Orbán bármitől megvédi a gyerekeket, de százezer lájkért simán kiárusítja az unokáit
2023. május 3. – 13:15
A közösségi média politikai fertálya különös hely – például azért, mert nem feltétlenül az aktuális politikai-közéleti események mozgatják, hanem sokszor banális, bulváros témák, amikre ráakaszkodva a politikusok azt tudják mutatni a híveiknek, hogy „hé, én is ugyanolyan hétköznapi ember vagyok, mint te”.
Ebből kiindulva az idei áprilisról előre borítékolni lehetett, hogy lájkfronton erősen a Fidesznek fog lejteni a pálya, elvégre a húsvétozás-locsolkodás nekik mindenképpen jobban áll, mint az ellenzéknek (még ha a keresztény-konzervatív imidzs amúgy sokszor eléggé billeg is). Ráadásnak volt egy pápalátogatás is, amiről szintén sejteni lehetett, hogy óriási fideszes pózolás lesz a szentatyával, elegánsan félretéve a menekültválság idejében még harciasan kiabált „demens vénember”, keresztényellenes és migránssimogató frázisait.
Mielőtt mélyebben belemennénk a részletekbe, lássuk a havi toplistát! Ennyi lájkot gyűjtöttek a politikusok áprilisban a legfontosabb közösségi média, a Facebook felületén:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 792 000 | 65 | ▲ |
2. | Szijjártó Péter | 425 000 | 173 | ▼ |
3. | Hadházy Ákos | 326 000 | 97 | ≡ |
4. | Mesterházy Attila | 297 000 | 144 | ≡ |
5. | Novák Katalin | 253 000 | 54 | ● |
6. | Karácsony Gergely | 201 000 | 101 | ▲ |
7. | Zsigmond Barna | 189 000 | 154 | ▼ |
8. | Jakab Péter | 163 000 | 59 | ▼ |
9. | Szakács László | 148 000 | 119 | ▲▲ |
10. | Ujhelyi István | 133 000 | 103 | ▼ |
11. | Rétvári Bence | 129 000 | 86 | ▲ |
12. | Keresztes László Lóránt | 116 000 | 64 | ▼ |
13. | Varga Judit | 112 000 | 59 | ▼ |
14. | Gyurcsány Ferenc | 94 000 | 34 | ● |
15. | Márki-Zay Péter | 92 000 | 115 | ▼ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 1. és április 30. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
Szabad-e locsolni?
Húsvét ide, Ferenc pápa oda, tombol az uborkaszezon a Facebook politikai pályáján, a toplistánk mezőnye egy hónap alatt összesen 3,5 millió lájkot tudott összehozni. Ez negatív rekord a havi lájkbajnokság történetében, tavaly a választási kampányban többször megesett, hogy egy hét alatt összejött ennél több. Hogy a politikusok kényelmesedtek-e el, a közönség fásult-e be, vagy a Facebook tekerte-e lejjebb az ilyen témák elérését (esetleg mind a három egyszerre), nem tudni.
Mindenesetre nemigen látszik se olyan új téma, se olyan új szereplő a pályán, aki ki tudná billenteni a közbeszédet erről a holtpontról. Ez valahol egészen szürreális, évek múlva visszatekintve senki nem fogja érteni, hogy lehetett ennyire apátiába süllyedve a közélet, amikor elvileg borzasztó forró időszaknak kéne lennie a háború, a tomboló infláció, a gazdasági válság miatt.
Mindenesetre a májust a klasszikus témák (anyák napja, érettségi) még tuti elviszik a lájkbajnokság mezőnyében, aztán nyáron kicsit rápihennek a derék honatyák és -anyák, aztán ősszel neki lehet állni felfuttatni a kampányokat a '24-es önkormányzati és EP-választásra. Valami azt súgja, vissza fogjuk még sírni a mostani uborkaszezont.
