Érden és Budaörsön megszűnik a helyi jegyek és bérletek elfogadása a helyközi buszokon

2023. augusztus 4. – 16:02

Másolás

Vágólapra másolva

Két budapesti agglomerációs településen, Budaörsön és Érden is megszűnik a helyi, önkormányzati díjszabású jegyek illetve bérletek elfogadása a Volánbusz helyközi járatain – tájékoztatott közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM).

A tárca azt írta, hogy Budaörs két és fél éves tartozást halmozott fel annak ellenére, hogy töretlenül igénybe veszi a szolgáltatást. Ha a városvezetés nem fizet, többé nem fogadják el a helyi környéki bérleteket. Az érdi önkormányzat saját döntéseként mondta le a szolgáltatást, miután a 2023-tól érvényes díjkorrekció ismeretében a városvezetés pénzhiányra hivatkozik.

Az ügy hátteréről azt közölte a minisztérium, hogy az agglomerációs közlekedés 2016. évi állami átvétele óta továbbra is lehetőségük van az érintett önkormányzatoknak arra, hogy igénybe vegyék a Volánbusz Zrt. fővárosi-elővárosi személyszállítási közszolgáltatását helyi közlekedésre. Ennek célja, hogy az egyes településeken belül a településen lakók helyi bérletekkel használhatják a közigazgatási határaikon áthaladó elővárosi tömegközlekedési eszközöket, cserébe a települések arányosan viselik a helyközi közlekedés egyes költségeit.

Mivel Budaörsön 2021-től nem fizet, a minisztérium 2023. augusztus hatodikáig szabott határidőt az önkormányzatnak. Ha addig nem születik egyezség, akkor 2023. szeptember hatodikától (az augusztusi bérletek lejártát követő naptól) a környéki helyi bérleteket nem fogadják el többé a buszsofőrök Budaörs területén.

A minisztérium azt is megemlítette, hogy az érdi fizetendő hozzájárulás a 2022-es 14,84 millió forintról 2023-ra 52,47 millióra módosul. Az önkormányzat ezt a díjat nem fogadta el, mivel közlésük szerint túlzott terhet jelentene a település költségvetésében.

Frissítés: Mindkét önkormányzat ultimátummal vádolja Lázár tárcáját

A minisztérium közleményére mindkét érintett – egyébként ellenzéki vezetésű – település vezetése közleményben reagált. Az érdi városvezetés lapunknak küldött közleményében úgy fogalmazott, hogy

a minisztériumi közleményben szereplő adatok valósak, ám a szerződés alá nem írásához vezető utat mi másképp látjuk.

Az önkormányzat közleményében leírja, hogy az érdi buszközlekedés sajátos helyzetben van: ugyanis két, az önkormányzat által finanszírozott, de a Volánbusz által üzemeltetett helyi járaton kívül a többi 17 helyközi járatnak számít, hiszen elhagyják a város közigazgatási területét. Ezek nem képezik részét a fent említett közszolgálati szerződésnek, de korábban az önkormányzat anyagilag támogatta, hogy ezeken a helyközi, azaz távolsági járatokon is legyenek érvényesek a helyi jegyek és bérletek.

A konfliktust az érdi önkormányzat szerint az jelentette, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) „ultimátumszerűen” a hozzájárulás 3,5-szeresére emelését követelte, és a 15-ről 52 millió forintra ugrott éves hozzájárulásból nem volt hajlandó engedni. Márpedig Érd a buszközlekedési statisztikák és a Volán bevételi adatai alapján „sem indokoltnak, sem megalapozottnak nem látja” a radikális emelést.

A közleményből kiderül, hogy bár az önkormányzat „nem enged a zsarolásnak”, a polgármester, Csőzik László tárgyalásokat kezdeményezett az ÉKM-et vezető miniszternél arról, hogy a helyi járatokon a közlekedési vállalat elfogadja a vármegyebérleteket, ahogyan ez már megtörtént a kormánypárti vezetésű Zalaegerszegen.

Budaörs vezetése az önkormányzati honlapon publikált közleményében leszögezi, hogy 2021 óta kifogásolja a helyközi járat költségeihez való hozzájárulás mértékének rendszertelenségét, és azt, hogy az agglomerációs települések közül arányaiban Budaörs fizeti a legnagyobb összeget a helyközi járatok támogatására. Több szomszédos település 40-45 Ft-ot fizet kilométerenként, míg Budaörs a dupláját, több mint 99 Ft-ot fizet egy kilométerre ugyanazért a szolgáltatásért.

Az önkormányzat felidézi, hogy 2021-ben az akkor illetékes Technológiai és Ipari Minisztérium a Közlekedéstudományi Intézet szakértőit bízta meg a szakmai egyeztetések lefolytatására, megállapításaik alapján pedig Budaörs 2022. januárjában aláírta és megküldte az önkormányzat és a minisztérium közötti megállapodás az önkormányzat részéről aláírt példányait, de erre a megállapodásra a minisztérium nem reagált. 2023. augusztus 4-én pedig küldött egy „ultimátumot” az önkormányzatnak, miszerint az állam által közölt, továbbra is egyenlőtlen feltételeket vagy elfogadja az önkormányzat, vagy megszüntetik a helyközi jegyek és bérletek kedvezményes díjszabását.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!