Kutatás a magyar zeneoktatásról: fogjuk meg és vigyétek!

2024. december 9. – 17:59

Kutatás a magyar zeneoktatásról: fogjuk meg és vigyétek!
Dr. Váradi Judit, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának egyetemi tanára – Fotó: Merényi Dániel / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Magyar Zenei Tanács október 3. és november 9. között kérdőíves kutatást végzett a magyar alsó-, középső- és felsőfokú zenei oktatásban tanulók és tanítók részvételével. A kutatás eredménye már elérhető, de szakmai fórumok keretében, hat városban az érdeklődőknek is bemutatják. Az első ilyen fórumon jártunk Miskolcon.

Az egy hónapig, online elérhető kérdőívet összesen 929 fő töltötte ki, oktatók és hallgatók, így reprezentatívnak fogadhatjuk el. A kilencvenöt(!) kérdés a zeneoktatásban tapasztalható digitális médiafogyasztási és médiahasználati szokásokra, illetve a zeneoktatásban dolgozók és tanulók helyzetére, jövőképére, motivációira volt kíváncsi. A kutatásról a Magyar Zenei Tanács (MZT) minden magyarországi, zeneoktatásban részt vevő intézményt értesített, a november 9-én lezárult adatgyűjtés után pedig az eredményeket nyilvános szakmai fórumokon mutatja be.

A kütyüzésről

November 25-én, Miskolcon, a Zenepalota kórustermében dr. Török Bernát, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpontjának főigazgatója röviden ismertette a kutatott csoport digitális eszközhasználatáról szóló megállapításokat: a megkérdezettek közül szinte mindenki használja az internetet, az e-mailezés inkább az idősebbekre jellemző, akik a munkájukhoz használják, míg a fiatalok inkább csetelnek. Ami a közösségi médiát illeti, az idősebbek a Facebookot, míg a fiatalok a modernebb platformokat használják.

Új információként egyedül annyi hangzott el, hogy a közösségi média-használat intenzitása nincs befolyással a gyakorlással, munkával töltött időre, sőt, az elhivatottsággal többnyire egyenes arányban van a digitális jelenlét. Továbbá a mesterséges intelligencia jelenléte még átlagos mértéket mutat, illetve az anyagi helyzettel nincs összefüggésben az eszközhasználat, magyarán okoseszköze majdnem mindenkinek van már. Mellbevágó tények.

A továbbiakban Zsoldos Dávid, a Magyar Zenei Tanács elnöke mutatta be az újmédia-fogyasztás trendjeit. A megkérdezettek több mint fele naponta hallgat zenét, sőt a diákok 65,5 százaléka nyilatkozott így. A kutatás azt is feltárta, hogy ez valóban „minőségi” zenehallgatás, hiszen a naponta zenét hallgatók nem valamilyen tevékenység mellett, vagy háttérzajként teszik azt. A zenehallgatáshoz jellemzően az okoseszközüket vagy laptopjukat használják, ami a streaming platformok egyértelmű túlsúlyát mutatja a hagyományos hanghordozókkal, lejátszókkal szemben.

Évtizedek óta állandó pillanatkép

A kutatás zeneoktatással foglalkozó részének eredményeit dr. Váradi Judit, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának egyetemi tanára, a Magyar Zenei Tanács elnökségi tagja ismertette, és nem volt könnyű dolga, hiszen a kutatás igyekezett a zeneoktatás résztvevőiről a legtöbb információt megtudni. Az elkészült értékelésben hetven (!) oldalt töltenek meg azok az adatok, amik összességében egy magára hagyott szektor képét mutatják.

Az első rész a zeneművészeti szakgimnáziumban tanulók pályaorientációjával foglalkozik. Egyértelműsíti a szülői háttér és támogatás alapvető fontosságát. Azt, hogy gyakran egy éppen tinédzserkorba érő fiatalnak mekkora energiájába telik a szüleit meggyőzni pályaválasztásának helyességéről, illetve azt is megmutatja, hogy a zenei hivatást választók a kortársaikhoz képest sokkal hamarabb döntenek a pályájukról és ki is tartanak mellette. Igaz, a képzési rendszer a későbbiekben már nem igazán biztosít átjárhatóságot.

A képzésükkel túlnyomórészt elégedettek, de szívesen vennének egy olyan ösztöndíjprogramot, ami elismeri a befektetett munkájukat. Érdekes adat, hogy a diákok negyede gondolkodik külföldi továbbtanulásban, míg harmaduk teljesen kizárja azt. Ezt az eltökéltséget talán érdemes lenne honorálni.

A második részben dr. Váradi Judit a felsőoktatás hallgatóinak pályaképét mutatta be a kutatás eredményeire támaszkodva. Az adatok itt is a szülői támogatás fontosságát húzták alá, hiszen elmondható, hogy a hazai zeneoktatási rendszerben a felsőoktatásba kívülről is érkezhet valaki, tehát felkészülhet a felvételire magántanárral vagy akár egyénileg is.

