A Mol-torony mellé költözhet a MÁV és több hivatal, NER-es vállalkozóktól bérelnének székházat
2024. január 4. – 06:59
- Több állami intézmény és állami tulajdonú cég is a NER-es vállalkozók tulajdonában álló BudaParton bérelhet majd irodákat egy hozzánk került dokumentum szerint.
- A MÁV egy 15 emeletes új székházat venne ki, oda költözne a MÁV-csoport nagy része a Volánbusszal együtt.
- Ezek a szervezetek olyan épületeket bérelnének ki, amelyeket még csak most kezdenek majd építeni, amivel komoly segítséget kap a BudaPart mögött álló üzleti kör.
A MÁV-csoport, az Állami Számvevőszék, a Nemzeti Választási Iroda és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala is a Nádorkertnél épülő BudaParton bérelhet majd irodát – derül ki a Telex által megszerzett dokumentumokból. Az intézmények már szerződést is köthettek a BudaParttal, mert a dokumentumok szerint a még fel nem épült házak terveit az ő előzetes igényeikhez igazítják majd.
A BudaPart projekt keretében irodaházak és lakóházak tömkelegét építik fel a Lágymányosi-öböl melletti Nádorkert városrészben. A projekt egyik első eleme a Mol felhőkarcolója volt, de mellette felépült már több lakóház és iroda is.
A BudaParton épülő irodaházak megrendelője a Kopaszi Gát Zrt., az ingatlanfejlesztő (tehát az építkezés fővállalkozója) a Property Market Kft., utóbbi a Market-csoport részeként Garancsi István és Scheer Sándor tulajdonában van. A Kopaszi Gát Zrt.-nek négy tulajdonosa van, ezek:
- 4Z Investments Zrt. (tulajdonos: Hernádi Zsolt);
- Sinus Investment Zrt. (tulajdonos: Garancsi István);
- Market Asset Management Zrt. (a Market-csoport része); és a
- Dam Invest Kft., amely a Főnix Vagyonkezelő tulajdona, az utóbbit Tiborcz Istvánhoz, a miniszterelnök vejéhez szokták kötni, mivel az ő Diófa Alapkezelője menedzseli a benne tárolt pénzt.
Az, hogy az állami cégek és szervek előre bejelentkeztek az irodákra, hatalmas segítség a Kopaszi Gát Zrt.-nek, hiszen így úgy építkezhetnek, hogy biztosan tudják: lesz bérlő az irodaházaikban. Ennek azért van jelentősége, mert 2019 óta egyre csökken a budapesti irodák kihasználtsága, 2023 második felében már a 13 százalékuk állt üresen. Ilyen körülmények között nagyon nagy lehetőség, ha valaki több tízezer négyzetméter irodára jó előre biztos bérlőt tud szerezni.
Márpedig a BudaPart fejlesztőinek valaki alaposan a hóna alá nyúlt: a hozzánk eljutott dokumentumok ugyanis már ültetési tervet is tartalmaznak, vagyis már azt is megtervezték, hogy az említett intézmények melyik dolgozója hol fog ülni az irodaházakban. Az érintett irodaházak a BOA, BOL, BOK, és BOH kódneveken futnak, ezeket egyesével mutatjuk be.
Állami intézmények magánbérleményben
A Hengermalom utca végén, a Dürer Kerttel szemben, az egykori Kelenföldi Erőmű mellett épül fel a 27 ezer négyzetméteres BOA elnevezésű irodaház. Az ingatlant az Állami Számvevőszék és a Nemzeti Választási Iroda közösen bérli majd, legalábbis az eredeti terveket az ő igényeik szerint módosították.
A Budafoki út és a Hauszmann Alajos utca kereszteződésénél épül fel a 30 ezer négyzetméteres, a dokumentumokban BOL kódnevet viselő irodaház. A hozzánk eljutott dokumentumok szerint az épület egyik felét a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) fogja bérelni, a tervek annyira részletesek, hogy már az is megvan, melyik főosztály melyik része pontosan melyik szobába kerül majd.
Gigantikus, 15 emeletes és körülbelül 65 ezer négyzetméteres irodaházat húznának fel BudaPart építői a Dombóvári út és a Budafoki út sarkára, a már felépült korábbi irodaházak mellé.
A BudaPart Corso (BOH) elnevezésű irodaházat a hozzánk eljutott dokumentumok szerint a földszinti üzlethelyiségeket leszámítva teljes egészében kibérelné a MÁV, innen irányítanák a cégcsoportot és a MÁV-Startot is.
A korábbiakhoz hasonlóan itt is megvan már, hogy kinek hol lesz a szobája, a MÁV vezérigazgatója és elnöke természetesen a 15. emeleten kapna sarokirodát.
