Lájkbajnokság: Magyar Péter kiütötte Orbánt
2024. április 3. – 20:12
Nyert a fociválogatott, húsvét volt, március 15. volt, bemutatták a filmet, amit hazafias kötelesség megnézni és rajongani érte – és ez mind-mind alig érdekelte az embereket a közösségi média politikai-közéleti fertályán. Kitört ugyanis a 2024-es nagy kommunikációs háború a Rogán Antal vezette, eddig legyőzhetetlennek tartott fideszes propagandagépezet és az új kihívó, Magyar Péter között, és ez a téma mindent leuralt a közbeszédben. Ennek a háborúnak az egyik legfontosabb terepe a Facebook, és ugyan a címben már elspoilereztük, mi történt, azért lássuk részletesen a márciusi eredményeket. Ennyi lájkot gyűjtöttek a hazai magyar politikusok Facebook-szerte a hónapban:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Magyar Péter | 2 373 000 | 92 | ● |
2. | Orbán Viktor | 811 000 | 71 | ≡ |
3. | Szijjártó Péter | 387 000 | 195 | ▼ |
4. | Hadházy Ákos | 266 000 | 85 | ▼ |
5. | Karácsony Gergely | 185 000 | 67 | ▲ |
6. | Mesterházy Attila | 183 000 | 149 | ▼ |
7. | Dúró Dóra | 168 000 | 127 | ▼ |
8. | Varga Judit | 128 000 | 3 | ● |
9. | Szentkirályi Alexandra | 117 000 | 55 | ● |
10. | Zsigmond Barna | 113 000 | 163 | ▲▲ |
11. | Keresztes László Lóránt | 112 000 | 90 | ▼ |
12. | Jakab Péter | 107 000 | 91 | ▼▼ |
13. | Márki-Zay Péter | 101 000 | 116 | ▲ |
14. | Vitályos Eszter | 98 000 | 270 | ● |
15. | Nagy István | 86 000 | 140 | ● |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a március 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
Ezek pedig a szakaszok befutói, vagyis az egyes hetek eredményei külön-külön:
- 1. hét: Magyar – Orbán – Hadházy
- 2. hét: Magyar – Orbán – Szijjártó
- 3. hét: Magyar – Orbán – Szijjártó
- 4. hét: Magyar – Orbán – Varga Judit
A challenger appears
Magyar Pétert februárban még versenyen kívül indítottuk a Lájkbajnokságban, de mivel azóta már nyíltan pártalapításról, választási esélyekről és hasonlókról beszél, ezennel politikusnak minősítettük, és bekerült a hivatalos mezőnybe. És hát, mondhatni, aránylag erősen kezdett, nagyjából abban az értelemben, ahogyan anno a fiatal Mike Tyson kezdte aránylag erősen a meccseit, amikor rendszeresen hordágyon vitték el az ellenfeleit a ringből az első menetben.
Magyar két hónap alatt, a nulláról húzta fel 226 ezresre a követőtáborát, ezzel most az övé a 10. legnagyobb magyar politikusi Facebook-közösség, de már nincs messze tőle a 8-9. helyen Mesterházy Attiláé (235 ezer) és Hadházy Ákosé (238 ezer) sem. Ez egészen észbontó, de a követői aktivitása még inkább az, nem is csoda, hogy a háttérhatalmi szitán átlátó, komolyabb gondolkodók máris megfejtették, hogy csak a CIA állhat mögötte.
2,37 millió interakció egy hónap alatt egészen szürreális szám, a Lájkbajnokság havi rendszerességű jelentkezése óta 1,07 millió volt a rekord (Orbán, 2022. október). De talán még jobb összehasonlítás, hogy idén januárban a teljes top 15 összesen termelt 2,2 milliót, februárban pedig 2,6-ot. Ennél durvább lájkcunamit egyszer sikerült csak feljegyeznünk: a 2022-es kampányhajrában, plusz a választás utáni héten termelt Orbán négy hét alatt 3,96 milliót – de azt egy bő egymilliós követőtábor csinálta meg, 12 éves kondicionálás után, győzelmi eufóriától hajtva, és sok százmillió forintos hirdetési számlával megtámogatva. Egyébként Orbán mostani 811 ezres eredménye, ami messze-messze lemaradva volt jó a második helyre, egyáltalán nem gyenge szám, sőt, ellenkezőleg: tavaly január óta bármelyik hónapot simán megnyerte volna ezzel.
