Tarolnak a fideszesek a lájkbajnokságban, mégis kiröhögi őket a Facebook népe

2022. február 06. – 16:09

Tarolnak a fideszesek a lájkbajnokságban, mégis kiröhögi őket a Facebook népe
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Hogy rohan az idő! Újra eltelt egy hét, koronázzuk meg a hagyományoknak megfelelően a Telex lájkbajnokságának aktuális epizódjával. Politikusok és utánfutóik a közösségi médiában, népszerűség, aktivitás, elemzés, móka, kacagás.

Sűrű időszakot hagytunk magunk mögött a politika, és a politikai kommunikáció világában ezen a héten is – és jobb ha hozzászokunk, áprilisig a tempó csak fokozódni fog. A héten volt például egy pedagógussztrájk, egy miniszterelnöki látogatás Moszkvában, Völner/Schadl-fronton tovább potyogtak a részletek az évtized korrupciós botrányában, a szomszédunkban meg egyre feszültebben néznek farkasszemet a hadseregek az orosz-ukrán határon.

Na, ehhez képest sokáig úgy tűnt, hogy a közösségi médiában a hét legfontosabb politikai-közéleti kérdése az lesz, hogy mivel kell enni a lángost. Aztán ezt elsodorták picit fajsúlyosabb események, de így is szép illusztráció arra, hogy a Facebook kommunikációs tere mennyire fura, de mégis tanulságos tükre a valóságnak. Lássuk is a heti toplistánkat, eget rengető szenzációk most nem lesznek rajta, de legalább rögzíthetjük, hogy ebből a felállásból futunk neki a hivatalos kampánystartnak:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor352 000
2.Márki-Zay Péter202 000
3.Szijjártó Péter201 000
4.Dúró Dóra185 000
5.Zsigmond Barna Pál174 000
6.Varga Judit171 000
7.Hadházy Ákos147 000
8.Szabó Tímea134 000
9.Jakab Péter126 000
10.Aradszki András85 000
11.Németh Zsolt84 000
12.Karácsony Gergely78 000
13.Potápi Árpád73 000
14.Varga Mihály66 000
15.Dobrev Klára51 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a január 28. és február 4. péntek reggel 10:34-től péntek reggel 10:34-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.

Váratlan párbajok

Harmadik hete változatlan a toplistánk élén az Orbán – Márki-Zay sorrend, amin persze nincs mit csodálkozni, elvégre nyakunkon a választás, ami a személyek, karakterek szintjén az ő kettejük párbaja lesz. Akkor is, ha Orbánnak nagyon nem fűlik a foga ahhoz, hogy ebbe egyenrangú felek meccseként menjen bele. Elvégre a fideszes mitológia fundamentuma az, hogy vele senki nem lehet egyenrangú, sőt, az alatta levő két-három szintnek is üresnek kell lennie, utána jöhet csak bárki. Ezért nem hajlandó vitára kiállni már nagyon régóta senkivel, és ezért erőlteti ezt most mégis óriásplakát-kampánnyal Márki-Zay. (És ezért a kampány legmegalázóbb oltása, hogy a plakát Orbánt miniszterelnök-jelöltnek nevezi.)

A hét váratlan eseménye volt, amikor kissé bizarr formában, de mégis csak sikerült Márki-Zaynak párbajba kényszeríteni Orbánt, pontosabban kettejük facebookos támogatói táborát. Történt ugyanis, hogy Orbán posztolt egy fotót, amin Spanyolországban épp sajtómunkások hada várja, azzal a megjegyzéssel, hogy „tűzvonalban”, és fel is dobta a labdát azzal a kommentárral, hogy „van kérdés?”. Márki-Zay érkezett is leütni kommentben, a visszautasított vitára utaló „nekem lenne pár” riposzttal.

És itt elkezdődött a két fél őrült lájkolása, jelenleg az állás 24 ezer a poszton, és 25 ezer a kommenten, vagyis meglepő módon Márki-Zay abszolút hazai pályán győzte le Orbánt.

