„Már csak az hiányzik, hogy rázendítsetek egy zsoltárra!”

Legfontosabb

2022. június 5. – 18:01

frissítve

„Már csak az hiányzik, hogy rázendítsetek egy zsoltárra!”
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Négyötöd-centenáriumot ünnepel a Lájkbajnokság sorozat, már ha létezik ilyen szó, de ha eddig nem volt, akkor mostantól van, és azt akartuk mondani vele, hogy a sorozatunk 80. részéhez értünk. Politikusok és udvartartásaik a közösségi médiában, elemzés, népszerűségi listák, angol abszurd humor.

Semmi nem illusztrálja szemléletesebben Magyarország, és a magyar politika állapotát 2022-ben, mint az, hogy mi volt a közösségi médiában a két legfontosabb, legtöbb reakciót kiváltó esemény a héten:

  • Az EU orosz olajembargójából való kimaradás
  • Orbán Viktor születésnapja

Egészen szürreális volt nézni, ahogy a fideszes politikusok egymást taposva rohannak nyilvános posztban ünnepelni a miniszterelnököt, amiért puszta kézzel legyőzte az EU-arcú gonosz háttérhatalmat; majd azzal a lendülettel szintén nyilvános posztban boldog születésnapot kívánni. Pár napra Orbán-fotók és Orbán-idézetek sormintájává váltak fideszes hír- és kommentfolyamok.

Valószínűleg van az ilyesminek egy egészséges határa, és ezt mindenki máshol húzza meg – de az biztos, hogy ami a Facebook fideszhívő fertályán történt most, az messze túl volt ezen. (Képzeljük csak el egy pillanatra, hogy nem egy országról van szó, hanem mondjuk egy cégről, ahol a középvezetők produkálják így magukat a vezérigazgató felé. Mekkora Office-epizód lenne!)

Persze minden politikus definíció szerint nárcisztikus alkat, és valamennyire élvezi az ilyesmit, de azért nehéz elképzelni, hogy az ilyen szintű szervilizmustól nem érzi magát legalább egy kicsit kényelmetlenül Orbán. Elvégre még maga az Úr is kiakadt egy hasonló helyzetben, ahogy azt a Gyalog Galopp című történelmi dokumentumfilm is bemutatta:

Tegyük hozzá, Orbán esetében tényleg közel volt az a bizonyos „rázendíteni egy zsoltárra” pillanat, szentmise legalábbis volt, azzal a központi üzenettel, hogy Orbán Viktor Isten ajándéka, aki fáklyaként jeleníti meg a világ világosságát.

Az Orbán-születésnapra még visszatérünk, de előbb lássuk a szokásos heti toplistát: ennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok a héten a Facebookon:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor349 000
2.Szijjártó Péter183 000
3.Varga Judit98 000
4.Hadházy Ákos85 000
5.Novák Katalin66 000
6.Ujhelyi István66 000
7.Dúró Dóra63 000
8.Karácsony Gergely60 000
9.Potápi Árpád45 000
10.Jakab Péter43 000
11.Mesterházy Attila40 000
12.Zsigmond Barna34 000
13.Dobrev Klára28 000
14.Márki-Zay Péter23 000
15.Deutsch Tamás21 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a május 27, péntek reggel 9:05 és június 3, péntek reggel 9:05 közti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Mindig is a háborúpártiak ellen álltunk háborúban

Orbán újabb héten húzta be utcahosszal a győzelmet – illetve pontosabb lenne itt inkább a közösségimédiás stábról, vagy akár egyenesen a kormányzati kommunikáció szuperagyáról, Rogán Antalról beszélni, mert maga a miniszterelnök egyébként látványosan nem törődik a facebookos megjelenésével. Annyira személytelen az egész, hogy még anyák napjára is csak egy újrafelhasznált fotót sikerült kiposztolni az édesanyjával; most pedig a születésnapi posztjánál volt ugyanez, egy régi fotóval. Nem mintha a rajongótábort érdekelné ez, de azért sokatmondó.

Ahogyan az is, ahogyan Orbán (vagy Rogán) kommunikál. A tőmondatokba és rövid-csattanós szlogenekbe öntött miniszterelnöki posztok teljesen ráálltak az „EU elleni háború” retorikájára, csaták, ütközetek, hadjáratok, összecsapások, harcosok és katonák, háborús metaforák potyognak minden egyes mondatából. Miközben ugye a mondandó az, hogy legyen béke, maradjunk ki a háborúból. Egyszer még alighanem pszichológus és szociológus hallgatók teljes évfolyamainak fog szakdolgozati témát adni ez a jelenség.

