Van az a helyzet, amikor már Kis Grófo sem elég
2023. június 4. – 17:09
Politikusok és utánfutóik a közösségi média csataterein, aktivitás, népszerűség kommunikációs trendek – újra jelentkezik a Lájkbajnokság, a Telex mérsékelten politikatudományos elemzése a magyar közélet végtelen, verbális ustawkájának mélységes bugyraiból.
„A májust a klasszikus témák (anyák napja, érettségi) még tuti elviszik a lájkbajnokság mezőnyében, aztán nyáron kicsit rápihennek a derék honatyák és -anyák, aztán ősszel neki lehet állni felfuttatni a kampányokat a '24-es önkormányzati és EP-választásra” – jósoltuk a Lájkbajnokság áprilisi epizódjában, és most azzal kell szembenéznük, hogy ez nem igazán jött be. Mert tuti témák ide vagy oda, újabb negatív csúcsot döntött a politikusok facebookos aktivitása. A top15-ös mezőny 3,4 millió lájkot hozott össze egy hónap alatt, ami nagyon halvány – tavaly a választási kampány hajrájában voltak hetek, amikor ennél magasabb volt ez a szám.
Pedig a május sorban adta a lájkvadász magas labdákat az érettségin és az anyák napján túl is. Volt például csíksomlyói búcsú, sőt, Orbán Viktor 60. születésnapja, vagy volt például a hónap elején CPAC, arra emlékszik még valaki? A trumpkonzervatív amerikai kultúrháborús buli, ahol a „stop no woke zone” feliratok alól kidobták az újságírókat a sajtószabadság nevében, és a két szupersztár vendég el se jött Budapestre, csak videóüzenetet küldött. Az egyik, Tucker Carlson ráadásul azt, hogy „ha kirúgnak az állásomból, el tudok majd menni személyesen is” – és mire ezt levetítették, már ki volt rúgva, viszont egészen megalázó módon még arra se vette a fáradságot, hogy új üzenetet vegyen fel emiatt.
De lássuk az eredményeket, ennyi lájkot gyűjtöttek a magyar politikusok májusban Facebook-szerte:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Szijjártó Péter | 489 000 | 203 | ▲ |
2. | Hadházy Ákos | 373 000 | 98 | ▲ |
3. | Orbán Viktor | 331 000 | 54 | ▼ |
4. | Mesterházy Attila | 270 000 | 185 | ≡ |
5. | Novák Katalin | 259 000 | 61 | ≡ |
6. | Karácsony Gergely | 239 000 | 120 | ≡ |
7. | Zsigmond Barna | 223 000 | 170 | ≡ |
8. | Jakab Péter | 196 000 | 66 | ≡ |
9. | Szakács László | 173 000 | 157 | ≡ |
10. | Varga Judit | 152 000 | 69 | ▲ |
11. | Keresztes László Lóránt | 138 000 | 81 | ▲ |
12. | Ujhelyi István | 130 000 | 106 | ▼ |
13. | Potápi Árpád | 123 000 | 82 | ● |
14. | Dobrev Klára | 119 000 | 65 | ● |
15. | Kubatov Gábor | 109 000 | 56 | ● |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a május 1. és május 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
És gyorsan tudjuk le az egyes szakaszok eredményeit is, így alakult az élmezőny az egyes hetekre bontva a versenyt:
- 1. hét: Orbán – Novák – Szijjártó
- 2. hét: Szijjártó – Novák – Mesterházy
- 3. hét: Szijjártó – Hadházy – Orbán
- 4. hét: Hadházy – Szijjártó – Mesterházy
Nem ment jól a főnöknek
Ha tetszik, ha nem, a magyar politika elmúlt 13 (vagy legyen az inkább 15) éve nagyrészt egy személyben Orbán Viktorról szólt. Bármi is történik, igazából csak az a lényeg, hogy ő mit csinál, mit gondol, mit mond – nagyjából ebben a sorrendben. A Fidesz csak egy díszlet, a KDNP pláne; az ellenzék is Orbánhoz képest határozza meg magát, és általában nincs is több mondanivalójuk annál, mint hogy abcúg Orbán. Na, ezért különösen érdekes mindig, hogy a miniszterelnök mit, hogyan, és milyen sikerrel kommunikál a saját maga által is legfontosabb felületként megjelölt közösségi médiában.
És hát, úgy tűnik, a tuti témák ellenére eléggé akadozott a lájkszivattyú Orbánnál májusban. Tegyük hozzá gyorsan: saját magához képest értendő ez, mert a mezőnyből bárki mástól csúcsteljesítmény lenne posztonként átlagban 5-6 ezer lájk. A miniszterelnöktől viszont, az eddigi adatok, vagy a lassan 1,3 milliós követőtábor tükrében ez nagyon harmatos.
