Lájkbajnokság, október: Orbán nyert, de nem örülhet neki nagyon
2022. november 2. – 18:57
Újra eltelt egy hét, itt a vasárnap, ez pedig csak azt jelentheti, hogy megérkezik menetrend szerint a Lájkbajnokság is a Telexen – írtuk meg ezt pontosan 97 féle variációban az elmúlt két évben. Most annyiban változott a helyzet, hogy egy egész hónap telt el a legutóbbi forduló óta, és így a teljes október politikai-közéleti eseményeit elemezzük közösségimédia-szerte.
Mozgalmas hónap van mögöttünk: az október leginkább a pedagógusok melletti tüntetésekről szólt, amihez az infláció, a forintárfolyam és a szomszédban dúló háború adta a háttérzajt. Ez mindenképpen az ellenzék felé lejtő pályát jelentett a közösségi média kommunikációs csataterein, kérdés, hogy ezt mennyire tudta kiegyensúlyozni vagy akár átfordítani az elmúlt évtizedben irtózatos milliárdokból felépített fideszes médiagépezet. Mielőtt erre rátérünk, pár technikai részlet. A havi befutó mellett bevezettünk még pár apróságot a toplistán:
- megmutatjuk azt is, ki hány bejegyzést posztolt az adott hónapban;
- és az előrelépett-visszaesett-ugyanott maradt szimbólumok mellett külön jelöljük az új szereplőket a listán (●), és azokat, akik legalább 5 helyezést emelkedtek/süllyedtek (▲▲ és ▼▼)
És akkor lássuk is a Lájkbajnokság első havi összefoglaló adásának toplistáját, ennyi lájkot söpörtek be a politikusaink októberben:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 1 070 000 | 90 | ≡ |
2. | Szijjártó Péter | 757 000 | 178 | ≡ |
3. | Hadházy Ákos | 723 000 | 118 | ▲ |
4. | Jakab Péter | 581 000 | 71 | ≡ |
5. | Mesterházy Attila | 464 000 | 199 | ▲▲ |
6. | Zsigmond Barna | 415 000 | 269 | ▼ |
7. | Karácsony Gergely | 402 000 | 81 | ▲ |
8. | Ujhelyi István | 398 000 | 131 | ▲ |
9. | Márki-Zay Péter | 352 000 | 145 | ▲ |
10. | Varga Judit | 349 000 | 114 | ▼▼ |
11. | Jámbor András | 302 000 | 146 | ● |
12. | Dobrev Klára | 285 000 | 58 | ● |
13. | Szabó Tímea | 245 000 | 51 | ● |
14. | Novák Katalin | 228 000 | 58 | ▼ |
15. | Gyurcsány Ferenc | 222 000 | 30 | ▼ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a október 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
Homok a gépezetben?
Orbán-Szijjártó a lista élén, ez elvileg megnyugtató dominanciát mutathat a fideszes agytröszt felé, de ez csak a látszat. Orbán stábja láthatóan erőlködik, a választási kampány óta nem posztolt ennyit, és nagyon sokszor válik lélektelenül önismétlővé. A nyári hónapokban feleennyi poszttal hozott nagyjából ugyanennyi lájkot, ami elég sokatmondó.
Ennek a hátterében a fideszes kommunikáció kapkodása állhat, az utóbbi időben a tökéletesre csiszolt gépezet recseg-ropog, és időnként olyan önellentmondásokba keveredik, hogy a fal adja a másikat. A békemenetelő keménymagot nyilván ez sem zavarja, de ezen a buborékon kívül egyre csak sorjáznak a kérdőjelek:
- Hogy van az, hogy egyszerre kell stratégiai nyugalomban lennünk, és feltüzelnünk magunkban a katonaszellemet?
- Hát az, hogy az egyik pillanatban még háborús infláció van, aztán már szankciós infláció, ami minket sújt a legerősebben, pedig megvédtük a hazát, és nem szavaztunk meg semmit, ami a magyar érdekekkel szembemegy, kivéve, hogy de, azért megszavaztunk mindent?
- Na és az, hogy az infláció egyetlen ellenszere a béke, ezért harcolnunk kell ellene?
- Ha a pedagógusok szörnyetegek és bohócok, akkor miért Dobrev Klára ellen tüntetnek?
- Ha mindenre a béke a megoldás, miért kéne hadat üzenni a szövetségeseinknek?