Jó kérdés, hogy meddig fog kitartani a lendület Magyarnál és a követőtáboránál, mindenesetre most gyorsuló pályán van: március négy hetében nagyságrendileg 200, 400, 650, és 900 ezer interakciót termelt, és ki tudja, hogy ez utóbbi-e a csúcs, vagy innen is van még feljebb.
További érdekességek
- A Fidesz újonnan előtérbe tolt arcai közül csak a főpolgármester-jelölt Szentkirályi Alexandra tudott a toplistára kerülni, az EP-listavezető Deutsch Tamás pont lemaradt és a 16. helyen futott be, az új köztársasági elnök Sulyok Tamás pedig, khm, szóval nála az jelenleg a közösségi médiás sikerélmény, hogy már ő a legnépszerűbb Sulyok Tamás a Facebookon, nem pedig a névrokona.
- A bő egy éve stabil toplistás Szakács László hirtelen a 40. helyig zuhant, több mint valószínű, hogy a Facebook tekerte le az elérését. Erre onnan következtethetünk, hogy a tartalma továbbra is egy az egyben csereszabatos Mesterházy Attiláéval, aki viszont hatszor annyi lájkot termel, és töretlenül ott van az élmezőnyben.
- Vona Gábor továbbra se nagyon tudja aktivizálni a régi jobbikos időkből megmaradt, gigantikus, 475 ezres követőtáborát.
- Varga Judit egészen bizarr módon tért vissza a toplistára, mindössze három poszttal, Novák Katalin viszont tényleg hallgat a lemondása óta.
Money, money, money, must be funny
Ahogy az várható volt, a Megafon a februári 80 millió forintos költésére is ráhúzott egy kicsit, ahogy még élesebbé vált a helyzet a kommunikációs fronton – az viszont némileg meglepetés, hogy az eddig csak óriásplakátban utazó CÖF is beszállt az internetbe, a közel 30 millió forintnyi Facebook-költéssel megtámogatott, rendkívül eredeti és kreatív dollárbaloldalazó kampányával.
Szentkirályi Alexandra is megkezdte a főpolgármester-jelölti kampányt, tessék-lássék ötmillió forinttal befűtve. A szponzorált posztjainak központi és gyakorlatilag kizárólagos témája egyelőre az, hogy Karácsony Gergely alkalmatlan. Viszont szépen a budapestiekre céloz a hirdetéseivel, pedig a fideszes kampányok nem szoktak ennyire tudományosak lenni, általában a szőnyegbombázás stratégiáját alkalmazzák.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 90 300 000 |
2. | CÖF | 27 400 000 |
3. | Orbán Viktor | 16 900 000 |
4. | Magyarország kormánya | 11 000 000 |
5. | Origo | 10 000 000 |
6. | Szentkirályi Alexandra | 5 200 000 |
7. | Magyar Nemzet | 4 200 000 |
8. | Mandiner | 3 200 000 |
9. | Donáth Anna | 3 100 000 |
10. | Tóth-Szántai József | 3 100 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a március 1. és március 30. közti időszak költéseit mutatják.)
