A kanadai főváros esete a kötelező oltás ellen tüntető 50 ezer kamionos fantommal

2022. február 2. – 13:20

A kanadai főváros esete a kötelező oltás ellen tüntető 50 ezer kamionos fantommal
Tüntető emberek és kamionok Ottawában 2022. január 29-én – Fotó: Patrick Doyle / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

Az utóbbi napokban alighanem ön is találkozott már a hírekben a kanadai Ottawában jelenleg is zajló, kamionosok által indított demonstrációval, melynek keretében a kötelező oltást vagy kéthetes karantént előíró új szabályok, illetve a járvány miatt hozott korlátozások ellen tiltakoznak. A kamionosok konvojairól, illetve magáról a demonstrációról a Telexen is beszámoltunk, kiemelve azt a kanadai, illetve a nemzetközi médiában is visszatérő, a tüntetésről készült videók és képek alapján is reálisnak tűnő tényt, hogy néhány ezer tüntető és pár száz jármű lehet a helyszínen. Ennek fényében némileg meglepőnek tűnik, hogy

a Freedom Convoy 2022 nevű Facebook-oldalon a demonstráció szervezői már múlt szerdán is arról írtak, hogy 50 ezer kamion tart Ottawa irányába. Az meg aztán pláne, hogy a közösségi médiában azóta nem ritka, hogy kétmillió emberről és 100 ezer kamionról írnak a megmozdulás lelkes támogatói.

Az ellentét feloldása nem egyszerű feladat, leginkább azért, mert ezen a ponton elég nehéz megállapítani, hogy tulajdonképpen hány kamionos, hány járművel vesz részt a megmozdulásban. Azt is érdemes megfontolni, hogy bár az Ottawában készült felvételek alapján helytállónak tűnnek a pár ezres becslések, azt egyenesen lehetetlen megmondani, hogy hányan vannak azok, akik még nincsenek (vagy egyáltalán nem is lesznek) a fővárosban, de valamilyen formában kimentek az útra tüntetni. A teljes megmozdulás alighanem több embert és kamiont mozgatott meg, mint ahányat az utóbbi napokban Ottawában látni lehetett, egy dolog azonban biztos: nemhogy a száz-, de még az ötvenezres állítás is nagyon messzire el van rugaszkodva a valóságtól.

Kamionosoktól a szabadságharcig

Első körben érdemes egy kicsit arról beszélni, hogy honnan jutottunk el odáig, hogy egyesek több százezer kamionról beszélnek, és egyáltalán mit akarnak elérni a tüntetők. Az eredetileg kamionosok között szerveződött megmozdulás célja kezdetben az volt, hogy Ottawába menjenek, és a Kanadában január 15-én életbe lépett szabályozás ellen tüntessenek, ami kötelező oltást vagy kéthetes karantént írt elő az Egyesült Államok és Kanada között ingázó kamionsofőröknek. A Kanadai Kamionos Szövetség már január 22-én közleményben ítélte el azt, hogy egyesek közutakon, autópályákon és hidakon, esetenként a közbiztonságot is veszélyeztetve terveznek demonstrálni, később meg is erősítették az álláspontjukat, és arra kérték a tüntető kamionosokat, hogy gondoljanak arra a több mint 300 ezer kollégájukra, akiket negatívan érinthet az, ha balhét csinálnak a kanadai fővárosban.

A szövetség tájékoztatása szerint a kanadai kamionosok nagy többsége be van oltva, annál a kb. 120 ezer ingázó sofőrnél is 85-90 százalékos az oltottsági arány, akiket ténylegesen érint a január 15-én életbe lépett szabályozás. Ez azt jelenti, hogy reálisan legfeljebb 16 ezer olyan kamionos lehet, akik a személyes érintettségük miatt tiltakozhatnak. De a demonstráció hamar túlnőtt azon, hogy csak az intézkedés ellen foglaljanak állást, és csak a kamionosok tüntessenek. A Freedom Convoy egyik szóvivője, Benjamin Dichter például a Fox Newsnak adott interjújában kiemelte, hogy a kötelező vakcinák és a vakcinaútlevelek eltörlése a céljuk. Ezen belül is inkább a második, mert elmondása szerint attól tartanak, hogy ezek segítségével a kormány bármikor úgy dönthet, hogy nemcsak a határoknál, hanem mindenhol elkezdi követni az embereket.

