtt beadta a derekát, és átmenetileg felfüggesztette a kampányhirdetéseket a weboldalán.

A Financial Times beszámolója szerint a politikai hirdetések betiltása az EU-ban nem lenne jelentős pénzügyi hatással a cégre, mivel ezek a hirdetések a vállalat bevételeinek viszonylag kis részét teszik ki. Az Egyesült Államokban is, amely a Meta egyik legnagyobb piaca, a teljes reklámbevétel kevesebb mint egy százalékát teszik ki a politikai hirdetések.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!