Orbán tapsol, a Facebook nevet

2022. február 13. – 16:47

Orbán tapsol, a Facebook nevet
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Ha vasárnap, akkor lájkbajnokság, vagyis eljött az ideje annak, hogy a politikusok és utánfutóik a közösségi médiás aktivitását és népszerűségét áttekintsük.

Sorra érkeztek a téli olimpiai bronzérmek és ez volt az utolsó, hivatalosan nem kampányidőszaknak számító hét. Ebből akár logikusan is következhetett volna az, hogy a Facebook-politizálás felpörgött, de hát mikor volt utoljára, hogy a lájkbajnokságból az derült ki, hogy a közösségi médiában épp úgy működnek a dolgok, mint ahogy azt józan ésszel várnánk?

Ha a számokat nézzük, azt látjuk, hogy az élmezőny együttesen 91 ezerrel kevesebb interakciót tudott kicsikarni a facebookozókból, mint az egy héttel korábbi top 15. De a helyezések alapján sincs itt túl sok látnivaló, olyannyira stabil a mezőny, hogy az élboly csaknem fele pont ugyanazt a helyezést érte el, mint legutóbb. Mielőtt tovább szpojlereznénk, jöjjön az egyébként kevés meglepetést tartogató tabella arról, hogy mennyi lájkot-kommentet-megosztást gyűjtöttek a héten a politikusaink:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor340 000
2.Márki-Zay Péter246 000
3.Zsigmond Barna Pál198 000
4.Dúró Dóra170 000
5.Szijjártó Péter151 000
6.Varga Judit142 000
7.Hadházy Ákos131 000
8.Ujhelyi István97 000
9.Jakab Péter91 000
10.Kocsis Máté89 000
11.Szabó Tímea85 000
12.Karácsony Gergely76 000
13.Aradszki András72 000
14.Potápi Árpád69 000
15.Varga Mihály66 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a február 4. és február 11. péntek reggel 9:11-től péntek reggel 9:11-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Ahogy a fentiekből látszik, Orbán 2022-ben továbbra is veretlen, Márki-Zay pedig zsinórban negyedszer végzett mögötte a második helyen. Az összellenzéki miniszterelnök-jelöltnek először sikerült 100 ezres különbségen belülre jönnie a miniszterelnökhöz képest, igaz ehhez azért elég sokat kellett költenie is, ahogy az nemsokára látni fogjuk három és félszer annyit fizetett hirdetésekre, mint a fideszes riválisa. Zsigmond Barna Pál pedig a lájkbajnokság történetében először lett dobogós, ezt a sikert azonban nem virális tartalmakkal érte el, leginkbb annak köszönheti a harmadik helyét, hogy őrületes mennyiségben posztolt (a napi átlaga 9 fölött volt).

Nyugdíjasok > olimpikonok

Elkezdődött a pekingi téli olimpia, amelyen minden idők legéremesélyesebb magyar küldöttsége utazott el, és ahol a Lájkbajnokság pénteki lezárásáig két magyar bronzérem is született. Hazánk sosem volt még ilyen sikeres a téli olimpiák történetében, a politikusok pedig általában szívesen rácsimpaszkodnak a sportolók eredményeire a lájkok és a népszerűség érdekében. Orbán ennek ellenére ezúttal inkább nyugdíjasokat, meg kampányrendezvényre járó fideszeseket posztolgatott serényen.

A magát általában sportkedvelőként pozícionáló miniszterelnök, akinek a nyári olimpia idején majdnem minden második posztja a játékokról szólt, ezúttal mindössze egyetlen (négy évvel korábban készült) szurkolós képet szentelt a témának.

Elég nagy kihagyott ziccernek tűnik Orbán részéről, hogy nem ünnepelte nyilvánosan egyik magyar bronzérmet sem, főleg, ha megnézzük, hogy Szijjártó, aki relatíve sok (4 darab) posztban tudósított magyar olimpiai sikerekről, a héten begyűjtött lájkjainak több mint a negyedét ebből a témából szedte össze. Az egyszeri lájkszámoló kisiparosba felmerülhet, hogy talán azért hallgatott a Liu Shaolin Sándor kizárásával végződő versenyszámról a miniszerelnök, mert nem akarta összeakasztani a bajszát Kínával a vitatott, és a házigazdák versenyzője számára kedvező bírói döntés miatt. Na de mi lehet az oka annak, hogy már a nyitónapon, vegyesváltóban megszerzett harmadik helyről sem volt poszt?

