Berobbant a lájkbajnokság történetének legnagyobb bombameglepetése

2021. november 28. – 15:14

Berobbant a lájkbajnokság történetének legnagyobb bombameglepetése
Kép: Dúró Dóra / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Megint eltelt egy hét, megint eljött egy vasárnap, és ez azt is jelenti, hogy újra jelentkezik a Telex lájkbajnoksága, ahol politikusok és csatolt részeik közösségi médiás népszerűségét és aktivitását mérjük és elemezzük.

A címben említett bombameglepetés nem más, mint Dúró Dóra győzelme, aki ezzel egy egészen szűk körű klub tagja lett, Orbán Viktor, Varga Judit, Karácsony Gergely, Hadházy Ákos, Szijjártó Péter és Jakab Péter mellett. Január vége óta, vagyis 43 héten keresztül Jakab, Orbán és Karácsony adogatta egymás között körbe a heti bajnoki címet, ezt sikerült most megtörnie Dúró Dórának. Hogy ez hogyan történt, arra mindjárt részletesen kitérünk, elöljáróban annyit, hogy nem véletlen a címlapkép az oltás ellen tiltakozó transzparenssel, és végtelenül szomorú és vészjósló, hogy oltásellenességgel ma ilyen sikereket lehet aratni Magyarországon.

De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk az aktuális toplistát; ennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink Facebookon:

Heti interakciók
1.Dúró Dóra164 000
2.Szijjártó Péter152 000
3.Orbán Viktor124 000
4.Varga Judit114 000
5.Hadházy Ákos111 000
6.Szabó Tímea94 000
7.Karácsony Gergely93 000
8.Jakab Péter83 000
9.Novák Katalin79 000
10.Mesterházy Attila79 000
11.Ujhelyi István72 000
12.Fekete-Győr András55 000
13.Gyurcsány Ferenc54 000
14.Keresztes László Lóránt46 000
15.Dobrev Klára44 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a november 19. és 26., péntek reggel 7:18-től péntek reggel 7:18-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Vaxxlárma

Először is, nehogy úgy nézzen ki, mintha kicsinyíteni akarnánk Dúró Dóra és a Mi hazánkos stáb érdemeit, szögezzük le: 164 ezer lájk az elég sok. Dúró óriási lendületben van, négy hét alatt négyszer javította meg a saját rekordját, és most úgy ért el a csúcsra, hogy november előtt a legjobbra egy 7. hely, illetve 72 ezer lájk volt. Viszont az is tény, hogy ezzel a 164 ezres eredménnyel múlt héten a dobogóra se került volna, és legutóbb augusztus végén, az olimpia és az előválasztás közötti pár hetes uborkaszezonban lehetett lájkbajnokságot nyerni ennyivel.

Vagyis ez a győzelem úgy jött össze, hogy Dúró Dóra éppen akkor futotta a leggyorsabb körét, amikor az igazán nagypályás ellenfelei extra lassan gurultak és amúgy is kiálltak a boxutcába kereket cserélni.

Nagypályás ellenfél alatt itt elsősorban Orbán Viktort és Jakab Pétert értjük, és mindkettőjüknél augusztusig kell visszalapozni a naptárt, ha azt keressük, mikor zártak egy hetet legutóbb ennyire kevés lájkkal. Jakab 8. helye konkrétan a negatív rekordja a lájkbajnokság egész történetében. Ha tippelnünk kéne, azt mondanánk, azért lehetett most inaktívabb a szokásosnál, mert a Bors lejárató/leleplező hadjáratával kénytelen foglalkozni. Orbánnál ötletünk sincs, most miért lehetett jóval halványabb, mint szokott, mindenesetre a Facebook-fala olyan, mintha az egész hetet csupa előre bekészített konzerv poszttal hozta volna le a stáb. Egymillió követő ide, személyi kultusz oda, egy lájkbajnokság megnyerése azért még Orbán esetében is több kreativitást és befektetett energiát igényel, mint ráírni egy-egy fotóra hogy rezsiharc meg Brüsszel.

Na és mivel előzte meg Dúró Dóra a lazsáló ellenfeleket? Természetesen az egyre nyíltabban oltásellenes, és összeesküvés-elméletekbe süllyedő tartalommal, amivel eddig is aratott. Van itt minden: laborban génmanipulált vírus, gyógyszerlobbi, háttérhatalom, Bill Gates. Nem csak a posztokban, de a Mi hazánk rendezvényein a beszédekben is. A kommentfolyamokban meg végképp elgurul a gyógyszer – bár az legalább vicces, amikor a chemtrail-hívők feloldhatatlan konfliktusba kerülnek a germángyógytudomány-hívőkkel azon, hogy repülőgépekről szórja a népirtó háttérhatalom a fejünkre a koronavírust, vagy vírusok úgy általában nem is léteznek, csak a népirtó háttérhatalom akarja elhitetni velünk.