- Hogy a fenébe kéne érteni azt, hogy Németország nem létezik?
(Persze az is lehet, hogy nincs itt semmi üzemzavar vagy hiba a Mátrixban, egyszerűen Rogán Antal mindenki előtt jár két lépéssel az ötdimenziós sakkjátszmában, és már az orosz tankönyv haladó fejezetéből alkalmazza a rothadt hering információs hadműveletet).
Hol vannak az ellenzéki pártok?
A toplistán jól látszik, hogy az ellenzéki politikusok elég jól rá tudtak kapaszkodni a tanártüntetések fűtötte közhangulatra, kétharmados többségük van a top 15-ben. De ha jobban megnézzük, a tíz toplistás ellenzéki nagy része az ellenzéki pártokon kívülre pozicionálja magát. Lássuk csak:
- Hadházy és Márki-Zay a klasszikus „ellenzék ellenzéke” típusú, pártokon kívüli karakter;
- Ujhelyi most lépett ki az MSZP-ből, Jakab nemrég a Jobbikból;
- Mesterházy Attila ugyan MSZP-s, de nincs tisztsége, nem is képviselő;
- Karácsony és Szabó Tímea a Párbeszédben van, de előbbi ismertségét a budapesti főpolgármesteri poszt adja, és utóbbi is sokkal inkább a személyes brandjét építi, mint az amúgy alig mérhető támogatottságú pártjáét;
- Jámbor András Szikra Mozgalma sem az a kimondott jelképe az elmúlt 12 év ellenzéki establishmentjének;
- És végül ott van ellenpéldaként Gyurcsány és Dobrev, akik DK-sok, sőt, hát konkrétan ők a DK.
De mit mutat az, hogy ez a névsor vezeti a facebookos népszerűségi listát a jelentősebb ellenzéki pártok vezető vagy emblematikus figurái helyett (ha vannak egyáltalán ilyenek)? Valami olyasmit, hogy a nem-fideszes közönség egy elég jelentős része nem kér a NER-korszakban elkopott ellenzéki pártokból, szervezetekből, és új, egyéni, személyes hősöket keres magának. Aztán hogy ebből ki tud-e sülni bármi működőképes, az jó kérdés, az ellenzéki előválasztás első fordulója azt mutatta, hogy nem, a második azt, hogy igen, utána a választás azt, hogy nagyon nem. Hogy ebből a felállásból a „DK vs mindenki más” állapotra szakadt ellenzék hogy tud majd épkézláb módon kiállni a Fidesz ellen legközelebb 2024-ben, na, az még jobb kérdés.
További random érdekességek a listáról
- Dúró Dórát is elérte a Facebook-börtön, valamikor október utolsó napjaiban csavarta le az elérését a Facebook. Annyira azért nem drasztikusan, ahogyan ő kommunikálja, a Crowdtangle adatai szerint kicsit az elmúlt 3 havi átlag fele alá esett az interakciós rátája. De nem elsősorban emiatt esett most ki a top 15-ből: nagyjából tavasz óta az oltásellenes tartalom kifújni látszik, és azóta nem fut Dúró szekere sem.
- Varga Judit óriási hajrát mutatott be, pont a hónap közepén sikerült felkapaszkodnia a lista 15. helyére, és onnantól folyamatosan előzgetett. Ha csak a hónap második felét néznénk, dobogóközelben lenne.
- Ha külön nézzük a hónap heteit, mint mondjuk a Tour de France résztávjait, az egyes szakaszokon így jöttek a befutók: első hét, Orbán-Karácsony-Hadházy; második hét, Szijjártó-Orbán-Jakab; harmadik hét, Orbán-Szijjártó-Hadházy; negyedik hét, Orbán-Szijjártó-Varga Judit; ötödik, csonka hét, Hadházy-Szijjártó-Mesterházy.
- A klasszikus fideszes középmezőny (Kocsis Máté, Varga Mihály, Rétvári Bence, Menczer Tamás stb.) elég erősen visszaesett. Pedig Kocsis Máté például igazán bevetett szinte mindent.
- Karácsony és Ujhelyi között ment még óriási különverseny, oda-vissza előzgetéssel, végül 1 százaléknyi különbséget mutatott a célfotó.
- A top 15 összesen kicsit több mint 7 millió lájkot söpört be a hónapban, ami heti átlagban szűk 1,6 milliót jelent. Ez nem sokkal több, mint a választás utáni fél év heti átlaga (kb. 1,4 millió), pedig azt lefelé húzta az augusztusi uborkaszezon. Ennél jóval mozgalmasabbnak tűnt az október közéletileg.
