Itt a világbajnok Mercedes 2022-es F1-kocsija, újra az ezüst dominál
2022. február 18. – 10:39
Nyolcadik csapatként a Mercedes is megtartotta a 2022-es F1-versenyautójának, illetve csapatának bemutatóját. Előzetes információk, majd egy kiszivárgott kép alapján is biztosa lehetett venni, hogy újra nagyobb szerepet kap a sorban nyolc konstruktőri vb-címet bezsebelő Mercedes esetén klasszikusnak mondható ezüst szín az elmúlt két szezonban feketére festett autón. A megoldás végül vegyes lett, már ami a színösszeállítást illeti, maradt fekete is, de visszatért az ezüst is.
A Mercedes egy pilótacserével vág neki a rendkívül komoly szabálymódosításokkal, ezért teljesen újratervezett autókkal érkező 2022-es szezonnak, remélve, hogy egyrészt a sorban kilencedik konstruktőri vb-címét is megszerezheti, illetve hogy másrészt újra csúcsra juttathatja a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltont, aki mellett a Williamstől átigazoló, hatalmas tehetségnek tartott George Russell vezet majd.
Az első szárny esetében megint egy új elgondolást láthatunk a többi csapathoz képest, a szárnyelemek helyet hagynak az autó alá áramló levegőnek az orrkúp mellett, utána viszont meredeken emelkednek, hogy minél nagyobb területet fedjenek le – igaz, az élőben bemutatott autón és a számítógépes képeken is eltér már az első szárny kialakítása. Az orrkúp hosszú, keskeny, a lényeg viszont mögötte jön: a Mercedes az oldalsó légbeömlő melletti padlólemez kialakításában egészen új formákat mutatott, és az oldaldoboz kialakítása is újszerű.
Ahogy a Williamsnél már láthattuk, a Mercedes is szűkre szabta ezt a területet, ami azt jelzi előre, hogy mind a Mercedes-motor, mind a hűtőrendszer hihetetlenül kompakt lett. A Williamshez hasonlóan nagy a felső légbeömlő, de nem spóroltak az oldalsó nyílások méretével sem.
Sőt, közelebbről megnézve a bemutatóban látható, megépített autó és az azzal egy időben a közösségi médiában kiadott számítógépes látványtervek több helyen is eltérnek,
vagyis a Mercedes lényegében egyszerre két autót mutatott be.
Az első szárny, az oldalsó légbeömlő környékre, a cápauszony, de az oldaldoboz formája is más kicsit. És hogy melyik a valódi? A stúdióban látható autót még pénteken megmozgatják Silverstone-ban, így biztos, hogy az a jelenlegi iránya a Mercedes fejlesztéseinek, de ettől még nem kizárt, hogy idővel több, a számítógépes terven látott elem felbukkanhat valós formában is.
Valószínűleg nem véletlen, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) épp egy nappal a Mercedes bemutatója előtt jelentette be, hogy eltávolítják pozíciójából a 2021-es szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon vitatott döntéseket hozó, azzal a végeredmény alakulásába is beleavatkozó versenyigazgatót, Michael Masit. Ha kimondva soha nem is volt, a háttérben lehetett érezni, hogy a Mercedes hasonló súlyú változás reményében tekintett el attól, hogy jogi útra terelje a Hamilton vb-címébe kerülő szezonzárón történtek ügyét. Masi helyét ezentúl két személy és egy speciális tanácsadó tölti majd be.
Mind a csapatfőnök Toto Wolff, mind maga Hamilton kitért a 2021-es szezonzáró eseményeire, illetve a csütörtökön bejelentett változásokra. „Nagyon bátorító látni, hogy lépéseket tettek. Most már sokkal szilárdabb rendszer és támogató struktúra áll a versenyigazgató rendelkezésére. A megfelelő lépések” – értékelt Wolff, míg Hamilton arról beszélt, hogy soha nem mondta a szezonzáró után, hogy abbahagyná a versenyzést. „Szeretem azt, amit csinálok. Nehéz időszak volt ez számomra, és ez volt az az időszak, amikor tényleg szükségem volt arra, hogy visszalépjek, és arra koncentráljak, hogy az engem körülvevő családommal legyek, és nagyszerű pillanatokat teremtsünk” – mondta arról, miért hanyagolta egy ideig a nyilvánosságot.