Tüntető tömeg az ottawai parlament előtti téren 2022. január 29-én – Fotó: Patrick Doyle / Reuters
Tüntető tömeg az ottawai parlament előtti téren 2022. január 29-én – Fotó: Patrick Doyle / Reuters

A demonstráció szervezésében ugyancsak részt vevő Canada Unity nevű csoport január 25-én ennél is tovább ment, és kiadott egy közleményt, amelyben a kötelező vakcinák eltörlése mellett arra is felszólította a kormányt, hogy intézze el, hogy minden emiatt elbocsátott dolgozó újra munkába állhasson. Plusz engedje el az összes bírságot, amelyet a járványügyi intézkedések megsértése miatt szabtak ki. Később aztán még jobban összekuszálódtak a szálak, és egyre kevésbé lehet meghatározni, hogy pontosan ki, és miért tüntet. Voltak, akik arról beszéltek, hogy ez nem oltásellenes mozgalom, csak azt szeretnék elérni, hogy mindenki választhasson, hogy akar-e oltást, és be akarja-e tartani a korlátozásokat; több demonstráló pedig azt is felvetette, hogy a cél igazából a kormány megbuktatása.

A Canada Unityhez tartozó Jason LaFace, a konvoj ontariói főszervezője is hasonlóan fogalmazott. Ő egyébként nem kamionos, viszont masszívan oltásellenes, korábban lezárásellenes tüntetéseket szervezett, és egy interjúban arról beszélt, hogy az oltottak is megbetegednek, tehát az oltás nem működik. LaFace konkrétan azt mondta, hogy a fentebb említett, bárki által aláírható memóval az a céljuk, hogy feloszlassák a kanadai kormányt, és elzavarják Justin Trudeau elnököt, akire egyébként rendszeresen bűnözőként hivatkozott. A Freedom Convoy első kamionjai január 28-án érkeztek meg Ottawába, és azóta sem mentek el onnan. Az azóta eltelt napokban a demonstráció túlnyomórészt békésen zajlott – bár a környéken élők, akiket a rendőrség naponta megkér arra, hogy ne menjenek ki otthonról, valószínűleg már kezdenek megőrülni a folyamatos dudálástól –, az incidenseket azonban így sem sikerült elkerülni.

Néhányan az ismeretlen katona sírján táncolva filmezték magukat, egy belvárosi bevásárlóközpontot bezártak, mert a betérő tüntetők nem voltak hajlandóak maszkot viselni, a Shepherds of Good Hope nevű szociális szervezet pedig két napja arról számolt be, hogy néhányan a hajléktalanoknak szánt ételt követelték az egyik népkonyhán, egy munkatársukra rá is támadtak, a segítségére siető biztonsági őrt pedig rasszista kifejezésekkel illették. Ennél is komolyabb problémának tűnik, hogy Ottawában az utóbbi napokban egyre szélsőségesebb csoportok is csatlakoztak a tüntetőkhöz, feltűntek a horogkeresztes és konföderációs zászlók.

Azt persze hozzá kell tenni, hogy a médián átfutó képek nagy része ugyanazt a pár embert és zászlót ábrázolja, és Tamara Lich, a konvoj egyik főszervezője már egy hete egy Facebook-élőben ítélte el a megmozduláshoz csapódó extremistákat. Egyelőre maga a demonstráció mentes volt a komolyabb balhéktól, szóval nem igazán áll meg az a gyakran előkerülő párhuzam, hogy hasonló események készülődnének, mint amikor tavaly januárban Washingtonban Trump-párti tüntetők megostromolták a Capitoliumot.