Időközben az ellenzék
Egy pillanatra képzeljük el, hogy egy párhuzamos univerzumban élünk, ahol a mostani ellenzék van kormányon, és a Fidesz ellenzékben, de amúgy mindenben ugyanaz a helyzet. Tegyük félre a háborút, és a kormány, illetve a kormányközeli beszélő fejek egyre kínosabb oroszbarátságát, tegyük félre a brutális inflációt, élelmiszerárakat, mindent – és csak abba gondoljunk bele, hogy erre az egy szem jelenetre mit épített volna a fideszes kommunikációs gépezet, milyen szinten folyna a csapból is az, hogy „gyermekvédelmi könnygáz”.
Aztán nézzük meg, mihez kezd magával a valóságban az ellenzék: hát, a nagy része leginkább semmihez se, örül, hogy él, és azzal tölti az idejét, hogy mikropártokból nanopártokká forgácsolódik szét, miközben a lényegi mondanivalója már bő tíz éve kimerül abban, hogy Orbán a patás ördög.
Random érdekességek a toplistáról
- Orbán stábja óriási trollkodásban van, simán odaírják a pápával készült családi fotóra a közellenség LMBTQ-közösség „a család az család” jelmondatát, vagy Kolbász és Sonka hadműveleteknek nevezik a nagy békepártiság jegyében a húsvéti főzést.
- Varga Judit továbbra sem találja a régi, stabil dobogós önmagát, ez főként a megosztásai számában látszik, ahol olyan versenyzőkkel játszik mostanában egy ligában, mint Gelencsér Ferenc vagy Tóth Bertalan.
- Rétvári Bence, Keresztes László Lóránt és Szakács László viszont egyre biztosabb, állandó tagja a top 15-nek.
- A hónap legelején pár napig Szijjártó vezetett, aztán egy kis ideig Hadházy, de jött a húsvét, és Orbán eldöntötte a meccset. Így alakultak az egyes hetek eredményei:
- 1. hét: Hadházy – Szijjártó – Orbán
- 2. hét: Orbán – Hadházy – Szijjártó
- 3. hét: Szijjártó – Mesterházy – Karácsony
- 4. hét: Orbán – Szijjártó – Novák
Money for nothin', clicks for free
A hirdetésekre költött pénzek toplistáján jól látszik, hogy megint bedurrantották a pénzes lájkszivattyúkat a Megafonnál, a kihangosított téma ezúttal a szokásos „háborúpárti baloldal” mellett egy régi sláger, Karácsony Gergely gyalázása volt (ami mellé lassan bekúszik Donáth Annáé is, úgy tűnik, mostanában tőlük tartanak egy kicsit a Fideszben). A pénzért vett pluszelérés egyébként nem nagyon látszik a számokon, főleg a Megafon újabb versenyzőinél: Apáti Bencének és Gerijocának például 2-2 millió forintos rásegítéssel együtt sikerült a hónapban 33, illetve 14 ezer lájkot elérnie. Nehéz másra gondolni, mint hogy őket arra tartják, hogy azokhoz is eljusson újra a Megafon hangja, akik Deák Dánielt és Bohár Dánielt már letiltották.
Látványos még, hogy mennyire nincsenek politikusok a listán (500 ezer forint magasságában jelennek csak meg, Donáth Anna és Dúró Dóra képében), és hogy a kormánybarát médiabirodalom milyen lelkesen tömi a pénzt Zuckerberg zsebébe. Elég ironikus, amikor a dollárral fizetett hirdetésekben a hazai független sajtó megmaradt részét dollármédiázzák.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 15 700 000 |
2. | Magyarország Kormánya | 5 500 000 |
3. | Origo | 5 400 000 |
4. | Nyugati Pályán | 4 300 000 |
5. | Hirado.hu | 3 000 000 |
6. | Alapjogokért Központ | 2 900 000 |
7. | Mandiner | 2 800 000 |
8. | Magyar Nemzet | 2 400 000 |
9. | Bors | 1 900 000 |
10. | Ripost | 1 800 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a március 30. és április 28. közti időszak költéseit mutatják.)