És csak ezután jött a második menet, ugyanis Lázár János felé is volt egy vitameghívása, mint egyéni választókörzeti ellenfél. Lázár ezt Facebook-posztban utasította vissza, amire Márki-Zay szintén kommentben szólt be, itt a lájkok állása lapzártakor 16 ezer a bejegyzésen, 14 ezer a hozzászóláson. Ami megint csak elég nagy meglepetés, Orbánt sikerült lenyomni a lájk-párharcban, Lázárt meg nem? Persze ha közelebbről megnézzük, már nem annyira egyértelmű az eredmény, Lázár 16 ezer lájkjából ugyanis több mint 5 ezer nevetős emoji, amit aligha lehet támogatásként értelmezni.

Trollok voltak!

És ha már itt tartunk, a héten totálisan a csúcsra járt a fideszes politikusok posztjaira nevetős emojival reagálás jelensége. Az ilyen típusú trollaktivitás nem új dolog, régóta fel-feltűnnek ilyen, körberöhögött bejegyzések a legtöbb nevetős reakciót kapó posztok toplistáján az eredetileg is viccesnek szántak között. Ezen a héten azonban nem hogy a top10, de az első 17 (!) legtöbb nevetést kiváltó poszt csupa ilyen volt. A kinevetettek sorrendben: Lázár, Varga Judit, Orbán, Kovács Zoltán, Varga Judit, Kocsis Máté, Varga Mihály, Kocsis Máté, Varga Judit, Dömötör Csaba (ez hatéreset, itt lehetett tényleg viccnek értelmezni a posztot), Hollik, Menczer, Kubatov, Hollik, Kocsis, Orbán, Orbán. És itt törte meg a sormintát Hadházy, de az ő posztja is Szijjártó Péterről szólt, tehát itt is egy fideszesen röhögött a Facebook népe.

Hogy ezt a trollkodást mi válthatta ki, jó kérdés, talán most sikerült olyan szinten túltolni (amint mindjárt látni fogjuk: rengeteg fizetett poszttal felturbózva) a fideszeseknek a sikerpropagandát, hogy az emberek tömegével kezdtek el a legyintés és továbbgörgetés helyett nevető emojikat dobálni. Vagy az ellenzéki teljesítményt érzik olyan harmatosnak, hogy inkább idegen pályára mennek játszani.

Az 50 millió forintos kérdés

Vígjátéki elemekkel fordulunk rá a szponzorált posztok hirdetési költségeinek toplistájára. A kormányközeli média ugye napok óta attól hangos, hogy Márki-Zay Péter 50 milliót költött eddig facebookos hirdetésre, ami skandallum, és ugyan miből. Na és ki kiabálja ezt a leghangosabban?

Hát a Megafon, ami csak ezen a héten elégetett közel 50 milliót,

sőt, ha hozzávesszük a Budapest beszél hirdetéseit is (márpedig a két csatorna elég közel áll egymáshoz, YouTube-on például megafonos finanszírozással mennek utóbbi fizetett videói), akkor már bőven 50 fölött vagyunk. Egyetlen hét alatt – és ugye itt is milyen jó kérdés az, hogy ugyan miből. Na és vajon kinek lépte át még éppen a napokban az 50 milliós határt a facebookos kampányköltése? Nem fogják kitalálni: Orbán Viktornak.

A toplista egyébként nagyjából a szokásos képet mutatja, az élen hatalmas fölényben a kormány üzeneteit közvetítő nem hivatalos kampányszócsövek, aztán az ellenzékhez köthető oldalak, végül a hagyományos sajtó kormányhű katonái.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon43 600 000
2.Budapest Beszél9 100 000
3.Magyarország Kormánya7 500 000
4.Aktuális7 200 000
5.Ezalényeg.hu2 100 000
6.Számoljunk Együtt2 000 000
7.Nyugati Pályán1 700 000
8.Erősítő.hu1 700 000
9.Hirado.hu1 400 000
10.Origo.hu1 100 000

Ha leszűkítünk csak politikusok oldalainak költésére, szintén a szokásos képet kapjuk, Márki-Zay költötte a legtöbbet, aztán a Fidesz influenszer hadosztályának képviselői, végül a billegő körzetekben induló fideszes képviselőjelöltek. Ja, és Kubatov Gábor, akinél nem nagyon látunk épeszű indokot a pénzszórásra, talán valami fura személyes presztízskérdés lehet a háttérben.