Néhány lépéssel arrébb, a Budafoki út mellett épülne fel egy kisebb, körülbelül 29 ezer négyzetméteres irodaház, amely a BudaPart Corner (BOK) nevet viseli. A tervek szerint ezt is a MÁV-csoport bérelné ki, ide kerülne a Volánbusz Zrt. több mint 300 dolgozója, MÁV-HÉV Zrt. munkatársai, a MÁV Szolgáltatóközpontja, amely ma a Krisztina körúton van, és a pályavasúti igazgatóság is.
A MÁV-csoport így összesen nagyjából nettó 43 ezer négyzetméternyi irodát bérelhet majd a BudaParttól. A projekt honlapja szerint az egyik szomszédos irodaházukban ma körülbelül 9000 forintos négyzetméteráron lehet irodát bérelni, ez a 43 ezer négyzetméterrel felszorozva havi 390 millió, évente nettó 4,6 milliárd forint lenne. Ebben viszont még nincsenek benne a parkolóhelyek, amelyek a szomszédos irodaházban havonta nettó 120 euróba kerülnek. A két irodaépülethez összesen több mint ezer parkolóhelyet építenek, amelyek bérlése évente megint csak több mint félmilliárd forint lenne.
Ez a számítás persze csak becslés, hiszen nem ismert, pontosan miben egyezett meg MÁV és a BudaPart, de az évi ötmilliárd forintos bérleti díj irányadó lehet, ha nagyságrendet akarunk számolni.
Nem tudni, mi lesz a többi irodával
A BudaPart részeként az elmúlt években több irodaházat és lakóépületet is felhúztak már. Egy forrásunk szerint most egyszerre hat épület építését kezdenék meg, és mind a hatnak megvan a leendő bérlője. Ezek közül négyet itt bemutattunk, a másik kettőnél nem tudtuk kideríteni a bérlő intézményt, de egy forrásunk szerint valószínűleg ez is valamilyen állami intézmény vagy állami tulajdonú cég lehet.
Egy másik fontos kérdés az, mi lesz az említett intézmények jelenlegi épületeivel. Az Állami Számvevőszéknek most az V. kerület közepén, a Vigadó tér mellett van a székháza. Az SZTNH-nak a II. János Pál pápa téren, a Nemzeti Választási Irodának pedig az Alkotmány utcában. A MÁV-csoportnak Budapest különböző részein vannak irodái.
Egy pesszimistább megközelítés szerint ezek az intézmények bérleménybe költöznek, a jelenlegi, több esetben patinás ingatlanjaikat pedig bagóért adhatják majd el baráti vállalkozásoknak. Az V. kerületi egykori Mahart-székházat például néhány éve Tiborcz István egy cége vásárolta meg állami hitel segítségével, hogy luxusszállodává alakítsa. A Magyar Posta egyik Üllői úti ingatlanjára pedig Schmidt Mária cége tette rá a kezét.
Egy pozitívabb megközelítés szerint ezek az intézmények egy esetleges költözéssel korszerű, energiahatékony irodákba tudnak költözni, amivel spórolhatnak a rezsin. A MÁV-nál ráadásul az is pozitívum lehet, hogy a cégcsoport irodái most a város legkülönbözőbb pontjain vannak, egy költözéssel ezek pedig egymás mellé kerülhetnek.
A magyar állam egyébként nemrég gigantikus irodavásárlásba kezdett, amikor 244 milliárdért megvették a Zugló központjában épülő irodakomplexumot, amelyet az egyre több állami beruházásban megjelenő Bayer Construct fejleszt. (Az irodákat még építik, a szerződés akkor lép életbe, ha azok készen lesznek.) A Bayer Construct vezetője, Balázs Attila a Telexnek nemrég azt mondta, hogy őket az állam kereste meg, szerinte azért, mert rengeteg új, energiahatékony irodára van szükségük. Sok állami intézmény mai irodája elavult, és sokat spórolhatnának, ha újakba költöznének.
A cikk megírása előtt megkerestük a Miniszterelnökséget, a MÁV-ot, a Volánbuszt, az NVI-t, az ÁSZ-t, az SZTNH-t, a Property Marketet és a Kopaszi Gát Zrt.-t. Cikkünk megjelenéséig a MÁV és a Property Market válaszolt. A MÁV-tól azt írták, hogy: „A témában a MÁV-Volán-csoport nem tud tájékoztatást adni.” A Property Market (BudaPart) azt írta: „A Property Market magas minőségű ingatlanokat fejleszt Budapesten, mely ingatlanokat folyamatosan hirdeti, és értékesíti vagy bérbe adja. A bérlők és vevők maguk döntik el, hogy kommunikálják-e beruházásaikat, költözéseiket vagy egyéb működésükkel kapcsolatos döntéseiket.”
A BudaPart építése 2016-ban kezdődött, az kiemelt kormányzati beruházás, így az önkormányzatnak nincs beleszólása abba, mi történik a területén. A projektbe 2022-ben társult be a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Diófa Alapkezelő által menedzselt magántőkealap. A környék beépítésének problémáiról itt írtunk bővebben.