„A gyerekeinket meg hagyják békén”
A hónap legnépszerűbb posztjainak toplistájáról az látszik, hogy Magyarországot az orosz–ukrán háború 14. hónapjában, a 25 százalékos infláció és a könnygázzal lefújt tanártüntetések idején egy dolog érdekli úgy istenigazából: Orbán Viktor unokái. A miniszterelnök pedig örömmel használja őket politikai díszletnek, miközben azt üzeni, a gyerekek védelme mindennél előbbre való. Úgy tűnik, pár százezer lájk azért kivételt képez még ez alól is, illetve a kommenteket elnézve elég jól látszik, hogy Orbán törzsközönsége azért imádja az unokás posztokat, mert ők maguk is nagyszülők.
- Orbán sonkát főz húsvétra az unokákkal – 53 ezer interakció
- Orbán pápanézőbe viszi az unokákat – 42 ezer
- Orbán bevásárol a felcsúti péknél az unokákkal – 41 ezer
- Orbán sonkát és kolbászt vizsgál a kamrában az unokákkal – 39 ezer
- Orbán húsvéti kalácsért indul az unokákkal – 31 ezer
És itt még nincs vége: a top 10-ben van még locsolóvers-gyakorlás az unokákkal, egy újabb látogatás a péknél az unokákkal, fotózkodás a pápával és az unokákkal és még egy sonkafőzés az unokákkal.
Hogy miért problémás gyerekeket egy politikus hivatalos oldalán, sok százezres közönség előtt a politikai kommunikáció és kampányok részeként használni, azt talán nem kell külön magyarázni – de ha mégis, a témát itt boncolgattuk részletesebben.
Az egyes interakció-típusokban ezek a posztok voltak a hónap legnagyobb durranásai:
- A legtöbb megosztás: Hadházy bemutatja a kordonbontásnál őt megrugdosó rendőrt
- A legtöbb komment: Orbán, sonka, kolbász, unokák
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy, kordonbontás, rendőr
- A legtöbb meglepett emoji: Mesterházy az osztrák áramárat hasonlítja a rezsicsökkentett magyarhoz
- A legtöbb szomorú emoji: Mesterházy gyászposztja Vágó István halálára
- A legtöbb szívecske: Orbán, unokák, locsolóvers
- A legtöbb nevető emoji: Orbán egy karikás ostort csattogtat
Végül jöjjön a virális posztok toplistája, amit ezúttal Vágó István halálhíre ural:
- Gurmai Zita gyászposztja – 33,1x szorzó
- Pikó András gyászposztja – 28,4x
- Szakács László gyászposztja – 27,2x
- Gyöngyösi Márton gyászposztja – 21,9x
- Rétvári Bence videója Apponyi Albert híres, Amerikának címzett 1929-es beszédéről – 21,1x
Rétvárinál jegyezzük meg, hogy ez persze csak annyiban az ő videója, hogy a Zsigmond Barna-iskola diákjaként egy YouTube-on már vagy másfél éve elérhető videót töltött fel sajátként. A fordítás is onnan jött, az eredeti vízjel viszont valahogy levágódott róla útközben, vagy a rezsicsökkentés áldozata lett, esetleg elvitték a brüsszeli szankciók, ki tudja.