Mellékszál, de ez a „vajon egy politikus oldalára tényleg ő ír, vagy a stábja” kérdés néha egészen vicces válaszokat kap, főleg amikor se az adott politikus, se a stábja nem mozog tökéletesen kényelmesen a közösségi médiás kommunikációban. Ennek szép példája Nagy István agrárminiszter, akinek hol az ötvenes évek filmhíradóinak stílusa keveredik a Megafon-iskola emoji-spammelésével a posztjaiban, hol egy átlagos harmadikos írásképét idézik a bejegyzései, már-már aranyosan suta fogalmazással és központozással.

Happy birthday, Mr. President

A politikus születésnapi felköszöntése műfajban Marylin Monroe valószínűleg az idők végezetéig verhetetlen marad, azért a fideszes politikusok is elég nagyot futottak a héten ebben a sportágban. Mielőtt megnéznénk, kik voltak a legügyesebbek, emlékezzünk meg arról, hogy mi volt a helyzet tavaly ilyenkor:

  • Orbán a mostani 75 ezernél sokkal-sokkal több lájkot kapott a saját születésnapi posztjára (amihez akkor még került friss fotó), 127 ezret
  • De ezzel sem sikerült megnyernie a lájkbajnokság fordulóját, az akkor épp népszerűsége csúcsán járó Jakab Péter előzte meg
  • Akkori cikkünkben nem esik szó arról, hogy a fideszes politikusok szinte kötelező jelleggel vonultak volna születésnapot köszönteni (a propagandaoldalak igen), szóval ez új fejlemény idén

De lássuk, kik voltak idén a Fidesz Marylin Monroe-i, kinek a születésnapi Orbán-köszöntése hozta a legtöbb lájkot:

  1. Varga Judit – 9900 interakció
  2. Aradszki András – 3800
  3. Potápi Árpád – 3500
  4. Kósa Lajos – 2800
  5. Hollik István – 2600

Itt persze előnyben vannak a nagyobb és aktívabb rajongótáborral bíró politikusok, szóval mutatjuk azt is, hol volt az adott politikus többi posztjához képest a leginkább kiugró a születésnapi köszöntés eredménye:

  1. Bányai Gábor – 560%
  2. Aradszki András – 400%
  3. Zsigmond Barna – 390%
  4. Boldog István – 320%
  5. Kósa Lajos – 310%

További random érdekességek a toplistáról

  • Új versenyzőként tűnt fel a listán Deutsch Tamás, aki egyébként már akkor aktívan twitterezett, amikor a Facebook még nagyon gyerekcipőben járt, de aztán a közösségi médiás megjelenését nagyon sokáig hanyagolta, annak ellenére, hogy közben évekig internetügyi kormánybiztos is volt. Deutsch a Fideszben egyre ritkább igazi, markáns egyéniségek egyike, ehhez képest csalódás, hogy a posztjai nagyrészt ugyanazoknak a szlogeneknek és Orbán-idézeteknek a hajtogatásából áll, mint a fideszes klónhadseregnél – csak épp mindegyik után odaírja, hogy „Ennyi.”
  • Negyedik hete ugyanaz az öt politikus foglalja el az első öt helyet a listán, csak a sorrend változik (az se sokat): Orbán, a három top influenszer figura a Fideszből, és Hadházy, aki úgy tűnik, egyedüliként úszta meg az ellenzékből a választási buktát a követőtábora megtépázása, vagy elhidegülése nélkül. Ezt mutatja az is, hogy egyedüliként az ellenzékiek közül neki növekszik a követőszáma, mindenki másé csökken a választás óta.
  • Egyszerre tombol a választás utáni nihil és a nyári uborkaszezon: 74 héttel ezelőtt, 2020 utolsó napjaiban volt utoljára olyan, hogy ennyire kevés heti lájkkal be lehetett férni a top15-be.
  • Lázár János, akihez pedig nagy reményeket fűztünk, mint leendő fideszes influenszer, váratlanul kiesett a listáról.
  • Potápi Árpád viszont már három hete stabil tagja a középmezőnynek.
  • Hosszú a sora azoknak, akik aránylag stabil toplista-tagok voltak eddig idén (vagy legalábbis a választásig), de most sehol sincsenek: Szabó Tímea, Kocsis Máté, Varga Mihály, Gyurcsány Ferenc, Aradszki András, Németh Zsolt, Jámbor András.

