Orbán bármitől megvédi a gyerekeket, de százezer lájkért simán kiárusítja az unokáit

Legfontosabb

2023. május 3. – 13:15

Orbán bármitől megvédi a gyerekeket, de százezer lájkért simán kiárusítja az unokáit
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

A közösségi média politikai fertálya különös hely – például azért, mert nem feltétlenül az aktuális politikai-közéleti események mozgatják, hanem sokszor banális, bulváros témák, amikre ráakaszkodva a politikusok azt tudják mutatni a híveiknek, hogy „hé, én is ugyanolyan hétköznapi ember vagyok, mint te”.

Ebből kiindulva az idei áprilisról előre borítékolni lehetett, hogy lájkfronton erősen a Fidesznek fog lejteni a pálya, elvégre a húsvétozás-locsolkodás nekik mindenképpen jobban áll, mint az ellenzéknek (még ha a keresztény-konzervatív imidzs amúgy sokszor eléggé billeg is). Ráadásnak volt egy pápalátogatás is, amiről szintén sejteni lehetett, hogy óriási fideszes pózolás lesz a szentatyával, elegánsan félretéve a menekültválság idejében még harciasan kiabált „demens vénember”, keresztényellenes és migránssimogató frázisait.

Mielőtt mélyebben belemennénk a részletekbe, lássuk a havi toplistát! Ennyi lájkot gyűjtöttek a politikusok áprilisban a legfontosabb közösségi média, a Facebook felületén:

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor792 00065
2.Szijjártó Péter425 000173
3.Hadházy Ákos326 00097
4.Mesterházy Attila297 000144
5.Novák Katalin253 00054
6.Karácsony Gergely201 000101
7.Zsigmond Barna189 000154
8.Jakab Péter163 00059
9.Szakács László148 000119▲▲
10.Ujhelyi István133 000103
11.Rétvári Bence129 00086
12.Keresztes László Lóránt116 00064
13.Varga Judit112 00059
14.Gyurcsány Ferenc94 00034
15.Márki-Zay Péter92 000115

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 1. és április 30. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

Szabad-e locsolni?

Húsvét ide, Ferenc pápa oda, tombol az uborkaszezon a Facebook politikai pályáján, a toplistánk mezőnye egy hónap alatt összesen 3,5 millió lájkot tudott összehozni. Ez negatív rekord a havi lájkbajnokság történetében, tavaly a választási kampányban többször megesett, hogy egy hét alatt összejött ennél több. Hogy a politikusok kényelmesedtek-e el, a közönség fásult-e be, vagy a Facebook tekerte-e lejjebb az ilyen témák elérését (esetleg mind a három egyszerre), nem tudni.

Mindenesetre nemigen látszik se olyan új téma, se olyan új szereplő a pályán, aki ki tudná billenteni a közbeszédet erről a holtpontról. Ez valahol egészen szürreális, évek múlva visszatekintve senki nem fogja érteni, hogy lehetett ennyire apátiába süllyedve a közélet, amikor elvileg borzasztó forró időszaknak kéne lennie a háború, a tomboló infláció, a gazdasági válság miatt.

Kép: Orbán Viktor / Facebook
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Mindenesetre a májust a klasszikus témák (anyák napja, érettségi) még tuti elviszik a lájkbajnokság mezőnyében, aztán nyáron kicsit rápihennek a derék honatyák és -anyák, aztán ősszel neki lehet állni felfuttatni a kampányokat a '24-es önkormányzati és EP-választásra. Valami azt súgja, vissza fogjuk még sírni a mostani uborkaszezont.

Időközben az ellenzék

Egy pillanatra képzeljük el, hogy egy párhuzamos univerzumban élünk, ahol a mostani ellenzék van kormányon, és a Fidesz ellenzékben, de amúgy mindenben ugyanaz a helyzet. Tegyük félre a háborút, és a kormány, illetve a kormányközeli beszélő fejek egyre kínosabb oroszbarátságát, tegyük félre a brutális inflációt, élelmiszerárakat, mindent – és csak abba gondoljunk bele, hogy erre az egy szem jelenetre mit épített volna a fideszes kommunikációs gépezet, milyen szinten folyna a csapból is az, hogy „gyermekvédelmi könnygáz”.

Aztán nézzük meg, mihez kezd magával a valóságban az ellenzék: hát, a nagy része leginkább semmihez se, örül, hogy él, és azzal tölti az idejét, hogy mikropártokból nanopártokká forgácsolódik szét, miközben a lényegi mondanivalója már bő tíz éve kimerül abban, hogy Orbán a patás ördög.