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
Hadházy menetrend szerint és a szokásos magabiztos fölénnyel húzta be az áprilist is a megosztások versenyében, de ennél talán egy fokkal érdekesebb, hogy az MSZP-ből kilépett Mesterházy Attila új projektje, a Szocialisták és Demokraták nemhogy az összes ismert politikusával, de gyakorlatilag a teljes párttagságával felfért mögé a dobogóra. Ha csak a Facebookból indulunk ki, igencsak reményt keltő a start az új politikai formációnak, de hát Jakab Péter facebookos és választási pályafutásából azért tudjuk, hogy elég nagy hiba lenne csak ebből kiindulni.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 81 500 | 25% | ≡ |
2. | Mesterházy Attila | 41 000 | 13,8% | ≡ |
3. | Szakács László | 24 500 | 16,6% | ▲ |
4. | Orbán Viktor | 24 400 | 3,1% | ▲▲ |
5. | Keresztes László Lóránt | 22 200 | 19,2% | ▼ |
6. | Ujhelyi István | 17 400 | 13,1% | ▼ |
7. | Jakab Péter | 17 000 | 10,5% | ▼ |
8. | Szijjártó Péter | 16 400 | 3,8% | ▼ |
9. | Gyurcsány Ferenc | 15 800 | 16,7% | ● |
10. | Karácsony Gergely | 12 000 | 6% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjesztik a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Instagramon már megint megállt az idő
Az Instát továbbra is mostohagyerekként kezelik a politikusok közösségi médiás stábjai, az persze jó kérdés, hogy a tyúk (a politikusok érdektelensége) vagy a tojás (a közönség érdektelensége) volt-e előbb, mindenesetre a kettő egymást erősíteni látszik. Orbán unokás és pápás posztjai persze ezzel együtt is jól pörögnek.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 301 400 | 45 | ≡ |
2. | Novák Katalin | 76 700 | 43 | ▲ |
3. | Szijjártó Péter | 66 700 | 52 | ▼ |
4. | Hadházy Ákos | 37 900 | 52 | ≡ |
5. | Varga Judit | 31 900 | 39 | ▲ |
6. | Karácsony Gergely | 31 600 | 25 | ▼ |
7. | Márki-Zay Péter | 19 500 | 30 | ≡ |
8. | Nagy István | 13 400 | 108 | ▲ |
9. | Szentkirályi Alexandra | 12 400 | 14 | ▼ |
10. | Kubatov Gábor | 9 900 | 23 | ≡ |
Időközben a mocsár mélyén
A propagandaoldalak világában továbbra is ijesztően népszerű Putyin magyar hangja, és a húsvéti fotókkal nagyot futott Orbán Viktor legodaadóbb rajongói oldala is. A Megafon háza tájáról a 16 millió forintos reklámköltés ellenére csak a szokásos versenyzők jutottak a toplistára, a baloldali propagandaoldalak egyre halványabban pislákolnak, viszont előkerült egy régi ismerős, a Patrióta Európa Mozgalom (az ő kötődésüket a kormányközeli pénzekhez két éve az Átlátszó térképezte fel).
Szintén aktivizálták a gazdái a Budapest Beszél nevű Megafon-közeli oldalt, ami annak idején Karácsony Gergely karaktergyilkolásában utazott, de most éppen általános dollárbaloldalazásra hangolták át. A héten 1,8 millióval tolták meg a szekeret, a fennállásuk óta pedig már 75 millió forintot hirdettek el, és ezzel, írd és mondd, 8500 követőt szereztek. Éljen a gazdasági racionalitás!
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz Hírek | 530 000 | 483 | ≡ |
2. | Fidesz KDNP 2023 | 286 000 | 34 | ▲▲ |
3. | Deák Dániel / Megafon | 199 000 | 235 | ▼ |
4. | Vadhajtások | 192 000 | 1126 | ▲ |
5. | Bohár Dániel / Megafon | 185 000 | 111 | ▼ |
6. | Alapjogokért Központ | 171 000 | 126 | ▲ |
7. | Gond-olkodó | 164 000 | 936 | ▼ |
8. | Patrióta Európa Mozgalom | 154 000 | 1151 | ● |
9. | Nyugati Fény | 150 000 | 829 | ▼▼ |
10. | Szánthó Miklós | 140 000 | 86 | ≡ |
A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.