A régi szép időkben

Ez lájkbajnokság 53. fordulója, ami azt is jelenti, hogy most először tudunk visszatekinteni arra, mi történt a versenyben pont egy évvel ezelőtt. Nos, 2020 novemberének utolsó hetén ugyanaz a fideszes triumvirátus állt az élen, akiket most Dúró Dóra megelőzött a surranópályán: Orbán, Varga Judit, Szijjártó. Orbán 154 ezer lájkos eredménnyel nyerte a hetet, és a top15-be már 24 ezerrel is be lehetett kerülni – ez az alsó határ mára kb. megduplázódott. Az egy éves toplistán olyan nevek tűntek fel, akik azóta rég lemaradtak az élvonaltól: Sneider Tamás, Donáth Anna, Szél Bernadett. Akkor az aktuális erőviszonyokat elnézve azt írtuk:

„Az ellenzék kiemelkedően két legnépszerűbb, és a Facebookot legtudatosabban használó karaktere Karácsony Gergely és Jakab Péter. Ha más ellenzéki miniszterelnök-jelölt lesz 2022-ben, annak nagyon bele kell húznia a közösségi médiás jelenlétben.”

És milyen igazunk lett.

Három további érdekesség a hétről

  • Márki-Zay Péter másfél hónapig tartotta a 100 ezer lájk feletti szintet, de most egyik hétről a másikra összezuhant, és 40 ezer lájkkal csak a 16. helyre futott be. Pedig az aktivitása nem csökkent, tartja a kb. heti 30 posztot.
  • A toplista élén Dúró Dóra és Szijjártó Péter is apránként, nagyon sok posztból hörcsögölte össze a maga 150-160 ezer lájkját. Egy-egy posztra mindössze 3350 (Dúró), illetve 3050 (Szijjártó) reakció jutott náluk átlagban. Ennél magasabb átlagot mutat a mezőnyben Gyurcsány (13350), Orbán (8250), Dobrev Klára (7300), Jakab (6950), Varga Judit (5000), Szabó Tímea (4500), Karácsony (4450), Hadházy (4300), Fekete-Győr (3450), de még a 21. helyre befutott Kocsis Máté (4650), sőt, a 33. helyen szerénykedő DK-s Molnár Csaba (3500) is.
  • Novák Katalin legutóbb tavaly karácsonykor teljesített ilyen jól, de akkor aztán tényleg mindent bevetett, tíz ünnepi posztban szórta az áldott békességet, áldott megértést, áldott egészséget és áldott szeretetet, plusz a karácsonyi sütés-főzés-takarítás-pulóverkötést. Most is hasonló vonalon mozgott, csak karácsonyi hangulat nélkül: szelfi a fiával, a férjével, a barátnőivel, névnapi virágcsokorral, vagy csak úgy l'art pour l'art.

Mo money, mo problems

A facebookos hirdetésekre költött pénzek területén továbbra is nyomasztó a fideszes fölény, és azon belül is az Aktuális bő 20 millió forintja. Ez egyébként egy több mint száz reklámból álló kampányra ment el, ami az összes választókerületre külön-külön célozva mondja fel az aktuális (hoppá, lehet hogy most megfejtettük, mire utal a név?) fideszes propaganda-leckét: Márki-Zay baloldali, el akarja törölni a rezsicsökkentést, és különben is Gyurcsány.

Két új szereplőt is láthatunk a toplistán, az egyik a Renew Europe, a liberális EU-s parlamenti frakció, ahol a Momentum képviselői is ülnek, a másik Antsi, alias Krizsán Anita. Ő októberben Márki-Zay nem hivatalos trashpop kampányhimnuszának szerző-előadójaként tűnt fel, mostanában pedig elég komoly összegekkel tolja meg a facebookos posztjait. Amikben egyébként a központi mondanivaló nagyjából az, hogy Orbán egy bukott diktátor, Mészáros Lőrinc egy stróman, Várkonyi Andrea egy prostituált, az euró árfolyama pedig nagyon magas.

