Magyar Péter nekifutásból rúgta fel a Lájkbajnokságot

2024. március 3. – 07:06

Magyar Péter nekifutásból rúgta fel a Lájkbajnokságot
Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Rég nem látott, mozgalmas hónap volt február a hazai közéletben. Kezdődött az egész a kegyelmi botránnyal, amibe belebukott Novák Katalin köztársasági elnök és Varga Judit volt igazságügyi miniszter, és alaposan megégette magát az exminiszter, most református püspök Balog Zoltán is. Aztán jött a hatalmas és eddig jobbára politikailag passzív tömeget megmozgató influenszertüntetés, majd az addig sem éppen állóvízbe a NER belső köreiből dezertáló Magyar Péter dobott még pár soktonnás követ. Szóval minden együtt állt ahhoz, hogy a politikusok közösségi médiás aktivitását és népszerűségét mérő havi toplistánkat égszakadás-földindulás dúlja fel. Ami aztán nem történt meg. Arról, hogy miért, és ez kinek a szegénységi bizonyítványa, kicsit később, előbb lássuk, mennyi lájkot gyűjtöttek a hazai magyar politikusok Facebook-szerte februárban:

InterakciókPosztok száma
1.Szijjártó Péter429 000209
2.Orbán Viktor379 00052
3.Hadházy Ákos274 00092
4.Mesterházy Attila207 000167
5.Dúró Dóra177 000131
6.Jakab Péter157 000119
7.Karácsony Gergely152 00068
8.Novák Katalin125 00016▼▼
9.Kocsis Máté108 00031
10.Keresztes László Lóránt105 00086
11.Gyurcsány Ferenc103 00049
12.Szakács László91 000118
13.Dobrev Klára87 00055
14.Márki-Zay Péter86 000119
15.Zsigmond Barna73 000138

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a február 1. és 29. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

És lássuk a szakaszgyőzelmeket, vagyis az egyes hetek eredményeit külön-külön:

  • 1. hét: Szijjártó – Orbán – Hadházy
  • 2. hét: Szijjártó – Hadházy – Mesterházy
  • 3. hét: Orbán – Szijjártó – Hadházy
  • 4. hét: Szijjártó – Orbán – Hadházy

Sokat gondolkodtunk, hogy a saját párt vagy valamiféle politikai mozgalom indítására egyre többet célozgató Magyar Pétert felvegyük-e a listára, de végül abban maradtunk, hogy amíg erre csak utalgat, versenyen kívül indul. A versenyen kívüli eredménye viszont elég impresszív, konkrétan rommá verte az egész mezőnyt:

InterakciókPosztok száma
1.Magyar Péter696 00038

Vihar közbeni csend

Bár a 2022-es választás és az orosz–ukrán háború kitörése óta semmi nem mozgatta meg olyan szinten a magyar közéletet, mint a mostani február eseményei, ez nem igazán látszik a toplista alakulásán. Apró jelek persze vannak: Novák Katalin nagy zuhanása, Varga Judit eltűnése, Kocsis Máté váratlan jó helyezése (ő vezényelte a fideszes kórust a kegyelmi botrány kommunikálásában), Gyurcsány és Dobrev visszatérése a top 15-be (ők tudták úgy-ahogy mobilizálni a botrány nyomán a követőiket). De ettől még a nagy kép a megszokott: Szijjártó szorgalmas spammeléssel nyer, aztán a befutó Orbán és Hadházy, mögöttük is a szokásos, ismerős nevek.

A legtanulságosabb talán Szijjártó oldalát végiggörgetni, nála konkrétan semmi nyomuk a februári botrányoknak, végtelenített ciklusban repülőre száll, elmegy futni, kezet fog távoli országok tisztviselőivel, és elmondja, hogy Magyarország a béke pártján áll. Ez egy biztos, stabil pont az életünkben. Ha egyszerre válna valósággá az összes Godzilla-film, plusz a teljes Sharknado-sorozat, Szijjártó Facebookján valószínűleg akkor is az lenne a fő hír, hogy a miniszter gyümölcsöző kétoldalú tárgyalásokat folytatott Tasmánia-alsón a helyi répatermesztési és cinkbányászati államtitkár-helyettessel, aztán elment focizni Dzsudzsák Balázzsal.

