Fedett lesz az új szentendrei HÉV-végállomás

2021. december 15. – 14:20

Fedett lesz az új szentendrei HÉV-végállomás
Látványterv: BFK / Utiber / Építész Studió

Másolás

Vágólapra másolva

Ismertették a H5-ös szentendrei HÉV rekonstrukciójának részleteit, ezen belül Szentendre végállomásának teljes körű átépítési terveit, írja Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója a közösségi oldalán.

A H5-ös a legnagyobb forgalmú HÉV Budapest elővárosában, naponta 116 ezer ember veszi igénybe, a szentendrei végállomás azonban nemcsak közlekedési, hanem kereskedelmi funkciókat is betöltött, ezért arra törekszenek, hogy egy új városközpontot hozzanak létre a városban, fejlett közlekedési kapcsolatokkal, és minél több zöldterülettel, teljesen integrált, a hévvel közösen fedett buszpályaudvarral, tette hozzá.

A tervek szerint az új szentendrei végállomáson egyszerűbben, az időjárástól védve lehet majd átszállni a buszokra, a HÉV és a Volánbusz utasforgalmi terét egyesítik, közös fedett nagyívű perontetővel. Ugyancsak fedett lesz a tervek szerint a taxiállomás, illetve a ki- és beszállás idejére igénybe vehető K+R (Kiss + Ride) parkoló. Az autóról hévre átszállók számára egy nagy kapacitású, 250 férőhelyes P+R parkolóház épül, az elképzelések szerint egy kisebb parkolóval együtt csaknem 400 autónak lesz hely.

Ugyancsak több kerékpártárolóban összesen 300 kerékpár elhelyezésére lesz mód az állomáson, mely kapacitás igény esetén még tovább is bővíthető. A terveket a BFK megbízásából az UTIBER és az építész stúdió készíti. A látványtervek munkaköziek, végleges engedélyezési tervek 2022 első negyedévében készülnek el, változások még lehetségesek.

Az építési engedélyek birtokában 2023-ban elkezdődhet a szentendrei HÉV felújítása. A munka 2026-ban fejeződhet be. Erre Vitézy szerint rendelkezésre áll a szükséges forrás, hiszen a beruházásra a Kormány uniós forrást biztosított, a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv felhasználásával valósulhat meg.

A vonal fővárosi szakaszán 2005 és 2007 között már megtörtént a pálya felújítása, ugyanakkor itt is szükséges az akadálymentesítés minden állomáson. Így 55 centiméter magas akadálymentes peronokat építenek, rendezik a megállók környezetét és egységes, korszerű lesz az utastájékoztatás. A fővárosi szakaszon is új kerékpártárolók épülnek, az Árpád hídnál és a Margit hídnál is úgy alakítják ki a peronokat, illetve a lifteket, hogy könnyebb legyen az átszállás a villamosokra, és új liftek épülnek a Batthyány téren is.

Látványterv: BFK / Utiber / Építész Studió
Látványterv: BFK / Utiber / Építész Studió

Az agglomerációs szakaszon is egységes, esztétikus és akadálymentes megállók épülnek, ugyanakkor itt szükséges megújítani a pályát, a biztosítóberendezést és az energiaellátó rendszert. Szentendre mellett Pomázon is új intermodális csomópont épül. Ezen a szakaszon lehetőség lesz a sebesség emelésére, óránként nyolcvannal, a lakott területen kívül százzal közlekedhetnek a szerelvények, így gyorsabb lesz a bejutás a fővárosba.

A menetrend ma is sűrű, hiszen óránként 12 vonat közlekedik itt egy irányba, ugyanakkor Szentendréről nyolcról tízre növelik majd a vonatszámot, több járat közlekedik majd Békásmegyerről is, és csökkennek a menetidők. Ez annyit jelent, hogy Szentendre és Budapest között a jelenlegi 39-ről 35 percre, a gyorsjáratok esetében 32 percre csökken a menetidő.

Új HÉV-szerelvények beszerzése is része a beruházásnak, írja Vitézy, az áprilisban lefújt HÉV-tender újbóli kiírásán dolgoznak a MÁV-HÉV Zrt. szakembereivel.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!