Érezhette ezt maga a stáb is, mert még Kis Grófo születésnapjára is bedobtak egy Orbán-köszöntőt (a mulatós császárt eddig csak a választási kampány legdurvább időszakában vetették be), de hiába, még a hónap top10 legtöbb lájkot hozó posztja közé se jutott be. Lehet hogy Kis Grófo művészete már az a szint a miniszterelnöki pálinkázós-kolbásztöltős-traktorozós PP-ban, ahol a rajongóknál is kezd kilógni a lóláb, hogy ez nem önazonos, nem őszinte? Mondjuk ők annak idején azt is kajálták, amikor Orbán eljátszotta nekik, hogy Oxfordban tanult jogászként, 10+ éve regnáló miniszterelnökként, egy világjárvány kellős közepén zavarba hozza a legismertebb vakcinagyártója nevének angol kiejtése.
A legbizarrabb epizód a havi „Orbán a lájkrengetegben” sztoriban azonban mindenképpen a miniszterelnöki 60. születésnap volt. Tavaly ilyenkor részletesen dokumentáltuk a Lájkbajnokság aktuális fordulójában, milyen szinten törték kezüket-lábukat a fideszes politikusok, hogy mindenki másnál nagyobbat gratuláljanak a főnöknek a születésnapján. Na ehhez képest idén totális rádiócsend volt, de annyira, hogy az a pár politikus és propagandista, aki extra szorgalmasan sietett gratulálni, utólag letörölte ezeket a posztjait. És a végén, egészen szürreális módon Orbán megköszönte a sok jókívánságot, miután senki nem köszöntötte fel, méghozzá pont olyan látszatot keltve, hogy központi utasításra.
Tényleg nem tudunk másra gondolni, mint hogy Orbánnál eljött a Gyalog galopp klasszikus „már csak az hiányzik, hogy rázendítsetek egy zsoltárra” pillanata, és besokallt a szervilizmustól. Vagy éppen a kommunikációs mágusok a háttérben kimérték, hogy ez már ellenszenves a rajongóknak is.
További random érdekességek
- Az előbb Orbán születésnapját említettük a hónap legbizarrabb momentumaként, de rögtön helyesbítenünk kell: ez a cím Boldog Istváné, (akinek amúgy még mindig tart a korrupciós pere), aki nagyon csúnyán elnézett egy Mészáros Lőrinc mémet, majd az őt kiröhögő kommenteket ezerszámra kezdte el törölni, hogy a végén azzal vágjon vissza, hogy ő amúgy is egy csomó pénzt keres az oldalára kommentelő libernyákok után.
- Ha már bizarr: május 26-án egy végtelen sormintává változott a politikusi Facebook, ahol az összes fideszes Tarlós Istvánt köszönti a születésnapján, az összes ellenzéki pedig Gálvölgyi Jánost. A kettő között pedig mintha a vasfüggöny lett volna a berlini fallal, plusz a koreai demilitarizált zónával, amin nem lehet se átjárni, de még átkiabálni se.
- Fura módon Suhajda Szilárd halálát nem kapták fel úgy témaként a politikusok, mint a bulvársajtó, ami napi végtelen számú cikkben emlékezett meg arról, hogy melyik véletlenszerű hazai celeb vált éppen alpinista szakértővé, és mondott emeletes okosságokat. Mondanám, hogy dicséretes önmérsékletre vallott nem beszállni a hiénák közé lájkot vadászni, de gyanús, hogy csak távol akarták tartani magukat a „hős, aki életét áldozta vs. felelőtlen idióta, aki minek ment oda” vitáktól.
- Ejtsünk szót a hónap lájkbajnokáról, Szijjártó Péterről is, aki a szokásos formáját hozta. A stábja rengeteg posztban, és extrém részletesen dokumentálja a miniszter életét Facebookon: hajnalban kel, elmegy futni, repülőre száll, emberekkel tárgyal, pózol, kezet fog, aláír, beszól a magyarság ellenségeinek, elmegy edzeni, honvágya támad, visszaszáll a repülőre – és megesik, hogy ilyenkor még mindig csak délelőtt fél 11 van.
Money makes the world go round
Egyre erősebben nyomja a gázt a Megafon és a kormánypárti médiabirodalom is, ez jól látszik a szponzorált posztokra költött összegekből. Mindkét esetben összegeztük az istállóba tartozó propagandisták, illetve a kiadó lapjainak oldalain kifizetett reklámpénzeket – enélkül a top20-ba összesen 6 szereplő került volna be rajtuk kívül (és abból is egy a kormány, egy a köztévé híradója, és egy az Alapjogokért központ, nagyjából ugyanazzal a mondanivalóval).
