Magyar Péter nekifutásból rúgta fel a Lájkbajnokságot
2024. március 3. – 07:06
Rég nem látott, mozgalmas hónap volt február a hazai közéletben. Kezdődött az egész a kegyelmi botránnyal, amibe belebukott Novák Katalin köztársasági elnök és Varga Judit volt igazságügyi miniszter, és alaposan megégette magát az exminiszter, most református püspök Balog Zoltán is. Aztán jött a hatalmas és eddig jobbára politikailag passzív tömeget megmozgató influenszertüntetés, majd az addig sem éppen állóvízbe a NER belső köreiből dezertáló Magyar Péter dobott még pár soktonnás követ. Szóval minden együtt állt ahhoz, hogy a politikusok közösségi médiás aktivitását és népszerűségét mérő havi toplistánkat égszakadás-földindulás dúlja fel. Ami aztán nem történt meg. Arról, hogy miért, és ez kinek a szegénységi bizonyítványa, kicsit később, előbb lássuk, mennyi lájkot gyűjtöttek a hazai magyar politikusok Facebook-szerte februárban:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Szijjártó Péter | 429 000 | 209 | ≡ |
2. | Orbán Viktor | 379 000 | 52 | ▲ |
3. | Hadházy Ákos | 274 000 | 92 | ≡ |
4. | Mesterházy Attila | 207 000 | 167 | ▲ |
5. | Dúró Dóra | 177 000 | 131 | ≡ |
6. | Jakab Péter | 157 000 | 119 | ≡ |
7. | Karácsony Gergely | 152 000 | 68 | ▲ |
8. | Novák Katalin | 125 000 | 16 | ▼▼ |
9. | Kocsis Máté | 108 000 | 31 | ● |
10. | Keresztes László Lóránt | 105 000 | 86 | ≡ |
11. | Gyurcsány Ferenc | 103 000 | 49 | ● |
12. | Szakács László | 91 000 | 118 | ▼ |
13. | Dobrev Klára | 87 000 | 55 | ● |
14. | Márki-Zay Péter | 86 000 | 119 | ▼ |
15. | Zsigmond Barna | 73 000 | 138 | ▼ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a február 1. és 29. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
És lássuk a szakaszgyőzelmeket, vagyis az egyes hetek eredményeit külön-külön:
- 1. hét: Szijjártó – Orbán – Hadházy
- 2. hét: Szijjártó – Hadházy – Mesterházy
- 3. hét: Orbán – Szijjártó – Hadházy
- 4. hét: Szijjártó – Orbán – Hadházy
Sokat gondolkodtunk, hogy a saját párt vagy valamiféle politikai mozgalom indítására egyre többet célozgató Magyar Pétert felvegyük-e a listára, de végül abban maradtunk, hogy amíg erre csak utalgat, versenyen kívül indul. A versenyen kívüli eredménye viszont elég impresszív, konkrétan rommá verte az egész mezőnyt:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Magyar Péter | 696 000 | 38 | ● |
Vihar közbeni csend
Bár a 2022-es választás és az orosz–ukrán háború kitörése óta semmi nem mozgatta meg olyan szinten a magyar közéletet, mint a mostani február eseményei, ez nem igazán látszik a toplista alakulásán. Apró jelek persze vannak: Novák Katalin nagy zuhanása, Varga Judit eltűnése, Kocsis Máté váratlan jó helyezése (ő vezényelte a fideszes kórust a kegyelmi botrány kommunikálásában), Gyurcsány és Dobrev visszatérése a top 15-be (ők tudták úgy-ahogy mobilizálni a botrány nyomán a követőiket). De ettől még a nagy kép a megszokott: Szijjártó szorgalmas spammeléssel nyer, aztán a befutó Orbán és Hadházy, mögöttük is a szokásos, ismerős nevek.
A legtanulságosabb talán Szijjártó oldalát végiggörgetni, nála konkrétan semmi nyomuk a februári botrányoknak, végtelenített ciklusban repülőre száll, elmegy futni, kezet fog távoli országok tisztviselőivel, és elmondja, hogy Magyarország a béke pártján áll. Ez egy biztos, stabil pont az életünkben. Ha egyszerre válna valósággá az összes Godzilla-film, plusz a teljes Sharknado-sorozat, Szijjártó Facebookján valószínűleg akkor is az lenne a fő hír, hogy a miniszter gyümölcsöző kétoldalú tárgyalásokat folytatott Tasmánia-alsón a helyi répatermesztési és cinkbányászati államtitkár-helyettessel, aztán elment focizni Dzsudzsák Balázzsal.