- Apróság, de a havi rendszerrel erősen lecsökken az „elszivárgó” lájkok hatása is. Mivel a Crowdtangle működésének alapja, hogy az adott időszakban született posztokra az ugyanebben az időszakban érkezett interakciókat számolja, minél közelebb élesedik egy poszt a célfotóhoz, annál több lájkja veszik el. Tehát ha például péntek reggel zárjuk a versenyt, a csütörtöki posztok hiába kapnak még pénteken napközben is lájkokat, azok az aktuális meg a következő hét között leesnek a semmibe. A havi elszámolással arányaiban sokkal kisebb hatása lesz ennek a jelenségnek.
It's all about the money
Április óta sokszor találgattuk már, minek kell ahhoz történnie, hogy a Fideszben úgy érezzék, újra fel kell pörgetni a választások óta takaréklángon működő Megafont. Úgy tűnik, a tanártüntetések, az infláció és a forintárfolyam együttállásánál jött el az a pont, amikor nincs mese, fel kell lőni az égre a Batman-logót. Az akció nem tartott sokáig (és most abba se megyünk bele, hogy a metaforában Deák Dániel Batman és Bohár Dániel Robin, vagy fordítva, illetve kicsoda Alfréd, a komornyik), de a négynapos szőnyegbombázásra is elfüstölt bő tízmillió forint. A téma és a megvalósítás is elég unalmas volt – a szokásos arcok bőszen magyarázzák a kamerába, hogy Brüsszel meg dollárbaloldal –, igazából az egész sokkal inkább tűnt egy átmozgató edzésnek a propagandisták és emlékeztető oltásnak a közönség számára, mint valódi kampánynak. Vagy valami olyasminek, amikor a városi terepjáró gazdája a piros lámpánál túráztatja kicsit a motort, hogy mindenki biztosan észrevegye, hogy ott van.
A kérdés most az, hogy vajon a pénzt hagyományosan szintén két kézzel szóró versenyzők a túloldalról (Ezalényeg, Erősítő, stb.) mikor szállnak vissza a meccsbe – már ha egyáltalán visszaszállnak a 2024-es EP- és önkormányzati választási kampány előtt.
Feltűnő még a listán a Tanítanék mozgalom költése – és elég fura, hogy a tanárokat nagy erőbedobással gyalázó fideszes megmondóemberek erre még nem ugrottak rá a klasszikus kérdéssel.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 11 200 000 |
2. | Mediaworks | 10 500 000 |
3. | Nyugati pályán | 8 000 000 |
4. | Tanítanék | 5 700 000 |
5. | Magyarország kormánya | 4 500 000 |
6. | hirado.hu | 4 000 000 |
7. | Alapjogokért központ | 3 900 000 |
8. | Demokratikus koalíció | 2 900 000 |
9. | Magyar Állampapír | 2 700 000 |
10. | Dobrev Klára | 2 600 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a szeptember 30. és október 29. közti időszak költéseit mutatják.)
Minden kutya a mennybe megy
A legnépszerűbb posztok toplistája elég meglepő képet mutat. A heti Lájkbajnokság-fordulók világában ugye itt nem az volt a kérdés, hogy vajon ki nyer, hanem hogy elviszi-e Orbán Viktor a top 5 mind az öt pozícióját, vagy valaki be tud csúszni egy szerencsés negyedik-ötödik helyre. Na ehhez képest az októberi eredmény így néz ki:
- Dézsi Csaba András és egy Tiktokról lenyúlt videó, amiben rajzfilmkutyák beszélgetnek – 55 ezer interakció
- Donáth Anna fotója az újszülött fiával – 38 ezer
- Orbán gratulál Giorgia Meloninak az olaszországi választási győzelemhez – 38 ezer (Ezt a fotót a tankönyvi manspreadinget bemutató Orbánnal, és a mellette picire összehúzódó, feleakkorának tűnő Melonival nagyon szeretheti a miniszterelnök stábja, már sokadszor használják.)
- Orbán hosszasan magyarázza, hogy már megint legyőzte a gonosz Brüsszelt – 36 ezer
- Jakab Péter egy kölyökkutyával szelfizik – 33 ezer
És most lássuk ugyanezt az egyes reakciótípusokra lebontva!