Bár a 2022-es szezon kezdete, a március 18-20. közötti Bahreini Nagydíj még kicsit odébb van, a bemutatókkal és a február 23-25. közötti barcelonai teszttel kezd felpörögni a Forma–1 élete. Az eddig lezajlott bemutatók így következtek sorrendben:
február 4., Haas: Az amerikai csapat számítógépes látványképeket adott csak ki, amiken láthatóan nem végleges megoldások is vannak, az első felfüggesztés pár darabja például csak be van rajzolva, fizikailag nem kapcsolódik az autó vázához. A mutatott verzió nagyban hasonlít az F1-bemutatóautóhoz, de pár eltérés már látszik rajta, de csak Barcelonában, az első teszthéten derül ki, mit is alkottak VF-22-vel.
február 9., Red Bull: A Max Verstappen révén a 2021-es egyéni világbajnoki címet bezsebelő csapat mutatott a legkevesebbet, lényegében csak átfestették az F1-bemutatókocsiját, hogy bejelenthessék a csapat új főszponzorát. Bő egy héttel később kiszivárgott egy kép a csapat silverstone-i tesztjéről, ám mivel a kép minősége olyan, mintha egy kaputelefonnal csinálták volna futás közben, nem sok minden állapítható meg az Rb18-ról.
február 10., Aston Martin: Az első csapat lettek, amelyik teljes egészében megmutatta a 2022-es versenyautóját, olyannyira, hogy másnap már pályára is küldték az AMR22-t. Egészen egyedi megoldásokkal éltek, az oldaldoboz alatti markáns, légterelő bevágás, a rengeteg hűtőkopoltyú az oldaldoboz tetején, illetve a négyszögletes oldalsó beömlőnyílás mind-mind érdekes fejlesztési irány.
február 11., McLaren: Szintén megépített, új autót mutattak be, bár a helyszínen tartózkodó újságírók szerint pár részlet le volt takarva, de az is lehet, hogy bizonyos elemeket szándékosan lefelejtettek a az MCL36-ról. Beszélhetnénk a nagy oldalsó légbeömlőről, a motorborítás szélesre hagyott hátáról – ez markáns különbség például az Aston Martinhoz képest –, vagy épp az egyedi oldaldoboz-kialakításról, a legérdekesebb mégis a McLaren felfüggesztése, ők ugyanis az elmúlt években alapvetésnek számító, elöl nyomórudas, hátul tolórudas verzió fordítottját csinálták meg, így elöl van a toló-, hátul a nyomórúd.
február 14., AlphaTauri: A Red Bull-fiókcsapat pár számítógépes látványtervet és egy kisvideót adott ki bemutatónak, nem volt megszólalójuk, és nem árult el részleteket a csapat egyetlen vezető figurája sem. A képek alapján náluk is négyszögletes oldalsó légbeömlővel kezdik a szezont, az oldaldoboz viszont bár az Aston Martinhoz hasonlóan alsó kivágással indul, lefelé lejtve más áramlatokat hoz létre, mint a brit csapat autója. Érdekes megoldás az első szárny esetében az is, hogy az előttük bemutatott autókhoz képest az első szárnyelem nem a másodikhoz, hanem magához az orrkúphoz csatlakozik az AT03-on.
február 15., Williams: A brit csapat tartott egy álbemutatót, majd röviddel utána pályára küldte az FW44-et, amin az addigi legextrémebb megoldásokat lehetett látni. Egészen egyedire sikerült az orrkúp formája, az első szárnyat a többi csapattól eltérően nem négy, hanem csak három elem alkotja, az oldaldobozok pedig hihetetlenül kicsire lettek szabva – ezt ellensúlyozza a hatalmas felső légbeömlő, ami ha egy kicsit magasabb lenne, méltó utódja lehetne az F1 legrondább kocsijai között bérelt hellyel rendelkező Ligier JS5-nek. Az, hogy a hátsó szárnyat kettő helyett csak egy oszlop tartja, ugyancsak a ritkább 2022-es megoldások közé tartozik.
február 17., Ferrari: Ha lehet, akkor az F1-75-nek sikerült rálicitálnia extrém megoldásokban a Williamsre. A kicsi, háromszög formájú felső légbeömlő alapján valószínűsíthető, hogy a hűtésért elsősorban a két, nagyobb oldalsó légbeömlő felel. Az oldaldoboz tetején az Aston Martinéhoz hasonló megoldással a Ferrari is hűtőkopoltyúkat tett, ám az oldaldoboz tetején egy hatalmas légterelő bemélyedést találunk, ami minden más csapatétól eltérő. Emiatt az oldaldoboz formája is teljesen más, mint a többieknél, sokkal termetesebb oldalról nézve. A hegyes orr szintén eltérő a többiektől látott megoldásoktól.
A barcelonai teszthetet megelőző utolsó bemutató hétfőn, február 21-én jön az Alpine-től. Az Alfa Romeo csak Barcelona után, február 27-én leplezi le hivatalosan a C42-t, de ugye a teszten már látni lehet, mivel is próbálkoznak. Sőt, a csapat fioranói tesztjéről ki is szivárgott pár kép, ez alapján az Aston Martinéhoz hasonló, alsó kivágású oldaldoboz, három elemből álló, meglehetősen komplex formájúra tervezett első szárny, illetve a szinte biztosan több csapatnál is felbukkanó, a padlólemez oldalán látható plusz elem a meghatározó ötlet a svájci csapatnál.