Összességében nagyon érdekes az egész jelenség. Ha megnézzük Magyar Péter lájkjait vagy a partizános és telexes interjújának milliós youtube-os nézettségét, esetleg az influenszertüntetés százezres létszámát a Hősök terén, egészen látványossá válik, hogy mennyire nem tükrözi a puskaporos hangulatot a Facebook népének általános viselkedése. És persze az, hogy igazából se az ellenzék, se a Fidesz nem tud mit kezdeni a helyzettel; ők most leginkább azzal vannak elfoglalva, hogy kölcsönösen pedofilozzák a másikat. Mintha a politikai élet szereplői és hardcore követőtáboruk egy egészen más univerzumban élnének, mint az a tömeg, ami éppen most mutatta meg magát, és aminek eléggé tele van a hócipője a Fidesszel és az ellenzékkel is. Jó kérdés, hogy ki mit fog kezdeni velük, hogyan szólítja meg őket, már ha egyáltalán megpróbálja, és persze hogy ez az egész meddig fog kitartani, és mennyire kavarja meg az EP- és önkormányzati választás kimenetelét.
Mit akartok, hangerőt?
Novák Katalin lemondása után néhány órán belül felfűtötte a kazánokat a Megafon, és a kormányhű médiabirodalommal együtt február végén 100 millió forint magasságában állt meg a szponzorált posztok havi számlája. Ha nehezen elviselhető élményként élte meg, hogy folyton ezeket dobálja be a hírfolyamába a Facebook, van egy rossz hírünk: a 2022-es választási kampány hajrájában a Megafon heti szinten költött nagyjából ennyit, szóval bőven van még hová fokozni a hangerőt.
Mindenesetre ha már épp volt nálunk egy Vision Pro, az Apple csúcstechnológiájával szimuláltuk, hogyan érezhette magát februárban egy átlagos magyar facebookozó. Így:
Érdekes egyébként, hogy a Megafon-istállón belül a legnagyobb összeget nem az ismert, 50-100 ezres követőtáborral bíró arcoknál költötték el, hanem az alig 12 ezer követős, vagyis minimális saját elérésű Szarvas Szilveszternél (17 millió forintot). Emögött az lehet a logika, hogy a propagandisták a rajongótáboron kívüli környezetben hosszabb távon elhasználódnak, sokan egyszerűen letiltják őket, és a helyükre új figurákat kell betolni, hogy ennél a rétegnél is hatékony maradjon az üzenet célba juttatása.
Térjünk még ki röviden az Origóra, aminek a havi számlája eltűnik a mediaworksös összegzésben, de amúgy 6,6 millió forinttal önmagukban is ott lennének a top 10-ben, még akkor is, ha a megafonos influenszereket nem vonjuk össze. Ez azért érdekes, mert nagyon szépen illusztrálja, hogy a fideszes kommunikációban hogy csikorognak a fogaskerekek. A kormányzati médiabirodalom zászlóshajójának olvasottsága ugyanis a brutális facebookos hátszél ellenére egészen drasztikus mélyrepülést produkált februárban. A Gemius hivatalos adatai szerint a lap havi oldalletöltéseinak száma januárhoz képest 28, tavaly februárhoz képest 43 százalékot zuhant. Mindezt egy olyan hónapban, amikor úgy fel volt bolydulva a magyar közélet, hogy arra már nagyon rég nem volt példa.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 80 300 000 |
2. | Mediaworks | 28 500 000 |
3. | Magyarország kormánya | 4 100 000 |
4. | Donáth Anna | 3 600 000 |
5. | Hirado.hu | 3 100 000 |
6. | Tóth-Szántai József | 2 400 000 |
7. | Demokratikus Koalíció | 2 000 000 |
8. | Momentum | 1 800 000 |
9. | Promenad24 | 1 600 000 |
10. | Orbán Viktor | 1 600 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a január 29. és február 27. közti időszak költéseit mutatják.)
Felmerülhet kérdésként, hogy ki az a Tóth-Szántai József a 6. helyen – nos, ő Miskolc egyik polgármesterjelöltje, papíron független, de azért nem kell nagyon hunyorogni, hogy fideszesnek látsszon. A Promenad24 hirdetéseinek háttere is egy érdekes sztori, itt írtunk róla bővebben.