A hónap posztjai
Az, hogy Magyar Péter közvetítései a tüntetésekről nagyot futottak, valószínűleg senkit nem lep meg – az már inkább, hogy mi volt Orbán legtutibb témája márciusban. Nem március 15., nem a foci, nem a húsvét, nem a háború a békepártiság jegyében Brüsszel ellen (pedig ezekről is posztolt rogyásig), hanem Donald Trump. Úgy tűnik, a fideszeseket nem igazán zavarja, hogy Trump amúgy egészen változatos módokon tud zöldségeket beszélni Orbánról. Ezek voltak március legnépszerűbb posztjai:
- Magyar Péter élő videója március 15-ről – 77 ezer interakció
- Orbán fotója Trumppal, „béketeremtők” szlogennel (valami azt súgja, hogy a fideszes kemény magban alulreprezentáltak a Peacemaker című vicces szuperhősös sorozat rajongói) – 74 ezer
- Magyar Péter közvetítése a Vértanúk teréről, a hangfelvétele nyilvánosságra hozása és ügyészségi leadása utáni spontán tüntetésről – 73 ezer
- Orbán és Trump újabb közös fotója, ezúttal az amerikai exelnök szlogenjét variáló MEGA-MAGA szlogennel – 62 ezer
- Varga Judit reakciója Magyar hangfelvételére, az első poszt, amiben előáll a családon belüli erőszak vádjával – 57 ezer (megjegyzendő, hogy itt a kommentelést letiltották, szóval nehezített pályán jött össze ezt az eredmény)
Az egyes interakció-típusokra lebontva azt látjuk, hogy Magyar Péter pont azokban a kategóriákban nyert, amik hagyományosan Orbánnak számítanak hazai pályának:
- A legtöbb megosztás: Magyar Péter élő közvetítése a március 15-i eseményéről
- A legtöbb komment: ugyanez
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy bemutat egy 217 millió forintból épült „nádkoronasétányt” a Balatonnál (természetesen nádas nélkül)
- A legtöbb meglepett emoji: Kocsis Máté újra előveszi Gyurcsány egyéves „kézlefogós” fotóját Ráczné Földi Judittal
- A legtöbb szomorú emoji: a momentumos Bedő Dávid beszélgetése az eutanáziáról a tolószékben ülő, halálos beteg Karsai Dániellel
- A legtöbb szívecske: Magyar Péter és a március 15-i beszéd
- A legtöbb nevető emoji: Varga Judit első, Magyar Pétert verbális és fizikai bántalmazással vádló posztja
A nevetős reakciók toplistáján az első tízbe csak olyan posztok fértek be, amiket a szerzőjük nem viccesnek szánt: Orbán hat bejegyzéssel; Gulyás Gergely a kormány hivatalos kommentárjával Magyar hangfelvételére; illetve Varga Judit mindhárom márciusi posztja, amelyekben egyre direktebben beszél az őt ért bántalmazásról. A három posztjára jött közel 75 ezer „haha” emoji egyébként már önmagában majdnem elég lenne a havi top 15-ös listára jutáshoz. A fideszes propaganda természetesen rögtön ráugrott erre, azt hangoztatva, hogy micsoda áldozathibáztató suttyók ezek, most aztán jól megmutatta a baloldal az igazi arcát – persze a valóságban azért ennél kicsit bonyolultabb ez a jelenség, itt írtunk erről bővebben.
Végül jöjjön a virális posztok toplistája, ami sokszínűbb, mint egy Netflix-sorozat stáblistája:
- Bedő Dávid Karsai Dániellel beszélget az eutanáziáról – 48,3× szorzó
- Novák Előd megdöbben azon, hogy a Fidesz-kormány egy szabadkőműves páholyt támogat közpénzből – 39,5×
- Gelencsér Ferenc felkérdezi Szijjártó Pétert a lélegeztetőgép-biznisz ügyében – 37,5×
- Jámbor András kiáll Magyar Péter mellett, és azzal a lendülettel beleáll Rogán Antalba – 31,4×
- Cser-Palkovics András videója a székesfehérvári órajáték idei tavaszköszöntőjéről – 25,8×
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzője posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
Nagy meccs lett volna a legértékesebb megosztások versenye Magyar és Hadházy között, ha utóbbi a tavalyi formáját hozza, vagyis hát a Facebook algoritmusa engedi neki azt hozni. De nem engedte, szóval Magyar simán lekörözte a sportág koronázatlan királyát. Érdemes megfigyelni, hogy Magyarnál mennyire alacsony a százalékos érték, ami azt mutatja, hogy az interakcióinak mekkora részük megosztás (mondjuk még így is másfélszeres Orbánéhoz képest). Ez arra utal, hogy ugyan a politikai-közéleti posztjaira is özönlenek a reakciók, azért ennek a tetejébe még jócskán inflálja a lájkjai számát celebkedős tartalmakkal is, a biztonság kedvéért: kirándulós fotók, születésnap, szelfi a barátnőjével, ilyesmik. Ezek szupernépszerűek természetesen, de nem nagyon van rajtuk mit megosztani, így végső soron kisebb az elérésük, mint a sok megosztást, de kevesebb lájkot termelő posztoknak.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Magyar Péter | 107 500 | 4,5% | ● |
2. | Hadházy Ákos | 42 700 | 16% | ▼ |
3. | Mesterházy Attila | 28 100 | 15,3% | ▼ |
4. | Orbán Viktor | 24 700 | 3% | ▲▲ |
5. | Keresztes László Lóránt | 16 800 | 15% | ▼ |
6. | Karácsony Gergely | 13 100 | 7% | ● |
7. | Dúró Dóra | 12 700 | 7,5% | ▼ |
8. | Jámbor András | 11 300 | 18,9% | ● |
9. | Jakab Péter | 10 600 | 9,9% | ▼▼ |
10. | Márki-Zay Péter | 10 000 | 9,9% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Orbán még önmagához képest is nagyot futott Instán, és simán verte az ezen a platformon nem annyira pörgő (de még így is második) Magyart. Szijjártó januárban, a nagy közéleti hurrikánszezon beindulása előtt simán nyert volna a 128 ezer lájkos eredményével, de ez most épp csak a dobogóra volt elég.