- A legtöbb megosztás: Dézsi és a kutyás rajzfilm (majdnem 16 ezer megosztás, ami rengeteg, az egész év második legmagasabb adata!)
- A legtöbb komment: Orbán, „Az infláció ellen harcolni kell. Egy év alatt megfelezzük a szankciós inflációt!”
- A legtöbb mérges emoji: Kálmán Olga videója arról, hogyan gyalázzák a tanárokat Bayer Zsolték a Hír TV-ben.
- A legtöbb meglepett emoji: Gyöngyösi Márton, „Kiderült, mivel zsarolja Putyin az Orbán-kormányt. A részletekkel holnap reggel jelentkezem.” (A megoldás egyébként clickbaithíradóba illően lehangoló volt másnap: ugyanazzal, mint egész Európát hónapok óta, a gázzal.)
- A legtöbb szomorú emoji: Karácsony Gergely gyászposztja Szakcsi Lakatos Béla halálára (a második és a harmadik ugyanez, de mindkettő Orbántól).
- A legtöbb szívecske: Dézsi és a rajzfilmes kutyák
- A legtöbb nevető emoji: Orbán hadat üzen az inflációnak (a második is ugyanez, csak ott képes posztban)
A virális posztok toplistája szokatlan átfedésben van a legnépszerűbb posztokéval, ami csak hangsúlyozza, hogy Dézsi kutyái és Donáth Anna kisfia mennyire nagyot futottak. Egyébként ezzel együtt sem sikerült egyikőjüknek sem a nagy toplistánkra felkerülni – ami persze valahol érthető is, hiszen Donáthot éppen eléggé elfoglalja a gyerek, Dézsit meg, nos, szintén elég fontos dolgok.
- Dézsi Csaba András és a kutyás rajzfilm – 81,7x szorzó
- Donáth Anna és a kisfia – 32,1x
- Hoppál Péter videója a Szentegyházi Gyermekfilharmónia énekkar/zenekar fellépéséről – 31,2x
- Márki-Zay Péter és egy madártávalti fotó a tanártüntetésről – 24,5x
- Z. Kárpát Dániel a tanártüntetésen szelfizik – 23,5x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
Oké, két dolgot emeljünk ki innen röviden. Egy: mi a túró ez a rajzfilmkutyás őrület? Igazából az égvilágon semmi, mármint közéleti értelemben, Dézsi Csaba oldalára lett Tiktokról khm, hát, mondjuk, hogy kölcsönvéve egy videó, ami már oda is valószínűleg a szerzői jogok kreatív értelmezésének keretében került fel (és ott már nem is elérhető). Amúgy egy rajzfilmből lett kivágva, és nagyon szájbarágósan, láthatóan kisgyerek közönségre optimalizálva mutatja be, mennyire önfeláldozóak és jó fejek a kutyák. Igazán nem akarok párhuzamot vonni a facebookos közönséggel, de láthatóan is állati jól működik a formula.
A másik látványos jelenség, hogy Orbán legújabb háborúját, most éppen az infláció (pardon: a szankciós infláció) ellen, mennyire hangosan röhögi körbe a Facebook népe. Nemcsak a nevetős emojik számán látszik ez, de például a legtöbb kommentet besöpört poszton is, ahol a top kommentek között szinte kizárólag gúnyos hozzászólások, illetve magyarzászló-emojis „együtt sikerülni fog” copypastekommentek vannak. Utóbbiaknak jellemzően sokadvonalbeli Fidesz-pártfunkcionáriusok a szerzői, vagy személyesen a hazai politikai kommentelőmezőny Paganinije, Zsigmond Barna. És ezzel kössünk is vissza a cikk címére kicsit: Orbán ugyan megnyerte a hónapot, de az interakcióinak elég nagy része ilyen, nem éppen pozitív jellegű volt, szóval tuti nem felhőtlen az öröm.
A legtöbb megosztás
A megosztások toplistája jól illusztrálja, hogy októberben kicsit kicsúszott a Fidesz kezéből a közéleti diskurzus alakítása (lásd még a kérdést, hogy miért lehetett szükség a Megafon felpörgetésére vagy legalábbis leporolására). Egyetlen kormánypárti szereplő van csak a listán, és ő is éppen hogy csak befért a top 10-be – márpedig a megosztások számítanak a legértékesebb interakciónak, hiszen ezek növelik legjobban az adott politikus és az üzenete elérését.