A hónap posztjai
A hónap legnépszerűbb posztjai elég bizarr tükörképét mutatják annak, hogy mi minden történt februárban:
- Szijjártó Péter a feleségével, „Ma 21 éve együtt ❤️♥️❤️” – 44 ezer interakció
- Orbán Viktor bejelenti, hogy pedofiloknak nincs kegyelem – 43 ezer
- Novák Katalin bejelenti a lemondását – 29 ezer
- Kocsis Máté megadja az alaphangot a fideszes kórusnak ahhoz, hogy hogyan kell kommentálni a lemondásokat („a jobboldalon a hibáknak is van következményük, a baloldalon a bűnöknek sincs”), aztán megszokásból gyurcsányozik egy sort – 25 ezer
- Dobrev Klára Novák lemondását követeli – 22 ezer
A teljes képhez hozzátartozik, hogy Pottyondy Edina tüntetés utáni, „köszönöm, hogy ennyien eljöttetek” posztja 49 ezer interakcióval lekörözte az összes politikus összes bejegyzését – de még ezzel sem lett a hónap legnagyobbat futó posztja, mert ezt a címet egy „kisorsolunk a kommentelők között öt doboz túró rudit” nyereményjáték vitte el. Igazán nem akarunk ezzel tippeket adni a politikusok közösségi médiás csapatainak.
Az egyes interakciótípusokra lebontva ezek voltak a legerősebb posztok:
- A legtöbb megosztás: Szabó Tímea, „Ami évek óta hazánkban zajlik, az a kormány által csöndben támogatott színtiszta gyermekbántalmazás! Novák Katalin és fideszesek! Ha van pokol, akkor maguk biztosan oda fognak jutni!”
- A legtöbb komment: Orbán Viktor az évértékelő beszédében, „A magyar gyermekvédelmi rendszert megerősítjük!”
- A legtöbb mérges emoji: Szintén Szabó Tímea előbb említett posztja
- A legtöbb meglepett emoji: Karácsony Gergely, „Elmentünk Belgrádba megnézni az ottani Mini-Dubajt. Ugyanaz a jogi konstrukció, ugyanaz a befektető, mint amit a Rákosrendezőre hozna a kormány. Az eredmény: maga a borzalom.”
- A legtöbb szomorú emoji: Novák Katalin bejelenti a lemondását
- A legtöbb szívecske: Szijjártó a feleségével az évfordulójukon
- A legtöbb nevető emoji: Orbán és az évértékelős „pedofiloknak nincs kegyelem”
A tíz legtöbb nevetős emojit kapott posztból hét Orbáné volt, egy-egy Novák és Varga lemondása, a tizedik pedig Németh Szilárd értekezése a rezsicsökkentés csodálatos sikereiről.
Végül jöjjön a virális posztok toplistája, ahol újabb gyöngyszemek kerülnek elő:
- Novák Előd a készpénzhasználat mellett kampányol, mert a bankkártya = diktatúra – 81× szorzó
- Szijjártó a feleségével az évfordulójukon – 32×
- Hoppál Péter Kapás Boglárka úszó világbajnoki szerepléséhez gratulál – 31×
- Jámbor András üzen Rogánnak és a Megafonnak, „szabad ember vagyok, engem nem tudtok megfélemlíteni!” – 29×
- Dobrev Klára petíciót indít, hogy Novák Katalin mondjon le – 28×
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
A legértékesebb interakciók versenyében már réges-rég megállt az idő, és minimális változások történnek csak a toplistán. Hadházy a tavalyi sztenderd százezres eredményét lefelezve (mármint minden bizonnyal a Facebook algoritmusa által lefelezve) is simán nyer, a fideszesek pedig jórészt a top 10-en kívülről követik az eseményeket. Február egyetlen említésre méltó fejleménye itt a DK-s különítmény visszatérése a toplistára. Bónusz érdekességként pedig jegyezzük meg, hogy Novák Katalin és Varga Judit lemondását ugyan a fideszes univerzum szinte tökéletes összhangban Kocsis Máté egy szál témába vágó posztjának továbbosztásával tudta le, Kocsis ezzel együtt sem tudott itt a listára felkerülni:
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 51 400 | 18,7% | ≡ |
2. | Mesterházy Attila | 32 200 | 15,5% | ▲ |
3. | Keresztes László Lóránt | 16 600 | 15,8% | ▲ |
4. | Jakab Péter | 14 100 | 9% | ▼ |
5. | Szakács László | 13 400 | 14,8% | ▼ |
6. | Dúró Dóra | 13 100 | 7,4% | ▼ |
7. | Gyurcsány Ferenc | 12 800 | 12,3% | ● |
8. | Dobrev Klára | 12 500 | 14,4% | ● |
9. | Orbán Viktor | 11 800 | 3,1% | ≡ |
10. | Szabó Tímea | 11 400 | 16,9% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Mivel Novák Katalin és Varga Judit is jellemzően sokkal jobban szerepelt az Instagramon, mint a Facebookon, a lemondásuk/visszavonulásuk is itt érezhető leginkább. Az ő kiesésükkel Karácsony Gergely és Márki-Zay Péter marad Instán relatíve erős versenyző – már olyan értelemben, hogy ők nagyságrendileg hasonló mennyiségű lájkot húznak be a két platformon, míg mindenki másnál erősen a Facebook felé billen a mérleg.