Mivel nyert ekkorát Orbán? A négy legnépszerűbb posztja közös fotó Trumppal (háromszor), illetve Curtisszel – ez pedig azt mutatja, hogy a fideszes rajongótábor ezen a ponton már akkora győzelmet aratott a kognitív disszonancia felett, hogy az a Holdról is látszik. Elvégre az egyiket bíróság ítélte el szexuális zaklatásért, a másik bevallottan nőverő, és ugye a fideszes propaganda most éppen azt harsogja, hogy aki ilyesmit csinál, az csimasz, pondró, gyáva patkány vagy ez mind egyszerre.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 346 000 | 52 | ≡ |
2. | Magyar Péter | 155 700 | 37 | ● |
3. | Szijjártó Péter | 128 300 | 85 | ▼ |
4. | Karácsony Gergely | 83 400 | 44 | ▼ |
5. | Hadházy Ákos | 45 300 | 58 | ≡ |
6. | Márki-Zay Péter | 41 800 | 67 | ▼ |
7. | Nagy István | 25 800 | 122 | ▲ |
8. | Szentkirályi Alexandra | 14 700 | 10 | ● |
9. | Dúró Dóra | 9200 | 53 | ▼ |
10. | Kubatov Gábor | 8600 | 25 | ● |
Időközben a mocsárban
A propagandaoldalak versenyében váratlanul visszatért az élre az Orosz Hírek, ami megint csak az irónia csúcsa valahol, hiszen egy olyan hónapban sikerült ez, amikor az ember azt gondolná, hogy a közélet felbolydulása miatt sokkal kevesebb figyelem jut itthon az orosz–ukrán háborúra. Putyin magyar hangjai mindenesetre felpörgették az aktivitást, és majdnem megduplázták az elmúlt hónapokban megszokott havi lájkmennyiségüket.
A Megafonnak bejött a 90 millió forinttal feltekert hangerő, öt hely a top 10-es listán talán a valaha volt legjobb eredményük. Bohár Dániel megelőzte a házon belüli örökös bajnok Deák Dánielt, mondjuk pénzes rásegítésben is nála volt az előny (42, illetve 25 millió forintnyi hirdetés). Érdemes megfigyelni Bohár kifinomult kommunikációs technikáját, a jolly jokere az, hogy a lehető legelőnytelenebb képkockát vágja ki egy videóból a célpontjáról, aztán azzal spammel orrvérzésig (Magyar Péterről például hétszer posztolta ugyanazt a képet). De ennél is jobb trükk, amikor gigantikusra torzítja egy fotón valakinek a homlokát, mert az vicces. Mondjuk tény, hogy működik a dolog, más kérdés, hogy mit mond el ez a célközönségéről.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz Hírek | 347 000 | 445 | ▲ |
2. | Bohár Dániel / Megafon | 338 000 | 170 | ▲ |
3. | Deák Dániel / Megafon | 318 000 | 188 | ▼ |
4. | Nyugati fény | 228 000 | 1377 | ▼ |
5. | Gond-olkodó | 200 000 | 653 | ▼ |
6. | Rákay Philip / Megafon | 179 000 | 53 | ● |
7. | Trombitás Kristóf / Megafon | 168 000 | 348 | ▼ |
8. | Vadhajtások | 167 000 | 1092 | ▼ |
9. | Apáti Bence / Megafon | 122 000 | 193 | ≡ |
10. | CÖF | 111 000 | 519 | ● |
Ez volt a Lájkbajnokság 115. epizódja, a sorozat korábbi cikkeit itt olvashatja.