Hirdetésre költött pénz
1.Márki-Zay Péter10 600 000
2.Orbán Viktor4 600 000
3.Kubatov Gábor2 500 000
4.Szentkirályi Alexandra2 100 000
5.Varga Judit2 000 000
6.Dúró Dóra1 400 000
7.Böröcz László1 300 000
8.Menczer Tamás1 100 000
9.Németh Szilárd1 000 000
10.Tuzson Bence900 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a január 24. és 30. közti időszak költéseit mutatják.)

Csak pozitívan!

A hét legsikeresebb posztjainak toplistáján egy ideje már csak az a kérdés, hogy Orbán besöpri-e a top5 összes pozícióját, vagy valakinek sikerül felférnie mellé a kibővített dobogóra. Most utóbbi opció jött be, de ez nem az ellenzék sikere.

  1. Orbán gratulál Rúzsa Magdinak a hármasikreihez – 49 ezer interakció
  2. Orbán, „Ha van orosz gáz, van rezsicsökkentés” – 38 ezer
  3. Orbán sajtótájékoztatót tart Putyinnal – 33 ezer
  4. Orbán „tűzvonalban”, erről már volt szó – 32 ezer
  5. Szijjártó Péter reggeli futóedzése a behavazott Moszkvában – 31 ezer

Jól látható, milyen szépen mozdul a fideszes törzsközönség az aktuális kampánytémákra: a gyerek a legnagyobb kincs, az oroszok a barátaink, rezsicsökkentés. Vegyük észre, hogy ezek mind pozitív üzenetek (pár hete már fejtegettük, hogy Orbán a kormány kommunikációs stratégiájában a „jó király” szerepét viszi, szinte kizárólag pozitívumokról és sikerekről beszél).

Az is simán lehet, hogy egy új tuti lájkgenerátor technika születésének vagyunk tanúi: eddig a hírességek halála és születésnapja volt tipikusan az, amire ráakaszkodva olcsó lájkokat vadásztak a versenyzőink, személyes vonalat csempészve a politikai kommunikációba. Gyerekszületéshez politikusi Facebook-posztban gratulálni új – és meglehetősen hatékony – trükknek tűnik. Reméljük, a következő lépés a névnapi üdvözlet lesz, azt minden nap újra be lehet dobni.

A titkos tanársztrájk

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet behúzott posztok következnek, ahol meglepetésszerűen kiderül, hogy volt egyébként egy pedagógussztrájk is a héten, csak eddig nem látszott ki a fideszes lájkhegemónia alól.

  • A legtöbb megosztás: Hadházy és egy régi videó Szijjártó Péterről, amiben még lelkesen támogatja a tanárok sztrájkját
  • A legtöbb komment: Orbán, és a „Van kérdés?”. Úgy tűnik, volt.
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy és a Csongrád megyei rendőrség, ami 200 millióért bérel Toi Toi mobilvécéket
  • A legtöbb meglepett emoji: Szabó Tímea, és egy régi fotó Kövér Lászlóról egy tüntentésről, a pedagógusokat támogató transzparenssel
  • A legtöbb szomorú emoji: Kálmán Olga a tanárok sztrájkjára rácsatlakozva, „Van még olyan társadalmi csoport, amit nem sértett meg, alázott meg, csapott be a kormány?”
  • A legtöbb nevető emoji: Lázár János nem akar vitára kiállni Márki-Zay Péterrel (erről már volt szó kicsit feljebb)
  • A legtöbb szívecske: Orbán gratulál Rúzsa Magdi hármasikreihez

Itt jegyezzük meg, hogy Orbánnak éppen akkor sikerült beleállnia abba az üzenetbe, hogy a gyerekek száma az Élet, az Univerzum és Minden legfőbb és egyetemes értékmérője, amikor a miniszterelnök-jelölti ellenfelének pont több gyereke van, mint neki.