Összességében nagyon érdekes az egész jelenség. Ha megnézzük Magyar Péter lájkjait vagy a partizános és telexes interjújának milliós youtube-os nézettségét, esetleg az influenszertüntetés százezres létszámát a Hősök terén, egészen látványossá válik, hogy mennyire nem tükrözi a puskaporos hangulatot a Facebook népének általános viselkedése. És persze az, hogy igazából se az ellenzék, se a Fidesz nem tud mit kezdeni a helyzettel; ők most leginkább azzal vannak elfoglalva, hogy kölcsönösen pedofilozzák a másikat. Mintha a politikai élet szereplői és hardcore követőtáboruk egy egészen más univerzumban élnének, mint az a tömeg, ami éppen most mutatta meg magát, és aminek eléggé tele van a hócipője a Fidesszel és az ellenzékkel is. Jó kérdés, hogy ki mit fog kezdeni velük, hogyan szólítja meg őket, már ha egyáltalán megpróbálja, és persze hogy ez az egész meddig fog kitartani, és mennyire kavarja meg az EP- és önkormányzati választás kimenetelét.

Mit akartok, hangerőt?

Novák Katalin lemondása után néhány órán belül felfűtötte a kazánokat a Megafon, és a kormányhű médiabirodalommal együtt február végén 100 millió forint magasságában állt meg a szponzorált posztok havi számlája. Ha nehezen elviselhető élményként élte meg, hogy folyton ezeket dobálja be a hírfolyamába a Facebook, van egy rossz hírünk: a 2022-es választási kampány hajrájában a Megafon heti szinten költött nagyjából ennyit, szóval bőven van még hová fokozni a hangerőt.

Mindenesetre ha már épp volt nálunk egy Vision Pro, az Apple csúcstechnológiájával szimuláltuk, hogyan érezhette magát februárban egy átlagos magyar facebookozó. Így:

Érdekes egyébként, hogy a Megafon-istállón belül a legnagyobb összeget nem az ismert, 50-100 ezres követőtáborral bíró arcoknál költötték el, hanem az alig 12 ezer követős, vagyis minimális saját elérésű Szarvas Szilveszternél (17 millió forintot). Emögött az lehet a logika, hogy a propagandisták a rajongótáboron kívüli környezetben hosszabb távon elhasználódnak, sokan egyszerűen letiltják őket, és a helyükre új figurákat kell betolni, hogy ennél a rétegnél is hatékony maradjon az üzenet célba juttatása.

Térjünk még ki röviden az Origóra, aminek a havi számlája eltűnik a mediaworksös összegzésben, de amúgy 6,6 millió forinttal önmagukban is ott lennének a top 10-ben, még akkor is, ha a megafonos influenszereket nem vonjuk össze. Ez azért érdekes, mert nagyon szépen illusztrálja, hogy a fideszes kommunikációban hogy csikorognak a fogaskerekek. A kormányzati médiabirodalom zászlóshajójának olvasottsága ugyanis a brutális facebookos hátszél ellenére egészen drasztikus mélyrepülést produkált februárban. A Gemius hivatalos adatai szerint a lap havi oldalletöltéseinak száma januárhoz képest 28, tavaly februárhoz képest 43 százalékot zuhant. Mindezt egy olyan hónapban, amikor úgy fel volt bolydulva a magyar közélet, hogy arra már nagyon rég nem volt példa.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon80 300 000
2.Mediaworks28 500 000
3.Magyarország kormánya4 100 000
4.Donáth Anna3 600 000
5.Hirado.hu3 100 000
6.Tóth-Szántai József2 400 000
7.Demokratikus Koalíció2 000 000
8.Momentum1 800 000
9.Promenad241 600 000
10.Orbán Viktor1 600 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a január 29. és február 27. közti időszak költéseit mutatják.)

Felmerülhet kérdésként, hogy ki az a Tóth-Szántai József a 6. helyen – nos, ő Miskolc egyik polgármesterjelöltje, papíron független, de azért nem kell nagyon hunyorogni, hogy fideszesnek látsszon. A Promenad24 hirdetéseinek háttere is egy érdekes sztori, itt írtunk róla bővebben.