Money, money, money, always sunny

A politikai-közéleti hirdetésekre költött pénzek toplistáján egy ideje külön vezetjük a politikusok és pártok reklámjait, annyira eltörpülnek a reklám-költségvetéseik az egyéb szereplők, propagandacsatornák, szürkezónás játékosok költései mellett. Ez továbbra is így van, de már annyira keveset hirdetnek a politikusok, hogy az ő külön toplistájukat most meg is szüntettük, és csak az összesítettet mutatjuk (egyetlen politikus került a top10-be, az utolsó helyen, olyan költéssel, amivel a kampány alatt a top100 se lett volna meg talán).

Különféle kormányközeli csatornák uralják a toplistát, az egyetlen igazán meglepő szereplő a 8. helyen az Ökumenikus segélyszervezet hirdetési kampánya. Az Alapjogokért központ közel egymilliót tapsolt el, ez az idei közpénz-támogatásuknak a fél ezreléke sincs, igazán dicséretes ez a visszafogottság.

Hirdetésre költött pénz
1.Alapjogokért központ460 000
2.Origo450 000
3.Hirado.hu410 000
4.Szánthó Miklós400 000
5.Nyugati pályán340 000
6.Mandiner320 000
7.Magyar Nemzet300 000
8.A szeretet nem árt200 000
9.Pesti TV180 000
10.Molnár Csaba170 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az május 25. és 31. közti időszak költéseit mutatják.)

Az ég kék, a fű zöld

A hét legsikeresebb posztjainak toplistáján a szokásos témák a dobogón, plusz Szijjártó a NER körül folyton fel-feltűnő celebek két ikonikus arcával, illetve Karácsony egy olyan poszttal, aminek a 20 ezer lájkjáról bárki boldogan mondott volna le, ha nem lett volna indok a megszületésére.

  1. Orbán: „Az apa férfi, az anya nő, a benzin marad 480” – 78 ezer interakció
  2. Orbán megköszöni a születésnapi jókívánságokat – 75 ezer
  3. Orbán bejelenti, hogy legyőzte az EU-t, Magyarország mentesül az orosz olajembargó alól – 71 ezer
  4. Szijjártó Péter Dzsudzsák Balázzsal és Kis Grofóval szelfizik – 22 ezer
  5. Karácsony Gergely Haumann Pétert búcsúztatja – 20 ezer

Megjegyzendő, hogy a miniszterelnök kommunikációs stábja roppant ügyesen kötött vissza szlogenek szintjén a már-már elfeledett régi ellenségképre, a pedofilokkal összemosott melegekre. A top kommenteket elnézve egyébként erre nem volt annyira vevő a nép, inkább a „lassan az euró is annyi” típusú beszólások voltak virálisak.

A végletek embere

Olyat csak Orbán tud, hogy egyszerre, egy poszttal arassa le a legtöbbet a legpozitívabb interakcióból (megosztás), és a legnegatívabból is (egy komolynak szánt posztnál ez a nevetős emoji). Hogy nem volt túlzás a cikk bevezetőjében említett két legfontosabb belpolitikai esemény, jól mutatja, hogy a hét kategóriából négyet ezekkel foglalkozó posztok nyertek meg. A többit vitte az ellenzék, nagyjából olyan posztokkal, amilyenekkel ezeket amúgy is vinni szokták.

  • A legtöbb megosztás: Orbán győzelmi jelentése Brüsszelből
  • A legtöbb komment: Orbán születésnapi köszönő posztja
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy azon lamentál, hogy 3 milliárdos nyeresége volt tavaly a védettségi igazolványokat gyártó cégnek
  • A legtöbb meglepett emoji: Ujhelyi, „A Fidesz-kormány is támogatja az ukránokat. Ötszáz liter misebort küldünk nekik. Tényleg.”
  • A legtöbb szomorú emoji: Karácsony gyászposztja Haumann Péterről
  • A legtöbb szívecske: Orbán születésnapi posztja
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán győzelmi jelentése Brüsszelből

