Lájkbajnokság: Magyar Péter kiütötte Orbánt

2024. április 3. – 20:12

Lájkbajnokság: Magyar Péter kiütötte Orbánt
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Nyert a fociválogatott, húsvét volt, március 15. volt, bemutatták a filmet, amit hazafias kötelesség megnézni és rajongani érte – és ez mind-mind alig érdekelte az embereket a közösségi média politikai-közéleti fertályán. Kitört ugyanis a 2024-es nagy kommunikációs háború a Rogán Antal vezette, eddig legyőzhetetlennek tartott fideszes propagandagépezet és az új kihívó, Magyar Péter között, és ez a téma mindent leuralt a közbeszédben. Ennek a háborúnak az egyik legfontosabb terepe a Facebook, és ugyan a címben már elspoilereztük, mi történt, azért lássuk részletesen a márciusi eredményeket. Ennyi lájkot gyűjtöttek a hazai magyar politikusok Facebook-szerte a hónapban:

InterakciókPosztok száma
1.Magyar Péter2 373 00092
2.Orbán Viktor811 00071
3.Szijjártó Péter387 000195
4.Hadházy Ákos266 00085
5.Karácsony Gergely185 00067
6.Mesterházy Attila183 000149
7.Dúró Dóra168 000127
8.Varga Judit128 0003
9.Szentkirályi Alexandra117 00055
10.Zsigmond Barna113 000163▲▲
11.Keresztes László Lóránt112 00090
12.Jakab Péter107 00091▼▼
13.Márki-Zay Péter101 000116
14.Vitályos Eszter98 000270
15.Nagy István86 000140

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a március 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

Ezek pedig a szakaszok befutói, vagyis az egyes hetek eredményei külön-külön:

  • 1. hét: Magyar – Orbán – Hadházy
  • 2. hét: Magyar – Orbán – Szijjártó
  • 3. hét: Magyar – Orbán – Szijjártó
  • 4. hét: Magyar – Orbán – Varga Judit

A challenger appears

Magyar Pétert februárban még versenyen kívül indítottuk a Lájkbajnokságban, de mivel azóta már nyíltan pártalapításról, választási esélyekről és hasonlókról beszél, ezennel politikusnak minősítettük, és bekerült a hivatalos mezőnybe. És hát, mondhatni, aránylag erősen kezdett, nagyjából abban az értelemben, ahogyan anno a fiatal Mike Tyson kezdte aránylag erősen a meccseit, amikor rendszeresen hordágyon vitték el az ellenfeleit a ringből az első menetben.

Magyar két hónap alatt, a nulláról húzta fel 226 ezresre a követőtáborát, ezzel most az övé a 10. legnagyobb magyar politikusi Facebook-közösség, de már nincs messze tőle a 8-9. helyen Mesterházy Attiláé (235 ezer) és Hadházy Ákosé (238 ezer) sem. Ez egészen észbontó, de a követői aktivitása még inkább az, nem is csoda, hogy a háttérhatalmi szitán átlátó, komolyabb gondolkodók máris megfejtették, hogy csak a CIA állhat mögötte.

2,37 millió interakció egy hónap alatt egészen szürreális szám, a Lájkbajnokság havi rendszerességű jelentkezése óta 1,07 millió volt a rekord (Orbán, 2022. október). De talán még jobb összehasonlítás, hogy idén januárban a teljes top 15 összesen termelt 2,2 milliót, februárban pedig 2,6-ot. Ennél durvább lájkcunamit egyszer sikerült csak feljegyeznünk: a 2022-es kampányhajrában, plusz a választás utáni héten termelt Orbán négy hét alatt 3,96 milliót – de azt egy bő egymilliós követőtábor csinálta meg, 12 éves kondicionálás után, győzelmi eufóriától hajtva, és sok százmillió forintos hirdetési számlával megtámogatva. Egyébként Orbán mostani 811 ezres eredménye, ami messze-messze lemaradva volt jó a második helyre, egyáltalán nem gyenge szám, sőt, ellenkezőleg: tavaly január óta bármelyik hónapot simán megnyerte volna ezzel.