A hónap posztjai

A hónap legnépszerűbb posztjai elég bizarr tükörképét mutatják annak, hogy mi minden történt februárban:

  1. Szijjártó Péter a feleségével, „Ma 21 éve együtt ❤️♥️❤️” – 44 ezer interakció
  2. Orbán Viktor bejelenti, hogy pedofiloknak nincs kegyelem – 43 ezer
  3. Novák Katalin bejelenti a lemondását – 29 ezer
  4. Kocsis Máté megadja az alaphangot a fideszes kórusnak ahhoz, hogy hogyan kell kommentálni a lemondásokat („a jobboldalon a hibáknak is van következményük, a baloldalon a bűnöknek sincs”), aztán megszokásból gyurcsányozik egy sort – 25 ezer
  5. Dobrev Klára Novák lemondását követeli – 22 ezer

A teljes képhez hozzátartozik, hogy Pottyondy Edina tüntetés utáni, „köszönöm, hogy ennyien eljöttetek” posztja 49 ezer interakcióval lekörözte az összes politikus összes bejegyzését – de még ezzel sem lett a hónap legnagyobbat futó posztja, mert ezt a címet egy „kisorsolunk a kommentelők között öt doboz túró rudit” nyereményjáték vitte el. Igazán nem akarunk ezzel tippeket adni a politikusok közösségi médiás csapatainak.

Az egyes interakciótípusokra lebontva ezek voltak a legerősebb posztok:

  • A legtöbb megosztás: Szabó Tímea, „Ami évek óta hazánkban zajlik, az a kormány által csöndben támogatott színtiszta gyermekbántalmazás! Novák Katalin és fideszesek! Ha van pokol, akkor maguk biztosan oda fognak jutni!”
  • A legtöbb komment: Orbán Viktor az évértékelő beszédében, „A magyar gyermekvédelmi rendszert megerősítjük!”
  • A legtöbb mérges emoji: Szintén Szabó Tímea előbb említett posztja
  • A legtöbb meglepett emoji: Karácsony Gergely, „Elmentünk Belgrádba megnézni az ottani Mini-Dubajt. Ugyanaz a jogi konstrukció, ugyanaz a befektető, mint amit a Rákosrendezőre hozna a kormány. Az eredmény: maga a borzalom.”
  • A legtöbb szomorú emoji: Novák Katalin bejelenti a lemondását
  • A legtöbb szívecske: Szijjártó a feleségével az évfordulójukon
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán és az évértékelős „pedofiloknak nincs kegyelem”

A tíz legtöbb nevetős emojit kapott posztból hét Orbáné volt, egy-egy Novák és Varga lemondása, a tizedik pedig Németh Szilárd értekezése a rezsicsökkentés csodálatos sikereiről.

Végül jöjjön a virális posztok toplistája, ahol újabb gyöngyszemek kerülnek elő:

  1. Novák Előd a készpénzhasználat mellett kampányol, mert a bankkártya = diktatúra – 81× szorzó
  2. Szijjártó a feleségével az évfordulójukon – 32×
  3. Hoppál Péter Kapás Boglárka úszó világbajnoki szerepléséhez gratulál – 31×
  4. Jámbor András üzen Rogánnak és a Megafonnak, „szabad ember vagyok, engem nem tudtok megfélemlíteni!” – 29×
  5. Dobrev Klára petíciót indít, hogy Novák Katalin mondjon le – 28×

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

A legtöbb megosztás

A legértékesebb interakciók versenyében már réges-rég megállt az idő, és minimális változások történnek csak a toplistán. Hadházy a tavalyi sztenderd százezres eredményét lefelezve (mármint minden bizonnyal a Facebook algoritmusa által lefelezve) is simán nyer, a fideszesek pedig jórészt a top 10-en kívülről követik az eseményeket. Február egyetlen említésre méltó fejleménye itt a DK-s különítmény visszatérése a toplistára. Bónusz érdekességként pedig jegyezzük meg, hogy Novák Katalin és Varga Judit lemondását ugyan a fideszes univerzum szinte tökéletes összhangban Kocsis Máté egy szál témába vágó posztjának továbbosztásával tudta le, Kocsis ezzel együtt sem tudott itt a listára felkerülni:

Megosztások%
1.Hadházy Ákos51 40018,7%
2.Mesterházy Attila32 20015,5%
3.Keresztes László Lóránt16 60015,8%
4.Jakab Péter14 1009%
5.Szakács László13 40014,8%
6.Dúró Dóra13 1007,4%
7.Gyurcsány Ferenc12 80012,3%
8.Dobrev Klára12 50014,4%
9.Orbán Viktor11 8003,1%
10.Szabó Tímea11 40016,9%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagram

Mivel Novák Katalin és Varga Judit is jellemzően sokkal jobban szerepelt az Instagramon, mint a Facebookon, a lemondásuk/visszavonulásuk is itt érezhető leginkább. Az ő kiesésükkel Karácsony Gergely és Márki-Zay Péter marad Instán relatíve erős versenyző – már olyan értelemben, hogy ők nagyságrendileg hasonló mennyiségű lájkot húznak be a két platformon, míg mindenki másnál erősen a Facebook felé billen a mérleg.