Amíg a miniszterelnök a nyugdíjasokkal és a kampányolással volt elfoglalva, akadtak azért olyan jó katonák az élen végző párttársai között Szijjártónk kívül is, akik szóltak az olimpiai lázban égő magyarokhoz is, így tett többek között a sorozatposztoló Zsigmond Barna Pál és Varga Judit is. Kocsi Máté azonban még annyira sem foglalkozott a pekingi játékokkal a hivatalos Facebook-oldalán, mint Orbán.

Folytatódik a fideszesek körberöhögése

Továbbra is jellemző az az előző fordulóban megfigyelt, és részletesen dokumentált jelenség, azaz, hogy kormányoldal politikusai gyűjtik a legtöbb interakciót a Facebook-politizálás mezején, de ezeknek a reakcióknak egy szignifikáns része olyan nevető emoji, ami egyáltalán nem viccnek szánt posztokra érkezik. Mutatunk néhány példát:

  • Orbán Viktor elmegy egy nyugdíjas nénihez, hogy aztán a Facebookon a névivel készített videó segítségével hirdethesse, hogy: „A baloldal elvette a 13. havi nyugdíjat, mi visszaadjuk!”. Erre a nyilvánvalóan sikerpropagandának szánt bejegyzésre érkezik 24 ezer interakció, aminek több mint az ötöde nevetős fejecske.
  • Hollik István kitesz egy összephotoshoppolt Márki-Zay-Gyurcsány fejet, és hozzáírja, hogy a két politikus miért felel meg egymásnak szerinte, és az erre érkező 11 ezer reakcióból minden harmadik egy „ha-ha”.
  • Zsigmond Barna Pál fideszes országgyűlési képviselő kiírja, hogy a kormányközeli Nézőpont Intézet szerint Orbán Viktorban bízik a magyarok többsége. Ezzel 16 ezer reakciót gyűjt be, aminek szintén a negyede nevet a poszton.

És ez még csak a top 3 a legtöbb nevetős fejecskét begyűjtő bejegyzések listáján, a sor tovább folytatódik egy Varga Judit, egy Kocsis Máté, egy újabb Hollik István, egy újabb Orbán Viktor, egy újabb Zsigmond Barna Pál és egy Menczer Tamás poszttal. A vicces top10-be csak egy olyan bejegyzés fért be, amit ellenzéki képviselő jegyez: ez Hadházy Ákosé, aki lehazugozza a miniszterelnököt. Ez is egy nyilvánvalóan komolynak szánt üzenet, de még itt is felvethető az az értelmezés, miszerint a nevetős emojik Orbán eredeti állítására vonatkoznak, ami szerint ő keményebb, mint Putyin, mert testőrök nélkül járkál.

Majdnem kampánylóvé

Tudják, mi kezdődött szombaton? Hát a hivatalos kampányidőszak! És azt tudják, hogy ez miért teljesen lényegtelen a Facebookon elhirdetgetett tízmilliók szempontjából? Egyrészt nyilván azért, mert a közösségi médiás politizálás már alsó hangon is hónapok óta érezhetően kampányüzemmódban zakatol. Másrészt azért, mert az e heti adatok még épp a „nem kampány időszak” végéről származnak. Harmadrészt – de leginkább – pedig azért, mert a kampányidőszakban elkölthető, törvényileg maximalizált keretbe nem számít bele az itt eltapsolt vagyon. Vagyis a jövő héttől sem változik semmi, onnantól sem szab semmi gátat annak, hogy sokmilliós büdzsével ömöljenek a politikai hirdetések a magyar facebookozók arcába.