Úgy tűnik, beindult a készülődés a jövő évi önkormányzati és EP-választások kampányára, és elég súlyosan aránytalan a két oldalon erre bedobott pénz. Az meg főleg látványos, hogy a tavalyi kampányban több százmilliós hirdetési számlát összehozó ellenzéki narratívát kihangosító propagandaoldal-hálózat továbbra is hibernált állapotban van, legalábbis ami a szponzorált posztokat illeti. Vajon mikor ébresztik fel őket (már ha egyáltalán felébresztik)?
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 31 900 000 |
2. | Mediaworks | 19 700 000 |
3. | Magyarország kormánya | 5 200 000 |
4. | Hirado.hu | 3 500 000 |
5. | Karácsony Gergely | 2 800 000 |
6. | Alapjogokért központ | 2 800 000 |
7. | Dobrev Klára | 2 500 000 |
8. | Kammerer Zoltán | 1 400 000 |
9. | Momentum | 1 000 000 |
10. | LMP | 900 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az április 30. és május 29. közti időszak költéseit mutatják.)
A hónap posztjai
A legnépszerűbb tartalmak toplistáján ritka parajelenséget figyelhetünk meg: nem szerepel Orbán Viktor. Pedig hát volt itt CPAC, érettségi, anyák napja, a saját születésnapja, Kis Grofóról nem is beszélve – de hát ezt már kitárgyaltuk pár bekezdéssel feljebb. Szijjártó azért mentette a menthetőt ebben a versenyben.
- Szijjártó Péter videója a CPAC-es beszédéről, amiben levezeti, hogy Brüsszel – 36 ezer interakció
- Jakab Péter beszól mindenkinek, aki nem akar előrehozott, új választást – 29 ezer
- Ujhelyi István Vágó Istvántól búcsúzik – 25 ezer
- Zsigmond Barna videója a csíksomlyói búcsúról – 22 ezer
- Novák Katalin posztja a házassági évfordulójáról – 22 ezer
Az egyes interakció-típusokban ezek a posztok voltak a hónap legnagyobb villantásai:
- A legtöbb megosztás: Kósa Ádám videója egy EP-s felszólalásról, azzal a kommentárral hogy a németek megőrültek.
- A legtöbb komment: Szijjártó CPAC-es beszéde (szintén főleg a németeket ekézi benne).
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy Ákos bemutat egy balatonfüredi 16 lakásos társasházat, 820 millió forint támogatással épült, és papíron egy kutatóközpont.
- A legtöbb meglepett emoji: Hadházy fotója arról, hogy vadkender nő a legendás, erdő nélküli lombkoronasétány tövében.
- A legtöbb szomorú emoji: Gyurcsány gyászoló posztja Lang Györgyi halála után.
- A legtöbb szívecske: Novák Katalin házassági évfordulós posztja.
- A legtöbb nevető emoji: Orbán köszöntője Kis Grófo 30. születésnapján.
Végül jöjjön a virális posztok toplistája (vegyük észre, hogy mind egy szálig videók, úgy tűnik, mostanában ezt szereti nagyon a Facebook algoritmusa):
- Kósa Ádám EP-s videója arról, hogy az EU mennyire rossz – 50,9x szorzó
- Ujhelyi István Vágó Istvánt búcsúztató videója – 49,1x
- Újra Kósa Ádám, és a „megőrültek a németek” EP-s videó – 47,6x
- Brenner Koloman videóján Lukács László beszél arról, hogy „Így rejti el az Orbán-klán a közpénzt” (a magántőkealapok működését magyarázza el, és nem a Tankcsapda-énekes, hanem a Jobbik-képviselő) – 28,8
- Zsigmond Barna videója a csíksomlyói búcsún a Himnuszt éneklő tömegről (vagyis hát, szokás szerint, dehogy az övé, az Erdélyi Magyar Televízióé) – 27,2x
A hónap újonca címet mindenképpen Kósa Ádámnak kell adnunk, aki nem összekeverendő Kósa Lajossal, bár ő is fideszes. EP-képviselőként nagyjából azt a funkciót tölti be a közösségi médiában, hogy bemutatja, nincs is elszigetelődve a Fidesz az EU-s politikában. Vagyis EP-s felszólalások videóit posztolgatja magyar felirattal, természetesen kizárólag olyanokat, amikor valaki éppen a magyar kormányt dicséri. Hogy az ilyen típusú megerősítésre mennyire vevő a fideszes törzsközönség, azt jól mutatja, hogy a virális posztok toplistáján, vagy éppen a legtöbb megosztás versenyében rendszeresen be tud futni Hidvéghi Balázs vagy Orbán Balázs egy-egy pont ugyanilyen videóval – most pedig éppen Kósát kapta fel az algoritmus.