Jó kérdés, hogy meddig fog kitartani a lendület Magyarnál és a követőtáboránál, mindenesetre most gyorsuló pályán van: március négy hetében nagyságrendileg 200, 400, 650, és 900 ezer interakciót termelt, és ki tudja, hogy ez utóbbi-e a csúcs, vagy innen is van még feljebb.

További érdekességek

  • A Fidesz újonnan előtérbe tolt arcai közül csak a főpolgármester-jelölt Szentkirályi Alexandra tudott a toplistára kerülni, az EP-listavezető Deutsch Tamás pont lemaradt és a 16. helyen futott be, az új köztársasági elnök Sulyok Tamás pedig, khm, szóval nála az jelenleg a közösségi médiás sikerélmény, hogy már ő a legnépszerűbb Sulyok Tamás a Facebookon, nem pedig a névrokona.
  • A bő egy éve stabil toplistás Szakács László hirtelen a 40. helyig zuhant, több mint valószínű, hogy a Facebook tekerte le az elérését. Erre onnan következtethetünk, hogy a tartalma továbbra is egy az egyben csereszabatos Mesterházy Attiláéval, aki viszont hatszor annyi lájkot termel, és töretlenül ott van az élmezőnyben.
  • Vona Gábor továbbra se nagyon tudja aktivizálni a régi jobbikos időkből megmaradt, gigantikus, 475 ezres követőtáborát.
  • Varga Judit egészen bizarr módon tért vissza a toplistára, mindössze három poszttal, Novák Katalin viszont tényleg hallgat a lemondása óta.

Money, money, money, must be funny

Ahogy az várható volt, a Megafon a februári 80 millió forintos költésére is ráhúzott egy kicsit, ahogy még élesebbé vált a helyzet a kommunikációs fronton – az viszont némileg meglepetés, hogy az eddig csak óriásplakátban utazó CÖF is beszállt az internetbe, a közel 30 millió forintnyi Facebook-költéssel megtámogatott, rendkívül eredeti és kreatív dollárbaloldalazó kampányával.

Szentkirályi Alexandra is megkezdte a főpolgármester-jelölti kampányt, tessék-lássék ötmillió forinttal befűtve. A szponzorált posztjainak központi és gyakorlatilag kizárólagos témája egyelőre az, hogy Karácsony Gergely alkalmatlan. Viszont szépen a budapestiekre céloz a hirdetéseivel, pedig a fideszes kampányok nem szoktak ennyire tudományosak lenni, általában a szőnyegbombázás stratégiáját alkalmazzák.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon90 300 000
2.CÖF27 400 000
3.Orbán Viktor16 900 000
4.Magyarország kormánya11 000 000
5.Origo10 000 000
6.Szentkirályi Alexandra5 200 000
7.Magyar Nemzet4 200 000
8.Mandiner3 200 000
9.Donáth Anna3 100 000
10.Tóth-Szántai József3 100 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a március 1. és március 30. közti időszak költéseit mutatják.)

A hónap posztjai

Az, hogy Magyar Péter közvetítései a tüntetésekről nagyot futottak, valószínűleg senkit nem lep meg – az már inkább, hogy mi volt Orbán legtutibb témája márciusban. Nem március 15., nem a foci, nem a húsvét, nem a háború a békepártiság jegyében Brüsszel ellen (pedig ezekről is posztolt rogyásig), hanem Donald Trump. Úgy tűnik, a fideszeseket nem igazán zavarja, hogy Trump amúgy egészen változatos módokon tud zöldségeket beszélni Orbánról. Ezek voltak március legnépszerűbb posztjai:

  1. Magyar Péter élő videója március 15-ről – 77 ezer interakció
  2. Orbán fotója Trumppal, „béketeremtők” szlogennel (valami azt súgja, hogy a fideszes kemény magban alulreprezentáltak a Peacemaker című vicces szuperhősös sorozat rajongói) – 74 ezer
  3. Magyar Péter közvetítése a Vértanúk teréről, a hangfelvétele nyilvánosságra hozása és ügyészségi leadása utáni spontán tüntetésről – 73 ezer
  4. Orbán és Trump újabb közös fotója, ezúttal az amerikai exelnök szlogenjét variáló MEGA-MAGA szlogennel – 62 ezer
  5. Varga Judit reakciója Magyar hangfelvételére, az első poszt, amiben előáll a családon belüli erőszak vádjával – 57 ezer (megjegyzendő, hogy itt a kommentelést letiltották, szóval nehezített pályán jött össze ezt az eredmény)

Az egyes interakció-típusokra lebontva azt látjuk, hogy Magyar Péter pont azokban a kategóriákban nyert, amik hagyományosan Orbánnak számítanak hazai pályának:

  • A legtöbb megosztás: Magyar Péter élő közvetítése a március 15-i eseményéről
  • A legtöbb komment: ugyanez
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy bemutat egy 217 millió forintból épült „nádkoronasétányt” a Balatonnál (természetesen nádas nélkül)
  • A legtöbb meglepett emoji: Kocsis Máté újra előveszi Gyurcsány egyéves „kézlefogós” fotóját Ráczné Földi Judittal
  • A legtöbb szomorú emoji: a momentumos Bedő Dávid beszélgetése az eutanáziáról a tolószékben ülő, halálos beteg Karsai Dániellel
  • A legtöbb szívecske: Magyar Péter és a március 15-i beszéd
  • A legtöbb nevető emoji: Varga Judit első, Magyar Pétert verbális és fizikai bántalmazással vádló posztja

A nevetős reakciók toplistáján az első tízbe csak olyan posztok fértek be, amiket a szerzőjük nem viccesnek szánt: Orbán hat bejegyzéssel; Gulyás Gergely a kormány hivatalos kommentárjával Magyar hangfelvételére; illetve Varga Judit mindhárom márciusi posztja, amelyekben egyre direktebben beszél az őt ért bántalmazásról. A három posztjára jött közel 75 ezer „haha” emoji egyébként már önmagában majdnem elég lenne a havi top 15-ös listára jutáshoz. A fideszes propaganda természetesen rögtön ráugrott erre, azt hangoztatva, hogy micsoda áldozathibáztató suttyók ezek, most aztán jól megmutatta a baloldal az igazi arcát – persze a valóságban azért ennél kicsit bonyolultabb ez a jelenség, itt írtunk erről bővebben.

Végül jöjjön a virális posztok toplistája, ami sokszínűbb, mint egy Netflix-sorozat stáblistája:

  1. Bedő Dávid Karsai Dániellel beszélget az eutanáziáról – 48,3× szorzó
  2. Novák Előd megdöbben azon, hogy a Fidesz-kormány egy szabadkőműves páholyt támogat közpénzből – 39,5×
  3. Gelencsér Ferenc felkérdezi Szijjártó Pétert a lélegeztetőgép-biznisz ügyében – 37,5×
  4. Jámbor András kiáll Magyar Péter mellett, és azzal a lendülettel beleáll Rogán Antalba – 31,4×
  5. Cser-Palkovics András videója a székesfehérvári órajáték idei tavaszköszöntőjéről – 25,8×

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzője posztjai átlagban szoktak.)

A legtöbb megosztás

Nagy meccs lett volna a legértékesebb megosztások versenye Magyar és Hadházy között, ha utóbbi a tavalyi formáját hozza, vagyis hát a Facebook algoritmusa engedi neki azt hozni. De nem engedte, szóval Magyar simán lekörözte a sportág koronázatlan királyát. Érdemes megfigyelni, hogy Magyarnál mennyire alacsony a százalékos érték, ami azt mutatja, hogy az interakcióinak mekkora részük megosztás (mondjuk még így is másfélszeres Orbánéhoz képest). Ez arra utal, hogy ugyan a politikai-közéleti posztjaira is özönlenek a reakciók, azért ennek a tetejébe még jócskán inflálja a lájkjai számát celebkedős tartalmakkal is, a biztonság kedvéért: kirándulós fotók, születésnap, szelfi a barátnőjével, ilyesmik. Ezek szupernépszerűek természetesen, de nem nagyon van rajtuk mit megosztani, így végső soron kisebb az elérésük, mint a sok megosztást, de kevesebb lájkot termelő posztoknak.