A pénzes toplista élen továbbra is hatalmas fölényben van a kormány üzeneteit közvetítő nem hivatalos kampányszócső, a Megafon, ami nagyon sokat fizet lájkarányosan a Facebookon az általa felkarolt influenszerek hirdetéseiért, és aminek az esetében sok jel arra utal, mintha szoros viszonyt ápolna „közpénz jellegüket elvesztett” adóforintokkal. Új szereplő a tabellán a határozottan nem kormánypárti hangot megütő, alig több mint 300 követővel rendelkező Röviden.info, ami úgy szórt el 4,3 milliót a héten reklámokra, hogy mindössze három idei posztja éles.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon33 600 000
2.Fidesz9 200 000
3.Erősítő.hu8 300 000
4.Magyarország Kormánya5 700 000
5.Röviden.info4 300 000
6.Megoldás Mozgalom3 400 000
7.Budapest Beszél2 800 000
8.Ez Van2 700 000
9.Covidoltas.info2 200 000
10.Ezalényeg.hu2 000 000

Ha leszűkítünk csak politikusok oldalainak költésére, szintén a szokásos képet kapjuk: Márki-Zay költötte a legtöbbet, aztán a Fidesz influenszer hadosztályának képviselői és közéjük beékelődött Dúró Dóra, aki továbbra is masinisztája annak a fizetett posztokkal is fűtött dilivonatnak, ami „covid-diktatúrát” harsogva gyűjti az oltásellenes és vírusszkeptikus lájkokat.

Hirdetésre költött pénz
1.Márki-Zay Péter14 000 000
2.Orbán Viktor4 000 000
3.Menczer Tamás2 600 000
4.Szentkirályi Alexandra2 200 000
5.Kocsis Máté2 000 000
6.Németh Szilárd1 700 000
7.Dúró Dóra1 700 000
8.Böröcz László1 100 000
9.Kiss János850 000
10.Tuzson Bence780 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a február 2. és február 8. közti időszak költéseit mutatják.)

A Fidesz és különböző alegységeinek összes (hivatalosan nem kampány)költése a Facebookon ezen a héten 493 millió forintra rúgott. Ebből összesen 78 különböző oldalt finanszíroztak a legismertebb politikusaik felületeitől kezdve a különböző regionális fideszes oldalakig bezárólag. A legtöbb reklámpénz ezúttal a párt saját Facebook-oldalának reklámjaira, a második legtöbb pedig a párt miniszterelnök-jelöltjére, Orbán Viktorra jutott.

Orbán saját magának tapsol

A hét legsikeresebb posztjainak toplistáján Orbán posztjai leginkább csak egymással versenyeznek, de ezúttal az ellenzék miniszterelnök-jelöltje és Kocsis Máténak is sikerült beverekednie magát egy-egy bejegyzéssel ide. Igaz, ami igaz, a Fidesz frakcióvezetőjének sikere is a fideszes főnök népszerűségét lovagolta meg, ráadásul több mint fél millió forintért fizetett hirdetésként is futott ez az ominózus Kocsis Máté-poszt.

  1. Orbán tapsolós képet posztol magáról, amire az van írva, hogy „Magyarországon minden évben mindenki legalább egy lépést mehet előre!” – 29 ezer interakció
  2. Márki-Zay Péter országjárásos képe saját magáról, és a kísérőszöveg: „Egyre többen vagyunk. A hétvégi országjáráson egyre nagyobb tömegek fogadnak minket. Felemelő, reményt adó. Köszönjük! #MZP #csakfelfelé #egységbenmagyarországért” – 26 ezer
  3. Orbán Józsefvárosba látogat – 26 ezer
  4. Orbán videója, amin meglátogatja a nyugdíjas Márika nénit és „történelmi elégtétel”-nek nevezi a 13. nyugdíjat – 24 ezer
  5. Kocsis Máté képe arról, hogy Orbán Józsefvárosban járt – 31 ezer