A legtöbb megosztás

Hadházy a szokásosnál is nyomasztóbb fölénnyel nyerte a hetet a megosztások versenyében; nagyjából ugyanolyan megkérdőjelezhetetlen ebben a sportágban az ő elsősége, mint az összesített toplistán Orbáné (más kérdés, hogy Hadházy posztjai mögött azért nagyságrendekkel több munka van). A fideszes újhullám, ami a nagy toplistánkon már jó ideje stabil szereplő, itt továbbra sem tud labdába rúgni.

1.Hadházy Ákos36 200
2.Szabó Tímea14 200
3.Dúró Dóra14 000
4.Márki-Zay Péter13 300
5.Orbán Viktor13 200
6.Jakab Péter12 200
7.Ujhelyi István7 700
8.Szijjártó Péter6 900
9.Mesterházy Attila6 300
10.Keresztes László Lóránt5 300

Virális öncenzúra

A virális, vagyis a szerzőjük átlagát leginkább túlteljesítő posztok toplistáján ezen a héten sem szabad a rációt keresni, de hát ebben a műfajban éppen ez a szép.

  1. Novák Előd a „Nemzeti Összefogás Seregszemléje” nevű mihazánkos eseményt hirdeti, a plakát különlegessége, hogy már jó előre ki van rajta kockázva három részt vevő szervezet logója, meg ne lássa a Facebook algoritmusa. You did nazi it coming, ahogy a klasszikus angol szóvicc tartja. – 64x szorzó
  2. Kovács Zoltán, random kormányzati sikerpropaganda (apró szépséghiba, hogy a nevető emojik tolták fel ilyen magasra) – 21x
  3. Menczer Tamás Tordy Gézával pózol – 14,7x
  4. Szél Bernadett egy Mini Putyin plakáttal – 12,5x
  5. Márki-Zay Péter örül, mert „Az utóbbi napokban érezhetően megnőtt a fórumaimon a résztvevők száma, és megváltozott a hangulat is. Az elmúlt hetek borús pesszimizmusát felváltotta az óvatos bizakodás.” – 12,2x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott bejegyzés, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Az Insta frontján már jó ideje szélcsend és méla unalom uralkodik, a dobogóra lassan oda lehetne szigszalagozni az Orbán–MZP–Varga Judot triót, előbbi kettő utcahosszal vezet a mezőny előtt.

Németh Szilárd két sokkoló kajás fotóval kapaszkodott vissza a top10-be, utóbbi a legendás csirkeszárnyleves, amiben – és most az érzékenyebb lelkű olvasók takarják el a szemüket – a művész libazsírral oldja meg a vitaminok kioldódását. A politikai kajapornó másik fekete öves nagymestere, Jakab Péter most csak egy vaddisznópörköltet villantott, és soha nem gondoltam volna, hogy egyszer eljön ez a pillanat, de nekem elkezdtek hiányozni a jó öreg parizeres-pirosaranyas posztok.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor65 600
2.Márki-Zay Péter32 000
3.Varga Judit8 400
4.Jakab Péter8 300
5.Szentkirályi Alexandra7 500
6.Hadházy Ákos6 800
7.Dúró Dóra6 400
8.Szijjártó Péter5 800
9.Németh Szilárd4 300
10.Fekete-Győr András3 900

Trónfosztás a mocsárban

Miközben az összes lájkbajnokságos toplista élbolya betonba kötni látszik, a propagandaoldalak és propagandisták mezőnyében egy váratlan áttöréssel a Nyugati fény ugrott az élre. Hónapok óta nem szerepelt már itt kormányellenes oldal az első helyen, igazi meglepetésgyőzelem ez. Különösen a Megafon lájkkazánjaiban elégetett közel 50 millió forint tükrében.

Egészen jellemző módon a propaganda-univerzum heti legnépszerűbb posztja a Vadhajtásoktól érkezett, és a kanadai tüntetésről szóló, egyébként teljesen nonszensz „50 ezer kamion” sztorit próbálta eladni, a jelek szerint sikerrel.

Heti interakciók
1.Nyugati Fény252 000
2.Deák Dániel (Megafon)216 000
3.Vadhajtások210 000
4.Gond-olkodó132 000
5.Bohár Dániel (Megafon)131 000
6.Elemi.hu93 000
7.Fidesz KDNP 202293 000
8.Patrióta Európa78 000
9.Számok77 000
10.Rákay Philip (Megafon)74 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)