Random érdekességek a toplistáról

  • Orbán stábja óriási trollkodásban van, simán odaírják a pápával készült családi fotóra a közellenség LMBTQ-közösség „a család az család” jelmondatát, vagy Kolbász és Sonka hadműveleteknek nevezik a nagy békepártiság jegyében a húsvéti főzést.
  • Varga Judit továbbra sem találja a régi, stabil dobogós önmagát, ez főként a megosztásai számában látszik, ahol olyan versenyzőkkel játszik mostanában egy ligában, mint Gelencsér Ferenc vagy Tóth Bertalan.
  • Rétvári Bence, Keresztes László Lóránt és Szakács László viszont egyre biztosabb, állandó tagja a top 15-nek.
  • A hónap legelején pár napig Szijjártó vezetett, aztán egy kis ideig Hadházy, de jött a húsvét, és Orbán eldöntötte a meccset. Így alakultak az egyes hetek eredményei:
    • 1. hét: Hadházy – Szijjártó – Orbán
    • 2. hét: Orbán – Hadházy – Szijjártó
    • 3. hét: Szijjártó – Mesterházy – Karácsony
    • 4. hét: Orbán – Szijjártó – Novák

Money for nothin', clicks for free

A hirdetésekre költött pénzek toplistáján jól látszik, hogy megint bedurrantották a pénzes lájkszivattyúkat a Megafonnál, a kihangosított téma ezúttal a szokásos „háborúpárti baloldal” mellett egy régi sláger, Karácsony Gergely gyalázása volt (ami mellé lassan bekúszik Donáth Annáé is, úgy tűnik, mostanában tőlük tartanak egy kicsit a Fideszben). A pénzért vett pluszelérés egyébként nem nagyon látszik a számokon, főleg a Megafon újabb versenyzőinél: Apáti Bencének és Gerijocának például 2-2 millió forintos rásegítéssel együtt sikerült a hónapban 33, illetve 14 ezer lájkot elérnie. Nehéz másra gondolni, mint hogy őket arra tartják, hogy azokhoz is eljusson újra a Megafon hangja, akik Deák Dánielt és Bohár Dánielt már letiltották.

Látványos még, hogy mennyire nincsenek politikusok a listán (500 ezer forint magasságában jelennek csak meg, Donáth Anna és Dúró Dóra képében), és hogy a kormánybarát médiabirodalom milyen lelkesen tömi a pénzt Zuckerberg zsebébe. Elég ironikus, amikor a dollárral fizetett hirdetésekben a hazai független sajtó megmaradt részét dollármédiázzák.

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon15 700 000
2.Magyarország Kormánya5 500 000
3.Origo5 400 000
4.Nyugati Pályán4 300 000
5.Hirado.hu3 000 000
6.Alapjogokért Központ2 900 000
7.Mandiner2 800 000
8.Magyar Nemzet2 400 000
9.Bors1 900 000
10.Ripost1 800 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a március 30. és április 28. közti időszak költéseit mutatják.)

„A gyerekeinket meg hagyják békén”

A hónap legnépszerűbb posztjainak toplistájáról az látszik, hogy Magyarországot az orosz–ukrán háború 14. hónapjában, a 25 százalékos infláció és a könnygázzal lefújt tanártüntetések idején egy dolog érdekli úgy istenigazából: Orbán Viktor unokái. A miniszterelnök pedig örömmel használja őket politikai díszletnek, miközben azt üzeni, a gyerekek védelme mindennél előbbre való. Úgy tűnik, pár százezer lájk azért kivételt képez még ez alól is, illetve a kommenteket elnézve elég jól látszik, hogy Orbán törzsközönsége azért imádja az unokás posztokat, mert ők maguk is nagyszülők.

  1. Orbán sonkát főz húsvétra az unokákkal – 53 ezer interakció
  2. Orbán pápanézőbe viszi az unokákat – 42 ezer
  3. Orbán bevásárol a felcsúti péknél az unokákkal – 41 ezer
  4. Orbán sonkát és kolbászt vizsgál a kamrában az unokákkal – 39 ezer
  5. Orbán húsvéti kalácsért indul az unokákkal – 31 ezer

És itt még nincs vége: a top 10-ben van még locsolóvers-gyakorlás az unokákkal, egy újabb látogatás a péknél az unokákkal, fotózkodás a pápával és az unokákkal és még egy sonkafőzés az unokákkal.

Hogy miért problémás gyerekeket egy politikus hivatalos oldalán, sok százezres közönség előtt a politikai kommunikáció és kampányok részeként használni, azt talán nem kell külön magyarázni – de ha mégis, a témát itt boncolgattuk részletesebben.