Másrészt viszont, még ha úgy is tűnik, hogy a tüntetésen kiutálják a nagyon szélsőségeseket maguk közül, azért csak feltűnnek az egészen rázós konteók a szervezőknél is. Az egyik főszervező, James Bauder például támogatja a QAnon-mozgalmat, a járványt pedig politikai indíttatású kamunak tartja, az ugyancsak szervezőként feltüntetett Patrick King pedig nagy rajongója annak a teóriának hogy a globális elit muszlimokra akarják lecserélni a fehér embereket. A fentebb emlegetett Dichter, aki Lich mellett a Freedom Convoy több mint 9,6 millió kanadai dollárt gyűjtő GoFundMe-kampányának is a szervezője, korábban azt mondta, hogy a „politikai iszlám” már beette magát a kanadai társadalomba, és szifiliszként rohasztja szét azt. Az nem derült ki, hogy pontosan mit ért politikai iszlám alatt.

Senki sem tudja, hányan vannak Ottawában

Az tehát látszik, hogy bár a demonstráció az ingázó kamionosokat érintő új intézkedésből nőtt ki, maga a Freedom Convoy is ezen messze túlmenő követeléseket fogalmazott meg múlt héten. Mindent összevetve fene se tudja, hogy most pontosan mit is akarnak a tüntetők, akik Ottawába mentek, valószínűleg annyifélét, ahányan vannak. Nemcsak az a kb. 16 ezer oltatlan kamionos (vagy ennek a csoportnak egy része) harapott rá a témára, hanem olyanok is, akik szimplán oltásellenesek, vagy elegük van a lezárásokból. Ez a konvojok összetételében is visszaköszön, ezekben ugyanis természetesen nem kizárólag kamionok gurultak az utakon, hanem személyautók, sőt, traktorok is.

Mielőtt rátérnénk a számokkal bűvészkedésre, először nézzük meg, hogy a hivatalos források, elsősorban a városok rendőrségei, ahol valamelyik konvoj áthaladt, hogyan számoltak be erről. A konvojok három fő útvonalon keresztül indultak útnak Ottawa felé:

  • Dél-Ontario irányából mindenki Kingstonon keresztül indult a fővárosba,
  • nyugatról Sault Ste. Marie volt a központi város
  • keletről pedig a Prince Edward-szigeten és Quebecen keresztül vezetett az út.

Amikor az egyik konvoj múlt hétfőn Saskatchewan tartomány székhelyébe, az Ottawától 2700 kilométerre található Reginába ért, a helyi rendőrség nagyjából 1200 járműről számolt be, az 1900 kilométerre lévő Kenorában pedig az ontariói tartományi rendőrség 200 és 300 közé tette a járművek számát. Ők közölték azt is, hogy a keletről érkező konvojjal nagyjából 400 jármű lépett be Manitobából Ontarióba múlt kedden. Pénteken a kingstoni rendőrség is közzétett egy posztot az ügyben, ők a városon áthaladó konvojban 17 pótkocsis és 104 pótkocsi nélküli kamiont, 424 személyautót és 6 lakókocsit számoltak. Az Ottawa belvárosától kb. 65 kilométerre található Arnpriorban szintén pénteken 600 jármű elhelyezését kérte egy konvoj, mielőtt szombat reggel továbbindultak volna Ottawába.

Az ottawai rendőrség arról nem számolt be sehol, hogy hány kamion érkezett a városba, vagy annak környékére, csak annyit közöltek korábban, hogy nagyjából kétezer tüntetőre számítanak a hétvégén. Szombaton azt is írták, hogy a járművek és a tüntetők számára vonatkozó becsléseiket a demonstráció lezárulta után teszik majd közzé, de ez valószínűleg nem mostanában lesz. Patrick King vasárnap a National Postnak azt mondta, hogy akármit csinál a rendőrség, addig maradnak, amíg a követeléseik nem teljesülnek, és hozzátette, hogy még többen tartanak a város felé. Peter Sloly, az ottawai rendőrség parancsnoka viszont hétfőn azt mondta, hogy a belvárosban jelentősen csökkent a járművek és a tüntetők száma, utóbbit állítólag 5 és 18 ezer közé lehet belőni. Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy az ottawai megmozdulások után más kanadai városokban, sőt az Egyesült Államokban is voltak hasonló demonstrációk, de azért arra nem utal még semmi, hogy olyan szintű tüntetéshullámmá nő a dolog, mint amit George Floyd meggyilkolása után lehetett látni.