De ha már itt tartunk, kicsit a facebookos listára is visszatérve érdemes számba venni, hogy a közösségi médiában sok munkával felépített „távozó asszonyok” helyére kik léphetnek előre hasonlóan a kirakatban levő fideszes influenszer-politikusnak. Kocsis Máté, Szentkirályi Alexandra vagy Gulyás Gergely alkalmasnak tűnnek erre, de az eddigi közösségi médiás ténykedésük alapján úgy tűnik, mintha nem nagyon fűlne a foguk az ennyire intenzív online celebkedéshez (bár Szentkirályi azért TikTokon szerzett már ehhez rutint). Az időnként a Lájkbajnokság élvonalának közelébe jutó további fideszes politikusoknál vagy az a gond, hogy gyakorlatilag saját személyiség nélkül, Orbán-rajongói oldalként működnek (Zsigmond Barna, Vitályos Eszter, Hollik István); vagy az, hogy van ugyan egyéniségük, de azzal nem túl széles spektrumon lehet rajongókat fogni (Deutsch Tamás, Németh Szilárd, Kubatov Gábor). Marad kb. Menzcer Tamás és Rétvári Bence, hát, sok szerencsét a Rogán-műveknek.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 182 000 | 35 | ≡ |
2. | Szijjártó Péter | 116 300 | 91 | ≡ |
3. | Karácsony Gergely | 92 500 | 47 | ▲ |
4. | Márki-Zay Péter | 62 600 | 67 | ▲ |
5. | Hadházy Ákos | 50 100 | 65 | ≡ |
6. | Dúró Dóra | 17 200 | 56 | ▲ |
7. | Gyurcsány Ferenc | 15 200 | 12 | ● |
8. | Nagy István | 14 500 | 121 | ▼ |
9. | Varga Judit | 12 600 | 6 | ▼ |
10. | Novák Katalin | 11 500 | 6 | ▼▼ |
Időközben a mocsárban
A propagandaoldalak versenyében változatlan a dobogó állása, sőt már három hónapja csak annyi újdonság van a top 5-ben, hogy az Orosz Hírek egyre lejjebb csúszik. Ennek akár örülhetnénk is, bár ahogy Jean-Christophe Boucher kanadai dezinformáció-szakértő elmondta az interjúnkban, Magyarországon az oroszok főleg azért nem fektetnek komolyabb energiákat a manipulációba, mert a magyar kormány ezt elvégzi helyettük.
Néhány apró észrevétel a listáról:
- Apáti Bence a Megafon-istállóból először szerepel a toplistán, ehhez vélhetőleg lehet némi köze a tízmillió forintnyi szponzorált posztjának is.
- Az Architektúra nevű oldal is új szereplő, náluk a legnépszerűbb tartalmak a Partizán és a Telex videóiból random tiktokkerek által kivágott, majd onnan a Facebookra közbeszerzett részletek.
- A Tízmillióan az előrehozott választásokért szó szerint 50 lájkos posztok százszámra spammelésével rakosgatta össze a top 10-re elég 85 ezer lájkot.
- Szegény A kopasz osztnak 5,3 milliós szponzorpénzzel együtt is csak 20 ezer lájkra futotta a hónapban.
- A versenyen kívül induló Diétás Magyar Múzsa ebben a hónapban is odaért volna a top 10-be (124 ezer lájk), pedig egy ideje már a komolyabb tartalmaikat nem is ide írják, csak Substackről linkelgetik.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Deák Dániel / Megafon | 269 000 | 171 | ≡ |
2. | Nyugati Fény | 261 000 | 1363 | ≡ |
3. | Bohár Dániel / Megafon | 226 000 | 111 | ≡ |
4. | Gond-olkodó | 206 000 | 558 | ▲ |
5. | Orosz Hírek | 205 000 | 363 | ▼ |
6. | Trombitás Kristóf / Megafon | 151 000 | 307 | ▲ |
7. | Vadhajtások | 143 000 | 1046 | ▼ |
8. | Architektúra | 139 000 | 293 | ● |
9. | Apáti Bence / Megafon | 102 000 | 178 | ● |
10. | Tízmillióan az előrehozott választásokért | 85 000 | 1671 | ▼ |
Ez volt a Lájkbajnokság 114. epizódja, a sorozat korábbi cikkeit itt olvashatja.