A Megafon a múlt heti teljes pénzcsap-elzárás után most egyedül Rákay Philip új oldalát promózza (ha már itt tartunk: Rákay nagy dérrel-dúrral beharangozott Youtube-csatornáján időközben már négy és fél hónapja síri csend uralkodik), azt mondjuk elég szép summával. A legnagyobb ellenzéki propagandahálózat, az Ezalényeg nem túl aktív, összesen egymilliót költött, a kormányközeli média és szervezetek összesen 5,7 milliót (plusz az Aktuális 22,5 milliója). Lassan állandó toplistás szereplővé válik a köztévé híradója, és az Origo, de náluk kicsit csalókák a számok, mert a politikai üzenetek – értsd: hardcore kormánypropaganda – mellett a hirdetési büdzséből azért jut bőven más tartalom szponzorálására is. A híradónál ez tipikusan a „Ritkán látott képekkel emlékezünk Latabár Kálmánra – 119 éve született a komikus legenda” típusú kis színeseket jelenti, az Origónál meg a „Majdnem korhatáros, szexi videó került ki a Los Angeles-i éjszakában bulizó Vajna Tímeáról” jellegű clickbaitpornót.

Hirdetésre költött pénz
1.Aktuális.hu22 500 000
2.Magyarország kormánya8 500 000
3.Rákay Philip – Megafon8 100 000
4.Orbán Viktor3 800 000
5.Renew Europe3 700 000
6.Hirado.hu1 600 000
7.Hollik István1 200 000
8.Szentkirályi Alexandra900 000
9.Antsi900 000
10.Origo.hu800 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a november 18. és 24. közti időszak költéseit mutatják.)

Rezsiharcosok klubja

A hét legsikeresebb posztjainak toplistáján mindig ott szokott lenni az adott hét nyertese, ami persze egészen logikus is. Most azonban úgy alakult, hogy az első két helyre is spammer-taktikával futott be Dúró Dóra és Szijjártó Péter, igazi nagy durranások nélkül, „sok kicsi sokra megy” alapon. A slágerposztok pedig ezek voltak:

  1. Fekete-Győr András fotója az újszülött fiával – 32 ezer interakció
  2. Orbán a 13. havi nyugdíjjal és a fiatalok szja-mentességével kampányol – 21 ezer
  3. Orbán bejelenti, hogy „a rezsiharcot folytatjuk” – 18 ezer
  4. Gyurcsány fánkot süt – 17 ezer
  5. Orbán lefutja a kötelező brüsszelezős-migránsozós kört – 17 ezer

Érdekes módon a top5 mögé szorult bejegyzések szólnak igazán arról, milyen aktuális történések voltak a héten a magyar politikában: Dúró Dóra az oltás ellen tüntet, Jakab Péter a kormányközeli bulvár ellene zajló kampányáról ír, Donáth Anna Momentum-elnök lesz, Hadházy újabb milliárdos mutyigyanús ügyletet leplez le, Varga Judit borozik.

Eltűnt fideszesek és közpénz-milliárdok

Az anomáliák sora nem áll meg az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott, vagyis az egyes érzelmeket leginkább megmozgató posztoknál sem. Itt általában is ellenzéki fölény szokott lenni, de az, hogy Orbán egy kategóriát se nyerjen meg, sőt, úgy általában ne legyen fideszes poszt a győztesek között, az azért merőben szokatlan.

  • A legtöbb megosztás, és a legtöbb mérges emoji: Hadházy bemutat egy roppant morcos vállalkozót, a „geotermikus erőművek királyát”, aki nagyjából 10 milliárd forintnyi állami és EU-s támogatást tett már zsebre egy csomó projekttel, de mintha egyik se valósult volna meg
  • A legtöbb komment és a legtöbb szívecske: Fekete-Győr András fotója a fiával (egyébként ez az a két kategória, amit tipikusan Orbán Viktor szokott nyerni)
  • A legtöbb meglepett emoji: Vadai Ágnes, „Benkő miniszter bemondta, hogy ”a magyarok 163-ból 90 csatát, forradalmat megnyertek.„ A számok forrása a Wikipédia volt, és az iraki háborút is beleszámolták. Gratulálok!”
  • A legtöbb szomorú emoji: Ujhelyi István Csűrös Karolát búcsúztatja
  • A legtöbb nevető emoji: Szabó Tímea beszól Várkonyi Andrának, „Andi! Kérlek, ne hozz többet engem olyan helyzetbe, hogy el kelljen képzelnem, ahogy Lölö mellkasán alszol, mint egy ”kisbaba„!”