Ez a lista leginkább azt illusztrálja, hogy mennyivel alacsonyabb fordulatszámon pörgött a mostani hét az előzőhöz képest, ugyanis Rúzsa Magdi hármasikrei, de még Szijjártó Péter moszkvai futóedzése is jobban megmozgatta az embereket a közösségi médiában a múlt héten, mint ezúttal bármi. Még Orbán legjobban sikerült, egyébként elég általános (úgy is mint: akármikor bedobható), tapsolós kampányüzenet-posztja sem fért volna fel az előző top 5-ös listára. De az is kiderül innen, hogy a magyar téli-olimpiai érem, hiába számít relatíve ritka sikernek, azért nem nagyon tudta őrül lájkolásra késztetni a Facebook erre amúgy általában vevő népét. A legjobban teljesítő posztok listáján elég hosszan kell görgetni, mire elérünk Liu Shaoang Szijjártó Péter által megosztott friss, egyéni bronzérmes fotójához. A külügyminiszter egyébként ezzel 18 ezer interakciót szedett össze és csak a 15. helyig jutott, pedig ez volt a legnagyobbat menő bejegyzés a héten az összes olimpiai poszt közül.

Kin nevet a végén?

Azt, hogy a 13. havi nyugdíjat osztó hős szerepében tetszelgő Orbánon nevettek a legtöbbet ezen a héten a facebookozók, már elárultuk. Ugyanez a tartalom indukálta a legtöbb hozzászólást is, ahol van minden az „Imádom Orbán Viktort”-tól kezdve a „Tudja, hogy a pénz nagyon fontos, azért lopja”-ig, vagyis a kommentszekcióban is van nyoma annak, hogy a sikerpropaganda nem ment át mindenkinek csont nélkül. Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet behúzott posztok egyébként így alakultak:

  • A legtöbb lájk: Orbán tapsol (lásd feljebb).
  • A legtöbb komment és legtöbb nevetős reakció: Orbán, Márika néni és a 13. havi nyugdíj (látsd feljebb).
  • A legtöbb megosztás: Hadházy Ákos bekarikázott fejű kopaszokkal illusztrálja, hogy szerinte Orbán hazudik, amikor azt állítja, hogy Putyinnal ellentétben ő kemény legény, és testőrök nélkül szokott járni.
  • A legtöbb mérges emoji: Márki-Zay kép nélküli(!) posztja, ami szerint „a magyar állampolgárok fizették ki Orbán Viktor vejének első milliárdjait”.
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy posztja, amiben Mager Andreának, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős miniszternek a korrupció-gyanúba keveredett volt férje után érdeklődik.
  • A legtöbb szomorú emoji: Jámbor András ellenzéki képviselőjelölt „Nem a Márki-Zay Pétert megütő nénivel van bajunk”-posztja.
  • A legtöbb szívecske: Gyurcsány Ferenc bejegyzése, amiben a DK-s politikus Göncz Árpád születésének 100. évfordulójára emlékszik.

Amiben az ellenzék erős: megosztás

Hadházy hazai pályán megint lesimázta a hetet, de Márki-Zay is kitett magáért, nála ezen a héten meglepően jól működtek a kép nélküli, rövid szöveges posztok, három ilyennel is több mint 1400 megosztásig tudott jutni. Emellett továbbra is az látszik, hogy az ellenzéki politikusok tudják sokkal hatékonyabban rávenni a követőiket arra, hogy ingyen vigyék a hírét a bejegyzéseiknek. A fideszes újhullám, ami a nagy toplistánkon már jó ideje stabil szereplő, itt továbbra sem tud labdába rúgni, a kormányoldalt ezúttal Orbán és Szijjártó képviselik a maguk szerény 5. illetve 8. helyeikkel.

1.Hadházy Ákos27 800
2.Márki-Zay Péter22 000
3.Dúró Dóra10 800
4.Ujhelyi István13 300
5.Szabó Tímea13 200
6.Orbán Viktor12 200
7.Jakab Péter7 700
8.Szijjártó Péter6 900
9.Dobrev Klára6 300
10.Keresztes László Lóránt5 300

Orbánt a múlttal szembesíteni virális

A virális, vagyis a szerzőjük átlagát leginkább túlteljesítő posztok toplistájának ez a legfőbb tanulsága, ugyanis itt ötből kettő bejegyzés is a miniszterelnök nyugdíjasokat célzó kampányüzenetét kezdi ki, méghozzá annak a felidézésével, amikor Orbán még nem állt a 13. havi nyugdíj mellett.