Az egyes interakció-típusokban ezek a posztok voltak a hónap legnagyobb durranásai:

  • A legtöbb megosztás: Hadházy bemutatja a kordonbontásnál őt megrugdosó rendőrt
  • A legtöbb komment: Orbán, sonka, kolbász, unokák
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy, kordonbontás, rendőr
  • A legtöbb meglepett emoji: Mesterházy az osztrák áramárat hasonlítja a rezsicsökkentett magyarhoz
  • A legtöbb szomorú emoji: Mesterházy gyászposztja Vágó István halálára
  • A legtöbb szívecske: Orbán, unokák, locsolóvers
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán egy karikás ostort csattogtat

Végül jöjjön a virális posztok toplistája, amit ezúttal Vágó István halálhíre ural:

  1. Gurmai Zita gyászposztja – 33,1x szorzó
  2. Pikó András gyászposztja – 28,4x
  3. Szakács László gyászposztja – 27,2x
  4. Gyöngyösi Márton gyászposztja – 21,9x
  5. Rétvári Bence videója Apponyi Albert híres, Amerikának címzett 1929-es beszédéről – 21,1x

Rétvárinál jegyezzük meg, hogy ez persze csak annyiban az ő videója, hogy a Zsigmond Barna-iskola diákjaként egy YouTube-on már vagy másfél éve elérhető videót töltött fel sajátként. A fordítás is onnan jött, az eredeti vízjel viszont valahogy levágódott róla útközben, vagy a rezsicsökkentés áldozata lett, esetleg elvitték a brüsszeli szankciók, ki tudja.

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

A legtöbb megosztás

Hadházy menetrend szerint és a szokásos magabiztos fölénnyel húzta be az áprilist is a megosztások versenyében, de ennél talán egy fokkal érdekesebb, hogy az MSZP-ből kilépett Mesterházy Attila új projektje, a Szocialisták és Demokraták nemhogy az összes ismert politikusával, de gyakorlatilag a teljes párttagságával felfért mögé a dobogóra. Ha csak a Facebookból indulunk ki, igencsak reményt keltő a start az új politikai formációnak, de hát Jakab Péter facebookos és választási pályafutásából azért tudjuk, hogy elég nagy hiba lenne csak ebből kiindulni.

Megosztások%
1.Hadházy Ákos81 50025%
2.Mesterházy Attila41 00013,8%
3.Szakács László24 50016,6%
4.Orbán Viktor24 4003,1%▲▲
5.Keresztes László Lóránt22 20019,2%
6.Ujhelyi István17 40013,1%
7.Jakab Péter17 00010,5%
8.Szijjártó Péter16 4003,8%
9.Gyurcsány Ferenc15 80016,7%
10.Karácsony Gergely12 0006%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagramon már megint megállt az idő

Az Instát továbbra is mostohagyerekként kezelik a politikusok közösségi médiás stábjai, az persze jó kérdés, hogy a tyúk (a politikusok érdektelensége) vagy a tojás (a közönség érdektelensége) volt-e előbb, mindenesetre a kettő egymást erősíteni látszik. Orbán unokás és pápás posztjai persze ezzel együtt is jól pörögnek.

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor301 40045
2.Novák Katalin76 70043
3.Szijjártó Péter66 70052
4.Hadházy Ákos37 90052
5.Varga Judit31 90039
6.Karácsony Gergely31 60025
7.Márki-Zay Péter19 50030
8.Nagy István13 400108
9.Szentkirályi Alexandra12 40014
10.Kubatov Gábor9 90023

Időközben a mocsár mélyén

A propagandaoldalak világában továbbra is ijesztően népszerű Putyin magyar hangja, és a húsvéti fotókkal nagyot futott Orbán Viktor legodaadóbb rajongói oldala is. A Megafon háza tájáról a 16 millió forintos reklámköltés ellenére csak a szokásos versenyzők jutottak a toplistára, a baloldali propagandaoldalak egyre halványabban pislákolnak, viszont előkerült egy régi ismerős, a Patrióta Európa Mozgalom (az ő kötődésüket a kormányközeli pénzekhez két éve az Átlátszó térképezte fel).

Szintén aktivizálták a gazdái a Budapest Beszél nevű Megafon-közeli oldalt, ami annak idején Karácsony Gergely karaktergyilkolásában utazott, de most éppen általános dollárbaloldalazásra hangolták át. A héten 1,8 millióval tolták meg a szekeret, a fennállásuk óta pedig már 75 millió forintot hirdettek el, és ezzel, írd és mondd, 8500 követőt szereztek. Éljen a gazdasági racionalitás!

InterakciókPosztok száma
1.Orosz Hírek530 000483
2.Fidesz KDNP 2023286 00034▲▲
3.Deák Dániel / Megafon199 000235
4.Vadhajtások192 0001126
5.Bohár Dániel / Megafon185 000111
6.Alapjogokért Központ171 000126
7.Gond-olkodó164 000936
8.Patrióta Európa Mozgalom154 0001151
9.Nyugati Fény150 000829▼▼
10.Szánthó Miklós140 00086

A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!