Utóbbi kategória egyébként a szokásos Szabó Tímea – Kocsis Máté standup-párharcot hozta, de új epizóddal jelentkezett Hadházy öltönyben fizikai munkát imitáló politikusok sorozata is, ezúttal sportolást imitáló politikusokkal. A leghangosabban körberöhögött versenyző Varga Judit lett, akinek a top10-ben három bejegyzése is szerepel, annak ellenére, hogy ő teljesen komolyan gondolta ezeket.

A legtöbb megosztás

Hadházy újra nyert, a 30 ezer megosztás még hozzá képest is kiemelkedő eredmény. Fideszes megint nincs a top10-ben, annak ellenére, hogy az összesített toplistán azért bezsákolták a második-harmadik-negyedik helyet. A megoldás az, hogy míg Hadházynál az interakciók kb. 30%-a megosztás (vagyis annyira erős tartalom, amit a követők kitesznek a saját falukra is), az Orbán-Szijjártó-Varga Judit triumvirátusnál ez az arány mindössze 3% körüli. Úgy tűnik, a fideszes szimpatizánsok sokkal passzívabbak az ellenzékieknél a Facebookon: szorgalmasan dobálják a lájkokat, de az üzenetek terjesztésében már nem annyira akarózik részt venniük. Mondjuk olyan nagy szükség nincs is erre a milliárdokból fenntartott propagandagépezet mellett.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos30 000
2.Dúró Dóra16 700
3.Szabó Tímea14 800
4.Mesterházy Attila14 100
5.Ujhelyi István8 800
6.Z. Kárpát Dániel8 400
7.Karácsony Gergely7 800
8.Jakab Péter6 800
9.Keresztes László Lóránt6 400
10.Jámbor András6 000

Meghekkelték az algoritmust

A hét virális posztjainak toplistáját váratlanul leuralta Ujhelyi István, mindjárt leleplezzük a nagy titkot is, hogy hogyan csinálja.

  1. Ujhelyi, „Viktor, hazudsz! Nem a rezsicsökkentéstől van hányingere az Uniónak, hanem a bűzös, állami korrupciótól” – 55,4x szorzó
  2. Ujhelyi, „Jó reggelt! Ma már hazudott valamit a kormány?” – 36,6x
  3. Gyöngyösi Márton, „Szorul a hurok – Az Európai Bizottság azt kérdezi Orbánéktól, hogy mire költötték azt a sok milliárd forintot, ami a magyar embereknek járt volna. Ugyanis erősen gyanítják, hogy a Fidesz bizony lenyúlta” – 31,2x
  4. Fekete-Győr András fotója az újszülött fiával – 28,1x
  5. Donáth Anna bejelenti, hogy a Momentum elnökévé választották – 23,1x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

A top10-ben innentől két újabb Ujhelyi-poszt jön, aztán Dúró Dóra videója az oltásellenes tüntetésről, és még kétszer Ujhelyi.

A trükk egyébként a virális jelleget mérő algoritmus meghekkelése. Nyilván nem tudatosan megy rá erre Ujhelyi stábja, de valahogy úgy alakult, hogy rengeteg a gyalázatosan, 100 lájk alatt teljesítő bejegyzése, ami erősen lehúzza a posztok átlagos teljesítményét. Az alacsony átlagról indulva pedig relatíve könnyebb kiugró posztokat produkálni. Azt azért tegyük hozzá, hogy a heti listavezető 55-szörös szorzó még ezzel együtt is nagyon magas szám, az egész éves top10-ben is simán benne van.

Instagram

Instán továbbra is megfagytak az arcvonalak, az élbolyban csak annyi változás történt, hogy Jakab kicsit visszaesett, és mellette előre lépett Varga Judit és Novák Katalin. Nagyon érdekes, hogy az itteni állás mennyire nem mozog együtt a facebookossal – annak ellenére, hogy maga a tartalom sok esetben copy-paste módszerre születik. A facebookos toplista három legerősebb eseménye a héten Dúró Dóra győzelme, Orbán halvány szereplése, és Márki-Zay kiesése volt, ehhez képest Instagramon:

  • Dúró Dóra nem jutott a top10-be
  • Orbán ugyanúgy utcahosszal nyert, mint szokott
  • Márki-Zay stabilan a második, ahogy mostanában mindig