Megosztások%
1.Magyar Péter107 5004,5%
2.Hadházy Ákos42 70016%
3.Mesterházy Attila28 10015,3%
4.Orbán Viktor24 7003%▲▲
5.Keresztes László Lóránt16 80015%
6.Karácsony Gergely13 1007%
7.Dúró Dóra12 7007,5%
8.Jámbor András11 30018,9%
9.Jakab Péter10 6009,9%▼▼
10.Márki-Zay Péter10 0009,9%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagram

Orbán még önmagához képest is nagyot futott Instán, és simán verte az ezen a platformon nem annyira pörgő (de még így is második) Magyart. Szijjártó januárban, a nagy közéleti hurrikánszezon beindulása előtt simán nyert volna a 128 ezer lájkos eredményével, de ez most épp csak a dobogóra volt elég.

Mivel nyert ekkorát Orbán? A négy legnépszerűbb posztja közös fotó Trumppal (háromszor), illetve Curtisszel – ez pedig azt mutatja, hogy a fideszes rajongótábor ezen a ponton már akkora győzelmet aratott a kognitív disszonancia felett, hogy az a Holdról is látszik. Elvégre az egyiket bíróság ítélte el szexuális zaklatásért, a másik bevallottan nőverő, és ugye a fideszes propaganda most éppen azt harsogja, hogy aki ilyesmit csinál, az csimasz, pondró, gyáva patkány vagy ez mind egyszerre.

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor346 00052
2.Magyar Péter155 70037
3.Szijjártó Péter128 30085
4.Karácsony Gergely83 40044
5.Hadházy Ákos45 30058
6.Márki-Zay Péter41 80067
7.Nagy István25 800122
8.Szentkirályi Alexandra14 70010
9.Dúró Dóra920053
10.Kubatov Gábor860025

Időközben a mocsárban

A propagandaoldalak versenyében váratlanul visszatért az élre az Orosz Hírek, ami megint csak az irónia csúcsa valahol, hiszen egy olyan hónapban sikerült ez, amikor az ember azt gondolná, hogy a közélet felbolydulása miatt sokkal kevesebb figyelem jut itthon az orosz–ukrán háborúra. Putyin magyar hangjai mindenesetre felpörgették az aktivitást, és majdnem megduplázták az elmúlt hónapokban megszokott havi lájkmennyiségüket.

A Megafonnak bejött a 90 millió forinttal feltekert hangerő, öt hely a top 10-es listán talán a valaha volt legjobb eredményük. Bohár Dániel megelőzte a házon belüli örökös bajnok Deák Dánielt, mondjuk pénzes rásegítésben is nála volt az előny (42, illetve 25 millió forintnyi hirdetés). Érdemes megfigyelni Bohár kifinomult kommunikációs technikáját, a jolly jokere az, hogy a lehető legelőnytelenebb képkockát vágja ki egy videóból a célpontjáról, aztán azzal spammel orrvérzésig (Magyar Péterről például hétszer posztolta ugyanazt a képet). De ennél is jobb trükk, amikor gigantikusra torzítja egy fotón valakinek a homlokát, mert az vicces. Mondjuk tény, hogy működik a dolog, más kérdés, hogy mit mond el ez a célközönségéről.

InterakciókPosztok száma
1.Orosz Hírek347 000445
2.Bohár Dániel / Megafon338 000170
3.Deák Dániel / Megafon318 000188
4.Nyugati fény228 0001377
5.Gond-olkodó200 000653
6.Rákay Philip / Megafon179 00053
7.Trombitás Kristóf / Megafon168 000348
8.Vadhajtások167 0001092
9.Apáti Bence / Megafon122 000193
10.CÖF111 000519

Ez volt a Lájkbajnokság 115. epizódja, a sorozat korábbi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!