De ha már itt tartunk, kicsit a facebookos listára is visszatérve érdemes számba venni, hogy a közösségi médiában sok munkával felépített „távozó asszonyok” helyére kik léphetnek előre hasonlóan a kirakatban levő fideszes influenszer-politikusnak. Kocsis Máté, Szentkirályi Alexandra vagy Gulyás Gergely alkalmasnak tűnnek erre, de az eddigi közösségi médiás ténykedésük alapján úgy tűnik, mintha nem nagyon fűlne a foguk az ennyire intenzív online celebkedéshez (bár Szentkirályi azért TikTokon szerzett már ehhez rutint). Az időnként a Lájkbajnokság élvonalának közelébe jutó további fideszes politikusoknál vagy az a gond, hogy gyakorlatilag saját személyiség nélkül, Orbán-rajongói oldalként működnek (Zsigmond Barna, Vitályos Eszter, Hollik István); vagy az, hogy van ugyan egyéniségük, de azzal nem túl széles spektrumon lehet rajongókat fogni (Deutsch Tamás, Németh Szilárd, Kubatov Gábor). Marad kb. Menzcer Tamás és Rétvári Bence, hát, sok szerencsét a Rogán-műveknek.

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor182 00035
2.Szijjártó Péter116 30091
3.Karácsony Gergely92 50047
4.Márki-Zay Péter62 60067
5.Hadházy Ákos50 10065
6.Dúró Dóra17 20056
7.Gyurcsány Ferenc15 20012
8.Nagy István14 500121
9.Varga Judit12 6006
10.Novák Katalin11 5006▼▼

Időközben a mocsárban

A propagandaoldalak versenyében változatlan a dobogó állása, sőt már három hónapja csak annyi újdonság van a top 5-ben, hogy az Orosz Hírek egyre lejjebb csúszik. Ennek akár örülhetnénk is, bár ahogy Jean-Christophe Boucher kanadai dezinformáció-szakértő elmondta az interjúnkban, Magyarországon az oroszok főleg azért nem fektetnek komolyabb energiákat a manipulációba, mert a magyar kormány ezt elvégzi helyettük.

Néhány apró észrevétel a listáról:

  • Apáti Bence a Megafon-istállóból először szerepel a toplistán, ehhez vélhetőleg lehet némi köze a tízmillió forintnyi szponzorált posztjának is.
  • Az Architektúra nevű oldal is új szereplő, náluk a legnépszerűbb tartalmak a Partizán és a Telex videóiból random tiktokkerek által kivágott, majd onnan a Facebookra közbeszerzett részletek.
  • A Tízmillióan az előrehozott választásokért szó szerint 50 lájkos posztok százszámra spammelésével rakosgatta össze a top 10-re elég 85 ezer lájkot.
  • Szegény A kopasz osztnak 5,3 milliós szponzorpénzzel együtt is csak 20 ezer lájkra futotta a hónapban.
  • A versenyen kívül induló Diétás Magyar Múzsa ebben a hónapban is odaért volna a top 10-be (124 ezer lájk), pedig egy ideje már a komolyabb tartalmaikat nem is ide írják, csak Substackről linkelgetik.
InterakciókPosztok száma
1.Deák Dániel / Megafon269 000171
2.Nyugati Fény261 0001363
3.Bohár Dániel / Megafon226 000111
4.Gond-olkodó206 000558
5.Orosz Hírek205 000363
6.Trombitás Kristóf / Megafon151 000307
7.Vadhajtások143 0001046
8.Architektúra139 000293
9.Apáti Bence / Megafon102 000178
10.Tízmillióan az előrehozott választásokért85 0001671

Ez volt a Lájkbajnokság 114. epizódja, a sorozat korábbi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!