Na de akkor hány kamion van?

A fentiekből talán mindenki számára egyértelművé vált, hogy totálisan lehetetlen megmondani, pontosan hány kamionról van szó. Ha a fent felsorolt számokat mind összeadnánk, akkor nagyjából háromezer járművet kapnánk, ami szép szám, de alig nagyobb, mint az eredeti konvoj állítólagos mérete, amelyet a szervezők 1600 kamionra becsültek. Ráadásul ennek csak a töredéke kamion, jóindulattal mondjuk ezerre tehető a számuk. A kanadai Global News újságírója, David Akin a különféle források alapján arra jutott, hogy összesen úgy 1200 járműről lehet szó, köztük 230 kamionnal.

Azt természetesen Akin is kiemelte, hogy ezeken felül lehetnek még olyan szereplői is a történetnek, akikről nem számolt be semmilyen hivatalos forrás, így simán lehet, hogy ennél magasabb a szám a valóságban, de az biztos, hogy a 230-ból sehogy sem lesz hirtelen 50 ezer kamion, 250 ezer meg pláne nem. De akkor honnan szedték az emberek ezeket a számokat? – kérdezheti most az olvasó, erre pedig nem lehet egyértelmű választ adni. A szervezők január 26-i közleménye valószínűleg komoly szerepet játszott abban, hogy ez elterjedt, és emiatt fogalmazhatott úgy például a brit turbóbulvár királya, a Daily Mail, hogy akár 50 ezren is lehetnek a kamionosok. De a kezdeményezés támogatói már ezt megelőzően is emlegettek meghökkentő számokat.

Theo Fleury, egykori NHL-es jéghokis például már 25-én arról beszélt a Fox Newsnak, hogy 50 ezer kamionos és 1,4 millió ember halad éppen Ottawa felé. Hogy kontextusba helyezzük a dolgot: Ottawában nagyjából 970 ezren élnek, egy néhány éve készült kutatás szerint nagyjából 11 millió turistát lát vendégül a város egy évben. Elképzelhetetlennek tűnik, hogy a város úgy nézne ki, ahogy most kinéz, ha egyszerre szabadult volna rá ennyi ember. Fleury mellett a Spotifynak sok fejfájást okozó Joe Rogan is hasonlóan fogalmazott a podcastjének múlt szerdai adásában, egészen pontosan azt mondta, hogy „állítólag 50 ezer kamion tart éppen Ottawa felé, hogy a kötelező oltás ellen tüntessenek”.

Az állítások mögött persze semmilyen bizonyíték nincsen, a Fox News, Rogan és a Facebookon időközben 200 ezer követőt összeszedő Freedom Convoy 2022 azonban elég volt ahhoz, hogy tényként terjedjenek el a hatalmas számok az erre fogékony körökben. Ha valaki kicsit beleássa magát a témába, persze hamar fel fog tűnni neki, hogy a minden jel szerint erősen túlzó állításokat jellemzően a konvojokról készült, látványos drónfelvételekkel próbálják meg alátámasztani. Ahogy az ebből a videóból is látszik, Ottawában tényleg több tucat kamion áll különböző parkolókban, és rengeteg a városon kívül is, amelyek már nem tudnak bejutni a városba. Ennek alapján pedig egyértelműnek tűnik, hogy nem csak a belvárosban parkoló járművek jutottak el Ottawába – bár ezt egyébként nem is állította senki.