A legtöbb megosztás

Helyreállt a világ rendje, újra Hadházy vezeti a legértékesebb interakciók toplistáját. Feltűnő, hogy az utóbbi időben Orbán itt is stabil dobogós tud már lenni, bár ez általában csak egy-egy kiugróan elsült posztnak köszönhető, nem az állandó, megosztásra ingerlő tartalomgyártásnak, mint Hadházynál, vagy az ezen a listán rendre felülteljesítő Mesterházy-Ujhelyi duónál.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos19 000
2.Orbán Viktor11 200
3.Mesterházy Attila6 800
4.Ujhelyi István5 800
5.Szijjártó Péter5 200
6.Z. Kárpát Dániel3 800
7.Dobrev Klára3 400
8.Molnár Csaba3 200
9.Jakab Péter3 100
10.Dúró Dóra2 900

Nyugodjék békében

A virális posztok toplistáján nagyon fura jelenséget figyelhetünk meg: ötből öt gyászoló poszt, alattuk tengernyi szomorú emojival. Hogy miért pont Ujhelyi Istvánnál voltak most ennyire fogékonyak a követők az ilyen hírekre, rejtély.

Szögezzük le, semmi okunk feltételezni, hogy szemérmetlen lájkvadászatra használná ismert és közkedvelt emberek halálhíreit valaha akár csak egy politikus is. Ez roppant visszataszító, és ízléstelen dolog lenne. Vélhetőleg tényleg nagy tisztelői, esetleg személyes jóbarátai az elhunytaknak.

  1. Ujhelyi István gyászposztja Falus Ferenc halála után – 23,6x szorzó
  2. Ujhelyi István gyászposztja Haumann Péter halála után – 18,3x
  3. Deutsch Tamás gyászposztja az édesanyja halála után – 12,1x
  4. Szabó Tímea gyászposztja Falus Ferenc halála után – 8,6x
  5. Karácsony Gergely gyászposztja Haumann Péter halála után – 8,6x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Instagramon a helyzet időtlen idők óta lényegében változatlan, most is Márki-Zay Péter lassú visszaesésének újabb lépése volt az egyetlen valamirevaló esemény. Ilyenkor szoktunk a kajás posztokhoz fordulni, de sajnos a magát nemrég gasztrobloggernek kinevező Boldog István produkciója eddig csalódást keltő, inkább orosz propagandában utazik, mint főzésben. Marad megmentőnek Németh Szilárd a hét gasztroposztjával, aminek a fő érdekessége, hogy szinte az összes kommentelő valami egészen másnak nézte rajta a micset (ez a balkáni csevap egy verziója, Erdélyben népszerű, fasírtszerű étel):

Bónusz információ a képről, hogy a rezsitábornok meglepően alsó kategóriás telefont használ – vagy éppen kivár a hatósági áras iPhone 13 Pro Max bejelentése előtt, ki tudja. És akkor lássuk a toplistát is, a rend kedvéért:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor70 800
2.Novák Katalin16 600
3.Varga Judit10 300
4.Szijjártó Péter8 300
5.Hadházy Ákos6 200
6.Márki-Zay Péter5 300
7.Szentkirályi Alexandra4 900
8.Dúró Dóra4 800
9.Nagy István3 900
10.Németh Szilárd2 600

Welcome to the freakshow

A propagandaoldalak világaszépen lekövette a hét témáit, csak persze a szokásoknak megfelelően sokkal hangosabban, nyersebben és köznségesebben. Látványos, hogy mennyivel magasabb számokat produkáltak a politikusok hivatalos oldalainál – egy politikus néha elmegy szabadságra, de a propaganda soha nem alszik. Putyin magyar hangjai továbbra is roppant szorgalmasak és népszerűek, és ezen a héten mintha az ellenzéki propaganda is magára talált volna kicsit. Múlt héten azt írtuk Bohár Dániel harmatgyenge számai alapján, hogy ilyenkor szokott új oldalt indítani „a Facebook cenzúrájára” hivatkozva – és tényleg valami ilyesmi történt. Hogy pontosan mi is, azt már valószínűleg élő ember nem tudja követni, de az egyik, eddig aktív oldala most töröltnek látszik, egy másik elhagyatottnak, egy harmadik meg frissen átnevezve egészen a lista 7. helyéig jutott.

Heti interakciók
1.Vadhajtások352 000
2.Nyugati fény262 000
3.Orosz hírek245 000
4.Elemi211 000
5.Deák Dániel / Megafon191 000
6.Gond-olkodó185 000
7.Bohár Dániel / Megafon118 000
8.Pesti srácok98 000
9.888.hu88 000
10.ELÉG85 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!