  1. Szél Bernadett posztja arról, hogy Orbán Viktor 2003-ban nem szavazta meg a 13. havi nyugdíjat – 19,1x szorzó
  2. Z. Kárpát Dániel ígér fellépést „a végrehajtói rendszer bűneivel szemben” – 15x
  3. Ujhelyi István vitára hívja a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) politikusait – 14,8x
  4. Szanyi Tibort idegesíti, hogy szerinte a „külföldi érdekeknek” nagyobb ereje lesz a választáson, mint a választók akaratának – 12,1x
  5. Tordai Bence azt kérdezi a miniszterelnöktől, hogy „Viktor, aztán miért nem 10 évvel ezelőtt mondtad a Mihálynak, hogy vissza kell adni a 13. havi nyugdíjat? Miért csak most, amikor a jól megérdemelt bukás fenyeget?” – 10,6x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott bejegyzés, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram unalom

Az ajtónkon kopogtató hivatalos kampányidőszak ellenére Insta fronton a heti helyzet változatlan és unalmas: olyan, mintha a dobogóra már nem is szigszalaggal, hanem egyenesen pillanat ragasztóval lenne odarögzítve az Orbán-MZP-Varga Judit trió. Azért az, hogy az élboly sorrendje 5. hete változatlan, ne tévesszen meg senkit, Márki-Zay ezúttal még a harmadik helyezett igazságügyi minisztert is utcahosszal előzte, miközben maga is úgy kapott ki Orbántól, mintha teljesen más ligában játszanának.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor59 700
2.Márki-Zay Péter27 100
3.Varga Judit6 800
4.Hadházy Ákos6 500
5.Dúró Dóra5 600
6.Jakab Péter3 600
7.Nagy István3 400
8.Szijjártó Péter3 200
9.Szentkirályi Alexandra3 100
10.Németh Szilárd2 600

Az orbáni Insta-siker receptje továbbra sem bonyolult: egy kis nyugdíjas simogatás, egy kis fideszes szavazókkal pózolás, egy kis baloldallal riogatás. Pont ugyanazok a képek és ugyanazok az üzenetek, amiket a Facebookon is tol a miniszterelnök stábja. Márki-Zay legnagyobb sikerét itt egy 15 éves családi fotó jelentette, amin az összes gyereke szerepel, a második legtöbb szivecskét pedig egy olyan kép kapta, ahol az egyik fiával sakkozik. Ezek alapján úgy tűnik, az instázók jól rezonálnak arra, ha Orbán kihívója még a miniszterelnökél is nagyobb családapaként jelenik meg.

Trónfosztás a mocsárban 2

Miközben a legtöbb lájkbajnokságos toplista élbolya betonba kötni látszik, a propagandaoldalak és propagandisták mezőnyében ismét változás volt. Az előző hetet meglepetésre megnyerő Nyugati Fény visszaesett, a Vadhajtások pedig elég jelentős előnnyel verte a megafonosokat annak ellenére, hogy a kormányszócső influenszerközpont most se sajnálta a súlyos tízmilliókat a fizetett hirdetésekre.

Heti interakciók
1.Vadhajtások190 000
2.Bohár Dániel (Megafon)136 000
3.Deák Dániel (Megafon)136 000
4.Nyugati Fény134 000
5.Gond-olkodó113 000
6.Számok97 000
7.Patrióta Európa88 000
8.Fidesz KDNP 202285 000
9.Elemi.hu85 000
10.888.hu70 000

A propaganda valósággal ritkán találkozó párhuzamos univerzumaiban a héten olyan témák pörögtek mint a NATO-t fenyegető Putyin, a mosolygós Orbán fotóval szavazásra buzdító fideszes lelkesítés, az Orbánt a világ legtehetségesebb politikusának nevező Dopeman vagy épp a miniszterelnöknek beszóló Jakab Péter. Ha ennyiből nem lenne világos, a Facebook-politizálás legaljára továbbra is igaz, hogy a sikernek vajmi kevés köze van az aktuális történésekhez (is).

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)