Más felvételek ugyanakkor nem ennyire meggyőzőek, sőt, van, hogy konkrétan hazugságokat állítanak. Az USA Today például hétfőn derítette ki, hogy a kamionosok mellett kiálló emberek jelentős része egy olyan képpel próbálta bemutatni, hogy mi zajlik éppen Ottawában, ami valójában három éve, teljesen máshol készült egy kamionos találkozón. Ennek a videónak a feltöltője például azt állítja, hogy a konvoj látható benne, de nem kell sokat keresgélni, hogy kiderüljön, egy 2019-es berlini gazdatüntetés felvételei láthatóak rajta. Amiket amúgy az AFP korábbi cikke szerint már tavaly decemberben is megpróbáltak úgy beállítani, mintha a korlátozások elleni tüntetésen készültek volna. Ez egyébként tényleg grandiózus tüntetés volt, 40 ezer gazda vonult Berlinbe több mint nyolcezer (egyesek szerint több mint 15 ezer) traktorral egy 10 kilométeres konvojban. Ezt a videót pedig előszeretettel teszik oda mindenhova a mozgalom támogatói, amivel önmagában nem is lenne semmi baj – hiszen valóban látszik rajta, hogy sok kamion áll az úton –, az viszont teljesen biztos, hogy nem lehet rajta egy egybefüggő, 70 kilométer hosszú, 50 ezer kamionból álló konvojnak még egy kis szelete sem. Ennek több oka is van:

  • Az első és legfontosabb az, hogy ha tényleg 50 ezer kamionos tüntetne ahelyett, hogy dolgozna, annak érezhető, sőt húsba vágó hatása lenne a kanadai gazdaságra, ami nagyban támaszkodik a közúti szállítmányozásra. Az országban már a járvány előtt is komoly munkaerőhiánnyal küzdött a szakma, úgyhogy ha hirtelen 50 ezren kiestek volna, arról valószínűleg már rég cikkeznének a legnagyobb lapok, és áruhiány lenne a fél országban.
  • A másik dolog pedig, amiért képtelenségnek tűnik egy 50 ezer kamionos konvoj, az, hogy a kamionok a valóságban elég nagyok. Ahogy azt a National Post is kiemelte, egy átlagos kamion pótkocsival együtt 23 méter hosszú, anélkül nagyjából 9. Ha egymás mögé állítanánk őket, előbbi esetben 1150 kilométeres sort kapnánk, utóbbiban pedig 450 kilométerest – ez azt jelenti, hogy utóbbi esetben is Ottawától Torontóig állnának a kamionok megszakítás nélkül. Ha valaki nem lenne otthon a kanadai földrajzban: ez a Budapest-Bécs távolságnak nagyjából a duplája.

Erre persze bárki mondhatja, hogy jó, jó, de Ottawában nem is csak úgy állnának egymás mögött a kamionok, viszont éppen a fenti videó bizonyítja, hogy a városba már most sem engedik be a kamionokat, bent pedig pár száznál biztos nem áll több. Ha valóban 50 ezer kamionról lenne szó, nem lehetne megmozdulni Ottawában a kamionoktól, és a város határán kívül állna még több száz kilométeres kamionsor. Ilyen felvételeket viszont egyelőre senki sem mutatott.

Végezetül pedig az a többször felmerült állítás sem áll meg, hogy a kanadai kamionosok Guinness-rekordot állítottak volna fel. Ezt az oltásellenes tartalmakkal nem finomkodó erdély.ma például tényként közölte, miközben arról kesergett, hogy a fősodratú magyar médiában senki sem foglalkozik ezzel a nagy eseménnyel, pedig már a világon mindenki beszámolt róla. Valójában az ilyesmi nem csak úgy megtörténik, előbb kapcsolatba kell lépni a Guinness World Records szervezettel, ami hitelesíti a rekordot. Egyébként ha nagyon akarnák, lehet, hogy sikerülne is nekik a csúcsdöntés, mert a rekordot jelenleg egy 480 kamionból álló, 7,5 kilométeres egyiptomi konvoj tartja, a jelenlegi információk alapján pedig, optimista becslésekkel számolva ennyi jármű akár még lehet is a környéken. Ha tehát valaki a rekord miatt ragaszkodik az 50-től 250 ezerig terjedő becslésekhez, most megnyugodhat – már 500 kamion is simán elég lenne ehhez.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!