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
Hadházy a szokásos fölénnyel húzott be egy újabb hónapot a legértékesebb interakciók toplistáján, a fideszesek pedig a szokásos módon gyengén szerepeltek itt, Orbán például még a top10-ből is kiesett. Persze ami itt nem jön össze az üzenetek megosztásokon keresztüli, organikus terjedésével, azt bőven kompenzálják pénzzel. Ami egyébként hatékonyabb is bizonyos szempontból, hiszen a hirdetés tetszőlegesen célozható, míg a követők által megosztott posztok jórészt a saját véleménybuborékon belül maradnak.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 84 500 | 23% | ≡ |
2. | Mesterházy Attila | 37 500 | 14% | ≡ |
3. | Szakács László | 30 100 | 17% | ≡ |
4. | Jakab Péter | 28 800 | 15% | ▲ |
5. | Szijjártó Péter | 23 400 | 5% | ▲ |
6. | Keresztes László Lóránt | 21 200 | 15% | ▼ |
7. | Dobrev Klára | 15 500 | 13% | ● |
8. | Kósa Ádám | 14 900 | 21% | ● |
9. | Ujhelyi István | 14 300 | 11% | ▼ |
10. | Jámbor András | 14 200 | 23% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Újabb papírforma-győzelem; Orbán az Instagramon akkor is fölényesen nyer, amikor Facebookon amúgy gyengélkedik. Novák Katalin viszont lassan bebetonozza magát a második helyre, azok után, hogy régebben jellemzően Varga Judittal küzdött a dobogóért.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 208 000 | 36 | ≡ |
2. | Novák Katalin | 104 000 | 55 | ≡ |
3. | Szijjártó Péter | 75 000 | 74 | ≡ |
4. | Karácsony Gergely | 53 000 | 54 | ▲ |
5. | Hadházy Ákos | 37 000 | 56 | ▼ |
6. | Varga Judit | 36 000 | 44 | ▼ |
7. | Márki-Zay Péter | 20 000 | 33 | ≡ |
8. | Szentkirályi Alexandra | 20 000 | 24 | ▲ |
9. | Kubatov Gábor | 15 000 | 31 | ▲ |
10. | Nagy István | 11 000 | 89 | ▼ |
Időközben a mocsár mélyén
A Megafon bő 30 milliós hirdetési számlája sem volt elég, hogy a nyers orosz propagandát utolérjék népszerűségben – de arra igen, hogy a szokásos Deák-Bohár duó mellett Trombitás Kristófot is sikerült felhúzni a toplistára. Ő egyébként egy fura nyelvújító propaganda-kísérlet alanya lehet a Megafonnál: az ember, aki több emojit használ, mint betűt (annál többet már csak a tiltás gombot, bárkinél, aki felemlegeti az állítólagos náci karlendítős fiatalkori fotóit).
Óriásit megy a Patrióta Európa Mozgalom, még a háború előtti időkben stabilan toplistavezető Vadhajtásokat is megelőzték; igaz, ebben azért benne van az is, hogy elkezdték újrahasznosítani, és sajátként feltölteni a pár hónapja bezárt Számok propagandaoldal régi tartalmait. Szép példa ez az élet örök körforgására, akár Elton John is belekomponálhatta volna a Circle of Life felvezető taktusaiba – bár, mivel az migránsnyelven van és a szerzőt tekintve amúgy is LMBTQ woke-ság, ez talán mégsem annyira jó ötlet.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz hírek | 497 000 | 510 | ≡ |
2. | Deák Dániel / Megafon | 373 000 | 325 | ▲ |
3. | Bohár Dániel / Megafon | 271 000 | 164 | ▲ |
4. | Patrióta Európa Mozgalom | 225 000 | 1241 | ▲ |
5. | Vadhajtások | 204 000 | 1187 | ▼ |
6. | Gond-olkodó | 189 000 | 1013 | ▲ |
7. | Nyugati fény | 169 000 | 876 | ▲ |
8. | Alapjogokért központ | 162 000 | 118 | ▼ |
9. | Trombitás Kristóf / Megafon | 160 000 | 393 | ● |
10. | PS TV | 145 000 | 150 | ● |
A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.