A hallgatók pályaválasztásában tehát meghatározó, hogy milyen hamar találkoznak élő zenével és hangszerekkel, és milyen minőségű ez a kapcsolat. 72 százalékuk maga választotta hangszerét és ki is tartott mellette. Mindez azt jelenti, hogy az óvodai hangszerbemutatókat, de az alapfokú képzés fontosságát végképp nem lehet eléggé hangsúlyozni.

A válaszokból kiderül, hogy ez egyéni hangszeres órákat tartják legtöbbre a hallgatók, de a szakmai munka mellett lenne igény a sportolásra, szórakozásra és ráférne a hangszeres infrastruktúrára egy átfogó fejlesztés is.
Külföldi tapasztalatot oktatási intézményben körülbelül minden tizedik hallgató szerzett és a megkérdezettek fele venne részt ilyen képzésben, ám ebben jellemzően a szűkös anyagi lehetőségeik akadályozzák őket.

Az egyik legérdekesebb pont azonban a mentális segítség igénye lelki egészségük megőrzése érdekében. A területtel már csak azért is foglalkozni kell, mert a hallgatókból később zenetanár lesz, akik az ott megszerzett tapasztalatot és tudást használni fogják, és továbbadják majd a következő zenészgenerációknak.

Talán kimondható, hogy az oktatási rendszerben példátlan az a szituáció, ami a zeneoktatásban megvalósul, nevezetesen az, hogy hetente több alkalommal a pedagógus és növendék négyszemközt, csak egymásra figyelve dolgozhat. A közös munka minőségét viszont több tényező is alapvetően befolyásolja: a szülői attitűd és a gyermek autonómiája, motivációi; a tanár képességei és felkészültsége, motivációja és önértékelése. Nem mindegy tehát, hogy a pedagógus mennyire érzi megbecsültnek magát, mennyire érzi magát a helyén, illetve, hogy mekkora önállóságot biztosít számára a rendszer és rendelkezésére áll-e minden eszköz a minőségi munkához.

A kutatás eredményeit bemutató kiadvány fele a pedagógusok válaszait elemzi, a közel ötven oldal nem tartalmaz egy felesleges vesszőt sem, így minden kiragadott adat önkényes választás lenne. Mindenféleképpen érdemes az értő tanulmányozásra.

Kerekasztal beszélgetés az Újmédia és zeneoktatás szakmai fórumon, Miskolcon – Fotó: Merényi Dániel / Telex
Kerekasztal beszélgetés az Újmédia és zeneoktatás szakmai fórumon, Miskolcon – Fotó: Merényi Dániel / Telex



Ezután három iskolavezető (Komár Lívia, a Kisvárdai Weiner Leó Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, Bárány Zoltán, a Bartók Béla Zene- és Táncművészeti Szakgimnázium igazgatója, és Kerek Gábor Közeledő, a Kazinczbarcikai Kodály Zoltán Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója) kerekasztal-beszélgetése kezdődött, amelynek egyik témája az iskolákban begyűjtendő telefonok kérdése volt. Felmerült, hogy a zene- és táncművészeti képzésben szinte kikerülhetetlen, hogy a YouTube-on a növendékek a mesterükkel együtt megnézzenek pár videót (koreográfiák, hangszereseknél egy új mű létező előadásai, ujjrendek, dinamikák, tempó stb.). A reklámok miatt célszerű volt előfizetni a YouTube prémiumra, alapítványi pénzből, hiszen fel sem merült, hogy értelme lenne a tankerülethez fordulni ilyen kéréssel.

Elhangzott, hogy a visszavonuló, vagy pályaelhagyó zenetanárok pótlása sokszor nem egyszerű, bár megfigyelhető tendencia, hogy korábbi hallgatók térnek vissza diploma után tanítani. Minden zeneoktatással foglalkozó fórumon felmerül a szolfézsoktatás kérdése, ami igazi forró krumpli. Ez most sem volt másként, a képzési rendszer reformra, újragondolásra szoruló részei közül talán az első ez.

Minek kell jönnie ezután?

Kérdésemre a Magyar Zenei Tanács elnöke, Zsoldos Dávid elmondta, hogy a kutatás eredményei garantáltan eljutnak majd a döntéshozók asztalára, és a Tanács mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a széles közönség is megismerhesse azokat.
A tartalmas két óra után számomra a fő kérdés az maradt, hogy a nyilvánvalóan fáziskésésben lévő magyar zeneoktatásban egyértelműen reformokra szoruló területekkel végre kezdünk-e foglalkozni. Jelenleg az ott tanítóktól és tanulóktól elhivatottságukban magukra hagyva várjuk el azt, hogy Magyarország zenében kivívott rangját megtartsák.

A kutatás eredményei itt érhetők el, a szakmai fórumokra minden regisztrált érdeklődőt szeretettel várnak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!