Mit jelent tulajdonképpen az, hogy fizetőssé válik a Citromail?

2023. február 11. – 19:29

Másolás

Vágólapra másolva

Az elmúlt napokban szokatlanul nagy port kavart a hír, hogy a kora kétezres évek népszerű hazai emailszolgáltatója, a Citromail tavasszal fizetős modellre vált majd át. A nagy érdeklődés persze valószínűleg nem annak köszönhető, hogy a mai napig milliós tömegek használják a Citromailt, inkább amolyan kollektív rácsodálkozás volt arra, hogy jé, ez a mai napig létezik. Vagy esetleg mert Beton.Hofi rajongói csoportjának az a neve, hogy Citromail Gang.

Ennek ellenére egy rakás kérdés merül fel most az átállással kapcsolatban, ezek pedig olyanokat is érinthetnek, akik már el is felejtették, hogy annak idején nemcsak a Teveclubra regisztráltak citromailes címmel, hanem fontosabb szolgáltatásokra is, és simán lehet, hogy ezt azóta sem változtatták meg. Ebben a cikkben összeszedjük a legfontosabb felmerülő kérdéseket, és a válaszokat is, amelyek azoknak is hasznosak lehetnek, akik egy másik, elavultabb szolgáltatóról szeretnének váltani.

Mi ez az egész átállás?

A szolgáltatás norvég tulajdonosa, a Fjordmail International üzenetben értesítette a felhasználókat, hogy tavasztól fizetőssé teszik a levelezőt, cserébe február végétől teljesen eltűnhetnek a reklámok a Citromail felületéről, a kezelőfelület mobilokkal is kompatibilis lesz, és minden felhasználó kap 10 GB-nyi felhasználható tárhelyet. A cég a Telexnek azt írta, megértik, ha nem mindenki fogadja pozitívan a változtatást, de ahhoz, hogy a szolgáltatás magas színvonalú legyen, kiszámítható bevételekre van szükség.

Mindebben persze igazából nincsen semmi meglepő, már akkor sejteni lehetett, hogy ez fog következni, amikor a Centrál Médiacsoport Zrt. 2022 nyarán eladta a publikus webmailrendszereket és híroldalakat üzemeltető norvég Fjordmailnek a rendszert. A cég, amelynek ez az első kelet-európai érdekeltsége, csak fizetős emailszolgáltatókat üzemeltet, a blogján 2019-ben azt is megmagyarázta, hogy mi értelme van ennek. A bejegyzés szerint ezzel a felhasználó

  • kiszabadulhat a monopolisztikus piaci szereplők hatalmas ökoszisztémáiból, ahol nem ügyfélként, hanem a hirdetőknek eladható termékként tekintenek rá,
  • megszabadulhat a reklámoktól és a spamtől,
  • jobban védheti a személyes adatait, na meg a bolygót is, mert a szervereik nagyrészt megújuló energiával működnek,
  • az emailezéssel kapcsolatos kérdéseiben pedig személyre szabott segítséget kaphat.

Mindezért negyedéves vagy éves előfizetés esetén havi 1999 forintot fognak elkérni, ami durván feleannyi, mint amennyibe a manapság nagyon népszerű, titkosított alternatívát kínáló szolgáltató, a svájci Protonmail kerül (frissítés: feltéve, ha az összes extrát kínáló, legnagyobb csomagra fizet elő valaki, az ennél szerényebb, de egy magánember számára továbbra is bőven elegendő Mail Plus párszáz forinttal olcsóbb). Fontos különbség ugyanakkor, hogy a Protonmailt ingyen is lehet használni, az előfizetés pedig számottevő előnyökkel jár, míg a Citromailről egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogy milyen lesz a váltás után.

Arról nem is beszélve, hogy a Fjordmail a saját, fixen előfizetéses modelljét eleve idealisztikusnak tartja, a mi régiónkban pedig tényleg nehéz elképzelni, hogy emberek havi 2000 forintot fizessenek az emailezésért, ha van ingyenes alternatíva is. Hiába hangzik tényleg jól a fenntarthatóság, az adatvédelem, a reklámmentesség és a láthatóan sokkal személyesebb szolgáltatás.

Mi lesz ha nem fizetek?

Az elmúlt napokban nem volt egyértelmű, hogy pontosan mi történik azokkal a fiókokkal, amelyeknek a gazdája nem fizet elő az április 12-i határidőig, de a legvalószínűbb forgatókönyvnek az tűnt, hogy törölni fogják őket. A Fjordmail a Telex kérdésére megerősítette, hogy valóban ez fog történni, egy 90 napos átmeneti időszak után, ami alatt az adott fiókhoz nem lehet majd hozzáférni, és levelek küldésére és fogadására sem lesz lehetőség. Ekkor még reaktiválhatóak lesznek a fiókok, de ezután a tartalmukkal együtt véglegesen törlődnek.

