Kilencven hibrid jobb, mint egy villanyautó?
2023. február 1. – 21:25
A villanyautók akkumulátorának előállításához szükséges lítium véges mennyisége, illetve a nyilvános töltők számának lassú növekedése új stratégiát követel az autógyártóktól, állítja Gill Pratt, a Toyota vezető tudósa, aki a davosi Világgazdasági Fórumon beszélt először a lehetséges megoldásról.
Pratt szerint a mostani ütem mellett hamarosan tarthatatlanul nagy lesz az autóipar lítiumszükséglete, és különösen nagy gondot okozhat, hogy a belső égésű motorral szerelt új autók gyártásának leállításáig nem telepítenek kellő mennyiségű nyilvános töltőt, ezért az elektromos autók mellett teret kell adni a benzines és villanymotorral hajtott hibrideknek is.
Mivel a kijelentés éppen annak a gyártónak az emberétől származik, amely 1997 óta hatalmas energiákat fektet a hibrid modellek fejlesztésébe, a fentieket érdemes óvatosan kezelni, Pratt egyszerű matematikai levezetése azonban erősíti az állítását. Eszerint ha egy kellően nagy hatótávolságú, 100 kilowattóra kapacitású akkumulátorral szerelt Teslával váltjuk ki egy száz autóból álló, autónként 250 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátású flotta egyik tagját, azzal csupán 248,5 g/km-re tudjuk csökkenteni az autók összesített átlagát.
Ezzel szemben ha a Tesla akkumulátorában felhasznált lítiumot kilencven részre osztjuk, majd az 1,1 kWh kapacitású, kisméretű hajtóakkumulátorokat hibrid autókba építjük, akkor az így létrejövő vegyes autóflotta átlagos szén-dioxid-kibocsátása csupán 205 gramm lesz kilométerenként.
„Az idő megmutatja, hogy a mi nézőpontunk valójában a helyes” – mondta Pratt egy kerekasztal-beszélgetésen, és hozzátette, hogy így vagy úgy, a hajtásláncok sokfélesége lesz jellemző világszerte.
A Toyota tavaly 2,6 millió hagyományos és hálózatról is tölthető plug-in hibrid autót adott el világszerte, de a belső égésű motort villanymotorral támogató, kis hajtóakkumulátorral felszerelt modellekből 2030-ban több mint 5 millió példány eladását tervezik. Mindez azért is érdekes, mert számos gyártó, köztük a Ford, a Volvo vagy akár a Volkswagen és a Honda hatalmas erőkkel fordul a tisztán elektromos hajtás felé, vagyis az iparág nagy szereplői döntöttek a teljes átállásról.
A Toyota tervei közt szintén fontos szerepet játszanak a villanyautók, mert bár viszonylag későn, mindössze két éve mutatta be első tisztán elektromos modelljét, a bZ4X-et, 2030-ban 3,5 millió villanyautó eladására számít, amelyek közül egymillió Lexus lesz, és ez utóbbi márka 2035-ben már nem is kínál majd mást.