Bevezettünk egy új mérőszámot is ezen a listán, mégpedig azt, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy ki mennyire hatékonyan terjeszti a mondanivalóját. Az átlag egyébként 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.
Ja igen, Hadházy nyerte a megosztások versenyét októberben, de ez nagyjából annyira meglepő, mint hogy Angliában esett az eső:
Megosztások | ||||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 122 000 | 16,9% | ≡ |
2. | Mesterházy Attila | 68 000 | 14,6% | ▲ |
3. | Jakab Péter | 55 000 | 9,4% | ▼ |
4. | Jámbor András | 47 000 | 15,6% | ● |
5. | Ujhelyi István | 44 000 | 11,2% | ▼ |
6. | Márki-Zay Péter | 38 000 | 10,8% | ▲ |
7. | Szabó Tímea | 32 000 | 13% | ● |
8. | Orbán Viktor | 28 000 | 2,7% | ▼ |
9. | Dobrev Klára | 28 000 | 9,8% | ● |
10. | Czeglédy Csaba | 26 000 | 16,8% | ▼ |
Instán a heti Lájkbajnokságok időszakában sem volt jellemző a viharos hullámzás, és hát most sem érték egymást az őrületes meglepetések. Orbán fölénye itt egészen nyomasztó, valamiért ebben a közegben sokkal jobban működik a focistákkal/macskával/külföldi politikusokkal pózolás, mint Facebookon.
És ha már itt tartunk, a hónap egyik nagy közösségi médiás híre volt, hogy Orbán bemutatkozott Twitteren is, rögtön a második posztjával már Trumpot kereste, és valószínűleg nem kell sokat várni az Elon Musk-os, sőt, a Kanye West-es kontentre sem. Felkészül a Tiktok? A Reddit? Quora? Linkedin? Telegram?
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 301 000 | 75 | ≡ |
2. | Novák Katalin | 72 000 | 55 | ≡ |
3. | Varga Judit | 57 000 | 68 | ▲ |
4. | Hadházy Ákos | 41 000 | 71 | ▲ |
5. | Márki-Zay Péter | 38 000 | 36 | ▲ |
6. | Szijjártó Péter | 28 000 | 25 | ▼ |
7. | Szentkirályi Alexandra | 18 000 | 19 | ▼ |
8. | Karácsony Gergely | 16 000 | 13 | ≡ |
9. | Dúró Dóra | 16 000 | 49 | ▼ |
10. | Nagy István | 10 000 | 104 | ≡ |
Mindeközben a mocsár mélyén
A propagandista mezőny befutóját az döntötte el, hogy a Facebook pár napra letiltotta a Vadhajtások oldalát, mert nem érezték a költészetet az olyan posztokban, hogy a tanártüntetések résztvevőinek hogyan kéne eltördelni az ujjait, és hasonlók. Az mindenesetre elég vicces/tragikus, hogy ebből annyi jött le nekik, hogy miután visszaengedték őket, meghunyászkodva bejelentették, hogy ezentúl nem használnak csúnya szavakat.
Ez mindenesetre elég volt ahhoz, hogy az élre ugorjon a mezőny egyetlen olyan versenyzője, aki legalább be is vallja, hogy orosz propagandát tol. (Amúgy a világ legnehezebb médiás kvíze lenne az „Origó- vagy Orosz hírek-szalagcím?”.)
Itt is bevezettük egyébként a listán a havi posztok számának jelzését, ami szépen mutatja is, hogy mennyi energiát tesznek egyes oldalak a bejegyzések írásába és terítésébe, talán még külön ügyelei beosztás is lehet itt-ott.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz hírek | 963 000 | 463 | ▲ |
2. | Vadhajtások | 890 000 | 932 | ▼ |
3. | Nyugati fény | 845 000 | 1027 | ▲ |
4. | Deák Dániel / Megafon | 756 000 | 451 | ▼ |
5. | Ellenszél | 471 000 | 342 | ▲ |
6. | Aki Orbán ellen van, az velünk van | 460 000 | 578 | ● |
7. | Bohár Dániel / Megafon | 414 000 | 201 | ≡ |
8. | Elemi.hu | 368 000 | 906 | ▼▼ |
9. | 888.hu | 351 000 | 719 | ▲ |
10. | Gond-olkodó | 350 000 | 1185 | ● |
(A Lájkbajnokság-sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)