Az így felszabaduló felhasználóneveket 12 hónapig nem lehet újra felhasználni, hasonlóan ahhoz, ahogy a telekommunikációs cégek is egy év után teszik ismét elérhetővé a megszűnt telefonszámokat. A cég képviselője azt is hozzátette, hogy a Fjordmail fenntartja a jogot, hogy ezt követően is elutasítsa egy korábban már használt emailcím beregisztrálását, ha úgy ítéli meg, hogy valaki ártó szándékkal szeretne hozzáférni ahhoz. Az, hogy a Fjordmail újra elérhetővé teszi a korábban már használt emailcímeket, elég érdekes fejlemény, tíz éve ugyanis egy emberként hördültek fel a kiberbiztonsági szakértők, amikor a Yahoo bejelentette, hogy újrahasznosítja a felhasználóneveket.

A Yahoo ugyan jelezte, hogy minden tőle telhetőt megtesz, hogy a lehető legbiztonságosabban zavarja le a dolgot, de ettől még reális veszélynek tűnt, hogy más kezdi el megkapni a rég elfeledett Yahoo-fiókra küldött leveleket, mint akinek szánták. Arról nem is beszélve, hogy egy korábban használt emailcím új tulajdonosaként simán lehet jelszó-emlékeztetőket kérni, és így bejutni az előző tulajdonos nevében más online szolgáltatások fiókjaiba is. Erről tíz éve minden fontosabb techportál komoly biztonsági fenyegetésként írt, az apokalipszis viszont végül elmaradt. A Yahoo a Facebookkal együtt aztán kitalált egy új szabványt, amivel meg lehetett állapítani, hogy gazdát cserélt-e egy emailcím,

de a Yahoo később inkább leállt a felhasználónevek újrahasznosításával, ahogy a Microsoft is az Outlooknál, a Google pedig soha nem is tette ezt lehetővé.

Annak az esélye, hogy egy manapság eleve maroknyi ember által használt szolgáltatásra tömegesen szabaduljanak rá a kiberbűnözők, hogy aztán havi 2000 forintért esetleg feltörhessenek pár fiókot, gyakorlatilag nulla. A Fjordmail is ezt válaszolta a vonatkozó kérdésünkre – mint írták, tapasztalataik szerint az általuk használt manuális folyamatokkal ez a kockázat lényegében nem létezik. Az elmúlt tíz évben ráadásul széles körben elterjedt a kétfaktoros hitelesítés is, vagyis egy megszerzett jelszó most már nem feltétlenül elég ahhoz, hogy bejussanak valakinek a fiókjába.

Ettől még persze simán lehet, hogy valaki az általános iskolás korában használt citromailes fiókjára regisztrálta például a Facebookját, ami akkor is okozhat problémákat, ha senki nem kezdi el használni jövő áprilisban ugyanazt a címet. Így aztán ha valaki nem akar fizetni, több okból is az a legegyszerűbb, ha fogja magát, és végleg elköltözik a Citromailről, és ahogy a Fjordmail képviselője is írta nekünk, megváltoztatja az emailcímét minden egyéb fiókjában.

Hogy tudok kiköltözni az emailfiókomból?

Ez attól függ, hogy valaki aktív használó vagy csak eszébe jutott, hogy nyolc éve átirányította az összes más címéről a leveleit a Gmail-fiókjára, de azzal már nem foglalkozott, hogy minden oldalon átállítsa az emailcímét, ahova annak idején még azzal regisztrált. Utóbbi eset az egyszerűbb, ilyenkor az embernek csak rá kell szánni egy-két órát arra, hogy mindenhol szépen átírja az emailcímét, amíg még hozzáfér a citromailes fiókjához, és ezzel le is tudta a dolgot. Ezt egyébként valószínűleg mindenkinek érdemes lesz végigcsinálnia, aki valaha használt Citromailt, legalábbis az olyan fiókoknál, amiket valószínűsíthető, hogy a jövőben is szeretne még használni.

Ha az ember a fiókjának a tartalmát is szeretné megmenteni, az sem lesz sokkal bonyolultabb, pláne akkor, ha történetesen a Gmailbe szeretne költözni, ott ugyanis csak néhány kattintást vesz igénybe a folyamat. Ehhez

  • először a Citromailben kell engedélyezni a POP3/IMAP elérést,
  • aztán a Beállítások>Fiókok és importálás>Levelek és névjegyek importálása útvonalat kell végigjárni a Gmail-fiókban,
  • ahol végül csak be kell írni a citromailes emailcímet, bejelentkezni, bepipálni, hogy pontosan mit akar importálni az ember, és sínen is van a folyamat.

Nagyjából ugyanígy lehet például Protonmailbe is átköltözni, vagy az olyan asztali kliensekbe, mint a Thunderbird vagy az Outlook. A kiindulópontnak sem kell a Citromailnek lennie, gyakorlatilag bármelyik másik szolgáltatótól ugyanígy működik a dolog, szóval ezen a ponton már tényleg nem nagy macera emailszolgáltatót váltani. A Fjordmail egyébként kérdésünkre azt írta, hogy tudják, mennyire fontos a Citromail-fiókja a felhasználóiknak, éppen ezért nagyon fontosnak tartják, hogy mindenkinek segítsenek, függetlenül attól, hogy az átállás után lelépnek, vagy velük maradnak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy utóbbi csoportot részletes útmutatóval segítik majd az emailek átmozgatásában.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!