Azt is érdemes megfigyelni, hogy mennyire más posztok működnek jól Instán, mint Facebookon. A Facebook heti sztárposztja, Fekete-Győr András fotója a fiáról Instán csak az 5. legnépszerűbb lett; a legnagyobbat futó Instagram-tartalom (Orbán szelfije a sportriporter Szujó Zoltánnal) pedig Facebookon labdába se rúgott, csak a 28. lett a legnépszerűbb posztok között.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor42 000
2.Márki-Zay Péter18 500
3.Varga Judit11 600
4.Novák Katalin11 400
5.Szijjártó Péter11 300
6.Jakab Péter9 500
7.Fekete-Győr András8 200
8.Hadházy Ákos7 200
9.Szentkirályi Alexandra6 600
10.Németh Szilárd6 400

Welcome to the twilight zone

A propagandaoldalak és propagandisták toplistáján a Gond-olkodó hosszú idő után visszavette az első helyet Deák Dánieltől, igaz, csak egészen kis különbséggel. Ennek legalább részben az lehet az oka, hogy az általában sok milliós hirdetési büdzsével megsegített fideszes megmondóember most – sőt, már második hete – hirdetések nélkül fut. A számok azt mutatják, hogy a pénzcsap elzárása a Megafon-csapatból Deákot és Bohár Dánielt kevésbé viselte meg, de például Trombitás Kristóf, aki pár hete még simán ott volt a lista középmezőnyében, most elég mélyre zuhant, 30 ezer lájk magasságába. És ezzel még mindig messze a 10 ezer lájkos nihilben vegetáló Déri Stefi és Kötter Tamás felett jár – pedig rájuk is elköltött az elmúlt pár hónapban majdnem 30 milliót a Megafon. További érdekes megfigyelések a heti toplista után.

Heti interakciók
1.Gond-olkodó172 000
2.Deák Dániel (Megafon)163 000
3.Elemi.hu150 000
4.Bohár Dániel (Megafon)91 000
5.Mi magyarok összetartozunk82 000
6.Rákay Philip (Megafon)81 000
7.Tízmillióan a 2022-es kormányváltásért75 000
8.Nyugati fény73 000
9.Orbán Viktor támogatói oldal73 000
10.Vadhajtások65 000
  • Nagyot fut az Elemi, ami egy nagyon fura oldal, impresszum és szerzőnevek nélkül, javarészt innen-onnan összeollózott tartalommal fut, erősen beleállva a fideszes narratívába, de a lájkjaik nagy részét olyan cikkekel behúzva, mint „Három arany, egy ezüst és két bronzérem a kerekesszékes vívó világkupán”, „Feltalálók amerikai díját adományozták Karikó Katalinnak”, vagy „A 26. születésnapját ünneplő Liu Shaolin Sándor döntős 1500 méteren”. Ez a három poszt összesen 60 ezer lájkot hozott nekik a konyhára, aminek azért ad egy különös mellékízt, hogy a háromból két cikk a 24.hu-ról, illetve az Origóról lett egy az egyben másolva.
  • Új versenyző a listán a Mi magyarok összetartozunk nevű oldal, ami egyébként a Függetlenhírek.info nevű oldal hardcore kormányellenes tartalmát teríti. 2018-ban indultak, most 38 ezer követőjük van, és egészen fura pályán futnak. Az év legelején még heti 200 posztos nagyüzemet vittek, de csak heti 20 ezer körüli lájkig jutottak vele. Az aktivitás nyárra nagyjából a negyedére, a heti interakciók száma a felére esett. Szeptember-októberre két hónapra teljesen becsukták a boltot, nulla poszt, síri csend, hullaszag. Most pedig hirtelen feltámadtak: heti 200 poszt, nagyjából a régi tartalommal, és hopp, 80 ezer lájk. Parajelenség, na. Kíváncsian várjuk, egyszeri kiugrás volt-e, vagy folytatódik a menet jövő héten is.
  • Ha már parajelenségek: a 90%-ban a Nyugati fény cikkeit újracsomagolva posztoló Tízmillióan a 2022-es kormányváltásért oldal több lájkot húzott be a héten, mint maga a Nyugati fény.
  • Nem jutott a top10-be kormányoldalról a láthatóan komoly energia befektetésével készülő Számok, sem a 888, sem a Pesti srácok, sem az olyan ősklasszikus fideszes propagandaoldalak, mint az Elég vagy a Minden szó. Úgy tűnik, a jövő ebben a műfajban, és ezen a térfélen az egy-egy karakter köré épített politikai influenszer stílusé, amit végtelen mennyiségű közpénzzel építenek éppen most is – miközben az ellenzék láthatóan a pályára sem próbál lépni ebben a sportágban, és marad a bevált, ortodox módszereknél.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)